• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • SEM

Tack för tipset lillsmurfanlisa :)

Den hemsidan va lite mer lättförståeligt :)

Har en fundering... Räknar jag med att ta ut 5 dagar , så får jag ca 15 300 kr före skatt... Är det den vanliga jobbskatten, som vi har på 33% eller ?

• MagdalenaZ

Hej tjejer!

Gott nytt år :) 

carina87: såg att du haft problem med fk och gravpenning.. Tråkigt att det ska vara så att vissa får det beviljat och vissa inte, speciellt när det handlar om samma yrke! 
    Jag har behövt läsa in 5 sidor för att jag inte hunnit gå in och läsa (och varit i Estland 2 dagar) och minns nu inte om det var du som var sjukskriven för foglossning och ischias.. 
    Tänk på skillnaden, "jag är för sjuk för att arbeta" (sjukpenning), "jag är frisk men har för tungt arbete för att kunna arbeta 100%" (gravpenning).. 
    Du har två alternativ, överklaga (kan ta tid) eller ansöka på nytt.. Kolla på beslutet på varför du fått avslag och överklaga på just detta. Du får gärna mejla mig ditt beslut så kan jag försöka hjälpa dig. 
    Oftast så har handläggaren fått "för lite info" om på vilket sätt ditt arbete är tungt och många vill gärna slänga in att man har foglossning och smärta. Men som sagt, antingen fortsätter du med sjukskrivning eller går stenhårt på att du har för tungt arbete!

Någon frågade även om hur det blir med pappan; och det beror på, vill man ha föräldrapenning för föräldrakurserna så får man ordna det innan barnet fått personnr, lite krångligare.
    Eller är det 10-pappa-dagar så kan man ordna det per sms när barnet är fött!

Idag är jag hos min syster och hon håller på att sorterar en massa kläder och tillbehör och imorgon bär det av till Ullared som jag såg nån annan ska till! Trevlig shopping :D

Sen ÄNTLIGEN efter 1 ½ vecka får jag åka hem.

28+3 idag! Och snart är det är v 30! Det sparkas hej-vilt i magen, det är så att min sambo gärna vill att jag lägger mig nära honom så han kan känna sparkarna han med :)

• ananas86

Jag har tänkt jobba till 21:a februari.

Är då i vecka 37+1.

Kommer ta en vecka semester först och sen föräldrapenning från 3/3

Jag och mina två systrar är alla tre födda i vecka 38, så ska bli spännande att se vilken vecka mini vill komma ut.

Tittade i kalendern för några dagar sen och kom fram till att jag bara har 7 veckor kvar att jobba, känns lite konstigt..

Det har gått så fort, speciellt senaste två månaderna! Känner mig inte alls förberedd mentalt på att det snart är dags!

Samtidigt längtar man ju massor efter att få se vem som gömt sig i magen! :)

• LillsmurfanLisa
    MagdalenaZ skrev 2014-01-02 22:22:54 följande:
    Hej tjejer!

carina87: såg att du haft problem med fk och gravpenning.. Tråkigt att det ska vara så att vissa får det beviljat och vissa inte, speciellt när det handlar om samma yrke! 
    Jag har behövt läsa in 5 sidor för att jag inte hunnit gå in och läsa (och varit i Estland 2 dagar) och minns nu inte om det var du som var sjukskriven för foglossning och ischias.. 
    Tänk på skillnaden, "jag är för sjuk för att arbeta" (sjukpenning), "jag är frisk men har för tungt arbete för att kunna arbeta 100%" (gravpenning).. 
    Du har två alternativ, överklaga (kan ta tid) eller ansöka på nytt.. Kolla på beslutet på varför du fått avslag och överklaga på just detta. Du får gärna mejla mig ditt beslut så kan jag försöka hjälpa dig. 
    Oftast så har handläggaren fått "för lite info" om på vilket sätt ditt arbete är tungt och många vill gärna slänga in att man har foglossning och smärta. Men som sagt, antingen fortsätter du med sjukskrivning eller går stenhårt på att du har för tungt arbete!

Någon frågade även om hur det blir med pappan; och det beror på, vill man ha föräldrapenning för föräldrakurserna så får man ordna det innan barnet fått personnr, lite krångligare.

Idag är jag hos min syster och hon håller på att sorterar en massa kläder och tillbehör och imorgon bär det av till Ullared som jag såg nån annan ska till! Trevlig shopping :D

28+3 idag! Och snart är det är v 30! Det sparkas hej-vilt i magen, det är så att min sambo gärna vill att jag lägger mig nära honom så han kan känna sparkarna han med :)
    Det går inte för sig att åka till Estland bara sådär :)

Vad roligt med din kille. Min är likadan. När vi ska sova ligger jag bakom honom, så att han får sparkarna i ryggen :P
  • MagdalenaZ
    LillsmurfanLisa skrev 2014-01-02 22:31:53 följande:
    Det går inte för sig att åka till Estland bara sådär :)

Vad roligt med din kille. Min är likadan. När vi ska sova ligger jag bakom honom, så att han får sparkarna i ryggen :P
    Jo vi bokade Tallinn till nyår :) Riktigt trevligt, tänkte faktiskt passa på att göra något sista nyår som "bara vi två".
    Det är så mysigt att se sin macho sambo bli så blödig.. :)
  • LillsmurfanLisa
    MagdalenaZ skrev 2014-01-02 22:55:33 följande:
    Jo vi bokade Tallinn till nyår :) Riktigt trevligt, tänkte faktiskt passa på att göra något sista nyår som "bara vi två".
    Det är så mysigt att se sin macho sambo bli så blödig.. :)
    Det gjorde ni rätt i!
  • zizuna

Tyvärr är det inte min första barn jag väntar på utan min 4e :) men 10år sen sist jag födde.

Fast denna gången är det första killen :P

har bf 8/3-14

anaconda skrev 2013-07-09 17:59:35 följande:
    Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34

Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08

Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

• LillsmurfanLisa
    zizuna skrev 2014-01-02 23:26:48 följande:
    Tyvärr är det inte min första barn jag väntar på utan min 4e :) men 10år sen sist jag födde.
    Fast denna gången är det första killen :P
    har bf 8/3-14
    Du får gärna hänga på här ändå, även om det är mycket "första gången"-snack här av oss som aldrig varit med tidigare. Det finns en drös andra bra barn i mars-trådar också där det är mer blandat med folk om du hellre pratar med andra i samma sits som du :)
  • carina87
    MagdalenaZ skrev 2014-01-02 22:22:54 följande:

Hej tjejer!

Jag har haft lite trubbel med FK, men för min del handlar det om fp. Det verkar som jag hamnar på grundnivå :(

Har lite fler bajsmackor att deala med också: 1. Min examen är inte klar så jag har dels en uppsats att skriva, dels ingen möjlighet att få fast tjänst utan kommer med största sannolikhet bli uppsagd, vilket påverkar fp, antar jag... (Om jag nu mot förmodan hade hamnar över grundbeloppet)

2. Min uppsatshandledare stjälper snarare än hjälper.

3. Jag bet av en tand igår och jag är redan pank.

4. Jag har ingen lust alls att gå tillbaka till jobbet på måndag.

5. Minsta lilla motgång och jag bryter ihop totalt.
  • Mia86gbg
    SEM skrev 2014-01-02 22:19:35 följande:

Tack för tipset lillsmurfanlisa :)

Den hemsidan va lite mer lättförståeligt :)

Har en fundering... Räknar jag med att ta ut 5 dagar , så får jag ca 15 300 kr före skatt... Är det den vanliga jobbskatten, som vi har på 33% eller ?

Är inte alls säker men är det inte så att man egentligen bara skattar 25-26% men att skattesatsen är 33.. Fattar dock inte riktigt hur..
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014