• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Mia86gbg
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-02 21:45:47 följande:

De hade inte jätte mycket. Men de hade väldigt billiga spjälsängs madrasser för 149 kronor. Vi köpte; Madrasser, plastad frotté, nappflaskor/nappar, skötbordsunderlägg, runda färgglada mattor till barn rummet, påslakanset till vagnen, snuttefilt,öronfebertermometer & kanske mer men kommer inte ihåg nu
    Va bra! Tack för input! Ska försöka att inte överköpa oss Köpte ni flera madrasser till sängen?!
  • majsa88

Har en fråga angående föräldrarpenning. Måste jag planera redan nu i förväg hur många dagar eller vilka dagar jag vill ta ut? Eller kan jag ta det som det kommer då? Exempelvis, i helgen vill jag inte ut föräldrar penning, kan jag jag då gå in någonstans o ändra det eller måste jag har planerat det långt innan?

o e annan fråga, kan jag .tex skippa att ta ut föräldrarpenning en helg istället jobba?

• SEM
    Mia86gbg skrev 2014-01-03 01:36:35 följande:
    Va bra! Tack för input! Ska försöka att inte överköpa oss Köpte ni flera madrasser till sängen?!

Jag tro hon köpte madrass samt bäddmadrass ;) tvätta händerna myvket när du är där det finns mkt folk!
  • SEM
    majsa88 skrev 2014-01-03 02:02:44 följande:
    Har en fråga angående föräldrarpenning. Måste jag planera redan nu i förväg hur många dagar eller vilka dagar jag vill ta ut? Eller kan jag ta det som det kommer då? Exempelvis, i helgen vill jag inte ut föräldrar penning, kan jag jag då gå in någonstans o ändra det eller måste jag har planerat det långt innan?

o e annan fråga, kan jag .tex skippa att ta ut föräldrarpenning en helg istället jobba?

Jag ha hört att man kan ändra det där eftersom via mina sidor :) börja med si o så många o sedan minska eller öka dagar:)

Ang jobb vet jag inte, men min vän är hemma och hon jobbar lite extra nu när hon inte ammar så mycket.
  • SEM
    Mia86gbg skrev 2014-01-03 01:34:20 följande:
    Är inte alls säker men är det inte så att man egentligen bara skattar 25-26% men att skattesatsen är 33.. Fattar dock inte riktigt hur..

Hm... Kan inte riktigt läsa mig till det där ang skatten... För ska man skatta fullt, så bli det ju knappt inget kvar. Nu tjänar jag ganska bra, men de finns de som tjänar bra mkt mindre, hur får man då runt det om man ska skatta fullt?
  • majsa88

Åå men vad bra. Tack för infot

SEM skrev 2014-01-03 05:20:54 följande:
    Jag ha hört att man kan ändra det där eftersom via mina sidor :) börja med si o så många o sedan minska eller öka dagar:)

Ang jobb vet jag inte, men min vän är hemma och hon jobbar lite extra nu när hon inte ammar så mycket.

• Sirek
    SEM skrev 2014-01-03 05:23:31 följande:
    Hm... Kan inte riktigt läsa mig till det där ang skatten... För ska man skatta fullt, så bli det ju knappt inget kvar. Nu tjänar jag ganska bra, men de finns de som tjänar bra mkt mindre, hur får man då runt det om man ska skatta fullt?

vad jag har hört så skattar man fullt enligt tabell eftersom föräldrapenning inte är grundavdragsskapande. Eller så gäller det bara vid sjukpenning. Så är inte helt hundra!
  • ananas86
    majsa88 skrev 2014-01-03 02:02:44 följande:

Man kan jobba under föräldra ledigheten, men inte ta ut föräldrapenning för de dagarna då man arbetar

Jag ska t ex börjar jobba en helg i månaden f.o.m juni..

Får då ut ca 2000 kr i pengar och kan spara dagar på så vis! :)
  • ananas86

Hittade en tråd här på FL för dem med BF september 2014..

Känns ju helt galet att de kan vara gravida samtidigt som oss och ha så långt kvar! :P

Läste lite där och insåg att tiden har gått sjukt fort, de tjejerna där hade precis plussat..

• LillsmurfanLisa

NU HAR JAG SKICKAT IN MIN C-UPPSATS! :D

Jag är sjukt nöjd (kanske inte så värst med uppsatsen, men att den är inne), eftersom det inte har varit helt lätt att fokusera på pluggandet när Grodan konstant ger sig till känna med sparkar och får mina tankar att flyga iväg till alla förberedelser inför nedkomsten.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014