• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Ziiah

Jag och killen har olika efternamn. Jag har två (typ). Pappas efternamn har jag alltid haft och när mamma och pappa gick isär fick jag mammas efternamn som ett andranamn.

Om jag skulle välja på mina två efternamn skulle det bli pappas, bara det att killens efternamn också slutar på samma (qvist) så att lillen ska heta Maximilian Rundqvist Kjellqvist funkar tyvärr inte så trots att jag vill ha samma efternamn som bebisen så kommer han få ta sin pappas efternamn och så hoppas vi på att ekonomin finns för att vi ska kunna gifta oss i sommar och ta hans namn.

Jag vet inte varför, men det känns bättre att ha samma efternamn som sitt barn... Så att alla vet att man hör ihop, hehe... Finns det fler som känner så eller är jag bara löjlig?

• Hallonpaj88
    Ziiah skrev 2014-01-12 15:30:45 följande:

Jag och killen har olika efternamn. Jag har två (typ). Pappas efternamn har jag alltid haft och när mamma och pappa gick isär fick jag mammas efternamn som ett andranamn.

Om jag skulle välja på mina två efternamn skulle det bli pappas, bara det att killens efternamn också slutar på samma (qvist) så att lillen ska heta Maximilian Rundqvist Kjellqvist funkar tyvärr inte så trots att jag vill ha samma efternamn som bebisen så kommer han få ta sin pappas efternamn och så hoppas vi på att ekonomin finns för att vi ska kunna gifta oss i sommar och ta hans namn.

Jag vet inte varför, men det känns bättre att ha samma efternamn som sitt barn... Så att alla vet att man hör ihop, hehe... Finns det fler som känner så eller är jag bara löjlig?

Vi kommer oxå göra så att bebisen heter som pappan och sen kmr vi gifta oss samtidigt som dopet så jag oxå får samma efternamn. Känns mer som en enad familj när alla heter samma tycker jag :)
  • Mango08

Vi gifte oss i november, mycket för att vi alla skulle ha samma efternamn när bebisen kommer. Vi hade ju självklart tänkt gifta oss ändå (har vart förlovade i 4 år), men det blev framflyttat lite just pga de juridiska och praktiska fördelarna med att vara gifta när man får barn. Känns skönt att ha det gjort innan, och bröllopet blev super trots att det blev ett vinter bröllop istället för sommar bröllop som vi egentligen hade tänkt oss.

Vi kunde inte enas om varken mitt eller hans efternamn, så det slutade med att vi tog min mammas flicknamn som vi båda tyckte var fint. Har dock inte vant mig helt vid mitt nya efternamn, men det blir nog bättre med tiden =)

• LillsmurfanLisa

Jag har svårt att förlika mig med att min sambo, jag och Grodan inte kan ha samma efternamn om vi inte gifter oss. Det känns omodernt på något sätt. För mig är det viktigt att hela familjen har samma efternamn, men jag vill inte gifta mig i dagsläget. Jag förstår dock juridiken kring del hela, men lite flexibilitet kunde de bjuda på tycker jag.

Min sambo har dubbelefternamn (med bindestreck mellan, som enligt dåvarande regler var ok och fortfarande räknas som ett efternamn) med rötter i Latinamerika. Jag själv har ett efternamn som endast min släkt heter. Båda våra efternamn är "krångliga" för andra att stava/uttala. Helst skulle jag vilja ta sambons ena efternamn och para ihop med mitt, så att vi får dubbelnamn men sånt finns ju inte längre (även om en ny namnlag, där dubbelnamn återigen ska vara tillåtet, är föreslagen). Jag skulle t o m kunna gifta mig av bara den anledningen om det gick att ordna så.

Det kommer troligtvis sluta med att min sambo heter som han gör, jag heter som jag gör och vårt barn får sambons efternamn som mellannamn och mitt som efternamn. Det betyder en familj på tre, med tre olika efternamn...puh!

• Ziiah

Oj, det finns olika sätt att "lösa det" ändå... Jag är ju inte myndig än, blir det 2 mars så att vi skulle gifta oss hade inte gått innan bebisen kommit ändå.

Vet någon om man kan ge barnet ett gammalt släktnamn istället? Jag funderar ju på att byta till min mammas morfars efternamn själv, oavsett om jag och killen gifter oss eller inte... Kan man göra så?

• Ms TomCat

Hej hej, herregud nu börjar det typ närma sig och plötsligt känns detta nya spännande äventyret lite mer verkligt och läskigt. Har bra stöd från familj, partner, och kompisar - men saknar bekanta som befinner sig i samma period i livet som jag och sambon. Antingen har de redan barn som lämnat småbarnsåldern eller så är de singlar. Fick tipset av en kollega att gå med i några forum för att lättare få kontakt med andra förstagångs mammor i stockholmstrakten. Jag är 31 år, väntar en pojke, och vi bor i Hägersten/Älvsjö, finns det någon i närheten som kanske vill ta en vår promenad med mig när våra älskling är har tittat ut? Vi är beräknade att bli föräldrar den 21:a mars, men försöker ta datumet med en nypa salt, man vet ju aldrig när de gräddats klart. Hoppas det finns plats för en till i den här tråden iallafall, bättre sent än aldrig ;)

• LillsmurfanLisa
    Ziiah skrev 2014-01-12 17:08:52 följande:
    Oj, det finns olika sätt att "lösa det" ändå... Jag är ju inte myndig än, blir det 2 mars så att vi skulle gifta oss hade inte gått innan bebisen kommit ändå.

Vet någon om man kan ge barnet ett gammalt släktnamn istället? Jag funderar ju på att byta till min mammas morfars efternamn själv, oavsett om jag och killen gifter oss eller inte... Kan man göra så?
    Som jag har förstått det kan du ge ditt namn ett efternamn som du själv bär (eller haft som ogift). Du behöver alltså byta till släktnamnet innan du ger det till ditt barn. Innan barnet fyller 18 år kan man göra hur många byten som helst.

Du skulle alltså tjäna på att göra ditt namnbyte innan du fyller 18 år. Då slipper du nämligen registrera det hos PRV (Patent- och registreringsverket), men det är dina vårdnadshavare som måste göra bytet åt dig. Mer info finns på Skatteverkets hemsida (bara att söka på 'namn' där, så får du upp massor av info).
  • LillsmurfanLisa
    Ms TomCat skrev 2014-01-12 17:20:50 följande:
    Hej hej, herregud nu börjar det typ närma sig och plötsligt känns detta nya spännande äventyret lite mer verkligt och läskigt. Har bra stöd från familj, partner, och kompisar - men saknar bekanta som befinner sig i samma period i livet som jag och sambon. Antingen har de redan barn som lämnat småbarnsåldern eller så är de singlar. Fick tipset av en kollega att gå med i några forum för att lättare få kontakt med andra förstagångs mammor i stockholmstrakten. Jag är 31 år, väntar en pojke, och vi bor i Hägersten/Älvsjö, finns det någon i närheten som kanske vill ta en vår promenad med mig när våra älskling är har tittat ut? Vi är beräknade att bli föräldrar den 21:a mars, men försöker ta datumet med en nypa salt, man vet ju aldrig när de gräddats klart. Hoppas det finns plats för en till i den här tråden iallafall, bättre sent än aldrig ;)

Hej och välkommen! Här finns det alltid plats!

Jag såg att du la till dig i BF-listan - grymt! 

Vi har pratat om en Stockholmsträff innan bebisarna kommer. Därefter finns det säkerligen flera som vill dra barnvagnar tillsammans under våren. 

Själv är jag 30 år (fyller 31 på fredag) och bor tillsammans med min sambo i Årsta, så samma sida stan som ni. Vi är beräknade till den 12 mars, men tar också datumet med en nypa salt. Grodan kommer när hen vill (vi vet inte kön än). Vilken MVC går ni på och var önskar ni föda? 

• Ms TomCat
    LillsmurfanLisa skrev 2014-01-12 17:25:30 följande:
    Hej och välkommen! Här finns det alltid plats! Jag såg att du la till dig i BF-listan - grymt!  Vi har pratat om en Stockholmsträff innan bebisarna kommer. Därefter finns det säkerligen flera som vill dra barnvagnar tillsammans under våren.  Själv är jag 30 år (fyller 31 på fredag) och bor tillsammans med min sambo i Årsta, så samma sida stan som ni. Vi är beräknade till den 12 mars, men tar också datumet med en nypa salt. Grodan kommer när hen vill (vi vet inte kön än). Vilken MVC går ni på och var önskar ni föda? 

Ååå vad roligt, jag träffas gärna före också :) Mina kompisar som redan har barn hänger fortfarande med de mammorna de träffade på föräldra grupperna, jag går på Mvc i Älvsjö och där är det olika deltagare varje del av föräldrautbildningen så det blir liksom ingen sammanhållning. Sambon har försökt trösta mig med att jag säkert skulle hitta mammor att hänga med på öppna förskolan i Älvsjö - som förövrigt är nyrenoverat och jätte fint - var nämligen där och kikade :) men kan jag träffa likasinnade här redan så känns det inte lika långt fram i tiden och lika hopplöst. Har man redan ganska täta kompiskontakter och helt plötsligt står i helt olika skeenden i livet blir man, eller iallafall jag blev, lite osäker på hur fasiken man skaffar nya bekantskaper och vänner. Det är liksom inte särskilt ofta man "bestämmer i förväg" att man vill utöka sitt kontaktnät med vänner haha. Vet inte om ni förstår hur jag menar haha... Å vad gäller förlossning så har vi valt Huddinge sjukhus av en rad olika skäl, dels att de har låga hänvisning siffror, men också för att jag kommer få lite extra stöd från barnmorskorna där både före - i form av samtal, under förlossningen och även efter att lillen kommit. Så spännande att inte veta vilket kön förresten, vi har delar av våra familjer som inte vet vad det blir heller - de har själva valt och bett oss att inte berätta så här gäller det att hålla tungan rätt i mun haha :)
  • Ms TomCat
    LillsmurfanLisa skrev 2014-01-12 17:25:30 följande:
    Hej och välkommen! Här finns det alltid plats! Jag såg att du la till dig i BF-listan - grymt!  Vi har pratat om en Stockholmsträff innan bebisarna kommer. Därefter finns det säkerligen flera som vill dra barnvagnar tillsammans under våren.  Själv är jag 30 år (fyller 31 på fredag) och bor tillsammans med min sambo i Årsta, så samma sida stan som ni. Vi är beräknade till den 12 mars, men tar också datumet med en nypa salt. Grodan kommer när hen vill (vi vet inte kön än). Vilken MVC går ni på och var önskar ni föda? 

Glömde skriva GRATTIS i förskott!!! :p
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014