• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig

Varit på föräldrautbildning nu. Kul att träffa andra förstagångs föräldrar. Många hade samma funderingar & oro som jag. Vi hann diskutera en hel del. Känns bra

• Sirek

Hej!
    Idag har jag varit och träffat diabetessköterskan och dietisten. Känns himla bra.
    Jag ska börja med att mäta blodsockret genom stick i fingret 7 ggr/dag och sedan skall jag tillbaka till sjukhuset om en vecka för ny genomgång. Om sockret legat bra under dessa dagar så kommer antal stick om dagen kunna minskas eller tas bort. Har det inte varit det så blir det en striktare kostplan.

De gjorde även en långtidsmätning av sockret och sett på de senaste tre månaderna så ligger jag i mitten av normalskalan, så de har all anledning att tro att diabetesen försvinner så fort bebisen är född. Första sticket, 2 timmar efter lunch visade 5,5 så det var också bra (ska vara under 8)

Matmässigt ligger jag bra till. Äter för det mesta GI-mat och detta kunde jag fortsätta med. Största förändringen är att jag bör äta/dricka max 5 dl mjölkprodukter om dagen, dock max 2 dl/ måltid. Jag älskar att ta ett stort glas mjölk och har verkligen varit glad över att kunna göra det igen, då jag inte tålde laktos alls när kräkningarna var som värst (typ 4 månader). Men känns som ett väldigt litet pris att betala för hälsan...

Skönast av allt var att de gång på gång sa att graviditetsdiabetes så här sent i graviditeten inte ska vara farligt för bebisen. Det är lång, obehandlad diabetes som kan leda till skador. Så trots att jag hade hoppats på att inte få detta, så känns det helt okej nu.

• Tinapina

Längtan. Var kursen i stan? Vi har fått noll info. Antingen räknar de med att eftersom vi har en stor tjej redan inte vill gå eller så måste man ta reda på det själv?

• SEM
    Längtanefterlilladig skrev 2014-01-13 17:49:54 följande:
    Varit på föräldrautbildning nu. Kul att träffa andra förstagångs föräldrar. Många hade samma funderingar & oro som jag. Vi hann diskutera en hel del. Känns bra

Samma här!:D var jätte kul o sitta där medflera som har gravidmage:p kändes jätte lustigt:p vi var allt från bf 7feb till 19 april (bor på liten ort) ett par var beräknat dagen före oss:) kuligt!
  • Ziiah

Förlåt, men jag måste verkligen få klaga lite...

Min hälsa är urkass just nu... Jag fick ju njurbäckeninflammation (ont på höger sida) för andra gången under graviditeten direkt efter jul. Så fort jag blev av med det blev jag dunderförkyld. Och när förkylningen börjar släppa så har jag börjat få ont på vänster sida. Om det blir njurbäckeninflammation igen vet jag fan inte vad jag gör, då lär dem få sätta igång förlossningen så fort de tycker att chanserna är stora för att bebis ska klara sig riktigt bra och må bra. Jag orkar seriöst inte mer smärta och besvär, det borde väl för fan räcka med att vara höggravid?!

Jag orkar ingenting just nu, har även järnbrist (ligger under 90) och vill helst sova hela dagarna. Otroligt känslig har jag blivit också. Ont i revbenen/bröstkorgen och känner igen mig i mycket av det ni skrivit om, bara det att jag inte orkat skriva eller svara.

Och jag har ju en sådan "tur" att jag inte har något jobb eller annat heltidsgöra så att jag kan ju faktiskt gå hemma mycket, men ändå är jag helt slut. Känns så fel att klaga när jag läser om hur vissa av er andra har det.. Men det är jobbigt med min fysiska ohälsa och samtidigt har jag ju nästan precis flyttat hemifrån, är väldigt ung och vill bara ha lugn och ro och kunna förbereda mig inför bebisens ankomst ordentligt. Det blir väl kanske inte lättare sedan med en bebis, men då slipper jag nog förhoppningsvis det som är jobbigt i kroppen nu.

• TomMon

J3nnyy: tack! Då skickar jag dessa papper så snart som möjligt!

Ziiah: låter jobbigt, hoppas du har mycket stöd omkring dig och människor du kan prata med när det behövs.

• Emmlala

Någon mer än jag som börjat fundera på förlossningen och förlossningsbrev?
    Kände att jag hade noll koll på det där med förlossning så har kollat på bland annat dessa två klipp på youtube, som jag kände att jag ville dela med mig av!

">

och 

">

Kan ju inte skilja SÅ mycket om man bor någon annan stans än Norrbotten och Lund tycker jag :)

• Längtanefterlilladig
    Tinapina skrev 2014-01-13 18:29:23 följande:
    Längtan. Var kursen i stan? Vi har fått noll info. Antingen räknar de med att eftersom vi har en stor tjej redan inte vill gå eller så måste man ta reda på det själv?

Ja den var på MVC i Halmstad. Det står i papper att kursen är till för förstagångs föräldrar. Så nog därför ni inte fått info om den.
  • LillsmurfanLisa
    Emmlala skrev 2014-01-13 20:03:58 följande:
    Kände att jag hade noll koll på det där med förlossning så har kollat på bland annat dessa två klipp på youtube, som jag kände att jag ville dela med mig av!

" rel="nofollow" target="_blank">

och 

" rel="nofollow" target="_blank">

Kan ju inte skilja SÅ mycket om man bor någon annan stans än Norrbotten och Lund tycker jag :)
    Jag har börjat fundera. Var på föräldrakurs i torsdags och den första dagen handlade just om förlossningen (nästa kursdel handlar om livet efter förlossningen). Förlossningsbrev har jag börjar skriva men min noja är ju just sjukhuskänslan på förlossningsrummet. Filmerna gjorde ju tyvärr inte det bättre. Jag har svårt att tro att det faktiskt ser ut så i de moderna förlossningssalarna, men det finns iofs inte så många nybyggda bb:s inser jag. Jag är glad att jag har tillgång till BB Stockholm - och troligtvis BB Sophia som ju kommer att sätta igång i början på mars :D
  • Mia86gbg
    Emmlala skrev 2014-01-13 20:03:58 följande:

">

och 

">

Va bra! Sånt här behöver jag verkligen kolla mer på! Hittar ni nåt liknande från Mölndals eller östra sjukhuset i Gbg så länka gärna!

Kanske lika bra att börja punkta upp lite smått inför ett brev så man hinner fundera lite. Hörde någon som gjort i punktform, bara ren fakta. Ett annat par skrev lite mer om sig själva så personalen skulle lära känns dem lite mer. Får se hur jag lägger upp det. Har bara kommit på 2 punkter än: smärtlindring och att jag gärna tar ett bad ????
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014