• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • TomMon

Hade läkartid idag pga mina sammandragningar. Livmodertappen hade minskat ytterligare så nu är jag sjukskriven tills v 37, sedan blir det föräldrapenning. Jag blev orolig men det är skönt att veta att jag nu enbart kan fokusera på vilandet.

• qwerty1234

Tom mon, skönt att du blev fortsatt sjukskriven! Jag blev sjukskriven förra veckan av samma anledning. Påverkad tapp och börjat öppna mig! Så här är det sängen som gäller för att förlossningen inte ska sätta igång alldeles för tidigt. Riktigt skrämmande att få det beskedet i v.32.

• TomMon

Ja, det gör en ju onekligen orolig. Dessutom var läkaren inte så förstående och det gör det inte lättare.

Ska du fortsätta kontrollera tappen? Jag ska dit om 2 v och se om ngn förändring skett.

• qwerty1234

Haha, nej, läkaren jag träffade var inte så sympatisk heller och det märktes på hennes inställning (innan undersökningen) att hon tänkte att jag bara var orolig för att det var första barnet och att sammandragningarna var som de skulle. Jag ska boka ny tid inom en månad då sjukskrivningen går ut.

• Ms TomCat

Det här kommer att låta konstigt, men jag nästan önskar att något sånt hände mig (att livmodertappen blivit påverkad som för TomMon och qwerty1234) för då har man inte mycket till val än att just vila och stanna hemma. Problemet för mig just nu är att jag vill så mycket och inser inte mina begränsningar.
    Har det jätte stressigt på jobbet stundvis och det är itne så trevlig stämning pga hög arbetsbelastning, och det tar verkligen emot att gå dit på mornarna... precis som hallonpaj88 skriver så har min bebis värsta gymnastikpassen under natten så sömnen är verkligen påverkad, och det gör inte mornarna roligare direkt.
    Det är så surt att man förlorar så mycket inkomst på att vara sjukskriven, det är det som får mig att bita ihop tjurskalligt och plåga mig igenom veckorna som är kvar nu.
    Men TomMon och qwerty1234 jag hoppas allt går bra för er - förstår att när man väl befinner sig i situationen är det inte lika önskvärt...
    Jag vill bara att något annat ska ta beslutet åt mig att jag ska sjukskrivas och stanna hemma - så man inte har något val och inte behöver känna illojalitet mot arbetsgivaren eller behöva oroa sig över ekonomin - för man har just INGET val.
    Men jag vill ju inte att något ska hända min lilla älskling...
    konstigt inlägg det här blev... är väl kanske mest bara otålig.
    Ingen annan som är trött på att vänta på D-dagen?

• MagdalenaZ
    Ms TomCat skrev 2014-01-13 13:34:29 följande:
    Det här kommer att låta konstigt, men jag nästan önskar att något sånt hände mig (att livmodertappen blivit påverkad som för TomMon och qwerty1234) för då har man inte mycket till val än att just vila och stanna hemma. Problemet för mig just nu är att jag vill så mycket och inser inte mina begränsningar.

Har det jätte stressigt på jobbet stundvis och det är itne så trevlig stämning pga hög arbetsbelastning, och det tar verkligen emot att gå dit på mornarna... precis som hallonpaj88 skriver så har min bebis värsta gymnastikpassen under natten så sömnen är verkligen påverkad, och det gör inte mornarna roligare direkt.

Det är så surt att man förlorar så mycket inkomst på att vara sjukskriven, det är det som får mig att bita ihop tjurskalligt och plåga mig igenom veckorna som är kvar nu.

Men TomMon och qwerty1234 jag hoppas allt går bra för er - förstår att när man väl befinner sig i situationen är det inte lika önskvärt...

Jag vill bara att något annat ska ta beslutet åt mig att jag ska sjukskrivas och stanna hemma - så man inte har något val och inte behöver känna illojalitet mot arbetsgivaren eller behöva oroa sig över ekonomin - för man har just INGET val.

Jag är dock hemma idag. Fick så ont i kordryggen som strålade ner till vänster ben. Smärtan ilade så pass mkt att jag inte kunde somna. Kl 3 på natten kände jag INGEN kommer tacka mig och händer det mitt framtida barn så kommer jag inte förlåta mig själv.. så jag blev hemma!

Jag hade faktiskt velat gå ner i arbetstid åtminstone, för det blir mycket hem-jobb-hem-jobb.. när ska man hinna förberda allt?
  • Hallonpaj88
    Ms TomCat skrev 2014-01-13 13:34:29 följande:
    Jag förstår verkligen vad du menar. Jag har nedräkning till den dagen jag går hem från mitt, förlåt mig, helvetesjobb.
    Jag har skrivit det flera gånger här men jag hatar verkligen min chef. Han har sedan dag 1 hackat på mig och sedan jag berättade att jag är gravid har han varit på mig varje dag och tjatat och hotat om att jag ska få sparken. Nu senast betalade han inte hela min lön så idag kommer facket kontakta honom så jag går runt och är orolig för hur han kommer bete sig nu.

Jag vill inte att min lilla kotte ska komma ut redan men jag läääängtar tills den dagen jag slipper gå upp på morgonen och göra mig i ordning medan jag har ont i magen av oro. Min mammaledighet kommer bland annat gå åt till att söka nytt jobb.
    Jag blev sjukskriven i höstas pga utmattningssymtom men då blev han ännu mer på mig och ringde nästan varje dag. En dag hotade han med att försätta hela företaget i konkurs. Han är en riktig psykopat som ni hör.
    Så jag förstår hur du menar med att man blir "avis" för att andra får gå hemma from nu men jag avundas inte pga av deras anledning.
  • Awanata

Vi får nya semesterdagar vid nyår så jag och min chef har suttit och räknat ut hur många semesterdagar jag har och så har jag pytsat ut det. Har bara 4 dagars veckor nu och det känns verkligen såå skönt. Är inte lika jobbigt att härda en dag om det är så att man är trött eller hängig. Fast längtar tills 13 februari när det är min sista arbetsdag..

• majsa88

Magdalena, jag har en fråga till dig angående försäkringskassan, o hoppas på att du kan hjälpa mig :)

jag har pluggat sedan ett år tillbaka på universitet, innan dess var jag tim på SIFO, marknadsundersökningsföretaget. fick ut ungefär 8000 kr i månaden OM jag jobbade väldigt mycket.

senare har jag jobbat som tim på sahlgrenska, då jag hoppade in någon gång i veckan eller någon helg, men lönen som jag fick sammanlagt var minimalt. förutom på somrarna då jag jobba heltid.

när jag börja på universitet i vårterminen 2013  har jag tagit studielån o jobbat lite extra på sahlgrenska, 9000 kr i CSN o kanske 2000 kr från jobbet, fått ut ibland 11 000, o ibland mer eller mindre.
    men detta var bara under vårterminen, inte nu i höst. o sen jobbade jag 80 % i somras.

nu har jag en blankett som heter uppgifter - inkomst och årsarbetstid, där ruta 4. står timvikarie/ anställd vid behov. där ska jag i rutorna fylla i vilket år, månad o hur mycket jag lön per månad och timmar jag har jobbat, i 12 månader. 
    det är min arbetsgivare som ska skriva under, och frågorna är riktade till min arbetsgivare, som te.x : hur många timmar har den anställde arbetat etc. 

min fråga, är det jag som ska fylla i ? för i såfall har jag ingen anning? eller ska jag lämna detta till min chef? 
    o jag tror summan på de hela är väldigt lågt, tror på min csn ligger högre, hur blir min föräldrar penning då?

jag fattar verkligen ingenting, o vet inte hur jag ska gå till väga..har ringt FK . men får som svar att det är högbelstning.
    vill du hjälpa mig? hade uppskattat det verkligen

• TomMon

Jag förstår vad ni menar. Jag behövde också någon som tog beslutet åt mig, beslutet att jag behövde vila. Det var skönt när det väl blev taget, och idag var det extra skönt när jag vet att det varar "tiden ut".

Är det någon som vet hur det funkar när man är sjukskriven, ska man fortsätta skicka in sjukskrivningsintyg eller ska man vänta tills f-kassan efterfrågar dem?

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014