• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • LillsmurfanLisa
    Ms TomCat skrev 2014-01-12 17:45:29 följande:

Ååå vad roligt, jag träffas gärna före också :) Mina kompisar som redan har barn hänger fortfarande med de mammorna de träffade på föräldra grupperna, jag går på Mvc i Älvsjö och där är det olika deltagare varje del av föräldrautbildningen så det blir liksom ingen sammanhållning. Sambon har försökt trösta mig med att jag säkert skulle hitta mammor att hänga med på öppna förskolan i Älvsjö - som förövrigt är nyrenoverat och jätte fint - var nämligen där och kikade :) men kan jag träffa likasinnade här redan så känns det inte lika långt fram i tiden och lika hopplöst. Har man redan ganska täta kompiskontakter och helt plötsligt står i helt olika skeenden i livet blir man, eller iallafall jag blev, lite osäker på hur fasiken man skaffar nya bekantskaper och vänner. Det är liksom inte särskilt ofta man "bestämmer i förväg" att man vill utöka sitt kontaktnät med vänner haha. Vet inte om ni förstår hur jag menar haha... Å vad gäller förlossning så har vi valt Huddinge sjukhus av en rad olika skäl, dels att de har låga hänvisning siffror, men också för att jag kommer få lite extra stöd från barnmorskorna där både före - i form av samtal, under förlossningen och även efter att lillen kommit. Så spännande att inte veta vilket kön förresten, vi har delar av våra familjer som inte vet vad det blir heller - de har själva valt och bett oss att inte berätta så här gäller det att hålla tungan rätt i mun haha :)
    Jag förstår hur det kan vara, även om jag har sånt "tur" att mina närmsta vänner antingen precis fått barn eller kommer få strax efter oss. 

Jag går på BB Stockholm Family i Gamla stan och vi önskar föda på BB Stockholm (som ligger på Danderyds sjukhus), trots att det är på andra sidan stan från oss. Huddinge och extra stöd låter bra. Får jag fråga varför du vill ha extra stöd? (Vi är generellt väldigt öppna med det mesta här i tråden, båda tråkigheter och allt fantastiskt.)
  • Ms TomCat
    LillsmurfanLisa skrev 2014-01-12 17:49:53 följande:
    Jag förstår hur det kan vara, även om jag har sånt "tur" att mina närmsta vänner antingen precis fått barn eller kommer få strax efter oss.  Jag går på BB Stockholm Family i Gamla stan och vi önskar föda på BB Stockholm (som ligger på Danderyds sjukhus), trots att det är på andra sidan stan från oss. Huddinge och extra stöd låter bra. Får jag fråga varför du vill ha extra stöd? (Vi är generellt väldigt öppna med det mesta här i tråden, båda tråkigheter och allt fantastiskt.)

Vad kul att ha vänner som säkert pratar sig lika trötta på bebissnack som en själv, jag är rädd mina kompisar ska tycka att jag är skit tråkig om jag pratar bebis för mycket med dem,antingen är de inte intresserade eller så är det mesta gammalt nytt för dem haha. Javisst får man fråga det. Jag äter fortfarande antidepressiva (och har gjort så under hela graviditeten) pga en tidigare depression när min sambo tjänstgjorde på frontlinjen i Afghanistan i ett halvår under 2011. Jag har väl alltid haft tendenser till att vara orolig och haft lite av ett katastrof-tänk, men det var först efter att jag fick hjälp med min depression som de också kunde diagnoserna GAD - general anxiety disorder, alltså generaliserad ångestsyndrom. Jag har mått mycket bra under min graviditet (psykiskt!! Fysiskt däremot har det varit en annan historia... Haha), men läkarna vill hålla koll på min stressnivå (som oron skapar och kan vara farlig för bebis) om den ökar behöver jag öka Min dos av antidepp, men så går en liten mängd över till bebis också, vilket gör att han kan ha utsättnings biverkningar efter att han fötts. Så det är orsaken till att det ganska automatiskt blev Huddinge - det var dit jag blev remitterad, :) vet att jag, min sambo och lillkillen kommer bli väl omhändertagna där :)
  • Hallonpaj88

Vet ni om man bara kan ansöka om föräldradagarna via datorn? Har försökt både via mobilen och plattan men det står att iphone och androids inte stöds. Har mobilt bank id på mobilen.

• Joma

Nej vi behöver inte ses i Helsingborg heller :) De va bara ett förslag! Mig spelar ingen roll.

• TomMon

Har man endast mobila enheter (vi är i samma sits) så funkar bara appen. Där kan man anmäla vab tex. Men för att få full tillgång till mina sidor så behövs en stationär dator. Helt idiotiskt. Tydligen något de jobbar på att förbättra.

• lele79
    Joma skrev 2014-01-12 19:32:33 följande:
    Nej vi behöver inte ses i Helsingborg heller :) De va bara ett förslag! Mig spelar ingen roll.

Ja det var bara ett förslag men ska vi ta tag i ett datum, så ser vi hur många som är sugna och var vi bor o bestämmer plats efter det?

Hur har ni det mitt i veckorna?
  • Hallonpaj88
    TomMon skrev 2014-01-12 19:40:12 följande:

Har man endast mobila enheter (vi är i samma sits) så funkar bara appen. Där kan man anmäla vab tex. Men för att få full tillgång till mina sidor så behövs en stationär dator. Helt idiotiskt. Tydligen något de jobbar på att förbättra.

Ja verkar ju heldumt. Vår dator är trasig så får prova med jobbdatorn då.
  • carina87

Sambons ex kom upp med en påse kläder som deras gemensamma dotter står och visar upp för mig nu. Snackar om att man längtar järnet! Hon visade nyss upp världens sötaste klänning så nu vill jag verkligen att det ska bli en liten flicka. Jag såg framför mig hur en liten blöjbak stack ut under kjolen när hon böjer sig ner för att plocka en blomma. Snacka om att fantasierna är på högvarv, haha!
    Vi vet ju inte vad det är för kön än och idag är det hela 2 månader kvar till BF.

• LillsmurfanLisa
    Ms TomCat skrev 2014-01-12 18:35:24 följande:

Vad kul att ha vänner som säkert pratar sig lika trötta på bebissnack som en själv, jag är rädd mina kompisar ska tycka att jag är skit tråkig om jag pratar bebis för mycket med dem,antingen är de inte intresserade eller så är det mesta gammalt nytt för dem haha. Javisst får man fråga det. Jag äter fortfarande antidepressiva (och har gjort så under hela graviditeten) pga en tidigare depression när min sambo tjänstgjorde på frontlinjen i Afghanistan i ett halvår under 2011. Jag har väl alltid haft tendenser till att vara orolig och haft lite av ett katastrof-tänk, men det var först efter att jag fick hjälp med min depression som de också kunde diagnoserna GAD - general anxiety disorder, alltså generaliserad ångestsyndrom. Jag har mått mycket bra under min graviditet (psykiskt!! Fysiskt däremot har det varit en annan historia... Haha), men läkarna vill hålla koll på min stressnivå (som oron skapar och kan vara farlig för bebis) om den ökar behöver jag öka Min dos av antidepp, men så går en liten mängd över till bebis också, vilket gör att han kan ha utsättnings biverkningar efter att han fötts. Så det är orsaken till att det ganska automatiskt blev Huddinge - det var dit jag blev remitterad, :) vet att jag, min sambo och lillkillen kommer bli väl omhändertagna där :)
    Ja, det är bra att ha vänner för båda barnsnack och andra vänner som det går att prata allt annat med också :P

Vad skönt att läsa att du verkar ha fått rätsida på din depression och att du är väl omhändertagen! Jag kan tänka mig att din sambos utlandstjänstgöring kan dra igång en hel del. Jag har fler vänner som varit i Afghanistan, både en och två gånger, och det är speciellt för mig som "bara" är vän. Kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att leva med någon som åker iväg. 
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014