• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • MagdalenaZ

Det här med hushållssysslorna ..

Jag gör tyvärr allt där hemma, hur stereotypiskt det än låter! Han är egenföretagare och jobbar ibland 14 timmar och kommer inte allt för sällan hem kl 20-21. Jag hade haft svårt och säga "det är din tur attt laga mat, diska eller tvätta" när jag varit hemma sen kl 16.

Men de dagar vi är hemma båda två så hjälper han till! Och det förväntar jag mig sen när flickan kommer också.. jag kommer aldrig kräva att han gör det lika "bra" som mig , men jag vill ju hellre att vi spenderar kvalitetstid tillsammans än att vi städar på varsitt håll. :)

Jag längtar så oerhört mycket efter att bara kunna ta på mig skorna på morgonen utan att bli andfådd, sex (!!) som min sambo vägrar ha med mig nu och att kunna ta på mig ett klädesplagg och må bra över min kropp..

Melt77 men hur länge har de sagt att du ska stå ut såhär då?

• ananas86
    MiCorazon skrev 2014-02-12 17:14:15 följande:
    Gör alla bm tul? Min har inte nämt nåt om det så tror inte jag får göra det.

Zobeideh skrev 2014-02-12 17:24:07 följande:
    Tul e väl bara om dem vill kolla lite extra för kanske bebisen slutat växa. Jag har inte blivit erbjuden de men de e väl för jag håller min kurva va jag uppfattat det som.

Jag följer också min kurva perfekt, men pga mitt höga blodtryck har jag fått göra 3 st TUL totalt under graviditeten. Det finns ju risk att barnet blir tillväxthämmat pga av blodtrycket, så de kollar mer för att vara på den säkra sidan..

Det kan självklart vara så att man får göra TUL för att SF-måttet är lågt, men ofta även pga bakgrundssjukdomar som kan påverka tillväxten, t ex diabetes.

Så att ni inte blir erbjudna TUL ska ni bara se som positivt, då tycker BM/läkare att ni är friska och "normala" :)
  • ananas86
    Zobeideh skrev 2014-02-12 17:56:22 följande:
    Någon mer som har problem med sömnen? Jag kan vakna kl 2 på natten och va vaken hela natten. Somnar inte om. Så man är ju duktigt trött om dagarna. Ligger jag för länge på en sida gör det riktigt ont i höfterna. Inget e bekvämt längre

Jag sover också sjukt dåligt! Känns ibland som att jag inte har sovit alls på hela natten, utan bara ligger och vänder och vrider mig..

Dels är det tusen tankar som snurrar i huvudet och dels är det svårt att hitta bekväma sovställningar!

Alla säger ju att man ska passa på att sova innan bebis kommer, men det verkar kört här! Får väl vänta tills mini blir så stor att han/hon sover en hel natt innan jag kommer kunna sova ordentligt igen.. :/
  • ananas86
    TomMon skrev 2014-02-12 19:05:06 följande:
    Min tapp hade kortats ytterligare och den var lite öppen i en spalt. Läkaren sa att hon inte trodde det var så långt kvar och att mina menssmärtor kan ha varit en start på något. Shit! :) Men hon garderade sig med att säga att man inte så noga kan veta, så jag ställer mig nog in på att gå tiden ut, även om detta uttalande gjorde det svårare, haha!

V 37 påbörjas imorgon.

Spännande att det kan vara på gång för dig nu! :)

Egentligen kan ju barnet bestämma sig för att komma närsom för de flesta av oss nu!

Men måste fråga, hur märkte/misstänkte ni att tappen var påverkad? Var det pga dina mensvärksmärtor eller något annat?

Har de sagt att du ska ta det extra lugnt nu då, för att inte sätta igång något?
  • ananas86
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-12 21:47:26 följande:
    Kommer ju givetvis gå ut med vagnen, vara ute i trädgården & bjuda hem släkt & vänner men kommer inte röra mig i stora folksamlingar iaf inte första månaden.

Tänker precis som du när det gäller att träffa folk. Har hört flera BM som rekommenderar att man ska hålla sig från folksamlingar, kollektivtrafik osv de fösta två månaderna.

Självklart får släkt/vänner hälsa på om de är friska och vi kommer väl promenera/vara ute en del. Men kan inte förstå att man tar med en tvåveckors bebis till öppna förskolan t ex! Eller alla kunder som kommer direkt från BB och handlar på mitt jobb!

Tror man behöver lite tid att komma in i mammarollen och allt nytt också, så i alla fall fösta månaden kommer jag nog hålla mig hemma mestadels!
  • ananas86
    Melt77 skrev 2014-02-12 23:41:39 följande:
    Andra natten på SÖS. Fortfarande ingen igångsättning. Var på undersökning idag och lilla kotten är inte ens fixerad (38+2). Så dom vill ju helst vänta. Men jag håller på att bli galen av klådan. Äter alla antihistamin som finns känns det som och smörjer med stark kortisonkräm. Men utslagen bara fortsätter att klia och sprida sig över kroppen.

Dom tar iaf väldigt väl hand om mig. Alla är jättegulliga. Men jag vill bara att det ska sluta klia. Fick en, som dom sa, knockouttablett igår kväll för att kunna sova. Kände INGENTING. Har knappt sovit på tre nätter nu. Får väl försöka inatt men känns tröstlöst...

Usch, vad jag är negativ. Sorry! Lite svacka bara. Nytt besked imorrn om hur det blir!

Skönt att du är i goda händer!

Men hoppas på att du ska få slippa klådan snart!

Har de sagt att de kommer sätta igång dig? Eller vill de vänta närmare BF?

Hoppas du ska få all hjälp oavsett och att ni snart får träffa er lilla/lille plutt! :)
  • Hallonpaj88
    LillsmurfanLisa skrev 2014-02-12 09:27:35 följande:
    Ses ikväll!
    Vad tyckte du om föreläsningen? :)

Angående hushållssysslorna; jag kommer försöka hålla ordning och reda på dagarna så gott det går och laga mat om jag hinner, men det ska liksom inte vara att min sambo förväntar sig att det ska vara skinande rent och maten stå på bordet varje dag, det beror helt på hur min dag med bebisen varit. Det är ju också ett heltidsjobb (eller 24/7 jobb haha)

I morgon går jag på mammaledighet och det är en månad kvar till BF. Nu börjar det kännas mer verkligt och att det verkligen närmar sig :)
  • ananas86

Längtar också efter att få tillbaka min kropp igen!

Vill kunna raka benen, fixa fötterna och allt sånt igen!

Saknar närheten med min sambo också! Vi kramas, pussas och håller om varandra, men blir aldrig mer än så nu..

Det går inte att fokusera på det mer intima när mini sparkar i magen!

Saknar verkligen att ha sex!

• LillsmurfanLisa
    ananas86 skrev 2014-02-13 10:13:05 följande:

Tänker precis som du när det gäller att träffa folk. Har hört flera BM som rekommenderar att man ska hålla sig från folksamlingar, kollektivtrafik osv de fösta två månaderna.

Självklart får släkt/vänner hälsa på om de är friska och vi kommer väl promenera/vara ute en del. Men kan inte förstå att man tar med en tvåveckors bebis till öppna förskolan t ex! Eller alla kunder som kommer direkt från BB och handlar på mitt jobb!

Tror man behöver lite tid att komma in i mammarollen och allt nytt också, så i alla fall fösta månaden kommer jag nog hålla mig hemma mestadels!
    Vad olika det kan vara, Längtan och ananas! Självklart tror jag också att vi den första tiden (typ två första veckorna) kommer vara hemma och "boa" in oss med den nya familjemedlemmen och bara ta korta dagliga promenader utomhus men jag tror inte att jag medvetet kommer att hålla mig borta från folksamlingar och kollektivtrafik mycket längre än så. Sen kommer jag inte under rusningstid hoppa på tunnelbanan men vill/behöver jag åka iväg så kommer jag att göra det. Exempelvis har vi två efterkontroller på BB när Grodan är född (under första veckan) och dit kommer jag att åka kommunalt. 

Besök ska självklart inte vara sjuka när de kommer till oss men jag är inte den som välkomnar gäster med alcogel i dörren heller (som jag varit med om ett flertal tillfällen). 

Jag är däremot extremt strikt med att jag absolut inte vill ha besök på BB när vi fött. Ingen kommer att få hälsa på oss förrän vi har kommit hem ordentligt. Jag kan sträcka mig till att någon får hämta oss när vi lämnar BB, men mer än så blir det inte. Det får blivande mor- och farföräldrar, fastrar och morbröder helt enkelt acceptera. De första dagarna tillsammans är otroligt viktiga för mig och jag vill inte ha någon annan än min sambo och vårt barn i min närhet. 

Hur tänker ni andra kring besök på bb? 
  • Längtanefterlilladig

Besök hos barnmorskan avklarat. Lille bebisen är definitivt fixerad långt ner med huvudet. Något jag känt av då det ilat & tryckt mycket neråt. Hjärtslagen var 145 slag. Mitt blodtryck var 110/65 & blodsocker 4.5. Sf kurvan gick er något. Sf måttet är 32 cm. Hade hon fyllt i 33 så hade jag följt kurvan exakt. Hon var inte otrolig & inte jag heller. Viktökningen hitills sedan inskrivning 29 juli är på +9.7 kilo.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014