• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • majsa88

Nee jag gjorde aldrig det då smärtan inte har kommit tillbaka mer. Kommer göra det så fort det börjar igen. Som tur är så har den inte :)

Längtanefterlilladig skrev 2014-02-12 17:51:39 följande:
    Ringde du & rådfrågade förlossningen igår?

• LillsmurfanLisa
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-12 18:13:29 följande:
    Det är en intressant fråga. Jag läste nyligen en artikel i tidningen om att man inte ska ta på sig alla hushållssysslor hemma bara för att man är hemma med barnet. Det blir nämligen lätt att det förblir så sedan när man är tillbaka på jobbet båda två. Men egentligen är det väl mer naturligt att jag som är hemma på dagarna tar hand om hemmet. Dock vet jag inte hur mycket man kommer palla med i början. Vi har gjort massor av mat & fryst in så man slipper stå och laga mat. Tror att mycket tid går åt att amma i början och vara med den lille. Den barnet blir större så kanske man kommer göra mer hushållssysslor. Men jag & min man ska städa tillsammans och handla mat iallafall och sen får väl huset vara lite stökigt under den första tiden.

Man bör ju helst inte lämna hemmet på 6-8 veckor iallfall inte ge sig ut i stora folksamlingar såsom stan, affärer, ikea, gekås. För RS-viruset är jätte farligt att få för små barn. Små förkylningar kan bli enormt påfrestande för de små liven. Sen har man kanske inte kommit igång helt perfekt med amningen heller så man känner sig mer trygg hemma.

Menar du att du inte kommer att gå ut de två första månaderna? Jag skulle bli tokig då, tror jag :)
  • carina87

Jag sköter redan mycket av ruljansen här hemma, men jag jobbar bara 60% i samma ort som vi bor och är dessutom lite mer pedant än solstrålen min (som jobbar heltid inne i stan)
    Jag brukar guilta honom då och då, vilket alltid ger utdelning. Typ bio, blommor, godis eller massage... Jag brukar inte kräva något av det, mest bara påpeka hur duktig jag varit och sen så får man se vad som kommer :) Alltid blir det någon liten överraskning och då är jag som ett barn på julafton! Jag blir lika glad oavsett om det är en biokväll eller 5 stycken banana skids-kolor för 1:- styck.

Däremot så tvivlar jag inte en sekund på att han kommer "hålla standarden uppe" när han är föräldraledig. Leve hans dåliga tålamod och rastlöshet och då är det väl jag som får komma hem med banana skids antar jag ;)

• LillsmurfanLisa
    Sirek skrev 2014-02-12 19:06:11 följande:
    Jag har aldrig haft mensvärk och heller inte haft ont under graviditeten. Så jag är liksom lite nervös över att min livmoder helt glömt av vad komma skall... jag tänker liksom hallå, är du med på banan eller?! Å andra sidan vet jag ju att många av er har riktigt ont så samtidigt är jag glad att ha sluppit undan. På fredag är det min sista dag på jobbet och då är det exakt +/- 2 veckor till bf. 92% av alla bebisar föds då. Som jag längtar!!
    Samma sits här. Lite sammandragningar ibland men de gör ju inte ont. Hade ont i fogarna en dag, har känt ischiasnerven ett par-tre gånger (när jag lyft tungt/gått långt) och haft två extremt korta "ilningar" från ljumskarna och uppåt mot livmodern den senaste veckan. That's it. Ingen mensvärk (det har jag iofs aldrig någonsin haft). Jag tror dock att livmodern har koll och vet vad som ska göras när det väl gäller. 

När jag läser om allt ni andra går igenom känner jag mig extremt lyckligt lottad. Jag har sovit nätterna igenom under hela graviditeten men har börjat vakna en gång/natt någon gång ibland nu (kissnödig/sammandragningar/sparkar). Jag känner mig pigg och stark, trots att jag har gått upp 13 kg. Jag tränar fortfarande regelbundet (även om det inte är någon tung träning) och i vardagen kan jag fortfarande glömma bort att jag är gravid (höggravid t o m, v 37 i morgon). Sjukt skönt!
  • Emelie e

Ang. hushållssysslor så kommer jag nog göra det mesta när jag är mammaledig, även om det kommer bli mycket jobb med bebisen som tar mycket tid så tycker jag ändå att man kan sköta städning och disk iaf. Matlagning och handling gör vi alltid tillsammans så det kommer inte bli någon förändring. Men i början får nog min sambo handla själv då jag inte vill ha med bebisen i början på Ica. Jag kommer också vara noggrann med att ingen som är sjuk får träffa oss, inte heller vara i stora folksamlingar. Längtar så mycket tills det är dags, är trött på att vara gravid nu. Det har till stor del varit mysigt med alla sparkar och allt annat men nu är jag bara stor och klumpig. Vill få energi igen och orka/kunna gå en långpromenad :)

• Awanata

Jag har haft ihållande mensvärk sen i söndags. Inga sammandragningar (förutom när jag rör mig) men mensvärken känns som den man har på mensens värsta dag. Jag har tagit alvedon ovh duschat, har vetekudde på nu men det släpper inte riktigt. Lite men inte helt. Förvärvar är ju vanliga men ska man verkligen ha som mensvärk hela tiden fram tills förlossningen? Fy tusan i så fall..

• zizuna

Mot kramper tar jag magnesium har gjort det snart 1år och har haft max 5 kramper sen dess och noll under graviditeten :)

lele79 skrev 2014-02-12 20:30:41 följande:
    Exakt så har jag oxå, hemskt jobbigt att inte somna om. Jag får oxå ont i höfterna o nästan som kramp i vaderna.

• Längtanefterlilladig
    LillsmurfanLisa skrev 2014-02-12 20:37:13 följande:
    Menar du att du inte kommer att gå ut de två första månaderna? Jag skulle bli tokig då, tror jag :)

Kommer ju givetvis gå ut med vagnen, vara ute i trädgården & bjuda hem släkt & vänner men kommer inte röra mig i stora folksamlingar iaf inte första månaden.
  • Längtanefterlilladig
    Awanata skrev 2014-02-12 20:52:07 följande:
    Jag har haft ihållande mensvärk sen i söndags. Inga sammandragningar (förutom när jag rör mig) men mensvärken känns som den man har på mensens värsta dag. Jag har tagit alvedon ovh duschat, har vetekudde på nu men det släpper inte riktigt. Lite men inte helt. Förvärvar är ju vanliga men ska man verkligen ha som mensvärk hela tiden fram tills förlossningen? Fy tusan i så fall..

Tror det är rätt vanligt med mensvärk som är ohållande. Borde ju inte vara förvärkar för de har väl lite uppehåll? Kan ju vara att livmodern växer mkt. Jag känner av mensvärk nu med. Går in i vecka 35+0 imorgon
  • Längtanefterlilladig
    TomMon skrev 2014-02-12 19:05:06 följande:
    Min tapp hade kortats ytterligare och den var lite öppen i en spalt. Läkaren sa att hon inte trodde det var så långt kvar och att mina menssmärtor kan ha varit en start på något. Shit! :) Men hon garderade sig med att säga att man inte så noga kan veta, så jag ställer mig nog in på att gå tiden ut, även om detta uttalande gjorde det svårare, haha! V 37 påbörjas imorgon.

Men det låter väl spännande att tiden snart är inne. Är du 37+0 imorgon då? Ingen fara om bebisen dyker upp då. Rent psykiskt är det kanske bäst att ställa in sig på att föda utsatt tid eller t.o.m gå över 2 veckor. Jag har ställt in mig på att bebisen kan komma 2 april. Då har jag gått över 2 veckor
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014