• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • MiCorazon
    ananas86 skrev 2014-02-13 10:13:05 följande:

Tänker precis som du när det gäller att träffa folk. Har hört flera BM som rekommenderar att man ska hålla sig från folksamlingar, kollektivtrafik osv de fösta två månaderna.

Självklart får släkt/vänner hälsa på om de är friska och vi kommer väl promenera/vara ute en del. Men kan inte förstå att man tar med en tvåveckors bebis till öppna förskolan t ex! Eller alla kunder som kommer direkt från BB och handlar på mitt jobb!

Tror man behöver lite tid att komma in i mammarollen och allt nytt också, så i alla fall fösta månaden kommer jag nog hålla mig hemma mestadels!
    Ja jag kommer också hålla mig borta från folksamlingar och köpcentrum. Det blir promenader och som du säger, släkt och vänner får självklart hälsa på men bara om de är friska och utan förkylningar.

Jag gör också det mesta hemma just nu, mycket pga att jag varit sjukskriven sen i december. Vi har också lite olika syn på vad som är "städat" och inte städat :)... men försöker att inte klaga när mannen kanske rundat hörnen när han dammsugit eller torkat av diskbänken och glömt spisen och bordet efter middagen. Han jobbar också väldigt mycket och är oftast hemma vid 19...20 tiden. Vill inte heller pracka på honom massa "måsten" då när han kommer hem. Men oftast lagar jag maten, ibland gör vi det ihop om han inte är hemma för sent, sen plockar han undan, stoppar in i diskmaskinen, tömmer den om det behövs och torkar av i köket etc.
    Känner dock att jag tar lite väl mycket ansvar även när vi är lediga och ska nog försöka släppa kontrollen och låta honom själv komma på att vi kanske behöver städa, bära ner grejor i källaren etc etc :) ....

Talade dock om för honom att han kommer behöva handla mat och sådant de första veckorna efter förlossningen då jag inte alltid känner mig bekväm eller kan göra det eller orkar göra det. Men kan jag så gör jag ju det! :) Tror det löser sig till det bästa då ingen av oss är några problemskapare utan brukar det för vad det är.

Längtar också efter att få se min mus haha. Skulle lämna kissprov hos bm i veckan och såg inte musen så kunde inte pricka ordentligt i koppen så kissade halva utanför och på ringen, blev endast en liten skvätt i botten :)))... så yes...den är hjärtligt välkommen tillbaka för trimmning, sex och fina underkläder.

Ser också mig själv i lite snygga fräscha träningskläder och redo för gymmet. Behåller den målbilden till åtta veckor efter förlossningen då jag äntligen kan börja igen. Hoppas jag känner mig lika sugen på träning då som jag gör nu!

Vecka 37 idag! Och som TomMom kan han komma när som men försöker också lägga på någon extra vecka så jag inte blir alltför besviken. Längtar som bara den och det är sååååå skönt att få se ljuset i tunneln!!
  • LillsmurfanLisa
    Hallonpaj88 skrev 2014-02-13 10:22:26 följande:
    Vad tyckte du om föreläsningen? :)
    Jag gillade barnmorskan som höll i den. Sen var det inte så mycket jag inte tidigare har hört men det var fortfarande värt att vara där. Min sambo kunde ju inte komma så jag spelade in allt till honom på hans begäran, haha. Det är ju inget nytt för honom heller, han har varit med på allt tidigare, men lite småsaker som togs upp var bra typ var förlossningen ligger, att man ska ringa till förlossningen tidigt för att få bolla och så gillade jag tipset om amningstopparna från apoteket eftersom jag har funderat väldigt på det här med amnings-bh och inte velat köpa någon innan bebis är född. 

Vad tyckte du? Har din sambo/man(?) koll på parkeringen nu? :)
  • Längtanefterlilladig
    LillsmurfanLisa skrev 2014-02-13 10:27:29 följande:
    Vad olika det kan vara, Längtan och ananas! Självklart tror jag också att vi den första tiden (typ två första veckorna) kommer vara hemma och "boa" in oss med den nya familjemedlemmen och bara ta korta dagliga promenader utomhus men jag tror inte att jag medvetet kommer att hålla mig borta från folksamlingar och kollektivtrafik mycket längre än så. Sen kommer jag inte under rusningstid hoppa på tunnelbanan men vill/behöver jag åka iväg så kommer jag att göra det. Exempelvis har vi två efterkontroller på BB när Grodan är född (under första veckan) och dit kommer jag att åka kommunalt.  Besök ska självklart inte vara sjuka när de kommer till oss men jag är inte den som välkomnar gäster med alcogel i dörren heller (som jag varit med om ett flertal tillfällen).  Jag är däremot extremt strikt med att jag absolut inte vill ha besök på BB när vi fött. Ingen kommer att få hälsa på oss förrän vi har kommit hem ordentligt. Jag kan sträcka mig till att någon får hämta oss när vi lämnar BB, men mer än så blir det inte. Det får blivande mor- och farföräldrar, fastrar och morbröder helt enkelt acceptera. De första dagarna tillsammans är otroligt viktiga för mig och jag vill inte ha någon annan än min sambo och vårt barn i min närhet.  Hur tänker ni andra kring besök på bb? 

Här i Halmstad tillåts inga besök förutom av pappa & syskon till bebisen. Skönt. Hade aldrig velat ha besök under första tiden. Ska nog vara hemma själva en vecka innan vi tar emot folk. Men kanske ändrar mig. Beror ju på hur vi alla mår med. Det är ju mkt förkylningstider nu på våren & just små dagisbarn smittar lätt en liten. Så mina två systerdöttrar får inte komma om de är förkylda. Har flera vänner som jobbar på neonatal avdelningen & barnavdelningen på sjukhuset & rs virus är super jobbigt för småttingar att få. Tror inte riktigt på det där att utsätta nyfödda/bebisar för sjukdomar så de blir friska. De har sämre immunförsvar & är mer ömtåliga. Handtvätt är noga & jag tvättar alltid händerna efter jag varit iväg & kommer hem. Smittspridning sker främst genom händerna. Och jag ser det som självklart att man tvättar sig innan besök hos nyfödd. Men det kanske bara är jag som tänker så.
  • MagdalenaZ

Då vi har två familjemedlemmar här i Skåne (sambons två systrar) så får de gärna komma till BB om de vill.. sen kommee jag hålla mig borta från större folksamlingar typ 2-4 veckorberoende lite på hur jag och bebis mår sen blir det ut och utforska världen!

• Hallonpaj88
    LillsmurfanLisa skrev 2014-02-13 10:32:25 följande:
    Jag gillade barnmorskan som höll i den. Sen var det inte så mycket jag inte tidigare har hört men det var fortfarande värt att vara där. Min sambo kunde ju inte komma så jag spelade in allt till honom på hans begäran, haha. Det är ju inget nytt för honom heller, han har varit med på allt tidigare, men lite småsaker som togs upp var bra typ var förlossningen ligger, att man ska ringa till förlossningen tidigt för att få bolla och så gillade jag tipset om amningstopparna från apoteket eftersom jag har funderat väldigt på det här med amnings-bh och inte velat köpa någon innan bebis är född. 

Vad tyckte du? Har din sambo/man(?) koll på parkeringen nu? :)
    Jag tyckte oxå hon var jättebra. Det mesta hade man ju som sagt hört innan men jag fick svar på många av mina frågor och nu längtar jag tills det drar igång.

Haha ja vi gick upp till förlossningsentren sen så nu har han koll på det där =)
  • Zobeideh

Just besök efter förlossnibgen har jag sagt att folk gärna får komma och hälsa på. Om dem e friska dvs. Och det ska ju självklart va när jag orkar ta emot besök. Men sen när jag väl kommer hem vill jag ha lugn och ro lite och komma in i mamma rollen innan folk börjar springa här.

• MiCorazon

Hur gör ni med belysning när ni ska amma mitt i natten? Kommer ni amma i sovrummet eller gå ut? Har ni någon dov nattlampa som ni kan tända?

Jag funderar på en nattlampa i rött dovt sken så man kan ha koll på saker och ting och försöka amma i sängen...när jag väl lärt mig det :)... 

Men försöker hitta en bra nattlampa och undrar om någon av er har tips på en sådan? Eller tips på annan mittinattenamningslösning? :)

• MiCorazon

Med sovrummet menar jag vårt sovrum. Vi kommer ha spjälsängen (en baby crib) direkt bredvid vår säng med öppen gavel så det är bara att "rulla" över bebis till bröstet. :)

• MiCorazon
    ananas86 skrev 2014-02-13 10:26:57 följande:
    Längtar också efter att få tillbaka min kropp igen!

Vill kunna raka benen, fixa fötterna och allt sånt igen!

Saknar närheten med min sambo också! Vi kramas, pussas och håller om varandra, men blir aldrig mer än så nu..
    Det går inte att fokusera på det mer intima när mini sparkar i magen!
    Saknar verkligen att ha sex!
    Ja och så är magen i vägen för korrekt skedning :)..längtar att få skeda min man och känna skinn mot skinn!!
  • EmilyMAndersson
    MiCorazon skrev 2014-02-12 18:03:33 följande:
    Fråga till er alla!
    Nu när ni får barn och är mammalediga hur har ni tänkt lösa allt som behövs göras hemma? Är det den som är föräldraledig som har ansvar för tvätt, städ, fixande, matlagning, handling av mat etc etc? El kommer ni dela? Vad har ni för förväntningar på er partner?
    Iom att jag kommer vara hemma så blir det väl naturligt att jag fixar lite här hemma men är lite rädd för att jag kommer göra allt. Tycker att den som jobbar också kan handla mat..tvätta och städa ibland.
    Vad tycker ni?

Tror jag behöver prata med sambon om våra förväntningar. ..

Vi hade genomgång på detta i föräldragruppen om hur våra roller kommer ändras. Vi har dessutom hund och jag ska plugga upp tre kurser (om det är möjligt) under mammaledigheten. Min sambo kommer få ha bebis eller gå ut med hunden före han åker till jobbet och efter, så jag bara behöver gå en promenad mitt på dagen, sen får han handla mot att han får lagad mat varje dag han kommer hem (vi har typ alltid ätit utemat eller gjort mat var för sig då vi jobbar så olika tider) Två kvällar i veckan ska vi få komma iväg på gymmet i någon timme och jag har en helkväll i veckan då jag får åka iväg för att få sköta mina studier ifred utan att behöva ha koll på bebis :) men jag tror att tvätt, städ och disk kommer ligga på mig som det gjort tidigare, men jag har då sagt att han kan gott betala mer i hemmet för att jag inte har möjlighet att tjäna lika mycket pengar som han, det tyckte han lät som ett bra resonemang :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014