• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • LillsmurfanLisa
    j3nnyy skrev 2014-02-13 11:49:07 följande:
    På ks Solna får man ha besök inne på bb avdelningen :) blev förvånad när dom sa de på info träffen vi var på faktiskt. Om man hade större sällskap ville dom helst att man var inne på sitt rum för att alla skulle få plats i dagrummet (vem som nu vill ha hela släkten där) Men dom bad såklart alla att se till så ens anhöriga var friska om dom ska komma.
    Jag vill nog att min mamma ska komma och hälsa på oss på bb iaf, resten kan gärna få vänta men har en känsla av att svärmor inte kommer gå att stoppa, speciellt inte om hon vet att min mamma vart där, men vill inte ha alla syskon o vänner att komma o hälsa på. Antar att man inte kommer känna sig superfräsch o pigg dom första dagarna :) vill gärna försöka passa på att suga in all hjälp o tips man kan få från personalen när man väl är där oxå :) är så det känns just nu iaf men vet många som vill att ALLA ska komma för man inte kan vänta med att få visa upp det finaste man har :)
    Aha, det visste jag inte!

På BB Stockholm får man ha hur många som helst(!) i rummet under förlossningen men när man sedan flyttar så är det nolltolerans på besök på avdelningen. Och har man hela släkten närvarande under förlossningen ska de vara på rummet, inte i korridorerna :)
  • j3nnyy
    LillsmurfanLisa skrev 2014-02-13 12:35:29 följande:
    Aha, det visste jag inte!

På BB Stockholm får man ha hur många som helst(!) i rummet under förlossningen men när man sedan flyttar så är det nolltolerans på besök på avdelningen. Och har man hela släkten närvarande under förlossningen ska de vara på rummet, inte i korridorerna :)
    Oh herregud ser framför mig en hel släkt som springer runt när man ligger där och skriker haha. På förlossningen har jag för mig att dom sa att man får ha två personer med sig som max, men där ska det bara vara jag och sambon. Tycker att det är alldeles för privat för att någon anhörig ska vara med o kolla på. På avdelningen efter får man ta emot besök, och en person får sova kvar (pappan då vanligtvis) men det ska vara samma person hela tiden pga smittorisk o sånt, vad nu skillnaden skulle vara från alla besök som får komma :p nu vill jag inte att det ska sova någon annan där än min sambo iaf så.

Tydligen så är de något super rekord på beräknad bebisar i mars (vet inte om de är just i Sthlm eller hela landet) så hoppas vi alla får komma till vårat första handsval!
  • Zobeideh

Under själva förlossningen anser jag oxå att det e en privat stund. Där jag och sambon får vara ifred. Tycker inte att någon annan har där inne att göra när vi ska se vårt mirakel för första gången :)

• Ziiah
    I natt fick jag vara med om smärtsamma förvärkar som kom med bara någon/några minuters mellanrum och höll i sig ungefär 30-60 sekunder. usch... Om förlossningssmärtorna är minst dubbelt så starka (kommer dom väl antagligen vara...) så kommer jag definitivt typ dö... Det gjorde riktigt ont bara det jag kände i natt. 

Det höll på så i ungefär en timma när jag låg i sängen och skulle sova, tillslut gav det med sig, kände då bara som mensvärk i ryggen som gick att hantera och somna med. Om det inte hade gått över så hade jag nog ringt förlossningen och frågat lite, men det var ju natt och jag ville bara sova så jag drog mig för det då jag var rädd att de ville att vi skulle komma in.
  • MiCorazon
    Ziiah skrev 2014-02-13 13:07:14 följande:
    I natt fick jag vara med om smärtsamma förvärkar som kom med bara någon/några minuters mellanrum och höll i sig ungefär 30-60 sekunder. usch... Om förlossningssmärtorna är minst dubbelt så starka (kommer dom väl antagligen vara...) så kommer jag definitivt typ dö... Det gjorde riktigt ont bara det jag kände i natt. 

Det höll på så i ungefär en timma när jag låg i sängen och skulle sova, tillslut gav det med sig, kände då bara som mensvärk i ryggen som gick att hantera och somna med. Om det inte hade gått över så hade jag nog ringt förlossningen och frågat lite, men det var ju natt och jag ville bara sova så jag drog mig för det då jag var rädd att de ville att vi skulle komma in.
    Vilken vecka är du i Ziiah? Hoppas du mår bättre idag.
  • MiCorazon

Ska börja sy ett baby nest imorgon! :) Håll tummarna för har inte rört en symaskin på tio år :D.....får se vad resultatet blir hihi.

• Melt77

Det blir hemgång idag. Inga gynnsamma förutsättningar för att sätta igång det. Men ska på kontroller till spec.mvc varje dag för att ha koll på när man kan dra igång.
    Känns både jobbigt och skönt. Skönt att få komma hem, sova i min säng, gosa med vår lille kisse och framför allt ha sambon i närheten. Sa att han inte skulle sova här på sjukhuset med mig dom här dagarna för han sover bättre hemma och då kan han vara ett bättre stöd vid ev förlossning
    Men jobbigt att inte veta hur länge jag ska gå med klådan och om jag kommer kunna sova nåt osv.
    Ligger här nu med isomslag. Om nån annan har klåda så är här ett tips som jag fick av barnmorskan. Blöt bindor och lägg i frysen. Gör paket av dom i en handduk som ni lägger där det kliar. Jätteskönt!!

• Ziiah
    MiCorazon skrev 2014-02-13 13:18:57 följande:
    Vilken vecka är du i Ziiah? Hoppas du mår bättre idag.
    Är i vecka 35+6 idag. Jo, har inte känt av något mer sånt idag :)
  • LillsmurfanLisa
    j3nnyy skrev 2014-02-13 12:44:55 följande:
    Oh herregud ser framför mig en hel släkt som springer runt när man ligger där och skriker haha. På förlossningen har jag för mig att dom sa att man får ha två personer med sig som max, men där ska det bara vara jag och sambon. Tycker att det är alldeles för privat för att någon anhörig ska vara med o kolla på. På avdelningen efter får man ta emot besök, och en person får sova kvar (pappan då vanligtvis) men det ska vara samma person hela tiden pga smittorisk o sånt, vad nu skillnaden skulle vara från alla besök som får komma :p nu vill jag inte att det ska sova någon annan där än min sambo iaf så.
    Tydligen så är de något super rekord på beräknad bebisar i mars (vet inte om de är just i Sthlm eller hela landet) så hoppas vi alla får komma till vårat första handsval!
    Haha, jag fick också den bilden i huvudet. Inget jag önskar själv. 

På förlossningen kommer det vara min sambo, jag och vår doula. Det känns jättebra! 

Superrekord låter lite oroväckande tycker jag. Mars är ju inte ens en topp-månad för födslar längre. Alla sommarmånader, plus april och maj tror jag statistiskt sett ligger före mars de senaste åren. Kanske blir ändring i år då :P

Kollade statistik för födda 1998-2012 på SCB, spännande!
     www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/
  • j3nnyy
    LillsmurfanLisa skrev 2014-02-13 13:33:11 följande:
    Haha, jag fick också den bilden i huvudet. Inget jag önskar själv. 

På förlossningen kommer det vara min sambo, jag och vår doula. Det känns jättebra! 

Superrekord låter lite oroväckande tycker jag. Mars är ju inte ens en topp-månad för födslar längre. Alla sommarmånader, plus april och maj tror jag statistiskt sett ligger före mars de senaste åren. Kanske blir ändring i år då :P

Kollade statistik för födda 1998-2012 på SCB, spännande!
     www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/Befolkningens-sammansattning/Befolkningsstatistik/25788/25795/
    Tydligen är det någon "jättepik" just i år enligt barnmorskan på våran föräldrarkurs, men det är ju enligt statistisken så man kan ju såklart aldrig veta hur det blir, sen var det tydligen väldigt många som ännu inte valt sjukhus så det verkade vara lite rörigt men enligt deras statisk så var det väldigt många beräknade just i mars i år. Hoppas det inte märks, skulle bli sjukt stressad av att behöva åka nån annanstans, typ Uppsala även om jag förstår att man förmodligen inte kommer föda på en gång ändå
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014