• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Zobeideh

Någon mer som har problem med sömnen? Jag kan vakna kl 2 på natten och va vaken hela natten. Somnar inte om. Så man är ju duktigt trött om dagarna. Ligger jag för länge på en sida gör det riktigt ont i höfterna. Inget e bekvämt längre

• MiCorazon

Fråga till er alla!

Nu när ni får barn och är mammalediga hur har ni tänkt lösa allt som behövs göras hemma? Är det den som är föräldraledig som har ansvar för tvätt, städ, fixande, matlagning, handling av mat etc etc? El kommer ni dela? Vad har ni för förväntningar på er partner?

Iom att jag kommer vara hemma så blir det väl naturligt att jag fixar lite här hemma men är lite rädd för att jag kommer göra allt. Tycker att den som jobbar också kan handla mat..tvätta och städa ibland.

Vad tycker ni?

Tror jag behöver prata med sambon om våra förväntningar. ..

• Längtanefterlilladig
    Zobeideh skrev 2014-02-12 17:56:22 följande:
    Någon mer som har problem med sömnen? Jag kan vakna kl 2 på natten och va vaken hela natten. Somnar inte om. Så man är ju duktigt trött om dagarna. Ligger jag för länge på en sida gör det riktigt ont i höfterna. Inget e bekvämt längre
    Ja, samma här. Vaknar upp av rejäla sammandragningar pga att jag är kissig. Sen kan jag inte somna om. Ligger & tänker på en massa saker.
  • MiCorazon

Jag sover också dåligt. Vaknar flera ggr per natt då jag måste göra nr 1 el 2, el så gör det ont i höfter eller nån annanstans el så har jag drömt nåt läskigt... kan oxå ligga länge innan jag somnar om. Är dock inte jättepåverkad av det på dagarna just nu. Var det mer tills för några v sen. Min bm sa att sömnbehovet minskar vid den här tiden så kanske därför jag inte är helt död på dagarna :))

• MiCorazon

Ang ansvar för att handla mat så funderar vi på att beställa icas matkasse som levereras hem. Nån av er som gör det idag?

• Zobeideh

Micorazon: matlagning har vi alltid turats om med. Och tror vi fortsätter så oxå. Den som orkar får göra mat.
    Handling gör vi oftast alltid tillsammans samma. Men sen städning och tvättning brukar jag sköta. Skulle de bli något problem får vi bara sätta oss ner och planera vem som gör vad :)

• Längtanefterlilladig
    MiCorazon skrev 2014-02-12 18:03:33 följande:
    Fråga till er alla!
    Nu när ni får barn och är mammalediga hur har ni tänkt lösa allt som behövs göras hemma? Är det den som är föräldraledig som har ansvar för tvätt, städ, fixande, matlagning, handling av mat etc etc? El kommer ni dela? Vad har ni för förväntningar på er partner?
    Iom att jag kommer vara hemma så blir det väl naturligt att jag fixar lite här hemma men är lite rädd för att jag kommer göra allt. Tycker att den som jobbar också kan handla mat..tvätta och städa ibland.
    Vad tycker ni?

Tror jag behöver prata med sambon om våra förväntningar. ..
    Det är en intressant fråga. Jag läste nyligen en artikel i tidningen om att man inte ska ta på sig alla hushållssysslor hemma bara för att man är hemma med barnet. Det blir nämligen lätt att det förblir så sedan när man är tillbaka på jobbet båda två. Men egentligen är det väl mer naturligt att jag som är hemma på dagarna tar hand om hemmet. Dock vet jag inte hur mycket man kommer palla med i början. Vi har gjort massor av mat & fryst in så man slipper stå och laga mat. Tror att mycket tid går åt att amma i början och vara med den lille. Den barnet blir större så kanske man kommer göra mer hushållssysslor. Men jag & min man ska städa tillsammans och handla mat iallafall och sen får väl huset vara lite stökigt under den första tiden.

Man bör ju helst inte lämna hemmet på 6-8 veckor iallfall inte ge sig ut i stora folksamlingar såsom stan, affärer, ikea, gekås. För RS-viruset är jätte farligt att få för små barn. Små förkylningar kan bli enormt påfrestande för de små liven. Sen har man kanske inte kommit igång helt perfekt med amningen heller så man känner sig mer trygg hemma.

• Zobeideh

Längtanefterlilladig: samma här med tankarna. Känns som alla tankar och funderingar kommer mitt i natten. störigt när man bara vill somna om.

• SEM

Under v 35-37 var det som värst på natten, vaknade o hade svårt attsomna om all intryck från dagen bearbetades och jag blev frustrerande.. Kunde vara vaken mellan 1 och 4 och väckarkl går igång vid 6. Men jag var aldrig trött på dagen trots dåliga nätter. Men jag testade mee att försöka vara vaken en timme till, att inte gå o lägga mig vid 21 utan 22. Det blev lite bätte. :)

• TomMon
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-12 17:51:10 följande:
    Hur gick det idag?
    Min tapp hade kortats ytterligare och den var lite öppen i en spalt. Läkaren sa att hon inte trodde det var så långt kvar och att mina menssmärtor kan ha varit en start på något. Shit! :) Men hon garderade sig med att säga att man inte så noga kan veta, så jag ställer mig nog in på att gå tiden ut, även om detta uttalande gjorde det svårare, haha!

V 37 påbörjas imorgon.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014