• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • MiCorazon
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-13 10:27:30 följande:
    Besök hos barnmorskan avklarat. Lille bebisen är definitivt fixerad långt ner med huvudet. Något jag känt av då det ilat & tryckt mycket neråt. Hjärtslagen var 145 slag. Mitt blodtryck var 110/65 & blodsocker 4.5. Sf kurvan gick er något. Sf måttet är 32 cm. Hade hon fyllt i 33 så hade jag följt kurvan exakt. Hon var inte otrolig & inte jag heller. Viktökningen hitills sedan inskrivning 29 juli är på +9.7 kilo.
    Härligt att bebisen är fixerad!
  • MiCorazon
    EmilyMAndersson skrev 2014-02-13 11:05:46 följande:

Vi hade genomgång på detta i föräldragruppen om hur våra roller kommer ändras. Vi har dessutom hund och jag ska plugga upp tre kurser (om det är möjligt) under mammaledigheten. Min sambo kommer få ha bebis eller gå ut med hunden före han åker till jobbet och efter, så jag bara behöver gå en promenad mitt på dagen, sen får han handla mot att han får lagad mat varje dag han kommer hem (vi har typ alltid ätit utemat eller gjort mat var för sig då vi jobbar så olika tider) Två kvällar i veckan ska vi få komma iväg på gymmet i någon timme och jag har en helkväll i veckan då jag får åka iväg för att få sköta mina studier ifred utan att behöva ha koll på bebis :) men jag tror att tvätt, städ och disk kommer ligga på mig som det gjort tidigare, men jag har då sagt att han kan gott betala mer i hemmet för att jag inte har möjlighet att tjäna lika mycket pengar som han, det tyckte han lät som ett bra resonemang :)
    Vilken bra uppdelning!

Har också pratat med sambon om träning och att jag vill iallafall komma iväg själv och träna en eller två ggr i veckan i någon timme. Sen ska jag försöka hitta ett gym med barnpassning som kan ta bebisen under träningen när jag och bebis känner oss redo för det. :) Då kan jag träna även på dagarna.

Sen har vi ju alltid mormor runt knuten som jag tror, mer än gärna sitter barnvakt ;)...
  • EmilyMAndersson
    SEM skrev 2014-02-12 18:41:20 följande:
    Under v 35-37 var det som värst på natten, vaknade o hade svårt attsomna om all intryck från dagen bearbetades och jag blev frustrerande.. Kunde vara vaken mellan 1 och 4 och väckarkl går igång vid 6. Men jag var aldrig trött på dagen trots dåliga nätter. Men jag testade mee att försöka vara vaken en timme till, att inte gå o lägga mig vid 21 utan 22. Det blev lite bätte. :)

Ett tips som både jag och min sambo gjorde var avslappningsövningar precis före läggdags, då somnade vi jättegott, men de första nätterna blir lite jobbiga för att avslappningen drar igång det som ligger undermedvetet, men sen sover man helt underbart! Jag som alltid gnisslat tänder och haft spänningshuvudvärk slipper det varje natt nu :)
  • LillsmurfanLisa
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-13 10:34:37 följande:

Här i Halmstad tillåts inga besök förutom av pappa & syskon till bebisen. Skönt. Hade aldrig velat ha besök under första tiden. Ska nog vara hemma själva en vecka innan vi tar emot folk. Men kanske ändrar mig. Beror ju på hur vi alla mår med. Det är ju mkt förkylningstider nu på våren & just små dagisbarn smittar lätt en liten. Så mina två systerdöttrar får inte komma om de är förkylda. Har flera vänner som jobbar på neonatal avdelningen & barnavdelningen på sjukhuset & rs virus är super jobbigt för småttingar att få. Tror inte riktigt på det där att utsätta nyfödda/bebisar för sjukdomar så de blir friska. De har sämre immunförsvar & är mer ömtåliga. Handtvätt är noga & jag tvättar alltid händerna efter jag varit iväg & kommer hem. Smittspridning sker främst genom händerna. Och jag ser det som självklart att man tvättar sig innan besök hos nyfödd. Men det kanske bara är jag som tänker så.
    Här verkar det  variera lite. Inget BB tillåter besök inne på avdelningen, men du är välkommen att ta emot besök utanför avdelningen där det finns plats ordnad för det.

Jag tänker som du. Handhygien är otroligt viktigt och för mig är det en självklarhet att tvätta händerna när jag kommer hem efter att ha varit ute. Samma sak när jag ska besöka bebisar. Sen när de börjar bli större tvättar jag också händerna noga för att skydda mig själv från mot alla dagisbaciller :)
  • LillsmurfanLisa
    Hallonpaj88 skrev 2014-02-13 10:40:52 följande:
    Jag tyckte oxå hon var jättebra. Det mesta hade man ju som sagt hört innan men jag fick svar på många av mina frågor och nu längtar jag tills det drar igång.
    Haha ja vi gick upp till förlossningsentren sen så nu har han koll på det där =)
    Perfekt!
  • TomMon
    ananas86 skrev 2014-02-13 10:02:10 följande:

Spännande att det kan vara på gång för dig nu! :)

Egentligen kan ju barnet bestämma sig för att komma närsom för de flesta av oss nu!

Men måste fråga, hur märkte/misstänkte ni att tappen var påverkad? Var det pga dina mensvärksmärtor eller något annat?

Har de sagt att du ska ta det extra lugnt nu då, för att inte sätta igång något?
    Jag har haft myckna sammandragningar sedan v 25 ungefär. Från och med då blev jag ordinerad vila. Nu bryr de sig inte lika mycket om den där vilan, kommer hon så kommer hon! :)
  • TomMon

Jag vill ha så lite besök som möjligt första tiden, och endast pappan och syskonen på BB (ingen annan får heller komma dit enl regler på BB, skönt).

När det gäller arbetsfördelning så kommer det att bli tufft här hemma känner jag. Min man gör mycket men han jobbar tre olika skift. Oftast kommer jag att få lämna och hämta på både skola och förskola, samt gå ut med hunden, vet inte hur det ska gå med en liten dessutom... Den som lever får se! :)

• Hallonpaj88

Ingen får komma till oss på BB haha. Och vi ringer när vi vill ta emot besök hemma. Detta för att min mamma är så extrem så hon skulle säkert börja styra o ställa o aldrig gå hem. Så vi vill komma in i allt så gott det går hemma innan alla får komma :)

• j3nnyy
    LillsmurfanLisa skrev 2014-02-13 11:24:38 följande:
    Här verkar det  variera lite. Inget BB tillåter besök inne på avdelningen, men du är välkommen att ta emot besök utanför avdelningen där det finns plats ordnad för det.

Jag tänker som du. Handhygien är otroligt viktigt och för mig är det en självklarhet att tvätta händerna när jag kommer hem efter att ha varit ute. Samma sak när jag ska besöka bebisar. Sen när de börjar bli större tvättar jag också händerna noga för att skydda mig själv från mot alla dagisbaciller :)
    På ks Solna får man ha besök inne på bb avdelningen :) blev förvånad när dom sa de på info träffen vi var på faktiskt. Om man hade större sällskap ville dom helst att man var inne på sitt rum för att alla skulle få plats i dagrummet (vem som nu vill ha hela släkten där) Men dom bad såklart alla att se till så ens anhöriga var friska om dom ska komma.

Jag vill nog att min mamma ska komma och hälsa på oss på bb iaf, resten kan gärna få vänta men har en känsla av att svärmor inte kommer gå att stoppa, speciellt inte om hon vet att min mamma vart där, men vill inte ha alla syskon o vänner att komma o hälsa på. Antar att man inte kommer känna sig superfräsch o pigg dom första dagarna :) vill gärna försöka passa på att suga in all hjälp o tips man kan få från personalen när man väl är där oxå :) är så det känns just nu iaf men vet många som vill att ALLA ska komma för man inte kan vänta med att få visa upp det finaste man har :)
  • Heene

Jag har inte ens funderat på det där med besök på bb. Har nog känt det som en självklarhet att vi ska få vara ifred de dagarna tills vi kommer hem. Men så kanske inte alla tänker. Dock är det iaf ingen som har sagt att dom kommer komma och hälsa på då så tror nog att de runt om oss tänket som oss :) sen får vi nog utvärdera efter hur vi mår och så med besök hem i början. Känner iaf att familj och vänner är jättevälkomna så länge det inte är några förkylningar med i bilden och att vi mår bra och orkar :) Däremot så har vi två hundar som ska hämnas (förmodligen hos min mamma) på väg hem från bb. Dom bor bara 10 min ifrån danderyds sjukus som är vårt förstahandsval.. Så dom kommer nog vara de första som får träffa nytillskottet iaf :)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014