• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    Zobeideh skrev 2014-02-21 10:59:18 följande:
    Saknar sol, värme åhh. Nu är det bara grått och dystert. kan hoppas vårvädret tittar fram snart. :)
    Samma här vill ha SoligSoligSolig
    Inte ens katterna vill gå ut frivilligt KattSkrikandes
  • MiCorazon
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-21 10:36:26 följande:

Jaså är det så? Kan knappt röra mina bröstvårtor för jag är så öm
    Hihi samma här så jag körde lite runt om på yttervårtan liksom och sen ibland på själva vårtan och sen hela bröstet plus att jag äter en hel färsk ananas säkert två ggr i veckan senaste tiden :P ska visst finnas nåt ämne i ananas som sätter igång på något sätt och sen är det himla gott :P..... 

Händer säkert inget pga ovan men vad gör man inte.....:D
  • MiCorazon

Hittade lite olika igångsättningsmetoder från en blogg, vet inte hur de funkar men kul läsning! Plus något att addera till "att-göra-listan" nu när vi går hemma och är uttråkade.
    Det där med bröstvårtorna verkar ju hyffsat jobbigt...15 MINUTER!! phuuu

Stimulering av bröstvårtorna: Man nyper och rullar bröstvårtorna (hur rullar man dom, hmm?) med avsikten att sätta igång förlossningen. I en studie där 719 kvinnor deltog startade förlossningen inom 72 timmar hos 37,3% av de deltagande... Detta ska göras 15 minuter i timmen, i flera timmar!

Ricinolja: Detta funkar ju laxerande som många vet, men sägs samtidigt öka sammandragningarna i livmodern. Men till saken hör också att du lätt kan bli uttorkad pga diarren som lätt uppstår!

Sex: Rörelsen sägs stimulera livmodern så att förlossningen startar. Utsöndringen av oxytocin kan öka vilket ger sammandragningar i livmodern... och dessutom innehåller ju sperman prostaglandin som ju har en uppmjuknande effekt på livmodertappen! Sex bör dock undvikas om vattnet gått, om du har blödningar eller en lågt liggande moderkaka.

Konsumtion av ananas: Ananas innehåller enzymet bromelain som sägs sätta igång förlossningen genom att livmoderhalsen mjukas upp. Om inte annat så funkar denna metod laxerande.

Homeopati: Preparaten Pulsatilla och Caulophyllum kan ibland användas för att snabba på förlossningen. Dessa finns att tillgå hos din homeopat och sägs alltså vara väldigt effektiva men någon större forskning har inte gjorts!

Konsumtion av curry: Het/stark mat sägs också ha en bra effekt då man vill få igång förlossningen. Indisk eller thailändsk mat är ju klockren här, dock har metoden inga vetenskapliga bevis.

Akupunktur: En ofarlig metod med begränsade studier vad gäller effekten. Men för att få effekt krävs förmodligen av daglig behandling.

Hallonblad: Kan tas både som te eller tablett. Ska inte användas förrän graviditetens sista två månader! Minskar risken för att långdragen "andra fas" i förlossningen, men att det ska påskynda själva startarbetet är snarare en myt.

Promenader: Barnets huvud mot livmoderhalsen sägs stimulera utsöndringen av oxytocin - vilket i sin tur kan sätta igång själva förlossningen. Tänk dock på att du behöver energi till förlossningen, så gå inga milslånga promenader när du tror att det kan vara på G !

• MiCorazon

Och nedan från: mammasidan.se/gravid/vad-kan-jag-goera-foer-att-saetta-igaang-foerlossningen

Ökar produktionen av hormoner som används för att sätta igång förlossningen:

Sex Stimulering av bröstvårtorna

Kanske värt att försöka, men inte tillräckligt dokumenterat:

Akupunktur

Kärringråd- inte dokumenterat:

Te av hallonblad Äta kanel Äta ananas Dricka Bitter Lemon

Dessa är det bäst att låta bli:

Trötta inte ut dig genom att gå i trappor, hoppa hopprep eller göra uthållighetsarbete eller hårt, fysiskt arbete. Köra över fartgupp Lavemang/laxerande oljor Äta och dricka speciella saker du vanligtvis inte äter, speciellt fet och stark mat.
  • SEM

Jaa.. Var fan är solen?!

Jag har bakat idag, tänkte bunkra upp lite fika i frysen :)

Pepparkakscupcakes blev det.

förslag på mer?:)

• LillsmurfanLisa
    MiCorazon skrev 2014-02-21 11:47:00 följande:
    Jag tänkte baka Roy Fares blueberry bars idag :)

www.dn.se/mat-dryck/recept/blueberry-bars/

Det där verkar sjukt gott! 

Själv har jag frallor på g i ugnen. Tänkte bunkra upp med bröd, trots att jag inte är hemma och uttråkad (pluggar, men hemifrån). Nästa vecka blir det storkok! 

När min bästa kompis precis fått barn lagade jag mat och bakade till den nya familjen. En stor kasse blev det som jag lämnade utanför dörren. Sen messade jag och sa att de hade en överraskning i trapphuset. Det var uppskattat kan jag meddela. Tips för er som har vänner som väntar barn framöver!
  • j3nnyy

Åh vad gott det såg ut MiCorazon, jag bakade biskvier igår, va tvungen att lägga in dom flesta i frysen fort, för att jag inte skulle smaska i mig alla haha

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014