• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    Heene skrev 2014-02-26 17:39:43 följande:

Jag har 2 dagar till på jobbet så jag vågar inte göra för mkt om jag skulle råka sätta igång ngt =P
    men från och med i helgen kommer jag nog att våga anstränga mig lite mer igen =) Längtar till att ta ordentliga promenader med hundarna igen bland annat. Och så ska vi få rena fönster här hemma =)
    Har börjat knåpa på en hel lista som jag tänkte göra de sista två veckorna hemma =)

Skönt att sluta jobbet, tänk bara på att inte göra FÖR mycket, så du inte är helt slut när det kickar igång.
  • Längtanefterlilladig
    Prinsessan på ärten skrev 2014-02-26 16:00:28 följande:
    Jag känner fortfarande inga rörelser men hänger på förlossningen och lyssnar ctg nu...

Tog lång tid att hitta hjärtelagen ( fyyyy vad rädd jag blev där) men nu tickar det på... Får de vad de säger, kanske ligger hen bara konstigt.
    Kan tänka mig paniken när det tar tid att hitta hjärtljuden. Hoppas att allt löser sig & att du snart får åka hem.
  • Längtanefterlilladig
    Zobeideh skrev 2014-02-26 16:31:15 följande:
    Ligger med världens "mensvärk" som kom från ingenstans som börjat sträcka sig mot ryggen.
    Kan de va så att de kanske e något på G! Hoppas de
    Va spännande
  • Prinsessan på ärten

Träffat läkare och gjort ul nu. Samma läkare som förra gången :)

Trevligt att träffas igen sa han och upprepade än en gång att det var bättre att komma in en hån extra än en gång för lite. :)

Ul såg bra ut och bebisen rör sig, även om jag knut känner det. Har lite mindre fostervatten än förra gången men inga farliga nivåer.

Han sa även att det syntes att jag hade sammandragningar... Ngt jag inte direkt känner heller... :) kanske har jag hög smärttröskel eller en okänslig livmoder :)

Ha, det lär jag få äta upp på förlossningen :)

Ingen "inre" undersökning gjordes heller eftersom han var nöjd ned ctg och ul resultaten :)

Nu ska jag hem och sy sängkläder till vagn och spjälsäng :)

• Längtanefterlilladig

Min syster har varit här i eftermiddag & tagit bilder på mig, mannen & magen. Blev några bra foton som jag kommer lägga upp här sen. Känns så härligt att jag fått ett datum av läkaren då de kommer börja kolla mig inför igångsättning. 13 ynka små dagar till. Men kan ju också bli så att tappen inte är mogen & jag får åka hem igen.
    Men chansen finns att bebis kommer snart.

Jag & syrran tog en promenad & jag fick tre rejäla sammandragningar tätt följt av mensvärk efter.
    Läkaren sa precis innan jag gick att "du ska se att du snart kommer in med egna värkar, det brukar vara så för de mammor som ska bli igångssatta"....så vem vet. Kanske vår lilla Walde tittar ut innan.Baby

• Längtanefterlilladig
    Prinsessan på ärten skrev 2014-02-26 17:46:01 följande:
    Träffat läkare och gjort ul nu. Samma läkare som förra gången :)

Trevligt att träffas igen sa han och upprepade än en gång att det var bättre att komma in en hån extra än en gång för lite. :)

Ul såg bra ut och bebisen rör sig, även om jag knut känner det. Har lite mindre fostervatten än förra gången men inga farliga nivåer.

Han sa även att det syntes att jag hade sammandragningar... Ngt jag inte direkt känner heller... :) kanske har jag hög smärttröskel eller en okänslig livmoder :)

Ha, det lär jag få äta upp på förlossningen :)

Ingen "inre" undersökning gjordes heller eftersom han var nöjd ned ctg och ul resultaten :)

Nu ska jag hem och sy sängkläder till vagn och spjälsäng :)
    Så skönt att höra!Bra att du åkte in. Du ska se att bebisen börjar komma igång snart, den vilar upp sig kanske till förlossningen som närmar sig
  • Heene
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-26 17:43:39 följande:
    Skönt att sluta jobbet, tänk bara på att inte göra FÖR mycket, så du inte är helt slut när det kickar igång.
    Nej för mkt kommer jag nog inte att göra. trots att jag mår bra just nu så orkar jag inte på samma sätt som innan graviditeten. Kommer få dela upp allt så det blir på en lagom nivå per dag =)
  • Prinsessan på ärten
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-26 17:48:52 följande:
    Så skönt att höra!Bra att du åkte in. Du ska se att bebisen börjar komma igång snart, den vilar upp sig kanske till förlossningen som närmar sig smile5.gif
    Vi kan ju hoppas det :) bf på söndag är det tänkt... ( men jag räknar med att gå en vecka över... Minst... Så blir jag liksom inte besviken) men man kan ju inte låta bli att gå och känna efter lite....
  • Längtanefterlilladig
    Lite info angående hur jag ska sättas igång om någon undrar;

Jag kommer få komma på gynundersökning gjord av en läkare måndagen den 10 mars klockan 11.30.
    Där kollar läkaren om min livmodertapp är redo.Läkaren sa att om jag ska sättas igång så ska det ske när min livmodertapp är mjuk & man får in ett finger, öppen cirka 1 cm.

Om livmodertappen är redo så får jag åka hem & komma tillbaka på morgonen tisdagen den 11 mars.
    Då skrivs jag in ,får ett rum & dem kommer sätta in EDA kateter med engång i förebyggande syfte. Då jag ska ha chansen att få ryggbedövning när jag känner att jag vill ha det utan att behöva vänta på narkospersonal. Jag kanske t.o.m. känner att jag inte vill ha någon bedövning, då behöver jag inte alls få det.

Sen kommer de föra in en ballong så kallad bardkateter. Denna för de in i slidan & fyller sedan med vatten & den trycker då på så jag öppnar sakta men säkert. Efter 6 timmar ska ballongen trillat ut, jag ska då vara öppen cirka 3-4 cm. Gör den inte det så görs antingen ett nytt försök beroende på vad klockan är eller så ges jag värkavstannande medicin & morfin för att få sova.

Förhoppningsvis tilltar värkarna av sig själv då jag har vilat. Läkaren kallade det för att kroppen måste vila för att komma igång. Om värkarna inte börjat av sig själv under kvällen/natten så görs proceduren om på morgonen.

Om ballongen trillar ut efter ett antal timmar så ger man värkstimulerande dropp (om det behövs) och värkarna tilltar då i styrka & förlossningen fortlöper som vid en helt normal förlossning.

Om värkarbetet inte går framåt, alltså jag inte öppnas enligt den mallen de följer så tas beslut om man ska ge mer värkstimulerande dropp/vila eller göra ett kejsarsnitt. Här kommer jag in i bilden & får bestämma lite över mig själv så att säga. Vad jag vill & orkar. Jag måste kunna orka med förlossningen menar läkaren på.

Om något tillstöter under förlossningen, om jag eller barnet inte mår bra. Om värkarna finns men jag öppnar mig oerhört sakta eller inte alls så kommer det göras ett kejsarsnitt under dagen.

Allt vi bestämt idag kommer stå i min journal & finnas tillgänglig för de som jobbar den dagen jag skrivs in.
    De kommer veta min bakgrunds historia, att jag är aurorapatient (förlossningsrädsla) och att jag har endometrios samt gjort en konisering (något som också KAN påverka öppningsfasen).

Är det någon som undrar något så fråga på
  • MiCorazon
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-26 18:24:20 följande:
    Lite info angående hur jag ska sättas igång om någon undrar;

Jag kommer få komma på gynundersökning gjord av en läkare måndagen den 10 mars klockan 11.30.
    Där kollar läkaren om min livmodertapp är redo.Läkaren sa att om jag ska sättas igång så ska det ske när min livmodertapp är mjuk & man får in ett finger, öppen cirka 1 cm.

Om livmodertappen är redo så får jag åka hem & komma tillbaka på morgonen tisdagen den 11 mars.
    Då skrivs jag in ,får ett rum & dem kommer sätta in EDA kateter med engång i förebyggande syfte. Då jag ska ha chansen att få ryggbedövning när jag känner att jag vill ha det utan att behöva vänta på narkospersonal. Jag kanske t.o.m. känner att jag inte vill ha någon bedövning, då behöver jag inte alls få det.

Sen kommer de föra in en ballong så kallad bardkateter. Denna för de in i slidan & fyller sedan med vatten & den trycker då på så jag öppnar sakta men säkert. Efter 6 timmar ska ballongen trillat ut, jag ska då vara öppen cirka 3-4 cm. Gör den inte det så görs antingen ett nytt försök beroende på vad klockan är eller så ges jag värkavstannande medicin & morfin för att få sova.

Förhoppningsvis tilltar värkarna av sig själv då jag har vilat. Läkaren kallade det för att kroppen måste vila för att komma igång. Om värkarna inte börjat av sig själv under kvällen/natten så görs proceduren om på morgonen.

Om ballongen trillar ut efter ett antal timmar så ger man värkstimulerande dropp (om det behövs) och värkarna tilltar då i styrka & förlossningen fortlöper som vid en helt normal förlossning.

Om värkarbetet inte går framåt, alltså jag inte öppnas enligt den mallen de följer så tas beslut om man ska ge mer värkstimulerande dropp/vila eller göra ett kejsarsnitt. Här kommer jag in i bilden & får bestämma lite över mig själv så att säga. Vad jag vill & orkar. Jag måste kunna orka med förlossningen menar läkaren på.

Om något tillstöter under förlossningen, om jag eller barnet inte mår bra. Om värkarna finns men jag öppnar mig oerhört sakta eller inte alls så kommer det göras ett kejsarsnitt under dagen.

Allt vi bestämt idag kommer stå i min journal & finnas tillgänglig för de som jobbar den dagen jag skrivs in.
    De kommer veta min bakgrunds historia, att jag är aurorapatient (förlossningsrädsla) och att jag har endometrios samt gjort en konisering (något som också KAN påverka öppningsfasen).

Är det någon som undrar något så fråga på
    Jag har en fråga! :)

Det där med ballongen, så som jag förstod det så stoppas den upp i slidgången. Inte i livmoderhalsen korrekt? Och hur kan den då göra så det öppnas? Eller är det så att den är i slidgången, och den blåses upp och trycker upp mot livmoderhalsen? Och att den då reagerar med att öppna sig?

:)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014