Lite info angående hur jag ska sättas igång om någon undrar;
Jag kommer få komma på gynundersökning gjord av en läkare måndagen den 10 mars klockan 11.30.
Där kollar läkaren om min livmodertapp är redo.Läkaren sa att om jag ska sättas igång så ska det ske när min livmodertapp är mjuk & man får in ett finger, öppen cirka 1 cm.
Om livmodertappen är redo så får jag åka hem & komma tillbaka på morgonen tisdagen den 11 mars.
Då skrivs jag in ,får ett rum & dem kommer sätta in EDA kateter med engång i förebyggande syfte. Då jag ska ha chansen att få ryggbedövning när jag känner att jag vill ha det utan att behöva vänta på narkospersonal. Jag kanske t.o.m. känner att jag inte vill ha någon bedövning, då behöver jag inte alls få det.
Sen kommer de föra in en ballong så kallad bardkateter. Denna för de in i slidan & fyller sedan med vatten & den trycker då på så jag öppnar sakta men säkert. Efter 6 timmar ska ballongen trillat ut, jag ska då vara öppen cirka 3-4 cm. Gör den inte det så görs antingen ett nytt försök beroende på vad klockan är eller så ges jag värkavstannande medicin & morfin för att få sova.
Förhoppningsvis tilltar värkarna av sig själv då jag har vilat. Läkaren kallade det för att kroppen måste vila för att komma igång. Om värkarna inte börjat av sig själv under kvällen/natten så görs proceduren om på morgonen.
Om ballongen trillar ut efter ett antal timmar så ger man värkstimulerande dropp (om det behövs) och värkarna tilltar då i styrka & förlossningen fortlöper som vid en helt normal förlossning.
Om värkarbetet inte går framåt, alltså jag inte öppnas enligt den mallen de följer så tas beslut om man ska ge mer värkstimulerande dropp/vila eller göra ett kejsarsnitt. Här kommer jag in i bilden & får bestämma lite över mig själv så att säga. Vad jag vill & orkar. Jag måste kunna orka med förlossningen menar läkaren på.
Om något tillstöter under förlossningen, om jag eller barnet inte mår bra. Om värkarna finns men jag öppnar mig oerhört sakta eller inte alls så kommer det göras ett kejsarsnitt under dagen.
Allt vi bestämt idag kommer stå i min journal & finnas tillgänglig för de som jobbar den dagen jag skrivs in.
De kommer veta min bakgrunds historia, att jag är aurorapatient (förlossningsrädsla) och att jag har endometrios samt gjort en konisering (något som också KAN påverka öppningsfasen).
Är det någon som undrar något så fråga på