• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    MiCorazon skrev 2014-02-26 18:37:57 följande:
    Jag har en fråga! :)

Det där med ballongen, så som jag förstod det så stoppas den upp i slidgången. Inte i livmoderhalsen korrekt? Och hur kan den då göra så det öppnas? Eller är det så att den är i slidgången, och den blåses upp och trycker upp mot livmoderhalsen? Och att den då reagerar med att öppna sig?

:)
    Här är lite info jag hittade angående bard-kateter på Karolinskas hemsida

Om livmodertappen är lite mogen så att den börjat mjukna och korta ner sig samt att det är öppet någon centimeter kan läkaren lägga in en ballong.
    Detta är en tunn plastslang som man för in genom slidan så att spetsen ligger inne i livmodern.
    Man blåser upp en ballong i spetsen genom att fylla den med vatten så att den blir ungefär lika stor som en golfboll. Ballongen hamnar då precis nedanför barnets huvud.
    Slangen hänger ut ur slidan och tejpas i spänt läge till insidan på låret.
    Ballongen ger ett mer fokuserat tryck neråt än vad barnets huvud gör och bidrar på så sätt till att livmodertappen öppnar sig. En barnmorska kommer regelbundet att dra och tejpa om slangen så att den hela tiden är spänd. Det kan ta allt mellan 5 minuter och flera timmar innan ballongen kommer ut men när den är ute så är livmoderhalsen öppen 3-4 cm.
  • MiCorazon
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-26 18:54:55 följande:
    Här är lite info jag hittade angående bard-kateter på Karolinskas hemsida

Om livmodertappen är lite mogen så att den börjat mjukna och korta ner sig samt att det är öppet någon centimeter kan läkaren lägga in en ballong.
    Detta är en tunn plastslang som man för in genom slidan så att spetsen ligger inne i livmodern.
    Man blåser upp en ballong i spetsen genom att fylla den med vatten så att den blir ungefär lika stor som en golfboll. Ballongen hamnar då precis nedanför barnets huvud.
    Slangen hänger ut ur slidan och tejpas i spänt läge till insidan på låret.
    Ballongen ger ett mer fokuserat tryck neråt än vad barnets huvud gör och bidrar på så sätt till att livmodertappen öppnar sig. En barnmorska kommer regelbundet att dra och tejpa om slangen så att den hela tiden är spänd. Det kan ta allt mellan 5 minuter och flera timmar innan ballongen kommer ut men när den är ute så är livmoderhalsen öppen 3-4 cm.
    Bra info! Tack, då förstår jag mer hur det fungerar.
  • Joma

Jag har en fråga ang konisering.. Har aldrig hört att de ska påverka ;/ Finns de nånstans att läsa om detta eller vet du mer? Jag gjorde en ganska stor konisering där jag blev sövd nämligen, 2012!

• Mango08

Igår kl 15.46 föddes min son till världen. Han är det finaste jag har sett, helt perfekt! 3260g och 49,5 cm lång med en massa hår på huvudet. Kan skriva mer när vi kommer hem från BB.

• majsa88

Men åååhh stooort grattiiss!!!vas roligt. Hoppas att allt gick bra

Mango08 skrev 2014-02-26 19:09:01 följande:
    Igår kl 15.46 föddes min son till världen. Han är det finaste jag har sett, helt perfekt! 3260g och 49,5 cm lång med en massa hår på huvudet. Kan skriva mer när vi kommer hem från BB.

• Längtanefterlilladig
    Mango08 skrev 2014-02-26 19:09:01 följande:

Åhh stort stort stort grattis. Hurra va kul
  • Längtanefterlilladig
    Joma skrev 2014-02-26 19:07:08 följande:
    Jag har en fråga ang konisering.. Har aldrig hört att de ska påverka ;/ Finns de nånstans att läsa om detta eller vet du mer? Jag gjorde en ganska stor konisering där jag blev sövd nämligen, 2012!

Det var jag som frågade läkaren om det idag. När man har gjort ett konisering kan ärrvävnad efteråt göra livmodertappen stram & hård. Det kan då bli svårigheter när tappen ska öppnas. Men behöver inte alls vara så.
  • EmilyMAndersson

Lite uppdatering från en som var i latensfasen i ganska exakt 36 timmar! Nu är jag öppen minst 4 cm (har inte kollat mig på en timme) och är inlagd på förlossningen, vår pojke kommer födas förhoppningsvis idag eller efter midnatt! :) det gör ont här, men jag har inte tagit någon smärtstillande alls, börjar fundera på bad och lite lustgas :D åh vad motivationen steg och tröttheten helt försvann när vi äntligen fick stanna. Det var fullt på östra idag så nu är vi i Mölndal som vi önskade! :)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014