• Anonym (tveksam)

Svärdotter från hell

Min svärdotter är en mycket besvärlig person som jag helst inte vill träffa. Naturligtvis vill jag behålla kontakten men min son. Hur gör jag bäst? Berätta för sonen eller spela teater?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-30 09:02
    Tack alla som tagit sig tid att komma med synpunkter. Mycket värdefullt att få ta del av andra människors syn på problemet.Vissa rabiata svärmorshatare verkar inte förstå vad tråden handlade om men det är deras problem.Tack alla ni andra!

• Svar på tråden Svärdotter från hell
  • Anonym (Svägerska)

Jag har egentligen inget råd. Man får bara hoppas att hon inte blir med barn, för då är du - i någon mån - fast med henne i resten av ditt liv. Eftersom det är hon som kommer att styra hur mycket du får träffa dina barnbarn...

Jag har varit lite på andra sidan, med en svägerska som inte tyckte om mig. Fick så småningom veta, att min man (numera exman) brukade titta in hos henne och prata av sig om mig. Alltså HANS version av alla våra meningsskiljaktigheter. Hon fick bara höra detta, och såg aldrig våra fina stunder... så hon tyckte nog allt om mig som du tycker om din svärdotter, och lite till...

Det jättetråkiga är ju, att jag inte vill att hon ska träffa mina barn idag, på grund av att jag inte vill träffa någon som tror sig veta så mycket negativt om mig, och har fått höra om det mest privata, och tycker så illa om mig. Jag tycker att man ska försöka hålla relationerna med släkt på båda sidorna "rena" så långt som det bara går. För barnens skull, för de behöver sitt nätverk.   

• Anonym (tveksam)
    Vitamin skrev 2013-07-29 14:39:02 följande:

TrendyFarsas barn kommer aldrig någonsin att göra några misstag tack vare henom!
  • Anonym (Förstår)

Jag har ett kompispar där jag hade varit väldigt ledsen och irriterad om jag var mor till mannen och svärmor till kvinnan. Hon är vansinnigt elak mot honom och vi (jag och min man som är kompisar med dem) har pratat med både henne och honom om att vi inte tycker hon behandlar honom okej. Så jag förstår att det finns situationer man som förälder måste tycka är riktigt jobbiga. Men någonstans har ju den vuxne mannen (i ditt fall din son och i mitt fall vår vän) ett eget ansvar att inte tillåta sig bli behandlad hur som helst och man kan inte rädda en vuxen person från att bli behandlad elakt (om det inte handlar om rent olagliga saker som misshandel osv och knappt ens då). Det var ju inte din fråga utan om du borde prata med din son, hmm svårt, du kan ju fråga hur han upplever sitt förhållande och är han öppen för att prata om det så kan du ju berätta din bild av det hela så får han svara. Utifrån det kan du kanske bestämma om du kan bita ihop eller säga att du vill avstå från att träffa henne. Din man kommer säkert ta hennes parti om det blir en konflikt, oavsett hur han upplever henne och det är ju något du får räkna med om du kritiserar henne för honom. Lycka till!

• sirisdotter
    TrendyFarsa skrev 2013-07-29 14:30:48 följande:
    Har jag fel...

OM du uppfostrat dom till självsäkra, självtänkande och ifrågasättande personer så hade dom inte låtit sina respektive bestämma vem dom ska ha kontakt med.

I och med att du misslyckats med detta så går dom nu i andras ledband.

Så enkelt är det.Solig 
    Normaliseringsprocessen -  läs om den!
  • TrendyFarsa
    Vitamin skrev 2013-07-29 14:32:25 följande:

Min dotter är en mycket självständig person, med skinn på näsan, skyddar och värnar om svagare, känner till och hävdar sina rättigheter (hur många 19-åringar går till butiken för att byta en produkt och står på sig med kännedom om konsumentköplagen i ryggen).
    Hon har under sin uppväxt alltid fått beröm i skola och föreningsliv för sin förmåga att diskutera, dra egna slutsatser, sina goda ledaregenskaper och tydliga känsla för rätt och fel.
    Hon låter ingen (annan) trampa på sig, är mycket rättrådig och omtänksam.

Och hon är i ett destruktivt förhållande med en mycket obehaglig kille.

Du hävdar alltså att det är mitt fel att hon är ihop med denna kille?
    Du ska hjälpa din dotter att ta sig ur detta destruktiva förhållande. Om det så krävs att du släpar ut henne skrikandes ur hemmet där hon bor.

Så gör man om man bryr sig om sitt barn. 

TrendyFarsas barn kommer aldrig någonsin att göra några misstag tack vare henom!
    Henom? Vad är det för ett låtssord?

Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Petite Chérie
    molly50 skrev 2013-07-29 11:53:33 följande:

Men nu är väl inte alla svärmödrar så. Visst finns det svärmödrar from hell. Men det finns också svärdöttrer och -söner som kanske inte alltid beter sig så bra.
    Min svärmor är den bästa svärmor man kan önska sig. Likaså min svärfar. Jag har haft en fin kontakt med dem sedan första början och blev mottagen med öppna armar. 
    Så det finns faktiskt bra svärföräldrar också.

Jag tycker inte att man ska döma TS. Utifrån det hon har berättat så är det svårt att få en riktig uppfattning om hur relationen ser ut då hon inte har lämnat tillräckligt mycket information.
    Good for you. Min ar en hemsk, hemsk manniska. Men jag, som ar 43 ar yngre an karringen, beter mig manga ggr battre an henne. Hon har gjort sma sviniga statements, pa en begravning sist. Sambon blev riktigt forbannad som tur ar. Jag ar glad att han ser vad hon haller pa med.

Skriver med ett engelskt keyboard, sorry.
    You know for a guy, you act like a little bitch.
  • MrsPenn

...honom.
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Ej okej
    Anonym (tveksam) skrev 2013-07-28 17:52:25 följande:
    Nej jag har verkligen inte svårt för att det är en annan kvinna i hans liv. Det jag har svårt för är att se hur manipulerad han blir och att han inte noterar det själv. Det finns många orsaker till att jag inte gillar henne. Hon är oerhört egoistisk, fullständigt styrd av sin mamma, aggressiv, oekonomisk etc
    Tror du gör dig själv en otjänst om du berättar vad du känner. Om han är manipulerad så kommer han ändå inte att tro dig utan blir arg på dig och i värsta fall drar sig undan dig.

Bättre bita ihop när ni träffas alla tre, var artig och trevlig och så försöker du hitta tid när bara du och din son kan umgås istället. 
  • Vitamin
    TrendyFarsa skrev 2013-07-29 14:59:07 följande:
    Du ska hjälpa din dotter att ta sig ur detta destruktiva förhållande. Om det så krävs att du släpar ut henne skrikandes ur hemmet där hon bor.

Så gör man om man bryr sig om sitt barn. 
    Henom? Vad är det för ett låtssord?

Tja, precis vad det låter som, henom, ett låtsasord.

Intressant att du menar att jag inte bryr mig om mitt barn. För mest sannorlikt har jag ju suttit på rumpan och ojat mej utan att försöka göra något åt situationen.

Ponera att jag redan provat att släpa hem henne svärande och skrikande. Sen då? Ska jag låsa in henne? Det är tyvärr inte förenligt med svenska lagar varken att släpa ut människor mot deras vilja eller att låsa in dem.
    Jag har dessutom uppfostat min dotter till en mycket självständing och viljestark individ, som vet sina rättigheter. (vilket du ju mer eller mindre påstår att jag inte gjort)

Den hjälp jag fått av polisen hitintills har tyvärr inte räckt. Pojkvännen är polisanmäld vid ett par tillfällen, varav ena gången flera polisbilar skickades till platsen.
    Men du har säkert flera goda råd.
  • Petite Chérie
    Anonym (tveksam) skrev 2013-07-29 13:34:28 följande:
    Detta tycker jag är ett tydligt exempel på mångas inställning till svärmödrar här på fl .Man hugger direkt....
    Finns det så många dåliga mödrar till söner? Rent statistiskt sett borde det finnas lika många dåliga mödrar till döttar?
    Fast män hänger inte här. Det om något hade varit omanligt.
    JA.

Kanske, men min mamma ar inte alls hemsk. Hon later oss vara. Hon inser att jag ar vuxen och att jag har fullt upp med att bygga ett eget liv med min blivande man. Skulle hon borja ringa flera ganger om dagen, eller ens flera ganger i veckan hade jag blivit tokig. Men ska jag vara helt arlig sa vill jag inkludera min mamma i ALLT nu, for att visa svarmor att hennes beteende inte ar okej och att det far konsekvenser.
    You know for a guy, you act like a little bitch.
Svar på tråden Svärdotter från hell