• Anonym (tveksam)

Svärdotter från hell

Min svärdotter är en mycket besvärlig person som jag helst inte vill träffa. Naturligtvis vill jag behålla kontakten men min son. Hur gör jag bäst? Berätta för sonen eller spela teater?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-30 09:02
    Tack alla som tagit sig tid att komma med synpunkter. Mycket värdefullt att få ta del av andra människors syn på problemet.Vissa rabiata svärmorshatare verkar inte förstå vad tråden handlade om men det är deras problem.Tack alla ni andra!

• Svar på tråden Svärdotter från hell
  • Anonym (tveksam)
    Froststar skrev 2013-07-29 10:05:20 följande:
    TS, försök vara artig mot henne då ni träffas och försök träffa din son ensam emellan varven. Diskutera inte hans förhållande och försök förklara för honom att ifall han ventilerar sitt missnöje blir han tvungen att finna sig i att du kan ha åsikter om hans förhållande.

Det där med att klippa navelsträngen kan vara befogat i vissa mor-son förhållanden. Men i andra (som verkar vara ditt fall) är det väldigt svårt att stillatigande se på att någon som man har tagit hand om i många år, hjälpt att skaffa sig ett sparkapital, jobb, etc och att växa upp till en trevlig och snäll person plötsligt blir utnyttjad på alla sätt och vis. Både tjejer och killar kommer och går även om ungdomar tror att varje förälskelse är just den man kommer att leva med för evigt. Därför kan det vara lätt för skrupelfria individer att utnyttja det helt enkelt. Som förälder vill man inte sitta och se på när den man älskar utnyttjas på det viset.

Men tyvärr, många kvinnor och majoriteten av dem som häckar på FL tycker att det är en prestigesak att visa svärmor att hon minsann är mycket viktigare för killen än dennes mor. Men kvinnans mamma får gärna ha massor att säga till om, det är liksom en annan sak. Försök ta det med en klackspark, om man har söner är man väldigt ofta utlämnad till svärdöttrarnas nycker. Som farmor är man nästan alltid mindre värd än en mormor. Det är bäst du vänjer dig, läs annars på FL så öppnas dina ögon väldigt snabbt. Det du kan hoppas på är att din son bildar familj med någon ur den minoriteten som faktiskt är vettiga i huvudet.
    Tack för ett moget och insiktsfullt svar!
  • Wittra

Svårt att förstå när du ger så lite info, gilla henne behöver du inte göra men respektera henne måste du göra. Man träffar människor hela livet som man ibland inte gillar....men man får ändå vara hövlig

• Froststar
    Wittra skrev 2013-07-29 10:18:38 följande:
    Svårt att förstå när du ger så lite info, gilla henne behöver du inte göra men respektera henne måste du göra. Man träffar människor hela livet som man ibland inte gillar....men man får ändå vara hövlig

Det beror väl på? Jag hade varken varit hövlig eller trevlig mot någon som misshandlar mitt barn eller tar dennes pengar eller utnyttjar henne/honom enbart pga att hon/han är förälskad. Tror inte någon förespråkar att en tjejs föräldrar är hövliga mot någon som utsätter henne för fysisk misshandel. Varför ska man då vara hövlig mot någon som utsätter ens son mot t.ex. psykisk misshandel?
  • Froststar

för, ska det självklart stå

• Anonym (tveksam)
    Wittra skrev 2013-07-29 10:18:38 följande:
    Nej, jag gillar henne inte och nej jag respekterar henne inte heller. Artig och hövlig är jag för min sons skull.
  • Wittra
    Froststar skrev 2013-07-29 10:24:21 följande:
    Det beror väl på? Jag hade varken varit hövlig eller trevlig mot någon som misshandlar mitt barn eller tar dennes pengar eller utnyttjar henne/honom enbart pga att hon/han är förälskad. Tror inte någon förespråkar att en tjejs föräldrar är hövliga mot någon som utsätter henne för fysisk misshandel. Varför ska man då vara hövlig mot någon som utsätter ens son mot t.ex. psykisk misshandel?

Har jag läst fel? har ts skrivit att sonen blir misshandlad, v

bestulen, och psykiskt terrad??
  • Jesper f

Det finns egentlgien bara två alternativ som du kan välja från TS, och det är sån där klassisk konflikthantering - antingen måste man kunna tänka sig leva med det - och säga ingenting - ELLER så måsta mna säga något för att kunna stå ut med sig själv - och leva med konsekvensen. Det är dom enda alternativen osm finns - beteendemässigt.

MEN, som du säkerligen redan själv vet, om livet bara vore så enkelt, att saker man säger som visar sig blir fel rättade till sig, genom att önska att man aldrig sagt det.. Hur annorlunde skulle inte livet vara då?

Svaret på din fundering, skulle jag säga ligger lite i hur din rellation till din son ser ut. Personligen tycker jag att man alltid i största mån ska försöka vara ärlig. Även om man nu inte behöver vara det ut i minsta detalj. Men att din son precis likaväl ser på ditt kroppsspråk, som du ser på hans, det kan jag som son ( med tanke på min fd relation till min mor ) intyga. Det är minst lika jobbigt att som son med partnern som ens mor av någon anledning inte gillar, att se charaden, men inte förstå mekaniken bakom. Då är det i vart fall bättre att VETA, även om man inte "gillar" det. Det kan rädda välldigt många situationer och bespara båda parter pinsamheter och onödiga konflikter genom lite smart "social" planering. Som "son" i det här fallet, har man fördelen av att känna BÅDE sin mor och sin partner. Är man någotsånär smart, väger man det mot varandra för att försöka hamna i relativ social jämvikt.

Men skulle det påverka den sociala elationen om du berättar som det är för din son? Jo, det skulle det naturligtvis göra - men inte till den grad att man som son ( om man nu är någotsånär vettigt funtad ) förskjuter sin förälder - utan vi pratar om att man anpassar dom sociala aktiviteterna för att underlätta för båda parter. Vilket även kommer gagna dig som svärförälder. Bor ni i närheten av varandra, tex att han kommer förbi fler antal tillfällen lite kortare tid - men kommer ensam istället, så ni får kvallitetstid tillsammans. Eller vad det nu kan vara som passar för just er situation.

MEN, det jag skulle råda till när ni pratar om det här, är att du är oerhört TYDLIG i din kommunikation, att du sakligt konstaterar att du har svårt för hennes PERSONLIGHET, och ingenting annat. Inte kommentera hans val av partner, inte kommentera deras relation vara eller inte vara. Bara gå direkt på sakfrågan, så neutralt som du bara kan. Då har du vart ärligt, du har framfört ditt budskap - och det är upp till honom att hantera det på exakt samma sätt. Utan att det bli melodramatiskt eller teater tragedi av det hela. Som vuxen måste man kunna hantera att inte alla i hela världen älskar varandra. Även i sånt här sammanhang.

Och precis som någon redan konstaterat, chansen/risken, att de tär just dom tills döden skiljer dom åt, är ändå ganska låg, med tanke på hur procenten för förhållanden numer ser ut. Så med statistiken till din fördel, handlar det bara om att hitta en temporär form att hantera det här.

• Jesper f
    Froststar skrev 2013-07-29 10:24:21 följande:

Det är så mycket svårare att konstatera en psykisk misshandel, det som är det svåra. Det innebär inte att den inte är lika real som den fysiska, MEN, här finns ett mycket större spann över "vart går gränsen". för det är så mycket mer personliga reflektioner, erfarenheter och värderingar som spelar in. I allra värsta fall, inser inte ens personen som ÄR den misshandlade, att den är det, och då har man ytterligare en dimmension på problemet. Få saker är så blint som kärleken.
  • Haskel

Hej TS!

Utan att veta hur du är, eller exakt hur din svärdotter är, tycker jag att du ska utgå ifrån att du är lika "jäklig" som din svärdotter. Brister i kommunikationen mellan svärmor och svärdotter är väldigt vanligt. Du har ju trots allt uppfostrat din son, känt honom hela hans liv, och tror dig veta vad som är bäst för honom. Du har även mer erfarenhet än svärdottern, vet hur man sköter ekonomi, barn, förhållanden, hus och hem.
    Å andra sidan tillhör din svärdotter en nyare generation, kanske vet mer om dagens normer, rön och samhälle. Hon vet troligtvis även mer om vilken typ av förhållande din son vill ha. Din son har trots allt valt att dela sitt liv med henne nu, inte med dig. Den saken tror jag inte heller att du har svårt att förstå.
    Jag tror på ärlighet, men utgå ifrån att du är ett lika stort problem som din svärdotter. Det är egentligen inget fel på någon av er, utan snarast är det kommunikationen och acceptansen det är fel på. Vad vill du, ha bort svärdottern, eller förstå och bli hennes vän? Tala med din son, att du tycker det känns tråkigt att du inte kommer överens med han flickvän. Tala även med svärdottern, om att du önskar fördjupa er relation. Genom att förstå och acceptera din svärdotter, kommer troligtvis problemet försvinna.

Om din svärdotter var ett problem på så sätt som du beskriver, skulle troligtvis din son ha berättat det själv. Jag tror även att du gör rätt i att alltid finnas och stötta din son. Men visa även att du finns där för svärdottern, din son är inte heller alltid lätt för henne att leva med, som i alla förhållanden. 

• Froststar
    Wittra skrev 2013-07-29 10:31:34 följande:

Har jag läst fel? har ts skrivit att sonen blir misshandlad, v
    bestulen, och psykiskt terrad??

Hon är aggressiv och oekonomisk. Som jag skrev, det beror på. D.v.s. varför man inte gillar personen. Som svar på att du skrev att man ska vara hövlig mot dem man inte gillar. Och då tyckte jag att det kunde bero på situationen.
Svar på tråden Svärdotter från hell