• Anonym (tveksam)

Svärdotter från hell

Min svärdotter är en mycket besvärlig person som jag helst inte vill träffa. Naturligtvis vill jag behålla kontakten men min son. Hur gör jag bäst? Berätta för sonen eller spela teater?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-30 09:02
    Tack alla som tagit sig tid att komma med synpunkter. Mycket värdefullt att få ta del av andra människors syn på problemet.Vissa rabiata svärmorshatare verkar inte förstå vad tråden handlade om men det är deras problem.Tack alla ni andra!

• Svar på tråden Svärdotter från hell
  • Froststar
    Jesper f skrev 2013-07-29 10:37:13 följande:

Det är så mycket svårare att konstatera en psykisk misshandel, det som är det svåra. Det innebär inte att den inte är lika real som den fysiska, MEN, här finns ett mycket större spann över "vart går gränsen". för det är så mycket mer personliga reflektioner, erfarenheter och värderingar som spelar in. I allra värsta fall, inser inte ens personen som ÄR den misshandlade, att den är det, och då har man ytterligare en dimmension på problemet. Få saker är så blint som kärleken.
    Mmmm, håller helt med där. Psykisk misshandel är mycket mer subtil och man ska verkligen känna offret för att kunna uppfatta den. Det som stör mig är det där oämlika synen på det hela på FL. Om en kille släpper sig vid ett olämpligt tillfälle ska tjejen lämna för han är världens svin. Helst ska hon få stöd av mamma som tar hand om barnen så hon kan få egentid och tröst. Om en tjej utnyttjar en kille och behandlar honom som skit ska han bara finna sig i det. Vågar killens mamma lägga sig i då är det för att hon är en häxa som tror att hon äger sin son. Typ. Lika nyanserat som en kolkällare med ljuset släckt.
  • Wittra
    Froststar skrev 2013-07-29 10:43:17 följande:
    Hon är aggressiv och oekonomisk. Som jag skrev, det beror på. D.v.s. varför man inte gillar personen. Som svar på att du skrev att man ska vara hövlig mot dem man inte gillar. Och då tyckte jag att det kunde bero på situationen.

Fast än så länge har inte ts sagt något som tyder på stöld, svindleri eller misshandel och då förstår jag inte ens meningen att diskutera det. varför skulle jag, och andra, utgå ifrån att kvinnan gör så mot sonen? Av det lilla som framgått ur ts ser jag verkligen inga larmklockor om misshandel. och jag svarade och gett råd utifrån vad rs sagt. Att vara "aggressiv" och "oekonomisk " kan betyda väldigt mkt. aggressiv, -när? var? mot vem? Oekonomisk -hur? gällande vad?
  • Anonym (tveksam)
    Jesper f skrev 2013-07-29 10:32:10 följande:

Det finns egentlgien bara två alternativ som du kan välja från TS, och det är sån där klassisk konflikthantering - antingen måste man kunna tänka sig leva med det - och säga ingenting - ELLER så måsta mna säga något för att kunna stå ut med sig själv - och leva med konsekvensen. Det är dom enda alternativen osm finns - beteendemässigt.

MEN, som du säkerligen redan själv vet, om livet bara vore så enkelt, att saker man säger som visar sig blir fel rättade till sig, genom att önska att man aldrig sagt det.. Hur annorlunde skulle inte livet vara då?

Svaret på din fundering, skulle jag säga ligger lite i hur din rellation till din son ser ut. Personligen tycker jag att man alltid i största mån ska försöka vara ärlig. Även om man nu inte behöver vara det ut i minsta detalj. Men att din son precis likaväl ser på ditt kroppsspråk, som du ser på hans, det kan jag som son ( med tanke på min fd relation till min mor ) intyga. Det är minst lika jobbigt att som son med partnern som ens mor av någon anledning inte gillar, att se charaden, men inte förstå mekaniken bakom. Då är det i vart fall bättre att VETA, även om man inte "gillar" det. Det kan rädda välldigt många situationer och bespara båda parter pinsamheter och onödiga konflikter genom lite smart "social" planering. Som "son" i det här fallet, har man fördelen av att känna BÅDE sin mor och sin partner. Är man någotsånär smart, väger man det mot varandra för att försöka hamna i relativ social jämvikt.

Men skulle det påverka den sociala elationen om du berättar som det är för din son? Jo, det skulle det naturligtvis göra - men inte till den grad att man som son ( om man nu är någotsånär vettigt funtad ) förskjuter sin förälder - utan vi pratar om att man anpassar dom sociala aktiviteterna för att underlätta för båda parter. Vilket även kommer gagna dig som svärförälder. Bor ni i närheten av varandra, tex att han kommer förbi fler antal tillfällen lite kortare tid - men kommer ensam istället, så ni får kvallitetstid tillsammans. Eller vad det nu kan vara som passar för just er situation.

MEN, det jag skulle råda till när ni pratar om det här, är att du är oerhört TYDLIG i din kommunikation, att du sakligt konstaterar att du har svårt för hennes PERSONLIGHET, och ingenting annat. Inte kommentera hans val av partner, inte kommentera deras relation vara eller inte vara. Bara gå direkt på sakfrågan, så neutralt som du bara kan. Då har du vart ärligt, du har framfört ditt budskap - och det är upp till honom att hantera det på exakt samma sätt. Utan att det bli melodramatiskt eller teater tragedi av det hela. Som vuxen måste man kunna hantera att inte alla i hela världen älskar varandra. Även i sånt här sammanhang.

Och precis som någon redan konstaterat, chansen/risken, att de tär just dom tills döden skiljer dom åt, är ändå ganska låg, med tanke på hur procenten för förhållanden numer ser ut. Så med statistiken till din fördel, handlar det bara om att hitta en temporär form att hantera det här.

Stort, stort tack för dina konkreta förslag. Naturligtvis har min son läst mitt kroppsspråk precis som jag läser hans.Det är därför jag känner att vi måste prata om det. Hittills har jag fegat men det är inser att det är inte håller i längden.
  • Jesper f
    Froststar skrev 2013-07-29 10:47:46 följande:
    Mmmm, håller helt med där. Psykisk misshandel är mycket mer subtil och man ska verkligen känna offret för att kunna uppfatta den. Det som stör mig är det där oämlika synen på det hela på FL. Om en kille släpper sig vid ett olämpligt tillfälle ska tjejen lämna för han är världens svin. Helst ska hon få stöd av mamma som tar hand om barnen så hon kan få egentid och tröst. Om en tjej utnyttjar en kille och behandlar honom som skit ska han bara finna sig i det. Vågar killens mamma lägga sig i då är det för att hon är en häxa som tror att hon äger sin son. Typ. Lika nyanserat som en kolkällare med ljuset släckt.
  • EnAnonumius
    Vilken underbar analogi med kolkällaren.
    Men du har faktiskt en poäng i det du skriver.
    Vilket jag kan fullt ut hålla med om.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jesper f
    Anonym (tveksam) skrev 2013-07-29 10:55:47 följande:

Stort, stort tack för dina konkreta förslag. Naturligtvis har min son läst mitt kroppsspråk precis som jag läser hans.Det är därför jag känner att vi måste prata om det. Hittills har jag fegat men det är inser att det är inte håller i längden.

Jag är övertygad om att han uppskattar din ärlighet, din ärliga intention till varför du berättar detta för honom, även om det inte faller inom ramen för "happy days". Men så länge det finns ett ärligt uppsåt måste man som barn också själv vara beredd att tala om saker med sina föräldrar - även som vuxen.  

Men det intryck jag får från dina inlägg, är det här något som du har reflekterat över och tänk på ett längre tag, inte en åsikt tagen ur luften - och pga livserfarenheten har föräldrar en förmåga att se saker ur ett annat sammanhang. Det anser jag att man som den yngre i föräldrar/barn förhållande, gör väl i att acceptera/respektera. Spart i vart fall mig en MASSA dumheter som jag är oerhört tacksam för att ha sluppit.

Sen ska man inte missbruka det som att få stekta sparvar serverade här i livet, men det upplever inte jag verkar vara något problem i ditt/ert fall - du ger intryck av att vara en person med stor integritet och förståelse för din sons egna liv. Annars skulle du aldrig ha startat den här tråden.

Kloka föräldrar är en av dom bästa tillgångar man någonsin kan få tillgång till här i livet.
  • Anonym (tveksam)
    Så bra formulerat!
  • LunaLunatic
    Froststar skrev 2013-07-29 10:43:17 följande:

Hon är aggressiv och oekonomisk. Som jag skrev, det beror på. D.v.s. varför man inte gillar personen. Som svar på att du skrev att man ska vara hövlig mot dem man inte gillar. Och då tyckte jag att det kunde bero på situationen.
    Jag missförstår dig nu va, när det låter som att oekonomisk = stjäl och utnyttjar andra ekonomiskt?
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym (i samma sits)

Oj vad jag känner igen mig TS!
    Har en son som sakta men säkert vävts in i en falsk tillvaro av en manipulativ fru. Själv ser han inte hur han förändras, börjar ljuga både för sig själv och för andra.

Vi hade en väldigt tight relation innan hon kom in i bilden. Vilket inte innebar att jag ringde tre ggr per dag eller  invaderade hans hem . Vi kunde prata om allt.

Efter att ha hållit god min ett par år började han fråga varför jag inte gillar han fru och detta leder senare till en djup konflikt vilken innebär att vi inte träffas alls idag. Det hela började med att han inte fick besöka mig mer för frun och sedan inte ens prata med mig. Så en viss varning för att vara allt för ärlig och rak! 

• molly50
    AngieT skrev 2013-07-29 09:59:30 följande:
    Du har aldrig haft en jobbig svärmor, eller hur?

Avstånd, nej. Men får jag en son tänker jag fan inte ringa honom stup i kvarten och bete mig som om min son är min man, som många äckliga incestuösa kärringar.
    Vad är det egentligen för fel på många kvinnor med söner? Det är svärmor som är problemet 9 ggr av 10, inte svärdottern. Kan ni inte bara inse att ni aldrig kommer vara number one för er son igen när han passerat typ, 14?

Men nu är väl inte alla svärmödrar så. Visst finns det svärmödrar from hell. Men det finns också svärdöttrer och -söner som kanske inte alltid beter sig så bra.
    Min svärmor är den bästa svärmor man kan önska sig. Likaså min svärfar. Jag har haft en fin kontakt med dem sedan första början och blev mottagen med öppna armar. 
    Så det finns faktiskt bra svärföräldrar också.

Jag tycker inte att man ska döma TS. Utifrån det hon har berättat så är det svårt att få en riktig uppfattning om hur relationen ser ut då hon inte har lämnat tillräckligt mycket information.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
Svar på tråden Svärdotter från hell