Anonym (tveksam) skrev 2013-07-29 10:55:47 följande:
Stort, stort tack för dina konkreta förslag. Naturligtvis har min son läst mitt kroppsspråk precis som jag läser hans.Det är därför jag känner att vi måste prata om det. Hittills har jag fegat men det är inser att det är inte håller i längden.
Jag är övertygad om att han uppskattar din ärlighet, din ärliga intention till varför du berättar detta för honom, även om det inte faller inom ramen för "happy days". Men så länge det finns ett ärligt uppsåt måste man som barn också själv vara beredd att tala om saker med sina föräldrar - även som vuxen.
Men det intryck jag får från dina inlägg, är det här något som du har reflekterat över och tänk på ett längre tag, inte en åsikt tagen ur luften - och pga livserfarenheten har föräldrar en förmåga att se saker ur ett annat sammanhang. Det anser jag att man som den yngre i föräldrar/barn förhållande, gör väl i att acceptera/respektera. Spart i vart fall mig en MASSA dumheter som jag är oerhört tacksam för att ha sluppit.
Sen ska man inte missbruka det som att få stekta sparvar serverade här i livet, men det upplever inte jag verkar vara något problem i ditt/ert fall - du ger intryck av att vara en person med stor integritet och förståelse för din sons egna liv. Annars skulle du aldrig ha startat den här tråden.
Kloka föräldrar är en av dom bästa tillgångar man någonsin kan få tillgång till här i livet.