• Anonym (tveksam)

Svärdotter från hell

Min svärdotter är en mycket besvärlig person som jag helst inte vill träffa. Naturligtvis vill jag behålla kontakten men min son. Hur gör jag bäst? Berätta för sonen eller spela teater?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-30 09:02
    Tack alla som tagit sig tid att komma med synpunkter. Mycket värdefullt att få ta del av andra människors syn på problemet.Vissa rabiata svärmorshatare verkar inte förstå vad tråden handlade om men det är deras problem.Tack alla ni andra!

• Svar på tråden Svärdotter från hell
  • Anonym (tveksam)
    Wilma45 skrev 2013-07-29 11:57:31 följande:
    Jag tycker du ska försöka lära känna din svärdotter lite bättre. Träffas ni någonsin ensamma, hon och du?
    Eftersom din son valt henne måste hon ju ha några goda sidor också. Och hon är den som kommer att bli mamma till dina barnbarn, och om ni inte kommer överens kommer det i förlängningen drabba de små och din relation till dem.
    Jag vet ju inte hur hennes aggressivitet tar sig uttryck, men om du tycker att hon alltid vänder ut taggarna mot dig så borde du kräva en förklaring. Kanske finns det nåt missförstånd i botten? 
    Deras ekonomi ska du kanske inte engagera dig så mycket i, utan överlåta till dem själva att hantera. Din son är ju ändå vuxen. 
    Ett bra tips! Ja, hon har många goda sidor och nej hon visar ingen som helst aggressivitet mot mig.
  • Eerie
    Anonym (i samma sits) skrev 2013-07-29 11:42:49 följande:

Vi hade en väldigt tight relation innan hon kom in i bilden. Vilket inte innebar att jag ringde tre ggr per dag eller  invaderade hans hem . Vi kunde prata om allt.
    fast du väntade dig väl inte att det skulle fungera att ringa 3 ggr/dag och "invadera hans hem" titt som tätt när han inte levde ensam längre?
  • molly50
    Eerie skrev 2013-07-29 13:11:30 följande:
    fast du väntade dig väl inte att det skulle fungera att ringa 3 ggr/dag och "invadera hans hem" titt som tätt när han inte levde ensam längre?

Fast nu skrev hon väl att hon INTE gjorde det.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Anonym (tveksam)
    Wittra skrev 2013-07-29 13:04:35 följande:

Ringa 3 gånger om dagen? invadera hans hem? Det kanske var det som hans fru fick nog av ,

Här läste du fel! Om man skall kommentera något bör man ta sig tid att läsa!
  • Anonym (i samma sits)
    Anonym (tveksam) skrev 2013-07-29 13:07:15 följande:
    Tack för varning! Är fullt medveten om risken och det är därför jag "segar". Min son och jag har också haft och har en bra relation. Det är bara det att han blir tystare och tystare. Han såg och kommenterade företeelser i svärdottern familj i början på förhållandet men det förekommer inte längre. Det otäcka är, precis som du skriver, att förändringen sker långsamt och att han/man inte är medveten om den just då.
    Tänker på bilden av när man lägger en groda i en kastrull med kallt vatten som man sedan sätter på spisen.
    Visst är det så. Tystnaden skrämmer speciellt eftersom  min son var en sprudlande person tidigare.....
    Förnekandet också. Av händelser som på ett konstigt sätt glöms bort. 

• Wilma45
    Anonym (tveksam) skrev 2013-07-29 13:11:05 följande:
    Ett bra tips! Ja, hon har många goda sidor och nej hon visar ingen som helst aggressivitet mot mig.

Men vad är problemet egentligen? Är hon aggressiv mot din son?
    Att du medger att hon har goda sidor också, tycker jag verkar positivt. Hur länge har de varit tillsammans? Är de gifta? 
  • Anonym (i samma sits)

En sak att tänka på - om du funderar på att konfrontera eller ta upp detta så kommer din son att ta sin frus parti. Han lever ju med henne och hon har mera möjlighet att påverka hans tankar och hans vardag. Det är jättesvårt och jag funderar på hur man kunde gjort annorlunda.

• Vitamin
    Anonym (i samma sits) skrev 2013-07-29 13:14:22 följande:
    Visst är det så. Tystnaden skrämmer speciellt eftersom  min son var en sprudlande person tidigare..... Förnekandet också. Av händelser som på ett konstigt sätt glöms bort.   

Min dotter drar sig också inom sitt skal, mer och mer. Hon vet iofs exakt vad jag tycker om hennes pv, då hon i början berättade om hans (sjuka) beteende. Numera vill hon inte prata om honom alls, och jag frågar inte heller. Intressant med denna diskussion är att jag faktiskt tror att om TS hade skrivit att det gällde hennes dotter och att hon hade en svärson från hell, hade nog de flesta haft större förståelse för hur hon känner och uppfattar situationen utan att hon behövt bevisa något konkret...
  • Anonym (tveksam)
    Eerie skrev 2013-07-29 13:12:47 följande:
    ah inte. läste fel, nvm.
    Detta tycker jag är ett tydligt exempel på mångas inställning till svärmödrar här på fl .Man hugger direkt....
    Finns det så många dåliga mödrar till söner? Rent statistiskt sett borde det finnas lika många dåliga mödrar till döttar?
    Fast män hänger inte här. Det om något hade varit omanligt.
Svar på tråden Svärdotter från hell