• Anonym (tveksam)

Svärdotter från hell

Min svärdotter är en mycket besvärlig person som jag helst inte vill träffa. Naturligtvis vill jag behålla kontakten men min son. Hur gör jag bäst? Berätta för sonen eller spela teater?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-30 09:02
    Tack alla som tagit sig tid att komma med synpunkter. Mycket värdefullt att få ta del av andra människors syn på problemet.Vissa rabiata svärmorshatare verkar inte förstå vad tråden handlade om men det är deras problem.Tack alla ni andra!

• Svar på tråden Svärdotter från hell
  • Eerie
    Anonym (tveksam) skrev 2013-07-29 14:06:58 följande:
    Ja, du läste fel, därför att läste det du ville skulle stå. Dina känslor rusade iväg med dig.
    nej jag läste bara fel, varför skulle jag "vilja" att en för mig helt främmande människa var en jobbigare människa än vad hon är? det är inget som påverkar mitt liv öht-
  • Anonym (justdet)
    Anonym (tveksam) skrev 2013-07-29 14:06:58 följande:
    Ja, du läste fel, därför att läste det du ville skulle stå. Dina känslor rusade iväg med dig.
    Jag läste också fel, hade ingen aning om vad de pratat om innan. Inte allt är ett Freudian slip, TS, gå inte så hårt på överanalyseringen. 
  • Anonym (i samma sits)
    TrendyFarsa skrev 2013-07-29 13:40:57 följande:
    Om han inte under sin uppväxt fått lära sig att tänka själv, jag då har "hon" möjlighet att "påverka hans tankar".

Det stämmer. 
    Så fel du har

Jag har uppfostrat mina barn till väldigt ifrågasättande och självständiga individer. Det är därför det är så hemskt när någon av dom hamnar i ett osunt förhållande.
  • Anonym (Anna)

Min man är inte alltid så socialt kompetent, och han var det definitivt inte när vi träffades (han har mognat mycket sedan dess), trots att han redan var runt trettio då. Han och jag hade redan från början en fin relation där vi visade omsorg för varandra, men i sociala situationer som han inte riktigt greppade så blev han rätt konstig. Detta var (och är ibland fortfarande) jobbigt. Mina föräldrar och han har långsamt fått vänja sig vid varandra, vilket på sätt och vis har varit en sorg (jag förväntade mig alltid att den jag tycker om kommer att smälta in fint i vår familj, men så enkelt blev det inte). Mamma och pappa förstod sig inte alls på honom (och inte han dem) i början och eftersom de såg honom i "socialt osäkra situationer" där han ibland kunde ge sken av att vara lite dryg och ha översittarfasoner (vilket faktiskt inte är fallet egentligen) så blev de förstås undrande. Jag och min pappa fick då "prata ut" om detta, och det var helt nödvändigt. Han behövde höra mig beskriva min mans olika sidor och jag behövde förstå att det hela kunde se lite märkligt ut ibland. Vi alla fick också acceptera att det tog lite tid innan hela min familj lärde känna varandra. Idag har vi en helt annan situation som fungerar riktigt bra. Mina föräldrar har nog fortfarande lite svårt att riktigt greppa min man, men de tycker ändå om honom och ser utan tvekan att han är en fin och omtänksam make och en engagerad och kärleksfull pappa till deras barnbarn.

Summa summarum: prata med din son, men gör det på ett respektfullt och lyhört sätt, det är mitt råd. Fråga hur de har det tillsammans, vad som gör att han älskar henne, hur de spenderar tillvaron när inte ni andra är med. Var uppriktigt intresserad av hans upplevelse av relationen. Beskriv också att du har sett aggressiva tendenser och att detta såklart oroar dig. I övrigt så skulle jag skynda långsamt och träffa dem som par ibland och då hålla en vanlig hyfsad ton och däremellan försöka träffa sonen själv för att hålla igång den relationen på ett avslappnat sätt, oavhängigt av sonens partner.

Jag tycker att du verkar vara en klok och hänsynsfull mamma och du kommer säkerligen att bli en fin svärmor, till denna tjej eller till någon annan. Ibland är det inte så lätt och då får man acceptera det och utgå från det. 

• Anonym (tveksam)
    Anonym (i samma sits) skrev 2013-07-29 14:15:51 följande:
    Så fel du har

Jag har uppfostrat mina barn till väldigt ifrågasättande och självständiga individer. Det är därför det är så hemskt när någon av dom hamnar i ett osunt förhållande.
    Likadant här. Min son genomgått har en utbildning och ett jobb där det krävs ett högt mått av kritiskt tänkande och självständighet. Vi kan alla bli manipulerade.
  • TrendyFarsa
    Anonym (i samma sits) skrev 2013-07-29 14:15:51 följande:
    Så fel du har

Har jag fel...

OM du uppfostrat dom till självsäkra, självtänkande och ifrågasättande personer så hade dom inte låtit sina respektive bestämma vem dom ska ha kontakt med.

I och med att du misslyckats med detta så går dom nu i andras ledband.

Så enkelt är det.Solig 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
  • Vitamin
    TrendyFarsa skrev 2013-07-29 13:39:56 följande:
    Helt rätt, jag har ingen aning. Men jag vet att personer som låter andra (nu upprepar jag mig) bestämma över dom är ynkryggar som under sin uppväxt inte fått lära sig att om man inte står på sig så kommer andra att göra det.

Har du uppfostrat Din son att tänka själv och inte att alltid vara andra till lags, ja då försvinner risken att någon slår klorna i honom och bestämmer vem han ska ha kontakt med. 

Min dotter är en mycket självständig person, med skinn på näsan, skyddar och värnar om svagare, känner till och hävdar sina rättigheter (hur många 19-åringar går till butiken för att byta en produkt och står på sig med kännedom om konsumentköplagen i ryggen).
    Hon har under sin uppväxt alltid fått beröm i skola och föreningsliv för sin förmåga att diskutera, dra egna slutsatser, sina goda ledaregenskaper och tydliga känsla för rätt och fel.
    Hon låter ingen (annan) trampa på sig, är mycket rättrådig och omtänksam.

Och hon är i ett destruktivt förhållande med en mycket obehaglig kille.

Du hävdar alltså att det är mitt fel att hon är ihop med denna kille?
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (Anna) skrev 2013-07-29 14:24:59 följande:
    Min man är inte alltid så socialt kompetent, och han var det definitivt inte när vi träffades (han har mognat mycket sedan dess), trots att han redan var runt trettio då. Han och jag hade redan från början en fin relation där vi visade omsorg för varandra, men i sociala situationer som han inte riktigt greppade så blev han rätt konstig. Detta var (och är ibland fortfarande) jobbigt. Mina föräldrar och han har långsamt fått vänja sig vid varandra, vilket på sätt och vis har varit en sorg (jag förväntade mig alltid att den jag tycker om kommer att smälta in fint i vår familj, men så enkelt blev det inte). Mamma och pappa förstod sig inte alls på honom (och inte han dem) i början och eftersom de såg honom i "socialt osäkra situationer" där han ibland kunde ge sken av att vara lite dryg och ha översittarfasoner (vilket faktiskt inte är fallet egentligen) så blev de förstås undrande. Jag och min pappa fick då "prata ut" om detta, och det var helt nödvändigt. Han behövde höra mig beskriva min mans olika sidor och jag behövde förstå att det hela kunde se lite märkligt ut ibland. Vi alla fick också acceptera att det tog lite tid innan hela min familj lärde känna varandra. Idag har vi en helt annan situation som fungerar riktigt bra. Mina föräldrar har nog fortfarande lite svårt att riktigt greppa min man, men de tycker ändå om honom och ser utan tvekan att han är en fin och omtänksam make och en engagerad och kärleksfull pappa till deras barnbarn.

Summa summarum: prata med din son, men gör det på ett respektfullt och lyhört sätt, det är mitt råd. Fråga hur de har det tillsammans, vad som gör att han älskar henne, hur de spenderar tillvaron när inte ni andra är med. Var uppriktigt intresserad av hans upplevelse av relationen. Beskriv också att du har sett aggressiva tendenser och att detta såklart oroar dig. I övrigt så skulle jag skynda långsamt och träffa dem som par ibland och då hålla en vanlig hyfsad ton och däremellan försöka träffa sonen själv för att hålla igång den relationen på ett avslappnat sätt, oavhängigt av sonens partner.

Jag tycker att du verkar vara en klok och hänsynsfull mamma och du kommer säkerligen att bli en fin svärmor, till denna tjej eller till någon annan. Ibland är det inte så lätt och då får man acceptera det och utgå från det. 
    Tack för dina fina ord.  Jag redan svärmor sedan ett antal år tillbaka och det är heller inte så att de är speciellt unga.
  • Anonym (Anna)
    TrendyFarsa skrev 2013-07-29 14:30:48 följande:
    Har jag fel...

OM du uppfostrat dom till självsäkra, självtänkande och ifrågasättande personer så hade dom inte låtit sina respektive bestämma vem dom ska ha kontakt med.

I och med att du misslyckats med detta så går dom nu i andras ledband.

Så enkelt är det.Solig 
    Vad smidigt det måste vara att leva livet med så enkla sanningar...
  • Vitamin
    Anonym (Anna) skrev 2013-07-29 14:33:12 följande:
    Vad smidigt det måste vara att leva livet med så enkla sanningar...

TrendyFarsas barn kommer aldrig någonsin att göra några misstag tack vare henom!
Svar på tråden Svärdotter från hell