• Anonym (tveksam)

Svärdotter från hell

Min svärdotter är en mycket besvärlig person som jag helst inte vill träffa. Naturligtvis vill jag behålla kontakten men min son. Hur gör jag bäst? Berätta för sonen eller spela teater?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-30 09:02
    Tack alla som tagit sig tid att komma med synpunkter. Mycket värdefullt att få ta del av andra människors syn på problemet.Vissa rabiata svärmorshatare verkar inte förstå vad tråden handlade om men det är deras problem.Tack alla ni andra!

• Svar på tråden Svärdotter från hell
  • Anonym (tveksam)
    Wittra skrev 2013-07-29 09:33:54 följande:
    Kan du inte beskriva mer vad hon gör som du inte gillar? svårt att förstå exakt vad du menar i dina inlägg?

Nej, jag vill inte gå in i detaljer här. Som jag skrev är hon aggressiv tycker att det räcker.
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (m) skrev 2013-07-29 09:15:04 följande:
    vi vet alldeles för lite i frågan för att kunna kommentera på ett vettigt sätt. Givetvis finns det svärdöttrar som verkligen inte är bra eller inte passar ihop med just den mannen, likväl som det finns svärmödrar som lägger sig i för mycket, vill vara lika stor del i sonens liv som de var innan han skaffade en egen familj osv. Relationen ändras när man blir vuxen och får egen partner, så är det bara. 

Min ena bror hade för länge sen en relation med en tjej som slog honom. Det tog ett tag innan vi andra märkte, hon gjorde det inte så ofta men det hon gjorde varje dag var att försöka ha hyperkontroll på honom. Detta var innan mobilens tid och när hon inte visste var han höll hus, kunde hon åka och leta efter honom, ringa runt till hans vänner osv och när hon hittade honom skällde hon ut honom för att han var en kvart sen, typ. Mina föräldrar försökte prata med min bror för de såg att han inte mådde bra men han slog ifrån sig och sa att de hade det bra. (min bror bodde ff hemma då, han var ca 20). Så en gång skulle de ut, de gjorde sig i ordning hemma hos oss. Då hörde vi brorsan skrika och svära åt henne, hon hade bränt honom på armen med locktången, med flit! Då ungefär började han inse att allt kanske inte var så bra och ett tag efter gjorde han äntligen slut. 2 år höll han ihop med henne.  Med denna långa historia vill jag illustrera att det visst kan finnas olämpliga svärdöttrar. Om TS svärdotter har ett sånt konstigt beteende eller på något annat sätt trycker ner killen, ja då finns det väl fog för att anta att TS vet vad hon talar om? 

Om det inte finns några sådana saker alls utan bara en "känsla" hos TS att den här tjejen inte är bra, ja då får TS tagga ner, kliva lite åt sidan och lita på att sonen vet vad han görGlad
    Nej det är inte bara en känsla. Inte så illa som du beskriver men agressiviteten finns där.
  • Anonym (tveksam)
    Flygfotogen skrev 2013-07-29 09:50:01 följande:
    Man måste inte gilla alla men man måste i alla fall försöka vara hövlig. Jag tycker sällan om de som jag märker har ett skadligt beteende på dem jag älskar. Min bästa vän hade t ex ett för henne fruktansvärt destruktivt förhållande med en man för några år sedan och det tog henne två år att själv inse det. Då var en ganska djup skada redan skedd. Som närstående mår man piss när man ser det.

Det kanske inte handlar om att den här tjejen inte är "fin" nog. Det kanske handlar om att hon inte är "snäll" nog och det kan ju få stora följder.
    Nej, det handlar inte om att inte är "fin" nog.
  • Petite Chérie
    EllisBell skrev 2013-07-29 07:59:37 följande:
    Jaha, mitt inlägg klipptes av på halva. Jävla app. Orkar inte skriva om men det är iaf patetiskt med alla dessa brudar som har mindervärdeskomplex gentemot svärmor. Undra om ni själva kommer att ta avstånd från era barn när de är vuxna?
    Du har aldrig haft en jobbig svärmor, eller hur?

Avstånd, nej. Men får jag en son tänker jag fan inte ringa honom stup i kvarten och bete mig som om min son är min man, som många äckliga incestuösa kärringar.
    Vad är det egentligen för fel på många kvinnor med söner? Det är svärmor som är problemet 9 ggr av 10, inte svärdottern. Kan ni inte bara inse att ni aldrig kommer vara number one för er son igen när han passerat typ, 14?
    You know for a guy, you act like a little bitch.
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (svärmor 2) skrev 2013-07-29 09:50:48 följande:
    Kapar jag tråden om jag nämner aktuell situation?  När dottern och svärsonen fick låna mitt hem en vecka i somras sms-ade svärsonen  "Kan jag slänga lite gamla tidningar och reklamblad?"   Jag hade precis slängt tidningar innan jag reste hemifrån och Reklam NEJ tack har jag alltid haft.  Tyckte det var en konstig fråga.  Svarade typ  "Bara du inte slänger några kärleksbrev så".  Kanske tio lokaltidningar hade kommit sedan mitt senaste röjande.

Åter hemma är mina dikter som jag skrev för femtio år sedan och precis tagit fram för att en vän från den tiden ville höra mig läsa dem,  en massa porträtt på mig i svartvitt som kära vänner tagit genom åren,  farmors och farfars bouppteckningar,  som jag letat fram på olika landsarkiv i landet mm mm borta!  Böcker med författarens dedikation..  Senaste kärleksbrevet,  några veckor gammalt.  En brun påse från vårdcentralen innehållande tre små rör med mitt namn och personnummer -  vårdcentralsläkare hade begärt avföringsprov.  Boxen där jag hade material för sagostunder på traktens bibliotek, med en jättesöt handdockekatt.  Höstens program till de föreningar jag är med i. Gratulationskort och kondoleanskort plus frimärken som låg beredda till de tillfällen sådana ska skrivas.   Blanketten för uppsägning av mitt garage  osv osv.   Adressboken med telefonnummer till frissa,  tandläkare,  vårdcentral,  mitt extraknäck  etc plus alla telefonkataloger.

Har svårt att,  som någon föreslog,  behandla svärsonen artigt och korrekt nu. 
    Ja, inte är det bara svärdöttrar som bär sig illa åt. Att du har svårt för att behandla svärsonen hövligt har jag full förståelse för. Har du någre tips att ge? Hur behandlar du honom?
  • Anonym (tveksam)
    AngieT skrev 2013-07-29 09:59:30 följande:
    Du har aldrig haft en jobbig svärmor, eller hur?

Avstånd, nej. Men får jag en son tänker jag fan inte ringa honom stup i kvarten och bete mig som om min son är min man, som många äckliga incestuösa kärringar.
    Vad är det egentligen för fel på många kvinnor med söner? Det är svärmor som är problemet 9 ggr av 10, inte svärdottern. Kan ni inte bara inse att ni aldrig kommer vara number one för er son igen när han passerat typ, 14?

Oj du mår inte bra! Det du beskriver är så långt ifrån mitt beteende det kan komma!
  • Anonym (Ò_ó)
    EllisBell skrev 2013-07-29 07:59:37 följande:
    Jaha, mitt inlägg klipptes av på halva. Jävla app. Orkar inte skriva om men det är iaf patetiskt med alla dessa brudar som har mindervärdeskomplex gentemot svärmor. Undra om ni själva kommer att ta avstånd från era barn när de är vuxna?
    jag förstår inte hur du får det till mindervärdeskomplex?
    och varför huruvida jag skulle ta avstånd till mina barn eller ej skulle vara kopplat till min relation till min partners mor?
  • Froststar

TS, försök vara artig mot henne då ni träffas och försök träffa din son ensam emellan varven. Diskutera inte hans förhållande och försök förklara för honom att ifall han ventilerar sitt missnöje blir han tvungen att finna sig i att du kan ha åsikter om hans förhållande.

Det där med att klippa navelsträngen kan vara befogat i vissa mor-son förhållanden. Men i andra (som verkar vara ditt fall) är det väldigt svårt att stillatigande se på att någon som man har tagit hand om i många år, hjälpt att skaffa sig ett sparkapital, jobb, etc och att växa upp till en trevlig och snäll person plötsligt blir utnyttjad på alla sätt och vis. Både tjejer och killar kommer och går även om ungdomar tror att varje förälskelse är just den man kommer att leva med för evigt. Därför kan det vara lätt för skrupelfria individer att utnyttja det helt enkelt. Som förälder vill man inte sitta och se på när den man älskar utnyttjas på det viset.

Men tyvärr, många kvinnor och majoriteten av dem som häckar på FL tycker att det är en prestigesak att visa svärmor att hon minsann är mycket viktigare för killen än dennes mor. Men kvinnans mamma får gärna ha massor att säga till om, det är liksom en annan sak. Försök ta det med en klackspark, om man har söner är man väldigt ofta utlämnad till svärdöttrarnas nycker. Som farmor är man nästan alltid mindre värd än en mormor. Det är bäst du vänjer dig, läs annars på FL så öppnas dina ögon väldigt snabbt. Det du kan hoppas på är att din son bildar familj med någon ur den minoriteten som faktiskt är vettiga i huvudet.

• Petite Chérie
    Anonym (tveksam) skrev 2013-07-29 10:02:48 följande:

Oj du mår inte bra! Det du beskriver är så långt ifrån mitt beteende det kan komma!
    Jag mår alldeles ypperligt, förutom att jag är trött på min jävla svärmor.

Hur beter du dig då? Hur vet du så mycket om deras förhållande? Det med ekonomin och att hon är aggressiv?
    You know for a guy, you act like a little bitch.
Svar på tråden Svärdotter från hell