• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • tina03

Man ringer bara ambulans när man själv inte kan ta sig till akutmottagningen på ett säkert sätt eller utan att riskera en förvärrad situation.

• mammabear

Har bara ringt ambulans för mina barn 1 gång, det var när min son helt plötsligt fick kraftiga magsmärtor och skrek som jag ALRIG hört honom skrika. Då min man var tvungen att åka och hämta en barnvakt till den lilla, hade det normalt gått fortare med ambulanns, men ni hann maken hem först, så jag ringde 112 och sa att vi åker in själva.

• CFly

Jag har aldrig ringt ambulans. Jag skulle nog bara ringa en ambulans om jag vet med mig att jag gjort mitt absolut yttersta innan att undvika att ringa ambulans. 

• Helly

Jag har aldrig ringt efter ambulans.

Jag skulle bara göra det om det gällde en mycket allvarlig skada, t.ex. en skallskada, eller om det var ett verkligt nödläge som jag inte klarade av att lappa ihop själv tillräckligt bra för att kunna åka till sjukhuset för egen maskin. Jag blir svårt störd av dessa hönsmorsor som ringer ambulans för ett blåmärke eller ett litet skärsår.

• Helly
    oOMayaOo skrev 2013-08-25 20:54:54 följande:
    Jag skulle absolut ringa ambulans om mitt barn bröt ett ben.
    Det skulle nog inte jag. Det tar 30 minuter för samtal + körtid för ambulans att komma ut till oss och sedan 20-30 minuter tillbaka till sjukhuset, förutsatt att det finns en ambulans tillgänglig. Om jag kör själv är jag på sjukhuset på 20 minuter. Då skulle mitt barn få hjälp fortare.
  • Helly
    MrsPenn skrev 2013-08-27 09:55:04 följande:
    Snälla du, lyssna inte på den där pellejönsen, hen har inte en dags sjukvårdsutbildning. Klart man ska ringa ambulans. För det fqll du nämner tycker jag det är ens förbaskade skyldighet.
    En del brott kräver ambulans, andra inte. Man kan inte automatiskt säga att man alltid ska ringa ambulans när man har brutit någonting.
  • LillaVanilla

K-girl, ena gången var han på väg i koma trots honung. (Kombinationer under dagen som inte var så lyckosamma...) Vi fick inte kontakt med honom. Då hamnade han på akuten över natten... de förstod inte heller vad som hänt. Troligen har han tagit fel insulin... Långtids istället för korttids eller nåt...
    Andra gången var som du mitt i natten med kramper. Vi hade en 1-åring då. Fick inte i honom något och sen började han fara runt. Då var det omöjligt att få i honom något. Ringde för rådgivning, men då kom de och hjälpte mig. Sen tror jag att jag idag klarat det bättre, då jag lärt mig mer hur man gör.

• MrsPenn

Fast det är det ingen som gör. En släkting till mig brakade en gång igenom en glasdörr, inte ens då ringdes ambulans, utan man tog fullt med handdukar i bilen och drog iväg till akuten. En liten flicka dog igår... Just av att ha brakat igenom en glasdörr. Undar om de ringde ambulans... Min släkting fick fula skärsår och behövde många stygn, men åtminstone tog glaset inte i vitala kärl eller aorta.

Helly skrev 2013-08-27 09:52:31 följande:
    Jag har aldrig ringt efter ambulans. Jag skulle bara göra det om det gällde en mycket allvarlig skada, t.ex. en skallskada, eller om det var ett verkligt nödläge som jag inte klarade av att lappa ihop själv tillräckligt bra för att kunna åka till sjukhuset för egen maskin. Jag blir svårt störd av dessa hönsmorsor som ringer ambulans för ett blåmärke eller ett litet skärsår.

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • JessK

Om man inte har körkort har man nog dessvärre inget val. Kul o sitta på bussen till akuten med benbrott liksom ;)

Sj har jag fått åka ambulans en gång haha o det för att jag nästan skurit av mig fingret på jobbet, o det för att varken jag eller kollegan hade körkort o sitta på bussen 30 min med yrsel o blod som sinner känndes inte alls som jag ville göra d haha :P

• anynom
    "Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare."

Är du läkare eller? Sjuksköterska?

Både ett benbrott och ett astma-anfall kan vara dödliga, det vet man om man har någon medicinsk utbildning. Inom akutsjukvården gäller "misstänk det vanligaste, uteslut det värsta". Alltså inte alls konstigt att man får en ambulans vid benbrott eller astma. Antagligen är det ingen fara för liv, men det kan vara - grund nog att ringa ambulans tycker jag.

Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans