KiaL skrev 2013-08-27 00:11:08 följande:
Måste nog säga att jag tycker folk rent allmänt springer till doktorn för minsta lilla. Den ena vrickade stortån efter den andra eller förkylning med huvudvärk hänger på akuten var och varannan dag. Iofs. har jag själv varit på akuten ett flertal gånger med både barnen och mig själv. Men då har det varit halvakut och på sådana tider då VC varit stängt. Har själv aldrig tillkallat ambulans men ringt 112 i panik när min då 3åriga dotter fick tag på grabbens ritalin och käkat upp kapslarna. (trodde jag i alla fall, men det visade sig att hon spottat ut dem i burken igen och kladdiga som de var så hade de fastnat i burken så de inte syntes.) Då sa de till mig att hålla koll på hennes allmäntillstånd och ringa igen om hon blev dålig så skulle de skicka en ambulans. Mitt jobb ringde efter en ambulans till mig en gång när jag hade haft hjärtklappning i 45 minuter. Det slutade direkt när de kom. Men de ansåg att det var självklart med att ringa 112 fast de var osäkra. Så scrubs81 resonemang att bara ringa när man är säker på att det är akut håller inte riktigt.
Scrubs81 s resonemang håller! Där och då är du säker på att du behöver ambulans. För du löser inte problemet på nåt annat sätt! Du tar dig inte in till sjukhus, nån håller på att dö framför dina ögon...men visst, kör på osäkerhet och den dagen ni behöver en ambulans, riktigt akut, då kommer ingen, för ett gäng andra var osäkra....men lova mig då en sak, gråt INTE ut i Expressen!!!!