• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Maggis
    KiaL skrev 2013-08-27 00:11:08 följande:
    Måste nog säga att jag tycker folk rent allmänt springer till doktorn för minsta lilla. Den ena vrickade stortån efter den andra eller förkylning med huvudvärk hänger på akuten var och varannan dag. Iofs. har jag själv varit på akuten ett flertal gånger med både barnen och mig själv. Men då har det varit halvakut och på sådana tider då VC varit stängt. Har själv aldrig tillkallat ambulans men ringt 112 i panik när min då 3åriga dotter fick tag på grabbens ritalin och käkat upp kapslarna. (trodde jag i alla fall, men det visade sig att hon spottat ut dem i burken igen och kladdiga som de var så hade de fastnat i burken så de inte syntes.) Då sa de till mig att hålla koll på hennes allmäntillstånd och ringa igen om hon blev dålig så skulle de skicka en ambulans. Mitt jobb ringde efter en ambulans till mig en gång när jag hade haft hjärtklappning i 45 minuter. Det slutade direkt när de kom. Men de ansåg att det var självklart med att ringa 112 fast de var osäkra. Så scrubs81 resonemang att bara ringa när man är säker på att det är akut håller inte riktigt.

Gör folk verkligen rent allmänt det? Om jag ska utgå ifrån den verklighet jag lever i så tycker jag nog egentligen inte det.
    //Maggis
  • och

Det går kanske att bygga en liten lådbil, som man målar så den ser ut som en ambulans? Så kan den som känner sig manad trampa runt i den och stanna till hos folk och säga  - Näpp, du får inte åka med mig idag heller?

På så sätt skulle vi kunna slippa alla dessa tjatiga trådar? Jag kan bistå med lite färg som jag har över sen jag målade sist.

The hard way is the right way.
  • Faber
    Maggis skrev 2013-08-27 14:07:36 följande:

Gör folk verkligen rent allmänt det? Om jag ska utgå ifrån den verklighet jag lever i så tycker jag nog egentligen inte det.
    Det gör de, en bekant var på akuten, bredvid sitter två unga föräldrar med en grabb på kanske 6-7 år som cyklat omkull. Han skriker som en stucken gris. Efter en halvtimme kommer en sköterska och sätter ett plåster på hakan, då slutar han vråla och de åker hem. Sådana föräldrar skall ha stryk.

Om du tillbringat lite tid på Familjeliv så kommer du att se att sådant agerande inte alls är främmande för rätt många av hypomammorna här.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • MrsPenn
    och skrev 2013-08-27 14:31:37 följande:
    Det går kanske att bygga en liten lådbil, som man målar så den ser ut som en ambulans? Så kan den som känner sig manad trampa runt i den och stanna till hos folk och säga  - Näpp, du får inte åka med mig idag heller?

På så sätt skulle vi kunna slippa alla dessa tjatiga trådar? Jag kan bistå med lite färg som jag har över sen jag målade sist.
    Hjärta
    Helt underbart. Jag har träklister och lego och såna där glittriga pärlor. Och säkert ett gammalt barncykeldäck någonstans.
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Scrubs81
    stormfågel skrev 2013-08-27 10:50:53 följande:
    Fast får man inte hjälp av ledningscentralen att avgöra om en ambulans behövs? Det är väl inte man själv som avgör om ambulans kommer?

Jag har aldrig  varken åkt ambulans eller ringt ambulans men jag tänker att om någon av mina barn skulle skada sig så allvarigt att jag inte visste hur jag skulle hantera det (jag är en ganska cool mamma ) så skulle jag ringa 112 och så skulle de få guida mig i hur de hela ska gå till.

Jag vet alldeles för lite om barnsjukvård kan jag känna för att vet hur det akut det är med ett t.ex. ett barn om ramlat ur ett träd och slagit i huvudet så det har kräkts, men är kontaktbart men är yr.
    Som jag sagt tidigare x 100, SOS Alarm har inte uppdraget att vara rådgivningscentral. Man ringer dit när man anser att man öht inte löser problemet på annat vis, dvs vid akuta situationer när en person är rejält påverkad, blek, kladdig, medvetandesänkt, har så svår smärta att det inte går att flytta den, kraftig bröstsmärta, har en svår allergi och blivit utsatt för allergen, stor blödning som inte går att stoppa med rejäla tryckförband...
    Har man själv konstaterat att man behöver till doktorn och sitter och funderar på hur man ska ta sig dit behöver man säkert 80 av 100 gånger inte ambulans. Att behöva åka till doktorn är ju inte likställt med att behöva åka dit i ambulans.
  • k girl
    LillaVanilla skrev 2013-08-27 10:05:45 följande:

K-girl, ena gången var han på väg i koma trots honung. (Kombinationer under dagen som inte var så lyckosamma...) Vi fick inte kontakt med honom. Då hamnade han på akuten över natten... de förstod inte heller vad som hänt. Troligen har han tagit fel insulin... Långtids istället för korttids eller nåt...
    Andra gången var som du mitt i natten med kramper. Vi hade en 1-åring då. Fick inte i honom något och sen började han fara runt. Då var det omöjligt att få i honom något. Ringde för rådgivning, men då kom de och hjälpte mig. Sen tror jag att jag idag klarat det bättre, då jag lärt mig mer hur man gör.

Ah, jag förstår. :) Det är himla läskigt när det händer. Nu är det tack och lov länge sedan det hände här.
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-08-27 11:51:02 följande:

Det får du, det är ändå alltid dom som avgör vilka resurser som ska skickas ut, så ring du SOS Alarm när du anser att det är NÖDvändigt
    Jo, men då har ju du själv tagit beslutet att det är NÖDvändigt. Här inne tjatas det ju om att du ringer SOS om du inte vet hur du ska göra! För att du vill ha råd när du är osäker!
  • Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-08-27 12:09:57 följande:
    Och till den missledande människa som menar att man inte får "gråta ut" (så empatiskt!!!) i pressen...... ...... Vi pratar samhällsuppbärande tjänster här och du tycker, hör och häpna, att man INTE ska meddela tredje statsmakten ifall ambulanstjänsten fallerar totalt???? ¬.¬
    Nope, det får man inte, när man anser att det är ok att åka ambulans så fort man känner sig orolig och inte vet vad man ska göra!

Är då ambulanserna upptanga med såna taxikörningar den dagen men verkligen behöver en AKUT ambulans, ja då får man ta mig 17 skylla sig själv att nån dör eller får bestående skador!

Då behöver man inte heller gråta ut i Expressen, utan kanske börja med att gå en kurs i första hjälpen och skaffa sig en bättre kunskap i vart man ringer, var när hur och varför, så man löser problemen utan att behöva utnyttja viktigare samhällsresurser än man verkligen behöver!!!!!!Demon
  • Fatheya

De gånger jag har ringt efter ambulans är när folk har ramlat ihop på gatan och slagit huvudet rejält. Blod överallt och okontaktbara, då känns det som ett läge att ringa efter ambulans.

Sen har sjukhuset ringt efter ambulans åt min numera avlidne make vid flera tillfällen. Men jag hoppas att det handlar om en annan slags ambulans än den som åker ut på akutfall vid de flesta tillfällena. Den bokades till vissa tidpunkter men de på sjukhuset sa att det var en ambulans.  

• Jennie med ie
    JessK skrev 2013-08-27 10:13:21 följande:

Om man inte har körkort har man nog dessvärre inget val. Kul o sitta på bussen till akuten med benbrott liksom ;)

Sj har jag fått åka ambulans en gång haha o det för att jag nästan skurit av mig fingret på jobbet, o det för att varken jag eller kollegan hade körkort o sitta på bussen 30 min med yrsel o blod som sinner känndes inte alls som jag ville göra d haha :P

Taxi?
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans