• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Scrubs81
    JessK skrev 2013-08-27 10:13:21 följande:
    Om man inte har körkort har man nog dessvärre inget val. Kul o sitta på bussen till akuten med benbrott liksom ;)

Sj har jag fått åka ambulans en gång haha o det för att jag nästan skurit av mig fingret på jobbet, o det för att varken jag eller kollegan hade körkort o sitta på bussen 30 min med yrsel o blod som sinner känndes inte alls som jag ville göra d haha :P

Taxi-sjukresa-kompis-släkting-allmänna kommunikationer. Ambulans är inte taxi. Du skall ha behov av akut sjukvård under transporten. Inte bara hålla handen.
  • Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-08-27 10:13:00 följande:
    Fast det är det ingen som gör. En släkting till mig brakade en gång igenom en glasdörr, inte ens då ringdes ambulans, utan man tog fullt med handdukar i bilen och drog iväg till akuten. En liten flicka dog igår... Just av att ha brakat igenom en glasdörr. Undar om de ringde ambulans... Min släkting fick fula skärsår och behövde många stygn, men åtminstone tog glaset inte i vitala kärl eller aorta.

Fast det är ju det folk gör...komma o hospitera nån dag?
  • stormfågel

Fast får man inte hjälp av ledningscentralen att avgöra om en ambulans behövs? Det är väl inte man själv som avgör om ambulans kommer?

Jag har aldrig  varken åkt ambulans eller ringt ambulans men jag tänker att om någon av mina barn skulle skada sig så allvarigt att jag inte visste hur jag skulle hantera det (jag är en ganska cool mamma ) så skulle jag ringa 112 och så skulle de få guida mig i hur de hela ska gå till.

Jag vet alldeles för lite om barnsjukvård kan jag känna för att vet hur det akut det är med ett t.ex. ett barn om ramlat ur ett träd och slagit i huvudet så det har kräkts, men är kontaktbart men är yr.

• giftfri
    stormfågel skrev 2013-08-27 10:50:53 följande:
    Fast får man inte hjälp av ledningscentralen att avgöra om en ambulans behövs? Det är väl inte man själv som avgör om ambulans kommer?

Det får du, det är ändå alltid dom som avgör vilka resurser som ska skickas ut, så ring du SOS Alarm när du anser att det är NÖDvändigt
    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • MrsPenn
    Fosfor skrev 2013-08-27 00:38:27 följande:
    Hur fraktar man en fyrtio kilos tonåring med brutet lårben till sjukhuset om man inte får ringa ambulans när ens barn bryter benet? Ska man knöla ihop ungen i baksätet på en taxi? Släpa det på marken? Det är ju inte alltid barn har den goda smaken att bryta benen på ett sånt sätt att de faller på en bår som står lämpligt placerad intill ens gigantiska bil så man bara kan hiva in dem.

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • MrsPenn

Och till den missledande människa som menar att man inte får "gråta ut" (så empatiskt!!!) i pressen...... ...... Vi pratar samhällsuppbärande tjänster här och du tycker, hör och häpna, att man INTE ska meddela tredje statsmakten ifall ambulanstjänsten fallerar totalt???? ¬.¬

• MrsPenn

Du jobbar inte i närheten av sjukvården, min vän...

Scrubs81 skrev 2013-08-27 10:37:55 följande:
    Fast det är ju det folk gör...komma o hospitera nån dag?

• Madeleeeen

Så det är helt okej och köra in själv när man har ett allvarligt astmaanfall? Eller anafylaktisk chock? Vad är det med folk?

Jag har åkt ambulans ett flertal ggr pga astmaanfall och en gång pga anafylaktisk chock.

Fast ni tycker att jag borde kört in själv kanske? 6 mil?

Astma och allergier är inget och leka med. Det kan ge allvarliga konsekvenser utan rätt behandling i tid.

• MrsPenn
    MrsPenn skrev 2013-08-27 12:04:38 följande:
    Det skulle vara ett tumme upp på detta inlägg.
  • MrsPenn
    Madeleeeen skrev 2013-08-27 12:20:42 följande:

Så det är helt okej och köra in själv när man har ett allvarligt astmaanfall? Eller anafylaktisk chock? Vad är det med folk?

Jag har åkt ambulans ett flertal ggr pga astmaanfall och en gång pga anafylaktisk chock.

Fast ni tycker att jag borde kört in själv kanske? 6 mil?

Astma och allergier är inget och leka med. Det kan ge allvarliga konsekvenser utan rätt behandling i tid.

Ja och det är vad ALLA säger till en viss person. Men det går inte in.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans