• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Eisa

Man ringer ambulans om det behövs sjukvård under transporten.

• modsey
    Fatheya skrev 2013-08-27 19:06:09 följande:
    De gånger jag har ringt efter ambulans är när folk har ramlat ihop på gatan och slagit huvudet rejält. Blod överallt och okontaktbara, då känns det som ett läge att ringa efter ambulans.

Sen har sjukhuset ringt efter ambulans åt min numera avlidne make vid flera tillfällen. Men jag hoppas att det handlar om en annan slags ambulans än den som åker ut på akutfall vid de flesta tillfällena. Den bokades till vissa tidpunkter men de på sjukhuset sa att det var en ambulans.  
    det brukar vara samma ambulans. Har de akuta körningar så får man helt enkelt vänta med de icke akuta.
    En annan form är sjukresa, men de brukar inte vara ambulanser ( men i en del landsting kan det vara det med)
  • Scrubs81
    modsey skrev 2013-08-27 19:56:26 följande:
    det brukar vara samma ambulans. Har de akuta körningar så får man helt enkelt vänta med de icke akuta.
    En annan form är sjukresa, men de brukar inte vara ambulanser ( men i en del landsting kan det vara det med)
    Vet att vissa landsting har sjuktransporter med två personer, men kan vara två ambulanssjukvårdare och har inte möjlighet att ge läkemedel.
    Ibland får akutambulanser köra vanliga liggande sjuktransporter, sk prio 4, då vanliga transportbilar inte räcker till. En akutambulans mindre som kan köra akuta larm....men just det rår ju inte patienten för
  • Fatheya
    modsey skrev 2013-08-27 19:56:26 följande:

Sjukresa har han fått åka väldigt många gånger så det var det inte. Men eftersom ambulansen kom i tid varje gång så borde det inte ha varit något akut samtidigt och vi bor nära sjukhuset så vi uppehöll dem inte länge tack och lov. 
  • modsey
    Fatheya skrev 2013-08-27 20:11:54 följande:

Sjukresa har han fått åka väldigt många gånger så det var det inte. Men eftersom ambulansen kom i tid varje gång så borde det inte ha varit något akut samtidigt och vi bor nära sjukhuset så vi uppehöll dem inte länge tack och lov. 
    då har ert landsting det uppbyggt så helt enkelt och det är inget konstigt alls.
  • LillaVanilla

K girl: det är flera år sen här oxå. De lär sig kanske av sina misstag själv oxå. Får man hoppas...

• Maggis
    Faber skrev 2013-08-27 15:02:48 följande:
    Det gör de, en bekant var på akuten, bredvid sitter två unga föräldrar med en grabb på kanske 6-7 år som cyklat omkull. Han skriker som en stucken gris. Efter en halvtimme kommer en sköterska och sätter ett plåster på hakan, då slutar han vråla och de åker hem. Sådana föräldrar skall ha stryk.

Om du tillbringat lite tid på Familjeliv så kommer du att se att sådant agerande inte alls är främmande för rätt många av hypomammorna här.

Aja, nu tillbringar jag betydligt mer tid IRL än på Familjeliv, tillika arbetar inom vården och nä, jag har faktiskt inte träffat särskilt många sådana människor alls. Inte bland vänner och bekanta och inte ofta bland de jag vårdar. Gissar då att det nog beror lite på omgivningen man har runt sig om man ser tendens till sånt beteende eller ej.

Uttrycket "hypomammor" känns aningen nedgörande; gissar att vilken mamma som helst kan ses som hypomamma någon gång i sitt liv. Ofta handlar det väl om att man blir rädd själv om blodet sprutar och barnet skriker och man inte riktigt kan avgöra hur illa det är. Ja, inte vet jag. Men jag brukar akta mig lite för att uttala mig kategoriskt om andra eftersom de allra, allra flesta har skäl till varför de agerar som de gör. Om det är något jag lärt mig efter 26 år inom vården så är det nog det.  
    //Maggis
  • Scrubs81

Kan ni ge exempel på tillstånd när ni känner er osäkra på om ambulans behövs? Och att ni därför ringer SOS alarm för att rådgöra.

• Faber
    Maggis skrev 2013-08-27 20:34:29 följande:

Aja, nu tillbringar jag betydligt mer tid IRL än på Familjeliv, tillika arbetar inom vården och nä, jag har faktiskt inte träffat särskilt många sådana människor alls. Inte bland vänner och bekanta och inte ofta bland de jag vårdar. Gissar då att det nog beror lite på omgivningen man har runt sig om man ser tendens till sånt beteende eller ej.

Uttrycket "hypomammor" känns aningen nedgörande; gissar att vilken mamma som helst kan ses som hypomamma någon gång i sitt liv. Ofta handlar det väl om att man blir rädd själv om blodet sprutar och barnet skriker och man inte riktigt kan avgöra hur illa det är. Ja, inte vet jag. Men jag brukar akta mig lite för att uttala mig kategoriskt om andra eftersom de allra, allra flesta har skäl till varför de agerar som de gör. Om det är något jag lärt mig efter 26 år inom vården så är det nog det.  
    Bekanta inom vården rapporterar att detta beteende ökat och att det driver dem till vansinne. Nu vet jag ju inte om deras arbetsplats är unik i Sverige.

För att förtjäna epitetet hypomamma krävs ett någorlunda konsekvent beteende och inte enstaka incidenter så jag har inga samvetskval för att nyttja detta då majoriteten här förtjänar det. Bara att surfa runt på måfå så ser man mönstret. Än en gång propagerar jag för boken i trygghetsnarkomanernas land, intressant läsning.
    *Politiskt korrekt sidfot*
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans