• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Mli 014

Jag ringde SOS och bad om ambulans i måndags, då en kille på ca 12 blev påkörd av en bil som körde mot rött.

Han verkade förvirrad, hjälmen var sprucken och hans ena pupill var superstor. Han ville hem, men jag höll kvar honom tills polis och ambulans hade kommit.

• Aileen Allannah
    Scrubs81 skrev 2013-08-27 23:12:56 följande:
    Kan ni ge exempel på tillstånd när ni känner er osäkra på om ambulans behövs? Och att ni därför ringer SOS alarm för att rådgöra.
    Vid en allergisk reaktion hos mitt äldsta barn, som aldrig visat tecken på allergi tidigare. När han svullnade upp, blev knallröd och gallskrek så ringde jag 112 eftersom jag inte visste om det var akut eller inte, och för att det var lång väntetid hos 1177.
  • hansine
    Aileen Allannah skrev 2013-08-25 20:21:12 följande:
    Om man har ett vårdbehov under transporten till sjukhuset ringer man ambulans (inte någon som snyter näsan åt en alltså). Om det är fara för liv ringer man ambulans. Typ.

Jag har ringt ambulans en gång, då en nära anhörig fick kramper där synen försvann och kramperna inte gav med sig inom några minuter. Personligen har jag åkt ambulans ett par gånger, en gång var bara transport från ett sjukhus till ett annat, en gång vid kraftig huvudvärk under graviditet (1177 kopplade till sos som hävdade att ambulans behövdes, men jag hade antagligen kunnat ta taxi till sjukhuset) och någon gång till.
    Om det är fara för skador senare i livet. om ingen kan ta hand om den som är skad eller sjuk, om den det gäller inte är kontaktbar men troligen inte kommer att dö, om den det gäller kommer att dö på sjukhus om några dagar av sin svåra cancer så låter man alltså bli att ringa ambulans? eller?
  • Aileen Allannah
    hansine skrev 2013-08-28 22:53:15 följande:
    Om det är fara för skador senare i livet. om ingen kan ta hand om den som är skad eller sjuk, om den det gäller inte är kontaktbar men troligen inte kommer att dö, om den det gäller kommer att dö på sjukhus om några dagar av sin svåra cancer så låter man alltså bli att ringa ambulans? eller?
    Hur fick du mitt inlägg till det?
  • lövet2
    Scrubs81 skrev 2013-08-27 23:12:56 följande:
    Kan ni ge exempel på tillstånd när ni känner er osäkra på om ambulans behövs? Och att ni därför ringer SOS alarm för att rådgöra.
    Augusti förra året. Jag hälsade på en god vän på jobbet. Mitt i samtalet sade hon "Aj! Vad var det som hände i ryggen? Vad konstigt det känns!". Vi diskuterade sträckningar, ryggskott och liknande när hon plötsligt blev frånvarande och sedan svimmade där hon satt.

Folk kan svimma utan att det är någon fara. Jag har själv svimmat av blodtrycksfall några gånger och bevittnat svimningar hos andra. Problemet den här gången var min magkänsla. Något kändes väldigt fel, och trots att jag var osäker på om min vän behövde ambulans, så vågade jag inte chansa med hennes liv. Jag ringde 112, och efter en stunds resonerande så skickade de ambulans.

I efterhand visade det sig att jag handlat helt rätt.
  • jag är den jag är
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 12:16:01 följande:

Men du läser ju inte TS ordentligt. Det är ju lixom lite skillnad på astmaanfall och astmanfall. TS menar på att folk ringer för ett anfall även om det inte är spec illa och man kan kupera det själv med sina egna mediciner.

Då får nog både ts och du försöka att förstå att när ens barn får ett astma-anfall så kan det bli oerhört uppstressande både för barnet och för föräldrarna. I den situationen kan man ofta bli VÄLDIGT osäker och det kan vara svårt att själv avgöra om sjukvård behövs eller ej.
    Då är det bättre att ringa till SOS, förklara läget och låta dem ta beslut om huruvida ambulans behövs eller ej.
    OM då SOS anser att ambulans inte behövs så hjälper de förmodligen istället föräldrarna genom att ge lugnande instruktioner om vad som behöver göras. Anser de att ambulans bör skickas så gör de det.

I vilket fall som helst så kan jag inte se att det är fel att ringa SOS vid ett astma-anfall.   
  • giftfri
    Scrubs81 skrev 2013-08-28 22:19:09 följande:
    Hur påverkad är patienten. Symtomen är avgörande anser jag. Har du ett allvarligt trauma, då har du också symtom som kräver akut sjukvård på väg till sjukhus.

RIng amb pgaulans om du har behov av SJUKVÅRD under transporten till sjukhus, dvs, dropp, syrgas, smärtlindring, kramplösande, . Är man tillsynes opåverkad så ringer man taxi och vet ni, det finns mobiler om man blir sämre under vägen, vinst= man är närmare sjukhus när man ev ev blir dålig på vägen!

Helt fel, en pat med svåra inre skador kan verka helt opåverkad, så jag hoppas du aldrig kommer i kontakt med en människa som råkat ut för en olycka. 
    Varför jag nämner fallskador är för att det är den vanligast olyckan som leder till dödsfall.., å inre skador kan inte ens den mest erfarna läkaren avgöra omfattningen av, vid långt ifrån alla gånnger.

Lite lustigt att just fallolyckorna är en "nyhet" som det både skrivs å pratas om på nyhetskanalerna idag.. (2013-08-29)
    Inget arbete kan ersätt den tillfredställelse som ett liv i lättja ger.
  • Scrubs81
    jag är den jag är skrev 2013-08-29 08:59:49 följande:

Då får nog både ts och du försöka att förstå att när ens barn får ett astma-anfall så kan det bli oerhört uppstressande både för barnet och för föräldrarna. I den situationen kan man ofta bli VÄLDIGT osäker och det kan vara svårt att själv avgöra om sjukvård behövs eller ej.
    Då är det bättre att ringa till SOS, förklara läget och låta dem ta beslut om huruvida ambulans behövs eller ej.
    OM då SOS anser att ambulans inte behövs så hjälper de förmodligen istället föräldrarna genom att ge lugnande instruktioner om vad som behöver göras. Anser de att ambulans bör skickas så gör de det.

I vilket fall som helst så kan jag inte se att det är fel att ringa SOS vid ett astma-anfall.   

Fortfarande är det skillnad på anfall och anfall! Är det första gången, jag men visst, självklart ska man ha all hjälp. Men därefter får man ju se till att sätta sig in i sin eller sitt barns sjukdom, kunskap dämpar oron!
  • Scrubs81
    giftfri skrev 2013-08-29 09:18:52 följande:

Helt fel, en pat med svåra inre skador kan verka helt opåverkad, så jag hoppas du aldrig kommer i kontakt med en människa som råkat ut för en olycka. 
    Varför jag nämner fallskador är för att det är den vanligast olyckan som leder till dödsfall.., å inre skador kan inte ens den mest erfarna läkaren avgöra omfattningen av, vid långt ifrån alla gånnger.

Lite lustigt att just fallolyckorna är en "nyhet" som det både skrivs å pratas om på nyhetskanalerna idag.. (2013-08-29)

Så alla som snubblat och farit i backen skall åka ambulans? Ja det är ju det du skriver, intressant!
    Det enda jag snabbt kan se om fall, ja det var från sex meter Har du ramlat över 3 m räknas det som trauma.. 
  • Scrubs81
    hansine skrev 2013-08-28 22:53:15 följande:

Men tänk nu, du måste skilja på behovet av att komma till sjukhus och behovet av att åka ambulans dit!

Skador senare i livet, vad tänker du på då? Om ingen kan ta hand om den skadade, ja det är ju nån som kör sjukrese bilen. Icke kontaktbar har ivarjefall jag angett som skäl till ambulanstransport, såvida dom inte är så berusade så dom har däckat, och den med svår cancer som behöver in på sjukhus tror jag personligen mår bätter av att åka en liggande sjuktransport och får ha sin anhörige brevid sig under vägen! Om det inte finns medicinska skäl att det behövs en sjuksköterska som ex kan suga i en trach eller spruta smärtlindring.  
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans