• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • MrsPenn
    live psy skrev 2013-08-29 18:02:15 följande:
    Man ringer väl ambulans när man är i behov av den, bruten arm skulle jag verkligen kalla behov.
    Varför ska jag plåga mitt barn med att frakta den privat i bil till akuten där man har några timmars väntetid när man kan ringa ambulans och sätta fast armen för transport?

Exakt. TACK.
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Scrubs81
    live psy skrev 2013-08-29 18:02:15 följande:
    Man ringer väl ambulans när man är i behov av den, bruten arm skulle jag verkligen kalla behov.
    Varför ska jag plåga mitt barn med att frakta den privat i bil till akuten där man har några timmars väntetid när man kan ringa ambulans och sätta fast armen för transport?

För att alla armbrott inte är lika. Och ställ dig den enkla frågan, blir barnet gladare av att utsättas för en ambulanstransport? Min upplevelse är att många barn blir rädda och man får ägna en stor del av transporten åt att få dom mindre rädda. Man sätter sällan fast armen på barn, iom att dom gärna skriker bara dom ser vår utrustning...ibland får mamma sitta på stolen där jag ska sitta, och jag bakom huvudet, bara för att det är en så jobbig situation för barnet. Vilket behov av vård finns det då?

Många kommer gående in på akuten med sina radius frakturer, vilket behov har de av ambulans? Och om du inte redan vet, man får inte förtur på akuten, inte nån, bara för att man kommer i ambulans... 
  • Scrubs81
    och skrev 2013-08-29 16:49:29 följande:
    Eller hur.

Och psykvården har drabbats av alldeles för hårda nedskärningar också, så personer som skulle behöva hjälp får inte det.  

Det är jag fullt medveten om: Dock har få personer med psykiska besvär behov av ambulans. Eller få och få, allt är ju relativt, det är ju när de inte vill leva längre och gör nåt åt det vi tar hand om dom. Psykvården är ett stort kapitel för sig, när den psykiska sjukdomen blir fysisk, då finns det även ibland ett ambulansbehov.
  • live psy
    Scrubs81 skrev 2013-08-29 18:23:15 följande:

För att alla armbrott inte är lika. Och ställ dig den enkla frågan, blir barnet gladare av att utsättas för en ambulanstransport? Min upplevelse är att många barn blir rädda och man får ägna en stor del av transporten åt att få dom mindre rädda. Man sätter sällan fast armen på barn, iom att dom gärna skriker bara dom ser vår utrustning...ibland får mamma sitta på stolen där jag ska sitta, och jag bakom huvudet, bara för att det är en så jobbig situation för barnet. Vilket behov av vård finns det då?

Många kommer gående in på akuten med sina radius frakturer, vilket behov har de av ambulans? Och om du inte redan vet, man får inte förtur på akuten, inte nån, bara för att man kommer i ambulans... 
    Jag antar att barnet blir garanterat gladare av att bli behandlad av utbildad personal samt få smärtstillande vid kontakt.
    Jag vet själv inte hur man ska göra vid benbrott, har i regel inte verktyg med mig så jag kan fästa armen, brukar heller inte ha smärtstillande droger i bakfickan.

Självklart kan dom bli skrämda av situationen, inte varje dag man får ambulans skickat men det är garanterat  bättre lösning är att frakta dom i svår smärta till akuten.

Sen att det finns folk som gör det förändrar ingenting.

• Scrubs81
    live psy skrev 2013-08-29 18:29:58 följande:
    Jag antar att barnet blir garanterat gladare av att bli behandlad av utbildad personal samt få smärtstillande vid kontakt.
    Jag vet själv inte hur man ska göra vid benbrott, har i regel inte verktyg med mig så jag kan fästa armen, brukar heller inte ha smärtstillande droger i bakfickan.

Självklart kan dom bli skrämda av situationen, inte varje dag man får ambulans skickat men det är garanterat  bättre lösning är att frakta dom i svår smärta till akuten.

Alla barn behöver inte smärtstillande, så länge armen är still! OK? Att hålla sin arm still själv, kan vara det bästa!

Vem pratar om svår smärta? Läs vad jag skriver istället!  
  • live psy
    Scrubs81 skrev 2013-08-29 18:31:30 följande:

Alla barn behöver inte smärtstillande, så länge armen är still! OK? Att hålla sin arm still själv, kan vara det bästa!

Vem pratar om svår smärta? Läs vad jag skriver istället!  
    Nej förmodligen inte men jag skulle i alla fall kalla på yrkesfolk framför att försöka hantera mitt barn i en unik situation där jag riskerar att skada ytterligare.

Jag utgår ifrån dom värre sorter, nu kan jag inte alla namn i huvudet men den typen där benet bryter sig ut genom huden, svår smärta är oundviklig.
    Kan tänka mig att vid lättare fraktur behöver man inte fylla ungen med opiater men fortfarande så kan oprofessionellt hantering orsaka mer smärta än nödvändigt.

• modsey
    live psy skrev 2013-08-29 18:29:58 följande:

det är verkligen otroligt få gånger jag varit med om faktiskt med just ex radius att man åker ambulans för det.
    Dessutom får de barnen ännu mer sällan morfin i ambulansen då det krävs en pvk för det.
    Riktigt fula radius kan få det på akuten, men då är de verkligen inte de vanliga småkrokiga. De brukar få  S Citodon.

Så jag håller med scrubs här om radius exemplet
  • Scrubs81
    live psy skrev 2013-08-29 18:54:09 följande:
    Nej förmodligen inte men jag skulle i alla fall kalla på yrkesfolk framför att försöka hantera mitt barn i en unik situation där jag riskerar att skada ytterligare.

Jag utgår ifrån dom värre sorter, nu kan jag inte alla namn i huvudet men den typen där benet bryter sig ut genom huden, svår smärta är oundviklig.

Kan tänka mig att vid lättare fraktur behöver man inte fylla ungen med opiater men fortfarande så kan oprofessionellt hantering orsaka mer smärta än nödvändigt.

Mitt barn, o även vänners barn (ej sjukvutb) åkte vanlig bil till akuten utan problem. De stöttade sin arm o fick en kudde under. Inga problem! Felställda frakturer och även öppna behöver troligen morfin (erf både fr ambulans o ortopedakuten dessutom)
  • Scrubs81
    live psy skrev 2013-08-29 18:54:09 följande:

Mitt barn, o även vänners barn (ej sjukvutb) åkte vanlig bil till akuten utan problem. De stöttade sin arm o fick en kudde under. Inga problem! Felställda frakturer och även öppna behöver troligen morfin (erf både fr ambulans o ortopedakuten dessutom)
  • jag är den jag är
    Scrubs81 skrev 2013-08-29 15:03:30 följande:
    Det är ett annat upplägg på problemet och leder fram till ett mkt bättre diskussionsunderlag än att bara klanka ner på bla mig, som faktiskt jobbar med det här!

För det första måste man ju som förälder bestämma sig för om man ska åka till sjukhus öht! Har man väl gjort det, så är frågan om man klarar att ta sig dit själv, och det kan ju bero på hur långt det är till sjukhus. Har man när, då kan ju tidsvinsten av att komma till akuten vara snabbare om man kör själv. Har man långt, då vinner man på att få medicin redan i ambulansen. Men dröjer ambulansen, börja åk isåfall! Folk vet att de får vänta men ingen börjar köra... 

Du skriver att du jobbar med detta. Jag är ledsen men här i tråden ger du i så fall inte ett seriöst intryck. Det gör att det blir mycket svårt att tro på att du verkligen jobbar med det du säger.

Självklart har den som ringer SOS ett ansvar, det har jag aldrig påstått att de inte har. Däremot så ligger beslutet om att skicka ambulans eller ej hos SOS, inte hos den som ringer. Om SOS - efter att ha fått information om läget -  tar beslutet att ambulans bör skickas så kan jag inte se att den som ringt har "ringt i onödan".
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans