• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • MrsPenn
    Scrubs81 skrev 2013-08-29 11:55:09 följande:

Så alla som snubblat och farit i backen skall åka ambulans? Ja det är ju det du skriver, intressant!
    Det enda jag snabbt kan se om fall, ja det var från sex meter Har du ramlat över 3 m räknas det som trauma.. 
    Jag ringde en gång till sjukvårdsupplysningen (gamla) för att det var en tjej som låg livlös på marken, det enda jag visste var att hon och vänner festade (drack). Kvinnan jag pratade med larmade genast en ambulans.
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-08-29 16:05:08 följande:
    Jag ringde en gång till sjukvårdsupplysningen (gamla) för att det var en tjej som låg livlös på marken, det enda jag visste var att hon och vänner festade (drack). Kvinnan jag pratade med larmade genast en ambulans.

Och? Då vill du att jag ska säga att hon var redlös? Det vet ju inte jag, för jag var inte där, och jag antar du pratade med hennes kompisar? Eller såg du på håll så du bara tog upp luren? Som många gör...och inte bryr sig mer...men tycker dom var duktiga, sket i att lägga henne i framstupa, för dom vet inte hur man gör, för dom skiter i det?
  • och
    Scrubs81 skrev 2013-08-29 16:10:06 följande:

Och? Då vill du att jag ska säga att hon var redlös? Det vet ju inte jag, för jag var inte där, och jag antar du pratade med hennes kompisar? Eller såg du på håll så du bara tog upp luren? Som många gör...och inte bryr sig mer...men tycker dom var duktiga, sket i att lägga henne i framstupa, för dom vet inte hur man gör, för dom skiter i det?
    Ska du inte starta en tråd om detta med? Det vill säga hur otroligt empatilösa människor är. Det är ju alldeles förfärligt.
    The hard way is the right way.
  • Scrubs81
    och skrev 2013-08-29 16:16:31 följande:
    Ska du inte starta en tråd om detta med? Det vill säga hur otroligt empatilösa människor är. Det är ju alldeles förfärligt.

Folk är empatilösa o gör det enkelt för sig....gå en kurs i första hjälpen istället o gör skillnad!!!!!
  • Houdini
    Scrubs81 skrev 2013-08-29 11:57:38 följande:

Men tänk nu, du måste skilja på behovet av att komma till sjukhus och behovet av att åka ambulans dit!

Skador senare i livet, vad tänker du på då? Om ingen kan ta hand om den skadade, ja det är ju nån som kör sjukrese bilen. Icke kontaktbar har ivarjefall jag angett som skäl till ambulanstransport, såvida dom inte är så berusade så dom har däckat, och den med svår cancer som behöver in på sjukhus tror jag personligen mår bätter av att åka en liggande sjuktransport och får ha sin anhörige brevid sig under vägen! Om det inte finns medicinska skäl att det behövs en sjuksköterska som ex kan suga i en trach eller spruta smärtlindring.  

Aldrig mer jag åker liggande sjuktransport. Det är bland det värsta jag varit med om.

Jag skulle flyttas från Lund till mitt hemsjukhus 4 dagar efter min hjärtoperation. Och först felet var ju att det tog hela dagen innan den kom sedan var chauffören helt inkompetent Dels frågade hon om jag ville sitta fram bredvid henne, sedan upplyser hon mig om hur läskigt hon tycker det är att köra i snöoväder och att hon är hungrig så hon kör in på en mack och köper mat som hon äter medan hon kör. Och sedan att bilen var kall skrammlig osv gjorde inte saken bättre.

Om det blir tal liggande sjukresa igen kommer jag vägra antingen ambulans eller så åker jag med min man.
    Jag har varit med om några olyckor och känner mig inte trygg att åka med vem som helst och det blev inte bättre av den sjukresan kan jag säga.

Jag har åkt ambulans fler gånger än jag vill räkna då jag har problem med njursten, blödande magsår och hjärtat.

Och har fått order från läkare att ringa ambulans om jag har känningar i bröstkorgen, även om jag inte är hundra på att det är hjärtat.

För det kan lika gärna vara magsåret som sprutar blod.

Glömde en anledning till som jag har att ringa efter ambulans, jag är hyperallergisk mot getingstick är det okej att ringa då även om jag tagìt min epipen  

Men det är nog inte skäl nog för vissa som sitter på forum och tycker att man ska vara minst halvdöd innan man får för sig att ens tänka tanken på att uppsöka akuten och man ska nog vara mer död än levande för att ringa ambulans               
  • Scrubs81

Opps Folk reagerar. Lovely!!! Ska nu bara få dom att våga åka m mågra pass IRL!!! Så fattar dom helheten sen!!!!

• Scrubs81

Opps Folk reagerar. Lovely!!! Ska nu bara få dom att våga åka m mågra pass IRL!!! Så fattar dom helheten sen!!!!

• och
    Scrubs81 skrev 2013-08-29 16:19:34 följande:

Folk är empatilösa o gör det enkelt för sig....gå en kurs i första hjälpen istället o gör skillnad!!!!!
    Eller hur.

Och psykvården har drabbats av alldeles för hårda nedskärningar också, så personer som skulle behöva hjälp får inte det.  
    The hard way is the right way.
  • live psy

Man ringer väl ambulans när man är i behov av den, bruten arm skulle jag verkligen kalla behov.
    Varför ska jag plåga mitt barn med att frakta den privat i bil till akuten där man har några timmars väntetid när man kan ringa ambulans och sätta fast armen för transport?

• Scrubs81
    Houdini skrev 2013-08-29 16:33:35 följande:

Aldrig mer jag åker liggande sjuktransport. Det är bland det värsta jag varit med om.

Jag skulle flyttas från Lund till mitt hemsjukhus 4 dagar efter min hjärtoperation. Och först felet var ju att det tog hela dagen innan den kom sedan var chauffören helt inkompetent Dels frågade hon om jag ville sitta fram bredvid henne, sedan upplyser hon mig om hur läskigt hon tycker det är att köra i snöoväder och att hon är hungrig så hon kör in på en mack och köper mat som hon äter medan hon kör. Och sedan att bilen var kall skrammlig osv gjorde inte saken bättre.

Om det blir tal liggande sjukresa igen kommer jag vägra antingen ambulans eller så åker jag med min man.
    Jag har varit med om några olyckor och känner mig inte trygg att åka med vem som helst och det blev inte bättre av den sjukresan kan jag säga.

Jag har åkt ambulans fler gånger än jag vill räkna då jag har problem med njursten, blödande magsår och hjärtat.

Och har fått order från läkare att ringa ambulans om jag har känningar i bröstkorgen, även om jag inte är hundra på att det är hjärtat.

För det kan lika gärna vara magsåret som sprutar blod.

Glömde en anledning till som jag har att ringa efter ambulans, jag är hyperallergisk mot getingstick är det okej att ringa då även om jag tagìt min epipen  

Men det är nog inte skäl nog för vissa som sitter på forum och tycker att man ska vara minst halvdöd innan man får för sig att ens tänka tanken på att uppsöka akuten och man ska nog vara mer död än levande för att ringa ambulans               
    I dagens läge, finns det grova skäl att på alla sätt och vis nå ut med att: Folk använder ambulanserna som taxi och därför dör folk i väntan på en ambulans!!!! OK?

Grundproblemet är att folk ens ringer 112! För allt! Att ha tagit sin anapen är en indikation på att ringa 112, för en så svår allergisk reaktion behöver mer medicin och skall övervakas. Och det borde alla som fått en anapen bli informerade om, vilket du säkert blivit

Jag anser inte man ska vara död än levande, jag anser man ska ha ett BEHOV av sjukvård på väg till sjukhus. Det är skillnad. Det kan vara ett benbrott som gör svinont, det dör man inte av, men man har behov av smärtlindring = ambulansbehov! 

Men jag hoppas också folk inser att om jag nu åker ambulans med min åkomma, där jag anser jag behöver träffa en doktor och ambulans är ett bra sätt att ta sig dit, dom gör inget på vägen, mer än kollar blodtrycket och lite andra parametrar, vilket dom måste, och man inte har förväntningar på att dom ska göra mer. Då hoppas jag verkligen inte dessa personer gnäller den dagen det är på liv och död och ambulansen dröjer!
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans