• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Scrubs81
    jag är den jag är skrev 2013-08-31 12:39:05 följande:

Jag har ingenstans skrivit att jag inte vill prata mer med dig. Du blandar tydligen ihop mig med någon annan.
    Vad jag har skrivit är att jag inte kan se att vi har något mer att diskutera. Uppenbarligen delar du inte min åsikt eftersom du fortsätter att kommentera mina inlägg (även de som inte är riktade mot dig).

Jag antar att jag har kommit åt en väldigt öm punkt hos dig ;.)

Självklart måste du inte dela mina åsikter! Om du gjorde det så vore det ju inte mycket till diskussion, eller hur  .     

Nej, det handlar inte om att du inte delar min åsikt  eller att jag inte får de svar "jag önskar mig" (återigen sjunker du ner på dagisnivå i den här diskussionen). Det handlar om DIN oförmåga att bemöta andra människors  åsikter på ett respektfullt och trevligt sätt. 

Kanske skulle du försöka att rannsaka dig själv och inse att felet kanske faktiskt ligger hos dig och inte hos dem du säger att du försöker diskutera med.

"Därför väljer jag som sagt att be om ursäkt för det och dra mig ur diskussionen"

"Därmed kan jag inte se att du och jag har något mer att diskutera! "

"En vuxen människa som tror att hon ska få gehör för sina åsikter genom att vara nedlåtande mot andra är faktiskt inte en människa som jag vill ödsla min tid på."

-Tror inte jag blandar ihop dig med nån annan, tror du? Att du anser att vi inte har nåt att diskutera innebär ju inte att jag är av samma åsikt, och att jag svarar, är det inte du som ska låta bli att svara isåfall? Motsägelsefullt kanske är ett bra ord?

Öm punkt? Vad skulle det vara? Jag brinner för ämnet och tänker då inte ändra åsikter från folk som faktiskt inte vet vad det handlar om. Som inte ser helheten utan enbart sin egen situation!

Tycker du själv att du bemöter mig på ett bra sätt? Har jag blivit bra bemött i den här tråden (tänker bla på Mrspenn låga inlägg). Läs från början och du kan lätt se att när jag får skiten, bara genom att inte dela andras åsikter, berätta om hur det är IRL, och det passar inte en hel hög. Dom känner sig väl trampade på tårna och då kommer massa anklagelser om att jag inte jobbar med det jag gör. Då går jag på ganska friskt, med all rätt och jag skämms inte ett dugg för det! Kan jag rå för att folk inte tål att höra sanningen?

Vad ska jag rannsaka mig för? Vad är det jag säger som inte stämmer? Vari saknas respekten?
  • jag är den jag är
    Scrubs81 skrev 2013-08-31 13:59:42 följande:
    "Därför väljer jag som sagt att be om ursäkt för det och dra mig ur diskussionen"

"Därmed kan jag inte se att du och jag har något mer att diskutera! "

"En vuxen människa som tror att hon ska få gehör för sina åsikter genom att vara nedlåtande mot andra är faktiskt inte en människa som jag vill ödsla min tid på."

-Tror inte jag blandar ihop dig med nån annan, tror du? Att du anser att vi inte har nåt att diskutera innebär ju inte att jag är av samma åsikt, och att jag svarar, är det inte du som ska låta bli att svara isåfall? Motsägelsefullt kanske är ett bra ord?

Öm punkt? Vad skulle det vara? Jag brinner för ämnet och tänker då inte ändra åsikter från folk som faktiskt inte vet vad det handlar om. Som inte ser helheten utan enbart sin egen situation!

Tycker du själv att du bemöter mig på ett bra sätt? Har jag blivit bra bemött i den här tråden (tänker bla på Mrspenn låga inlägg). Läs från början och du kan lätt se att när jag får skiten, bara genom att inte dela andras åsikter, berätta om hur det är IRL, och det passar inte en hel hög. Dom känner sig väl trampade på tårna och då kommer massa anklagelser om att jag inte jobbar med det jag gör. Då går jag på ganska friskt, med all rätt och jag skämms inte ett dugg för det! Kan jag rå för att folk inte tål att höra sanningen?

Vad ska jag rannsaka mig för? Vad är det jag säger som inte stämmer? Vari saknas respekten?
    Är du läskunnig så ser du säkert att jag ingenstans har skrivit " jag vill inte prata mer med dig", utan snarare uttryckt att det inte ger mig särskilt mycket att göra det.

Jag bad om ursäkt för hur jag bemötte dig och kunde själv se att jag brustit i mitt uppförande (något du själv verkar vara oförmögen att göra). Sedan försökte jag bemöta dig på ett bra sätt, men eftersom du envisades med att vara otrevlig  i din ton mot mig så ansåg jag inte heller att jag behövde anstränga mig för att vara trevlig mot dig. 
  • Scrubs81
    jag är den jag är skrev 2013-08-31 14:38:29 följande:
    Är du läskunnig så ser du säkert att jag ingenstans har skrivit " jag vill inte prata mer med dig", utan snarare uttryckt att det inte ger mig särskilt mycket att göra det.

Jag bad om ursäkt för hur jag bemötte dig och kunde själv se att jag brustit i mitt uppförande (något du själv verkar vara oförmögen att göra). Sedan försökte jag bemöta dig på ett bra sätt, men eftersom du envisades med att vara otrevlig  i din ton mot mig så ansåg jag inte heller att jag behövde anstränga mig för att vara trevlig mot dig. 
    Ordvrängeri, i min värld har du ingen lust att prata med mig mer, men av nån anledning så gör du det ändå, ägnar mig värdefull tid

På vilket vis är jag otrevlig? Rak på sak och ärlig! Dessutom tror jag faktiskt inte att du berättat för mig varför du har svårt att tro att jag jobbar med det jag säger att jag jobbar med. Vad är det i mina svar som är så otrevligt? Jag läser och läser och ser inget. Berätta är du snäll!
  • Rosenöga
    alice skrev 2013-08-25 12:13:23 följande:
    som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

Jag har aldrig ringt efter ambulans och aldrig åkt ambulans.
    Min man har aldrig ringt efter ambulans och aldrig åkt ambulans. Han blev rekommenderad ambulans av sjukvården vid ett tillfälle då han hade misstänkt hjärtinfarkt men vi tog egen bil de tre mil vi har till sjukhuset.
    Mina två barn har aldrig åkt ambulans, fast de är allergiker och har astma.
    Min mor har aldrig åkt ambulans.
    Min far har åkt ambulans en gång men då var han redan död. Min mor ringde sjukvården och förklarade att hon inte fick kontakt med honom och då skickade de ambulans.
    Min syster tror jag åkt ambulans en gång. Hon bodde ensam, hade blodförtunnande medicin och fick en kraftig näsblödning som hon inte kunde stoppa. Hon bor på landet och har flera mil till närmaste taxi och sjuktransport.

Så vi har inte utnyttjat den möjligheten.
    Vi bor inte bra i förhållande till ambulansernas stationering heller. Det blir en halv timmes körning hit och en halv timme till sjukhuset. Dubbelt så lång tid som det tar att köra själv. Det blir ju bara en halvtimme om man tar egen bil.

• Scrubs81

Önskar det här stod på våra svenska ambulanser!
  • jag är den jag är
    Scrubs81 skrev 2013-08-31 14:46:30 följande:
    Ordvrängeri, i min värld har du ingen lust att prata med mig mer, men av nån anledning så gör du det ändå, ägnar mig värdefull tid

På vilket vis är jag otrevlig? Rak på sak och ärlig! Dessutom tror jag faktiskt inte att du berättat för mig varför du har svårt att tro att jag jobbar med det jag säger att jag jobbar med. Vad är det i mina svar som är så otrevligt? Jag läser och läser och ser inget. Berätta är du snäll!

Du menar alltså på allvar att du inte själv kan se hur otrevlig och dryg du är i dina svar!? 
    Du vill aldrig inse dina egna fel utan menar att andras reaktioner på det du skriver beror på att de "inte får det svar de önskar" och att de inte kan ta att du är "rak och ärlig".
    Du har ingen som helst självinsikt!
    Ärlig? Tja, du påstår det. Kanske, men jag är inte övertygad. 
    Du vägrar att inse dina egna tillkortakommanden och hålla den här diskussionen på en vuxen nivå.

Jag har dock insett hur viktigt det tydligen är för dig att få sista ordet i "diskussionen", och eftersom jag själv är vuxen nog att inte ha något sådant behov så låter jag dig få som du vill . Detta blir mitt sista inlägg för precis som min mamma så klokt uttrycker det; "du kan inte lära en blind att se"...

Därför får du nu inga mer svar från mig. Sista ordet blir ditt. Varsågod.   
  • MrsPenn

SJUKTRANSPORT, ICKE AKUt, oj blev stora bokstäver... .

Scrubs81 skrev 2013-08-30 20:36:28 följande:
    Vad är en sjukvårdsbil?

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • MrsPenn

Hear, hear!!! !!!

jag är den jag är skrev 2013-09-02 09:19:40 följande:
    Du menar alltså på allvar att du inte själv kan se hur otrevlig och dryg du är i dina svar!?  Du vill aldrig inse dina egna fel utan menar att andras reaktioner på det du skriver beror på att de "inte får det svar de önskar" och att de inte kan ta att du är "rak och ärlig". Du har ingen som helst självinsikt! Ärlig? Tja, du påstår det. Kanske, men jag är inte övertygad.  Du vägrar att inse dina egna tillkortakommanden och hålla den här diskussionen på en vuxen nivå. Jag har dock insett hur viktigt det tydligen är för dig att få sista ordet i "diskussionen", och eftersom jag själv är vuxen nog att inte ha något sådant behov så låter jag dig få som du vill . Detta blir mitt sista inlägg för precis som min mamma så klokt uttrycker det; "du kan inte lära en blind att se"... Därför får du nu inga mer svar från mig. Sista ordet blir ditt. Varsågod.   

Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Rosenöga
    Scrubs81 skrev 2013-08-30 20:38:38 följande:
    Vi är inte bara sjuksköterskor, vi förstår helheten också

Scrubs81, det är inte så svårt för dig att veta om det är lämpligt med ambulans eller ej. Du är proffs på just detta och vet mycket bättre vad man kan vänta sig vid olika sjukdomssymtom. Men du kan inte räkna med att den stora allmänheten vet vad som är mer eller mindre livsfarligt.

Folk ska själva avgöra om ambulans tycker du, man ska inte lyssna på sjukvårdsrådgivningen osv. Ja, men då blir det ju fel också. Det finns ganska många som är insatta i frågor som rör hälsa och sjukvård men inte alls i den utsträckning du tror. Enligt dig ska man alltså tacka nej till ambulans även om sjukvårdskunninga rådgivare rekommenderar det. I vissa fall kan man nog göra det, men om alltför många ej insatta börjar avvisa ambulansen kommer många fler att dö innan de får vård.

Vänd dig till sjukvårdsupplysningen och tala om för dem att de bedömer fel, i stället för att ge dig på folk och försöka få dem att göra tvärs emot de råd som proffessionella ger. 

Varför ska vi lyssna mer på dig i så fall, än på andra rådgivare?
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans