• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Scrubs81
    jag är den jag är skrev 2013-08-30 11:17:18 följande:

Du skriver att du jobbar med detta. Jag är ledsen men här i tråden ger du i så fall inte ett seriöst intryck. Det gör att det blir mycket svårt att tro på att du verkligen jobbar med det du säger.

Självklart har den som ringer SOS ett ansvar, det har jag aldrig påstått att de inte har. Däremot så ligger beslutet om att skicka ambulans eller ej hos SOS, inte hos den som ringer. Om SOS - efter att ha fått information om läget -  tar beslutet att ambulans bör skickas så kan jag inte se att den som ringt har "ringt i onödan".
    Kan du vara snäll och mer exact beskriva vad det är som gör att du får svårt att tro på mig?

Jag önskar jag kunnat ta med er ut på några pass allihopa. Så ni fattar grejen! Ringer man SOS och talar om vad man har för besvär för att få råd om man kan åka ambulans eller inte, då har man ju ringt för att få råd och SOS är ingen rådgivning: SOS ska fördela ambulanser och sätta prioritet på de ambulanser som skickas ut. Prio 1 livshotande (misstänkta infarkter, medvetslös, trafikolyckor etc), prio 2 akut (brutna ben, ont i magen etc) och prio 3, inget vårdbehov men av nån aledning kan man ändå inte åka vanlig bil.
    Vad säger folk till SOS? Och varför skickar SOS ut bil? Jag vet ju bara att det som står på utlarmningen sällan stämmer med det vi möter när vi kommer fram. SOS skickar ut, för jaaa, dom säger så, index säger ungefär så, och om jag då nekar, då sitter vi där med problemet, arga folk som går till tidningarna osv. Hotade blir dom också

Vad jag menar är!!! Ta egenansvar! Ring 112 när ni verkligen inte fixar att lösa situationen! När ni inser att det här är verkligen akut och ambulansens personal måste sätta in åtgärder på vägen! I vilka situationer är det verkligen tveksamt? Om en person/barn  har en misstänkt fraktur på armen men är uppe och går, varför måste man åka ambulans då?
  • jag är den jag är
    Scrubs81 skrev 2013-08-30 11:25:22 följande:
    Kan du vara snäll och mer exact beskriva vad det är som gör att du får svårt att tro på mig?

Jag önskar jag kunnat ta med er ut på några pass allihopa. Så ni fattar grejen! Ringer man SOS och talar om vad man har för besvär för att få råd om man kan åka ambulans eller inte, då har man ju ringt för att få råd och SOS är ingen rådgivning: SOS ska fördela ambulanser och sätta prioritet på de ambulanser som skickas ut. Prio 1 livshotande (misstänkta infarkter, medvetslös, trafikolyckor etc), prio 2 akut (brutna ben, ont i magen etc) och prio 3, inget vårdbehov men av nån aledning kan man ändå inte åka vanlig bil.
    Vad säger folk till SOS? Och varför skickar SOS ut bil? Jag vet ju bara att det som står på utlarmningen sällan stämmer med det vi möter när vi kommer fram. SOS skickar ut, för jaaa, dom säger så, index säger ungefär så, och om jag då nekar, då sitter vi där med problemet, arga folk som går till tidningarna osv. Hotade blir dom också

Vad jag menar är!!! Ta egenansvar! Ring 112 när ni verkligen inte fixar att lösa situationen! När ni inser att det här är verkligen akut och ambulansens personal måste sätta in åtgärder på vägen! I vilka situationer är det verkligen tveksamt? Om en person/barn  har en misstänkt fraktur på armen men är uppe och går, varför måste man åka ambulans då?

För det första så upplever jag dig som fördömande och osympatisk. Det är ett mycket oattraktivt drag hos alla människor, men faktiskt ännu mer hos de personer som jobbar med att hjälpa andra människor.
    Det gör att jag har svårt att tro att du faktiskt jobbar så - eller kanske det är så att jag HOPPAS att du inte gör det.

Du verkar inte ha någon som helst förståelse för att människor, i en situation som de upplever som skrämmande och där de känner sig osäkra och okunniga, istället väljer att söka hjälp hos kunniga och utbildade personer.

Personligen har jag åkt ambulans en enda gång i mitt liv. Jag hade kört omkull med min cykel och min fotled var bruten.  Jag låg i snön i diket på en liten landsväg. I 30 min låg jag där, men jag ville inte ringa SOS. Försökte att få tag i min man, min mamma eller någon av mina systrar men fick inte svar. Efter 30 min kom det en bil. Jag hade tur för bilen kördes av en utbildad sjuksköterka. Och du - hör och häpna! HON ringde efter ambulans!

• Scrubs81
    jag är den jag är skrev 2013-08-30 11:49:36 följande:

För det första så upplever jag dig som fördömande och osympatisk. Det är ett mycket oattraktivt drag hos alla människor, men faktiskt ännu mer hos de personer som jobbar med att hjälpa andra människor.
    Det gör att jag har svårt att tro att du faktiskt jobbar så - eller kanske det är så att jag HOPPAS att du inte gör det.

Du verkar inte ha någon som helst förståelse för att människor, i en situation som de upplever som skrämmande och där de känner sig osäkra och okunniga, istället väljer att söka hjälp hos kunniga och utbildade personer.

Personligen har jag åkt ambulans en enda gång i mitt liv. Jag hade kört omkull med min cykel och min fotled var bruten.  Jag låg i snön i diket på en liten landsväg. I 30 min låg jag där, men jag ville inte ringa SOS. Försökte att få tag i min man, min mamma eller någon av mina systrar men fick inte svar. Efter 30 min kom det en bil. Jag hade tur för bilen kördes av en utbildad sjuksköterka. Och du - hör och häpna! HON ringde efter ambulans!

Ja, varför skulle hon inte ringa ambulans. Vet du vad jag tror problemet är, med tanke på alla inlägg i den här tråden som gått ut på att nedvärdera mig så peppar man varandra att skriva jobbigare och jobbigare inlägg, livet blir ju inte så lätt.
    Och sen det här med hur man är på FL och hur man är IRL. Jag lovar ni behöver verkligen inte bekymra er för hur jag är IRL, jag lovar Här på FL handlar det om att få ut sin frustration, som jag inte kan få ut på samma sätt IRL, för att jag är så jäkla trevlig och har så mkt empati (inte för alla, jag börjar hotta upp mig).

Men bara för att jag talar om att folk åker ambulans alldeles för mkt i onödan, folk tar inte egenansvar (ex genom att gå kurs i första hjälpen, ta reda på fakta, för att slippa vara så förbannat oroliga för minsta skrapsår).

Men är det ingen som håller med mig? Vill du verkligen att ambulansen kommer i tid den dagen det handlar om liv och dö, eller åtminstonde svår smärta, TÄNK till när ni verkligen behöver ambulans, och ring 112 när ni inte reder ut situationen, inte när ni funderar på om det kanske behövs ambulans!!!!!!!!!1
  • jag är den jag är

Ok, nu kände jag själv att jag i mitt tidigare inlägg kanske var lite väl hård. Därför tillrättavisar jag mig själv och ber om ursäkt.

Uppenbarligen har vi helt olika syn på just denna fråga. Kanske ska vi vara överrens om att inte vara överrens och låta det stanna vid det.

Jag försöker att alltid visa respekt för andra människor och deras åsikter, vare sig jag delar dem eller ej. 
    När det gäller den här frågan så känner jag att jag kanske har brustit lite i det. Därför väljer jag som sagt att be om ursäkt för det och dra mig ur diskussionen.    

• Scrubs81
    jag är den jag är skrev 2013-08-30 11:59:58 följande:
    Ok, nu kände jag själv att jag i mitt tidigare inlägg kanske var lite väl hård. Därför tillrättavisar jag mig själv och ber om ursäkt.

Uppenbarligen har vi helt olika syn på just denna fråga. Kanske ska vi vara överrens om att inte vara överrens och låta det stanna vid det.

Jag försöker att alltid visa respekt för andra människor och deras åsikter, vare sig jag delar dem eller ej. 
    När det gäller den här frågan så känner jag att jag kanske har brustit lite i det. Därför väljer jag som sagt att be om ursäkt för det och dra mig ur diskussionen.    
    Respekt!

Jag kräver inte att alla ska tycka som mig, men jag kräver att folk tar till sig det jag har att berätta, eftrsom jag jobbar med det här och vet mer om det än del allra flesta andra här inne!

Ha en bra dag!
  • Aileen Allannah
    Scrubs81 skrev 2013-08-30 11:25:22 följande:
    Kan du vara snäll och mer exact beskriva vad det är som gör att du får svårt att tro på mig? Jag önskar jag kunnat ta med er ut på några pass allihopa. Så ni fattar grejen! Ringer man SOS och talar om vad man har för besvär för att få råd om man kan åka ambulans eller inte, då har man ju ringt för att få råd och SOS är ingen rådgivning: SOS ska fördela ambulanser och sätta prioritet på de ambulanser som skickas ut. Prio 1 livshotande (misstänkta infarkter, medvetslös, trafikolyckor etc), prio 2 akut (brutna ben, ont i magen etc) och prio 3, inget vårdbehov men av nån aledning kan man ändå inte åka vanlig bil. Vad säger folk till SOS? Och varför skickar SOS ut bil? Jag vet ju bara att det som står på utlarmningen sällan stämmer med det vi möter när vi kommer fram. SOS skickar ut, för jaaa, dom säger så, index säger ungefär så, och om jag då nekar, då sitter vi där med problemet, arga folk som går till tidningarna osv. Hotade blir dom också Vad jag menar är!!! Ta egenansvar! Ring 112 när ni verkligen inte fixar att lösa situationen! När ni inser att det här är verkligen akut och ambulansens personal måste sätta in åtgärder på vägen! I vilka situationer är det verkligen tveksamt? Om en person/barn  har en misstänkt fraktur på armen men är uppe och går, varför måste man åka ambulans då?

Men allvarligt talat, om man misstänker att en person kommer behöva vård under transporten till sjukhuset, men inte är säker, ska man då vänta på att komma fram till 1177 och eventuellt riskera någons liv för att man inte får ringa 112 för rådgivning? Folk har i tråden lämnat flera exempel på när de varit osäkra och ringt 112, om det är allvarligt så får man hjälp snabbt, är det inte det så avslutar man samtalet och ringer 1177 i stället.
  • Scrubs81
    Aileen Allannah skrev 2013-08-30 12:05:08 följande:

Men allvarligt talat, om man misstänker att en person kommer behöva vård under transporten till sjukhuset, men inte är säker, ska man då vänta på att komma fram till 1177 och eventuellt riskera någons liv för att man inte får ringa 112 för rådgivning? Folk har i tråden lämnat flera exempel på när de varit osäkra och ringt 112, om det är allvarligt så får man hjälp snabbt, är det inte det så avslutar man samtalet och ringer 1177 i stället.
    Vilka exempel? Nån gav ett exempel men kunde inte berätta vad det var. Annars vette 17 om det kommit så många, eller?

Men riskera nåns liv...vad har folk för preferenser? Om nån har så ont så de är på väg att svimma, om nån har så svårt att andas att de är blåa om läpparna, om nån är medvetslös, nån svullnar upp i ansiktet och mun och hals, nån krampar. Kommer ni på några fler tillfällen där det är akut så man riskerar livet?
  • MrsPenn
    jag är den jag är skrev 2013-08-30 11:59:58 följande:

Nej nej nej du behöver inte be om ursäkt bara för att scrubs81 "debatterar" på ett dominerande sätt.
    Jag tyckte du hade 100% rätt. EMPATI är JÄTTEVIKTIGT i vården. Jag kan inte ha förtroende för en läkare eller sköterska som inte har empati.
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Mrs VW

Man kan alltid ringa 112, tom om man behöver prata med en präst. Den som svarar lotsar en vidare. Anser dom att man ringer i onödan så säger dom det.

• Scrubs81
    Mrs VW skrev 2013-08-30 12:14:08 följande:
    Man kan alltid ringa 112, tom om man behöver prata med en präst. Den som svarar lotsar en vidare. Anser dom att man ringer i onödan så säger dom det.
    För hämtapizza och taxi också då mao?
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans