• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • MrsPenn
    Scrubs81 skrev 2013-08-30 12:42:16 följande:
    Du och jag har inget att säga varandra! capice?
    Men svara på frågan bara!
    Morons, your bus is leaving. /Bill Murray, a god
  • Mrs VW
    Scrubs81 skrev 2013-08-30 12:18:11 följande:
    För hämtapizza och taxi också då mao?

Finns nog folk till det med. De får prioritera, det är deras jobb liksom.
  • nanneN
    MrsPenn skrev 2013-08-30 15:15:07 följande:
    NeHEJ du- Skrattande - Nu blandar du nog ihop SYMpati med EMpati.
    Sympati är dom resulterande symptomen av empati. Utan empati kan man omöjligt uppnå sympati.
    Empati är det ursprungliga problemet i en akutsituation. Sympati är direkt förödande i en akutsituation.

Jag är inte bara SSK, har faktiskt pluggat en jävla massa psykologi också. :)
  • Faber
    live psy skrev 2013-08-29 18:02:15 följande:
    Man ringer väl ambulans när man är i behov av den, bruten arm skulle jag verkligen kalla behov.
    Varför ska jag plåga mitt barn med att frakta den privat i bil till akuten där man har några timmars väntetid när man kan ringa ambulans och sätta fast armen för transport?

Därför att i en annan del av köping så kanske någon har en hjärtinfarkt. Ambulans ringer man när det är fara för livet och då menar jag uppenbar och /eller stor risk. Att en benbrott kan resultera i döden döden 1 1/10 000 fall kvalar inte in.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Scrubs81
    jag är den jag är skrev 2013-08-30 14:03:53 följande:

Det har inget som helst att göra med att jag inte får det svar som "jag önskar". Att du väljer att skylla på det visar bara på vilken låg nivå du ligger i den här diskussionen.

Nej, det handlar istället om den otrevliga, osympatiska, dryga och överlägsna ton som du genomgående väljer att hålla i dina inlägg. En vuxen människa som tror att hon ska få gehör för sina åsikter genom att vara nedlåtande mot andra är faktiskt inte en människa som jag vill ödsla min tid på.
    Otrevlig och osympatisk? Överlägsen ton, som jag genomgående väljer?
    Jag är rak och ärlig, det är ju trist att det upplevs som otrevligt och osympatiskt. Handlar det om att jag faktiskt vågar säga emot? Ja, att man inte får de svar man önskar? Hur tycker du jag ska uttrycka mig då, för att få gehör? Du har sagt tre gånger nu att du inte vill prata med mig mer, får se om du kommer igen ändå
  • Scrubs81
    Hemligkvinna skrev 2013-08-30 14:31:00 följande:
    Jag brukar sätta mig i en taxi och åka in till akuten, eller köra själv om det är barnen som är dåliga.

Jag har ringt och bett om sjukvårdsbil åt en flicka på 11år som skar sig på skridskorna. Hon höll på att svimma och visst, blödningen stoppade så länge jag höll stenhårt om hennes ben, men så fort jag släppte så blödde det rejält. Föräldrarna var inte där och de vägrade att ens skicka ut en sjukbil för att ge smärtstillande och hjälpa till att plåstra om henne på väg till akuten. Vad gör man när man sitter där på isen med ett barn utan föräldrar, man har sina barn ed sig som man inte kan lämna, ingen annan förälder vågar hjälpa till? Det tog 15-20min innan en kompis lyckats springa hem till föräldrarna och fått dit de, så att de kunde köra in henne till akuten.   
    Vad är en sjukvårdsbil?
  • Scrubs81
    MrsPenn skrev 2013-08-30 15:15:31 följande:
    Men svara på frågan bara!
    varför skulle jag?
  • Scrubs81
    Mrs VW skrev 2013-08-30 15:21:13 följande:

Finns nog folk till det med. De får prioritera, det är deras jobb liksom.
    Så du tycker det är ok att de lägger tiden på att prioritera folk som öht inte ska ringa dit? Och få längre svarstider för de som behöver?
  • Scrubs81
    nanneN skrev 2013-08-30 15:32:23 följande:
    Sympati är dom resulterande symptomen av empati. Utan empati kan man omöjligt uppnå sympati.
    Empati är det ursprungliga problemet i en akutsituation. Sympati är direkt förödande i en akutsituation.

Jag är inte bara SSK, har faktiskt pluggat en jävla massa psykologi också. :)
    Vi är inte bara sjuksköterskor, vi förstår helheten också
  • jag är den jag är
    Scrubs81 skrev 2013-08-30 20:36:02 följande:
    Otrevlig och osympatisk? Överlägsen ton, som jag genomgående väljer?
    Jag är rak och ärlig, det är ju trist att det upplevs som otrevligt och osympatiskt. Handlar det om att jag faktiskt vågar säga emot? Ja, att man inte får de svar man önskar? Hur tycker du jag ska uttrycka mig då, för att få gehör? Du har sagt tre gånger nu att du inte vill prata med mig mer, får se om du kommer igen ändå

Jag har ingenstans skrivit att jag inte vill prata mer med dig. Du blandar tydligen ihop mig med någon annan.
    Vad jag har skrivit är att jag inte kan se att vi har något mer att diskutera. Uppenbarligen delar du inte min åsikt eftersom du fortsätter att kommentera mina inlägg (även de som inte är riktade mot dig).

Jag antar att jag har kommit åt en väldigt öm punkt hos dig ;.)

Självklart måste du inte dela mina åsikter! Om du gjorde det så vore det ju inte mycket till diskussion, eller hur  .     

Nej, det handlar inte om att du inte delar min åsikt  eller att jag inte får de svar "jag önskar mig" (återigen sjunker du ner på dagisnivå i den här diskussionen). Det handlar om DIN oförmåga att bemöta andra människors  åsikter på ett respektfullt och trevligt sätt. 

Kanske skulle du försöka att rannsaka dig själv och inse att felet kanske faktiskt ligger hos dig och inte hos dem du säger att du försöker diskutera med.

Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans