nanneN skrev 2013-08-30 13:07:03 följande:
Då är vi olika skolad, eftersom jag alltid fått lära mig att sorghantering inte är ambulanspersonalens problem.
Ambulansen tillhör akutsjukvården, och dess primära uppgift är att så snabbt som möjligt se till att skadade får vård. Dess uppgift är inte att trösta, lindra eller ta hand om.
Hade en lärare som alltid tjatade om att "empati kan användas medans den primära uppgiften utförs, så länge det inte påverkar den primära uppgiftens effektivitet." Han menade alltså att det är helt ok att trösta eller hålla handen medans man skjutsade en patient till sjukhuset, men det var inte ok att stanna och prata med någon som egentligen inte behövde vård.
Låter väldigt kallt och cyniskt, jag vet, men så är den hårda verkligheten. Medan en ambulans tröstar någon med skavsår så kan faktiskt människor som verkligen behöver ambulans avlida, och det får bara inte ske!
Jag pratar om att trösta och lugna patienter i akut kris, inte patienter med skavsår. Avslutar vi ett hjärstopp på plats så kan då inte jag bara gå ut genom dörren och lämna anhöriga. Med SOS goda minne så stannar jag gärna en stund för att svara på frågor och trösta tills kasnke andra anhöriga eller annan personal kommer (ex Fonus).
Jag tröstar gärna ett barn med brutet ben under transporten in till sjukhus, mkt tid ägnas även åt föräldern, under pågående resa.
Men det är trevligt att nån mer har den grundläggande inställninen att ambulansen ska ägna sig åt akuta uppdrag! Vad har du för utbildning?