• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Tina69
    Scrubs81 skrev 2013-09-02 22:07:42 följande:
    Och var låg felet? Att SOS missat att larma ut och isåfall varför?

Senaste månaderna har vi haft en extrem hög belastning i mitt område. Vi åker ut på förmiddagen och är hemma frammåt 22, kanske får vila några timmar, om vi har tur och sen ut igen. Måste vi till akuten tar en körning runt 4 timmar. Men kan ta längre för ibland får vi ju åka till grannstäder som ligger både 5 och 7 mil bort.
    Fick aldrig nåt bra svar. men de erkände på SOS att jag larmat drygt 30 minuter innan ambulansen kom, och ambulanspersonalen berättade att de låg och sov när larmet kom. De kanske missbedömde, att det inte var ett Prio1 larm, som det sen blev så fort de såg min pojke...
  • pojkmamman1

Har inte orkat läsa igenom hela tråden, dels för att den är så vääääldigt lång och dels pga alla otrevliga ord och kommentarer. Min fundering är hur ofta ambulansen får en körning till en patient som de sedan lämnar kvar hemma eftersom ambulansssk gör bedömningen att han/hon inte behöver påtittas av en läkare? Händer det ofta och känner man sig trygg i sitt beslut eller är det något man går och funderar på sedan under sitt arbetspass?

• Scrubs81

1

Tina69 skrev 2013-09-02 22:46:00 följande:
    Fick aldrig nåt bra svar. men de erkände på SOS att jag larmat drygt 30 minuter innan ambulansen kom, och ambulanspersonalen berättade att de låg och sov när larmet kom. De kanske missbedömde, att det inte var ett Prio1 larm, som det sen blev så fort de såg min pojke...

Även om det blev prio 2 tar det inte 30 min. Barn är nästan alltid prio 1 ut. Men inte alls lika ofta prio 1 in, som tur är.
  • modsey
    pojkmamman1 skrev 2013-09-02 22:56:00 följande:
    Har inte orkat läsa igenom hela tråden, dels för att den är så vääääldigt lång och dels pga alla otrevliga ord och kommentarer. Min fundering är hur ofta ambulansen får en körning till en patient som de sedan lämnar kvar hemma eftersom ambulansssk gör bedömningen att han/hon inte behöver påtittas av en läkare? Händer det ofta och känner man sig trygg i sitt beslut eller är det något man går och funderar på sedan under sitt arbetspass?
    nja på väldigt få landsting finns en en möjlighet att neka någon ambulans o lämna på plats.
    larmas man ut o lämnar kvar så är det oftast ett beslut inte ledningen utan sådana beslutsstöd finns om var när och hur finns.'
    Tina69 skrev 2013-09-02 22:46:00 följande:
    där har ju inte personalen själva gjort fel. Man åker när man får larmet o kan inte fortsätta sova, det är helt enkelt inte de som gör den bedömningen utan 112.

• Alvii

Min sambo ringde ambulansen för mig en gång, jag kröp på golvet, kräktes som en gris och hade enorma smärtor i buken. Ambulanspersonalen gav mig 2 alvedon och vägrade köra in mig. Blev släpad av sambon ut till sjuktaxi och på sjukhuset konstaterades en kraftigt inflammerad bukspottkörtel, hade jag inte kommit in hade jag dött. Jag vårdades i några veckors tid på intensiven. Jag vet inte om det räknades som akut, men utan bil och utan att veta vad som var fel så tyckte vi att det var skäl nog att ringa ambulansen.

• pojkmamman1

Ja, jag har fått uppfattningen att det faktiskt är ganska vanligt att ambulansssk väljer att inte ta med patienten. I alla fall där jag bor. Måste vara ett svårt beslut och man måste nog ha jobbat och fått mycket rutin för att kunna ta det beslutet.

• aleydis

Vid praktik på akuten möter man diverse situationer där folk tagit ambulansen i onödan eller söker akuten "i onödan". Tex en ung tjej med 38.5 feber och halsont :). De skickade ambulans för att  hon uppgav på tel att det sticktes i tungan och kinden, och de trodde att det kunde vara stroke. När ambulansen kom och de såg att hon mådde bra försökte de övertala henne att ngn annan kunde behöva den bättre. Men hon ville åka ambulans.

Sen en annan ung tjej som fick utslag efter att ha vaxat benen och uppgav att hon höll på att få allergisk chock...Tror hon också kom med ambulans.

Andra sidan av spektrumet är ju de som hör in till akuten själva med en arm när de fått TIA/stroke ;)

• aleydis
    pojkmamman1 skrev 2013-09-02 22:56:00 följande:
    Vad jag har förstått så kan man inte neka en patient ambulans om den väl skickats dit, bara uppmana dem att tacka nej för att de inte behöver. Men vill de åka så får de åka, som i fallet ovan.
  • Starkast
    Scrubs81 skrev 2013-08-26 12:13:04 följande:
    Då kan det ha handlat om hur ditt barn bröt armen....och att den var så tydligt bruten att det inte gick att röra honom. Eller hur?
    Ambulans för att han hade fått morfin och därför behövde övervakas så han inte fick andningsstopp....högst troligt inte pga den brutna armen
    Och jag körde mitt barn till jourcentralen med bruten arm och därifrån till akuten med bruten arm...så jag är barnmisshandlare då menar du?

Och VEM har påstått att man inte ska ringa 112 om man har känd getingallergi? VEM? Däremot verkar folk i den här tråden tro att man ska ringa 112 bara man blir stucken av en geting..för man kan ju få allerigs reaktion...om utifall att kanske mao.
  • Rosenöga
    nanneN skrev 2013-09-02 21:15:42 följande:
    Sjukvårdsupplysningens uppgift är omöjlig.
    Tänk dig själv att svara på ett samtal från en totalt hysterisk människa som med stor sannolikhet är fullkomligt övertygad om att den värsta olyckan i världshistorien just har inträffat. Utifrån absolut noll information förutom det som personen i andra änden skriker ska du nu fatta beslutet om huruvida ambulans ska skickas eller ej.
    Tänk dig sen att du besvarar tusentals sådana samtal varje år, och att om du i ett enda fall gör en felbedömning så kommer Aftonbladet att trycka upp jätterubriker på förstasidan.

Sjukvårdsupplysningen baserar sina beslut på informationen dom får av personerna som ringer, och av erfarenhet kan jag säga att den informationen är i 90% av fallen helt felaktig eller åtminstone betydligt överdriven.

Det är väl klart som fan att sjukvårdsupplysningen alltid väljer att rekommendera ambulans, dom har ju inte en ärlig chans och får fan om dom skulle missa ett enda fall! Dom måste ju lätt ha ett av världens mest otacksamma jobb, och jag är grymt imponerad av dom som orkar sitta där och besvara samtal varenda dag!

Jag vet att deras uppgift är omöjlig. De kan inte bedöma allt per telefon och jag vet att de har ett otacksamt jobb. Dessutom måste jag säga att man blir alltid vänligt bemött, i varje fall har jag blivit det. 

Vad jag menar är, att man kan inte räkna med att vanliga människor som saknar sjukdomsinsikt ska kunna bedöma själva hur allvarligt deras tillstånd är och alltid kunna avgöra om det är nödvändigt med ambulans eller ej.

Inte ens den som är sjuksköterska eller läkare kan alltid bedöma. Många gånger behöver man ha provtagning som underlag för att kunna diagnostisera eller utesluta olika sjukdomar. Då ska man inte tro att patienterna själva ska kunna göra det.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans