nanneN skrev 2013-09-02 21:15:42 följande:
Sjukvårdsupplysningens uppgift är omöjlig.
Tänk dig själv att svara på ett samtal från en totalt hysterisk människa som med stor sannolikhet är fullkomligt övertygad om att den värsta olyckan i världshistorien just har inträffat. Utifrån absolut noll information förutom det som personen i andra änden skriker ska du nu fatta beslutet om huruvida ambulans ska skickas eller ej.
Tänk dig sen att du besvarar tusentals sådana samtal varje år, och att om du i ett enda fall gör en felbedömning så kommer Aftonbladet att trycka upp jätterubriker på förstasidan.
Sjukvårdsupplysningen baserar sina beslut på informationen dom får av personerna som ringer, och av erfarenhet kan jag säga att den informationen är i 90% av fallen helt felaktig eller åtminstone betydligt överdriven.
Det är väl klart som fan att sjukvårdsupplysningen alltid väljer att rekommendera ambulans, dom har ju inte en ärlig chans och får fan om dom skulle missa ett enda fall! Dom måste ju lätt ha ett av världens mest otacksamma jobb, och jag är grymt imponerad av dom som orkar sitta där och besvara samtal varenda dag!
Jag vet att deras uppgift är omöjlig. De kan inte bedöma allt per telefon och jag vet att de har ett otacksamt jobb. Dessutom måste jag säga att man blir alltid vänligt bemött, i varje fall har jag blivit det.
Vad jag menar är, att man kan inte räkna med att vanliga människor som saknar sjukdomsinsikt ska kunna bedöma själva hur allvarligt deras tillstånd är och alltid kunna avgöra om det är nödvändigt med ambulans eller ej.
Inte ens den som är sjuksköterska eller läkare kan alltid bedöma. Många gånger behöver man ha provtagning som underlag för att kunna diagnostisera eller utesluta olika sjukdomar. Då ska man inte tro att patienterna själva ska kunna göra det.