Scrubs81 skrev 2013-09-04 21:22:14 följande:
Hade inte kvinnan mediciner att ta vid behov, då du skriver att det var värre än vanligt?
Nej hon hade inga inhalationer ordinerade eller i hemmet. Hon hade andningsbesvär sedan innan enl anhöriga (outredda sådana) men det var mycket värre den natten än det brukade vara annars.
modsey skrev 2013-09-04 21:26:41 följande:
hade hon inte kunnat inhalera hemma?
Jag kan inte uttala mig om det varit bättre eller inte att åka in.
Som ambulansen faktiskt korrekt sa så kanske det var lugnare hemma ändå än att mitt i natten åka in till en överfull akut och vänta i timmar där utan åtgärd innan hon fått hjälp.
Var hon inte påverkad så att det ens syntes i vitalstatus så hade hon prioritets ganska långt ner ändå och att då ligga ensam på ett nytt ställe med okända människor som dement är ingen hit ändå.
Det fanns inget att inhalera i hemmet. När hon kom in dagen efter fick hon ganska omgående hjälp med syrgas och inhalationer enligt anhöriga som jag pratat med i efterhand.
Det var väl förmodligen att hennes vitalparametrar, om man bortser från AF, var ok som de inte ville ha med henne men jag försökte prata med ambulanspersonal om att hon ändå borde få åka med in pga lidandet som vi inte kunde lindra där och då + att hon bodde själv utan någon personal närvarande. Jag ringde dit en anhörig dock och fick av denna senare höra att det hade varit en fruktansvärd natt för denna kvinna som förmodligen upplevde det hela som att hon höll på att kvävas till döds även om så inte var fallet.
Tro mig, det ska extremt mycket till för att jag ska skicka in en dement person. Det händer nästan aldrig och när det händer beror det på att personen ifråga har svåra symtom som inte går att lindra på plats direkt (det mesta kan vi lindra men i detta fall hade vi inget att ta till). Om en dement person skickas in brukar vi också göra allt vi kan för att en personal eller en anhörig ska åka med in också och i detta fall kom en anhörig till kvinnan mitt i natten.