• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Cadencee

Min mormor ringde ambulans när hon bröt benet. Minns ej exakt men då va hon 55-60 år. Det hade inte gått att transportera henne i en vanlig bil och sen hade det inte gått att få henne TILL bilen heller. Det var knappt att två ambulanspersonal, min pappa och min morfar fick upp henne på båren pga smärta och att knäleden var helt av.

• Medusan
    Scrubs81 skrev 2013-09-04 21:22:14 följande:
    Hade inte kvinnan mediciner att ta vid behov, då du skriver att det var värre än vanligt?

Nej hon hade inga inhalationer ordinerade eller i hemmet. Hon hade andningsbesvär sedan innan enl anhöriga (outredda sådana) men det var mycket värre den natten än det brukade vara annars.
    modsey skrev 2013-09-04 21:26:41 följande:
    hade hon inte kunnat inhalera hemma?
    Jag kan inte uttala mig om det varit bättre eller inte att åka in.
    Som ambulansen faktiskt korrekt sa så kanske det var lugnare hemma ändå än att mitt i natten åka in till en överfull akut och vänta i timmar där utan åtgärd innan hon fått hjälp.
    Var hon inte påverkad så att det ens syntes i vitalstatus så hade hon prioritets ganska långt ner ändå och att då ligga ensam på ett nytt ställe med okända människor som dement är ingen hit ändå.
    Det fanns inget att inhalera i hemmet. När hon kom in dagen efter fick hon ganska omgående hjälp med syrgas och inhalationer enligt anhöriga som jag pratat med i efterhand.

Det var väl förmodligen att hennes vitalparametrar, om man bortser från AF, var ok som de inte ville ha med henne men jag försökte prata med ambulanspersonal om att hon ändå borde få åka med in pga lidandet som vi inte kunde lindra där och då + att hon bodde själv utan någon personal närvarande. Jag ringde dit en anhörig dock och fick av denna senare höra att det hade varit en fruktansvärd natt för denna kvinna som förmodligen upplevde det hela som att hon höll på att kvävas till döds även om så inte var fallet.

Tro mig, det ska extremt mycket till för att jag ska skicka in en dement person. Det händer nästan aldrig och när det händer beror det på att personen ifråga har svåra symtom som inte går att lindra på plats direkt (det mesta kan vi lindra men i detta fall hade vi inget att ta till). Om en dement person skickas in brukar vi också göra allt vi kan för att en personal eller en anhörig ska åka med in också och i detta fall kom en anhörig till kvinnan mitt i natten.

• modsey
    Medusan skrev 2013-09-04 21:48:53 följande:
    Nej hon hade inga inhalationer ordinerade eller i hemmet. Hon hade andningsbesvär sedan innan enl anhöriga (outredda sådana) men det var mycket värre den natten än det brukade vara annars.

Det fanns inget att inhalera i hemmet. När hon kom in dagen efter fick hon ganska omgående hjälp med syrgas och inhalationer enligt anhöriga som jag pratat med i efterhand.

Det var väl förmodligen att hennes vitalparametrar, om man bortser från AF, var ok som de inte ville ha med henne men jag försökte prata med ambulanspersonal om att hon ändå borde få åka med in pga lidandet som vi inte kunde lindra där och då + att hon bodde själv utan någon personal närvarande. Jag ringde dit en anhörig dock och fick av denna senare höra att det hade varit en fruktansvärd natt för denna kvinna som förmodligen upplevde det hela som att hon höll på att kvävas till döds även om så inte var fallet.

Tro mig, det ska extremt mycket till för att jag ska skicka in en dement person. Det händer nästan aldrig och när det händer beror det på att personen ifråga har svåra symtom som inte går att lindra på plats direkt (det mesta kan vi lindra men i detta fall hade vi inget att ta till). Om en dement person skickas in brukar vi också göra allt vi kan för att en personal eller en anhörig ska åka med in också och i detta fall kom en anhörig till kvinnan mitt i natten.

ja det låter som hon hade behövt åka in.
    men jag hävdar fortfarande att de hör till undantaget och snarare är tvärtom.
  • Medusan
    modsey skrev 2013-09-04 21:50:13 följande:
    ja det låter som hon hade behövt åka in.
    men jag hävdar fortfarande att de hör till undantaget och snarare är tvärtom.
    Ja jag känner absolut att det rätta hade varit att ta med henne och jag blir väldigt bestört över det lidande hon behövde utstå en hel natt bara för att ambulanspersonalen inte ville ta henne med

Allt handlar inte om att rädda liv, det handlar också om att lindra lidande. En nog så viktig uppgift. Mina ledord som sjuksköterska är:

"Ibland bota
    Oftast lindra
    Alltid trösta"
  • Scrubs81
    Medusan skrev 2013-09-04 22:00:13 följande:
    Ja jag känner absolut att det rätta hade varit att ta med henne och jag blir väldigt bestört över det lidande hon behövde utstå en hel natt bara för att ambulanspersonalen inte ville ta henne med

Allt handlar inte om att rädda liv, det handlar också om att lindra lidande. En nog så viktig uppgift. Mina ledord som sjuksköterska är:

"Ibland bota
    Oftast lindra
    Alltid trösta"
    Men om natten var så hemskt, varför ringde ni inte igen?
  • kaffeamanda

Har jag fel när jag säger att man inte ringer ambulans utan man ringer 112 om det är fara för liv, sen är det de som bestämmer om de ska skicka en ambulans eller om man kan komma in själv?

• Scrubs81
    kaffeamanda skrev 2013-09-04 22:07:24 följande:
    Har jag fel när jag säger att man inte ringer ambulans utan man ringer 112 om det är fara för liv, sen är det de som bestämmer om de ska skicka en ambulans eller om man kan komma in själv?
    Ja, jag tycker det. Du ringer 112 när du själv anser att du måste ha en ambulans för att reda ut situationen, när du anser att personen som är sjuk/skadad måste ligga ner och ha nån form av vård under vägen (som smärtlindring, syrgas) ja hjälp att överleva eller smärtlindring för att öht kunna transporteras.
  • kaffeamanda
    Scrubs81 skrev 2013-09-04 22:09:58 följande:
    Ja, jag tycker det. Du ringer 112 när du själv anser att du måste ha en ambulans för att reda ut situationen, när du anser att personen som är sjuk/skadad måste ligga ner och ha nån form av vård under vägen (som smärtlindring, syrgas) ja hjälp att överleva eller smärtlindring för att öht kunna transporteras.

Så då är väl ts frågeställning lite missvisande eftersom man inte ringer efter en ambulans.
  • Medusan
    Scrubs81 skrev 2013-09-04 22:03:21 följande:
    Men om natten var så hemskt, varför ringde ni inte igen?
    Jag blev inte inkopplad något mer den natten eftersom att de inte hörde av sig något mer. Ambulans var där vid 03-tiden. Den anhöriga som blev kvar hos kvinnan ombads att trycka på trygghetslarmet om det blev värre under natten eftersom att ny ställning då skulle tas men de hörde inte av sig något mer under natten.

Det var när hemtjänsten var där på morgonen som kontakt med kommun-ssk togs igen och då man ringde 112 för andra gången då de direkt tog henne med sig. Läget var detsamma då som det hade varit under natten.
  • Scrubs81
    kaffeamanda skrev 2013-09-04 22:13:21 följande:

Så då är väl ts frågeställning lite missvisande eftersom man inte ringer efter en ambulans.
    Kan inte svara för hur TS tänker, hon har inte varit här inne sen hon skrev frågan
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans