• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Rosenöga
    aleydis skrev 2013-09-03 00:03:06 följande:
    Vad jag har förstått så kan man inte neka en patient ambulans om den väl skickats dit, bara uppmana dem att tacka nej för att de inte behöver. Men vill de åka så får de åka, som i fallet ovan.
    Jag känner till ett fall där en äldre kvinna med svåra magsmärtor blev nekad ambulans efter att de kommit till bostaden. Sonen hade larmat men när ambulanspersonalen fick fram hennes mediciner som skulle med till sjukhuset så ändrade de sig.

Hon hade någon dag tidigare varit hos läkare och hade då urinvägsinfekton som hon fick antibiotika mot. Dessa mediciner hade hon inte hunnit ta så många av. De påstod då att hon hade magsmärtor av urinvägsinfektonen. Sonen protesterade och sa att hon aldrig tidigare haft så ont vid urinvägsinfektion och detta måste vara något annat. men de åkte därifrån utan patienten.

Kvinnan blev allt sämre och sonen larmade igen. Då var hon kallsvettig och blek och ambulansen återvände och tog henne till sjukhuset. Där konstaterades brustet magsår och hon togs in för operation omedelbart. 
  • Alvii
    Rosenöga skrev 2013-09-03 01:35:19 följande:
    Jag känner till ett fall där en äldre kvinna med svåra magsmärtor blev nekad ambulans efter att de kommit till bostaden. Sonen hade larmat men när ambulanspersonalen fick fram hennes mediciner som skulle med till sjukhuset så ändrade de sig.

Hon hade någon dag tidigare varit hos läkare och hade då urinvägsinfekton som hon fick antibiotika mot. Dessa mediciner hade hon inte hunnit ta så många av. De påstod då att hon hade magsmärtor av urinvägsinfektonen. Sonen protesterade och sa att hon aldrig tidigare haft så ont vid urinvägsinfektion och detta måste vara något annat. men de åkte därifrån utan patienten.

Kvinnan blev allt sämre och sonen larmade igen. Då var hon kallsvettig och blek och ambulansen återvände och tog henne till sjukhuset. Där konstaterades brustet magsår och hon togs in för operation omedelbart. 
    Usch låter hemskt och känner igen det så väl. Min kraftigt infekterade bukspottkörtel var "en låsning i revbenen" och de åkte utan mig trots böner från vår sida att jag skulle få åka med. 
    Så neka verkar dom ju uppenbarligen kunna göra (eller så får man göra det inom vissa landsting)

• nanneN
    Rosenöga skrev 2013-09-03 01:26:28 följande:
    Jag vet att deras uppgift är omöjlig. De kan inte bedöma allt per telefon och jag vet att de har ett otacksamt jobb. Dessutom måste jag säga att man blir alltid vänligt bemött, i varje fall har jag blivit det. 

Vad jag menar är, att man kan inte räkna med att vanliga människor som saknar sjukdomsinsikt ska kunna bedöma själva hur allvarligt deras tillstånd är och alltid kunna avgöra om det är nödvändigt med ambulans eller ej.

Inte ens den som är sjuksköterska eller läkare kan alltid bedöma. Många gånger behöver man ha provtagning som underlag för att kunna diagnostisera eller utesluta olika sjukdomar. Då ska man inte tro att patienterna själva ska kunna göra det.
    Givetvis inte alltid, men lite krav anser jag att man ska kunna ställa på en vuxen människa.
    Att folk kräver att få åka ambulans för 38 graders feber eller en stukad fot är inte alls ovanligt idag.

Väldigt väldigt ofta när ambulansen kommer in på akuten med mindre akuta fall så kommer anhöriga i egen bil precis bakom ambulansen. Varför hade inte patienten kunnat åka med dom?
  • modsey
    nanneN skrev 2013-09-03 14:29:27 följande:
    Givetvis inte alltid, men lite krav anser jag att man ska kunna ställa på en vuxen människa.
    Att folk kräver att få åka ambulans för 38 graders feber eller en stukad fot är inte alls ovanligt idag.

Väldigt väldigt ofta när ambulansen kommer in på akuten med mindre akuta fall så kommer anhöriga i egen bil precis bakom ambulansen. Varför hade inte patienten kunnat åka med dom?
    jag kan berätta varför; de tror de kommer fortare in till läkaren med ambulans mot för egen maskin.
    vet inte hur många gånger jag fått det i ansiktet att de "väntat si o så länge och då kom jag faktiskt in med ambulans. Nu SER jag att folk kommer in genom entrén och får gå före mig in till läkaren"
  • Scrubs81
    pojkmamman1 skrev 2013-09-02 22:56:00 följande:
    Har inte orkat läsa igenom hela tråden, dels för att den är så vääääldigt lång och dels pga alla otrevliga ord och kommentarer. Min fundering är hur ofta ambulansen får en körning till en patient som de sedan lämnar kvar hemma eftersom ambulansssk gör bedömningen att han/hon inte behöver påtittas av en läkare? Händer det ofta och känner man sig trygg i sitt beslut eller är det något man går och funderar på sedan under sitt arbetspass?
    Jag känner mig trygg i det beslutet, då det ofta handlar om att jag även pratar med en läkare. Inte alltid dock. Har inga avvikelser på mig efter alla dessa år, så jag känner mig trygg med mina bedömningar.

Men idag, när patienter pratat med minst 2 ssk före mig, då kör jag dom till närmaste vårdinrättning. Dvs vårdcentral eller jourcentral. Patineter ska ju stoppas redan innan. Men ingen inom vården orkar ju stå emot trycket från svenskarna idag. Alla ska ha hjälp (ja nästan då känns det som många gånger) direkt och helst före alla andra. Att sjukast går först tar man ingen hänsyn till.
  • Scrubs81
    aleydis skrev 2013-09-03 00:03:06 följande:
    Vad jag har förstått så kan man inte neka en patient ambulans om den väl skickats dit, bara uppmana dem att tacka nej för att de inte behöver. Men vill de åka så får de åka, som i fallet ovan.
    Om pat propsar så ska vi köra dom. Det är olika riktlinjer iom olika landsting.
  • Scrubs81
    Rosenöga skrev 2013-09-03 01:26:28 följande:
    Jag vet att deras uppgift är omöjlig. De kan inte bedöma allt per telefon och jag vet att de har ett otacksamt jobb. Dessutom måste jag säga att man blir alltid vänligt bemött, i varje fall har jag blivit det. 

Vad jag menar är, att man kan inte räkna med att vanliga människor som saknar sjukdomsinsikt ska kunna bedöma själva hur allvarligt deras tillstånd är och alltid kunna avgöra om det är nödvändigt med ambulans eller ej.

Inte ens den som är sjuksköterska eller läkare kan alltid bedöma. Många gånger behöver man ha provtagning som underlag för att kunna diagnostisera eller utesluta olika sjukdomar. Då ska man inte tro att patienterna själva ska kunna göra det.
    Du har inte fattat vad jag menar öht!

Det är SYMPTOMEN där och då som avgör om man behöver ambulans. Det kan ju visa sig att din hvuduvärk är en tumör, men du kunde sitta upp i en bil och åka utan problem till akuten. Var ambualns nödvändig trots den svåra diagnosen, nej!

Du har ett svullet underben sen några dagar, som är rött och värker. Du åker bil till akuten. Du har en djup ventrombos (ganska allvarligt) var ambulans nödvändigt? Nej....

Du har jättesvårt att andas, låg saturation och hög andningsfrekvens. Du åker ambulans till akuten för det är skitjobbigt, det visar sig vara en simpel influensa. Ambulans transporten nödvädnig, ja den var nog det.

Många svåra diagnoser kan ha ganska lindriga symtom som man faktiskt inte kräver vård på väg till sjukhus för. Och lite simplare diagnoser kan ge kraftiga symtom som gör att ambulans är nödvändigt för du behöver ex syrgras eller inhalationer, smärtlindring.

Kan du förstå att det handlar inte om man behöver till doktorn eller akuten, utan det handlar om om symptomen man har är i behov av vård under vägen!!!!  En avgörande skilland.
    Fixar man absolut inte egen bil pga sina symtom och har behov av vård under vägen = Ambulans
    Har man ingen som kan köra men kan åka vanlig bil = INGEN ambulans
    Tror man att man har nån allvarlig sjukdom men sitter upp och pratar ua = Ingen ambulans
    Ligger man ner, vrider sig i plågor och är knappt kontaktbar = Ambulans (oavsett vad det visar sig vara i slutändan)

• Rosenöga
    Scrubs81 skrev 2013-09-03 21:51:21 följande:
    Du har inte fattat vad jag menar öht!

Det är SYMPTOMEN där och då som avgör om man behöver ambulans. Det kan ju visa sig att din hvuduvärk är en tumör, men du kunde sitta upp i en bil och åka utan problem till akuten. Var ambualns nödvändig trots den svåra diagnosen, nej!

Du har ett svullet underben sen några dagar, som är rött och värker. Du åker bil till akuten. Du har en djup ventrombos (ganska allvarligt) var ambulans nödvändigt? Nej....

Du har jättesvårt att andas, låg saturation och hög andningsfrekvens. Du åker ambulans till akuten för det är skitjobbigt, det visar sig vara en simpel influensa. Ambulans transporten nödvädnig, ja den var nog det.

Många svåra diagnoser kan ha ganska lindriga symtom som man faktiskt inte kräver vård på väg till sjukhus för. Och lite simplare diagnoser kan ge kraftiga symtom som gör att ambulans är nödvändigt för du behöver ex syrgras eller inhalationer, smärtlindring.

Kan du förstå att det handlar inte om man behöver till doktorn eller akuten, utan det handlar om om symptomen man har är i behov av vård under vägen!!!!  En avgörande skilland.
    Fixar man absolut inte egen bil pga sina symtom och har behov av vård under vägen = Ambulans
    Har man ingen som kan köra men kan åka vanlig bil = INGEN ambulans
    Tror man att man har nån allvarlig sjukdom men sitter upp och pratar ua = Ingen ambulans
    Ligger man ner, vrider sig i plågor och är knappt kontaktbar = Ambulans (oavsett vad det visar sig vara i slutändan)

Jo då, jag har fattat en hel del. Bl a förstår jag att detta med ambulanstransporter inte är bara ditt yrke utan också ditt specialintresse. Annars skulle du bara inte orka hålla på och diskutera samma ämne i tråd efter tråd.

Att bara de som verkligen behöver ambulans kommer att transporteras till sjukhuset med den, blir aldrig verklighet. Till och med vid trafikolyckor tar man människor till sjukhus med ambulanstransport och en del av dem hade över huvud taget inte behövt uppsöka läkare. Då kan man inte heller ta sin privata bil för att sedan åka till sjukhuset. Man brukar inte heller kalla på taxi. 

Självklart är det så att man ska ha ambulans i de fall då behandling måste påbörjas genast eller under transporten. Men det vet man ju inte innan ifall det kommer behövas. Man kan bara gissa.Ta till exempel ett ormbett eller getingstick. Hur ska man veta innan hur man kommer reagera på ett ormbett. Det kan bli en allergisk reaktion med blodtrycksfall där man behöver behandling under resan. Får man åka ambulans efter ett getingstick om man blir dålig? Hur vet man innan om man kommer bli dålig eller hur illa det kommer bli? Vissa kan dö av det, men man vet inte innan vilka det är och alla kan inte åka ambulans för ett getingstick. De allra flesta behöver ingen vård alls.  

Någon sa här innan att man vill vara säker om att få hjälp fort och då tror man sig veta att kommer man in i ambulans blir man genast omhändertagen. Det ligger nog mycket sanning i det. Alltså många tänker nog så.

Sedan är det  i glesbygden ofta svårt, ja nästan omöjligt att få tag i en taxi inom rimlig tid. Det har blivit väldigt glest mellan taxistationerna. Det är väl också en av orsakerna till att vissa kör bil hem från festen med mer eller mindre alkohol i kroppen.
  • nanneN
    Rosenöga skrev 2013-09-04 01:51:59 följande:

Att bara de som verkligen behöver ambulans kommer att transporteras till sjukhuset med den, blir aldrig verklighet. Till och med vid trafikolyckor tar man människor till sjukhus med ambulanstransport och en del av dem hade över huvud taget inte behövt uppsöka läkare. Då kan man inte heller ta sin privata bil för att sedan åka till sjukhuset. Man brukar inte heller kalla på taxi.
    Trafikolyckor och liknande räknas som krissituation och då går ambulans, räddningstjänst och polis ut vare sig det behövs eller inte. Eftersom ambulans ändå måste åka på larmet, så kan man lika gärna plocka in patienterna. Eftersom trafikolyckor ofta resulterar i svåra skador och det definitivt kan handla om sekunder för att rädda liv så sticker man på samtliga larm utan att invänta någon form av statusrapport.
    Det ser jag inte som något stort problem utan en rimlig säkerhetsåtgärd.

Problemet uppstår den dag det sker en trafikolycka med svåra och/eller livshotande personskador som följd och ambulansen är ute och hämtar någon som är lätt förkyld eller har trampat på ett bi.
  • Medusan
    Scrubs81 skrev 2013-09-03 21:43:16 följande:
    Jag känner mig trygg i det beslutet, då det ofta handlar om att jag även pratar med en läkare. Inte alltid dock. Har inga avvikelser på mig efter alla dessa år, så jag känner mig trygg med mina bedömningar.

Men idag, när patienter pratat med minst 2 ssk före mig, då kör jag dom till närmaste vårdinrättning. Dvs vårdcentral eller jourcentral. Patineter ska ju stoppas redan innan. Men ingen inom vården orkar ju stå emot trycket från svenskarna idag. Alla ska ha hjälp (ja nästan då känns det som många gånger) direkt och helst före alla andra. Att sjukast går först tar man ingen hänsyn till.
    Många kommun-ssk är dåliga på att skriva avvikelser. Jag har själv varit med om minst 2 fall där jag borde skrivit en avvikelse på ambulanspersonal som valt att inte ta med patienter jag ringt dem om där det visat sig vara rejäla felbedömningar från deras sida. Vet att detsamma hänt mina kollegor flera ggr men det brukar inte skrivas avvikelse. Ska ta upp detta till diskussion känner jag för det är viktigt att det kommer fram när det blir fel så att alla kan lära sig något av det.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans