Rosenöga skrev 2013-09-03 01:26:28 följande:
Jag vet att deras uppgift är omöjlig. De kan inte bedöma allt per telefon och jag vet att de har ett otacksamt jobb. Dessutom måste jag säga att man blir alltid vänligt bemött, i varje fall har jag blivit det.
Vad jag menar är, att man kan inte räkna med att vanliga människor som saknar sjukdomsinsikt ska kunna bedöma själva hur allvarligt deras tillstånd är och alltid kunna avgöra om det är nödvändigt med ambulans eller ej.
Inte ens den som är sjuksköterska eller läkare kan alltid bedöma. Många gånger behöver man ha provtagning som underlag för att kunna diagnostisera eller utesluta olika sjukdomar. Då ska man inte tro att patienterna själva ska kunna göra det.
Du har inte fattat vad jag menar öht!
Det är SYMPTOMEN där och då som avgör om man behöver ambulans. Det kan ju visa sig att din hvuduvärk är en tumör, men du kunde sitta upp i en bil och åka utan problem till akuten. Var ambualns nödvändig trots den svåra diagnosen, nej!
Du har ett svullet underben sen några dagar, som är rött och värker. Du åker bil till akuten. Du har en djup ventrombos (ganska allvarligt) var ambulans nödvändigt? Nej....
Du har jättesvårt att andas, låg saturation och hög andningsfrekvens. Du åker ambulans till akuten för det är skitjobbigt, det visar sig vara en simpel influensa. Ambulans transporten nödvädnig, ja den var nog det.
Många svåra diagnoser kan ha ganska lindriga symtom som man faktiskt inte kräver vård på väg till sjukhus för. Och lite simplare diagnoser kan ge kraftiga symtom som gör att ambulans är nödvändigt för du behöver ex syrgras eller inhalationer, smärtlindring.
Kan du förstå att det handlar inte om man behöver till doktorn eller akuten, utan det handlar om om symptomen man har är i behov av vård under vägen!!!! En avgörande skilland.
Fixar man absolut inte egen bil pga sina symtom och har behov av vård under vägen = Ambulans
Har man ingen som kan köra men kan åka vanlig bil = INGEN ambulans
Tror man att man har nån allvarlig sjukdom men sitter upp och pratar ua = Ingen ambulans
Ligger man ner, vrider sig i plågor och är knappt kontaktbar = Ambulans (oavsett vad det visar sig vara i slutändan)