• alice

när skall man ringa efter ambulans

som rubriken anger, jag blir ibland väldigt förvånad.
    Tydligen är det så att människor ringer efter ambulans när deras barn har t.ex. brutit benet, brutit armen, har ett astmaanfall som inte är värre än förra gången eller när barnet  har fått ett getingstick.

Eftersom jag är född på 50-talet  lever jag i den villfarelsen att man ringer efter ambulans när det är fara för livet.
    Det  är det definitivt inte när man brutit betet eller armen. Inte heller när man har ett astma-anfall som man haft flera gånger tidigare.
    Det verkar som om dagens föräldrar ringer efter ambulans närhelst deras barn råkat ut för något. Hur litet det än är.

Vad säger Ni. När ringer du efter ambulans??     

• Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans
  • Mamisita

Svårt det där. Det är väl mer en avvägning beroende på situation, vart man befinner sig, är man själv, vem är det som behöver vård osv.

Vår son är nötallergiker, första gången han fick en anafylaktiskt chock så kördes han in till akuten av oss (då visste vi inte vad som orsakade anfallet men vi förstod att det var allvarligt men inte att det skulle bli så illa som det blev) och under bilfärden kontaktade vi sjukhuset som stod beredd att skicka en mötande ambulans. Nu hann vi in innan dess och fick vård men händer det igen så ringer jag nog ambulans på en gång då jag vet hur snabbt förloppet kan vara. Så det bero nog lite på vad man har för erfarenheter innan hur man gör bedömningen.

• Medusan

Jag tycker personligen att det är lite för mycket fokus på att det ska vara fara för liv för att man ska tillkalla ambulans. Akut och svår smärta och andra svåra tillstånd kan mycket väl också kräva ambulans även om det inte är någon fara för liv.

• Scrubs81
    Medusan skrev 2013-09-04 22:16:37 följande:
    Jag blev inte inkopplad något mer den natten eftersom att de inte hörde av sig något mer. Ambulans var där vid 03-tiden. Den anhöriga som blev kvar hos kvinnan ombads att trycka på trygghetslarmet om det blev värre under natten eftersom att ny ställning då skulle tas men de hörde inte av sig något mer under natten.

Det var när hemtjänsten var där på morgonen som kontakt med kommun-ssk togs igen och då man ringde 112 för andra gången då de direkt tog henne med sig. Läget var detsamma då som det hade varit under natten.
    03. Jag trodde dom varit där vid typ 18. Inget om att de ansåg hon kunde åka till sin VC på morgonen, några timmar senare?
  • Mamisita
    Medusan skrev 2013-09-04 22:20:20 följande:
    Jag tycker personligen att det är lite för mycket fokus på att det ska vara fara för liv för att man ska tillkalla ambulans. Akut och svår smärta och andra svåra tillstånd kan mycket väl också kräva ambulans även om det inte är någon fara för liv.

Ja det ger ju möjlighet till smärtlindring. Och är man dessutom själv vid en sådan situation och oförmögen att ta sig till sjukhus själv så skulle jag nog ringa.
  • Scrubs81
    Medusan skrev 2013-09-04 22:20:20 följande:
    Vilka andra svåra tillstånd tänker du på?

Jag har räknat upp flera andra saker än fara för liv, såsom svår smärta. Är itne alls inne på detta med enbart fara för liv, utan för att man behöver vård under transporten!!!! Där och då, man kan inte vänta på nån form av vård!
  • Medusan
    Scrubs81 skrev 2013-09-04 22:21:10 följande:
    03. Jag trodde dom varit där vid typ 18. Inget om att de ansåg hon kunde åka till sin VC på morgonen, några timmar senare?
    Nej de tyckte att vi skulle boka ett hembesök av läkare vilket också gjordes. Min egen bedömning var att hon behövde akut hjälp där och då och därför valde jag att ringa 112 och inte boka hembesök av läkare som jag vet kan ta upp till 7 timmar innan de kan komma. Hembesöket hann inte bli av innan ambulans tillkallades igen på morgonen dock. Läkaren som gör hembesök har ju inte heller tillgång till inhalationer eller syrgas så de hade ju inte heller kunnat hjälpa henne med de akuta problemet.

Med facit i hand är jag helt övertygad om att det rätta hade varit att ta henne med sig.
  • Scrubs81
    Medusan skrev 2013-09-04 22:31:56 följande:
    Nej de tyckte att vi skulle boka ett hembesök av läkare vilket också gjordes. Min egen bedömning var att hon behövde akut hjälp där och då och därför valde jag att ringa 112 och inte boka hembesök av läkare som jag vet kan ta upp till 7 timmar innan de kan komma. Hembesöket hann inte bli av innan ambulans tillkallades igen på morgonen dock. Läkaren som gör hembesök har ju inte heller tillgång till inhalationer eller syrgas så de hade ju inte heller kunnat hjälpa henne med de akuta problemet.

Med facit i hand är jag helt övertygad om att det rätta hade varit att ta henne med sig.
    Jag var inte där, men jag bara reagerade på tiden...
  • Mamma0911

Har ringt en gång för trodde sonen svalt nått å hans andning inte var som den skulle, fast han mådde bra då han kom så ville dom ändå ta in han på lassa för att vara säkra.

Dom sa att jag gjorde rätt att ringa Glad

• Medusan
    Scrubs81 skrev 2013-09-04 22:29:53 följande:
    Vilka andra svåra tillstånd tänker du på?

Jag har räknat upp flera andra saker än fara för liv, såsom svår smärta. Är itne alls inne på detta med enbart fara för liv, utan för att man behöver vård under transporten!!!! Där och då, man kan inte vänta på nån form av vård!
    Nej har inte sagt att du är helt inne på detta med fara för liv heller så du behöver inta ta åt dig

Mycket av de diskussioner som förs är dock relaterat till fara för liv tycker jag.

Akut smärta är väl det främsta symtomet jag syftar på men det skulle också kunna vara t.ex. svår ångest eller icke-livshotande andningsbesvär som i fallet jag själv tog upp. Symtom som orsakat mycket lidande som akut behöver lindras där så inte kan ske på plats.

• nanneN
    Medusan skrev 2013-09-04 22:00:13 följande:
    Ja jag känner absolut att det rätta hade varit att ta med henne och jag blir väldigt bestört över det lidande hon behövde utstå en hel natt bara för att ambulanspersonalen inte ville ta henne med

Allt handlar inte om att rädda liv, det handlar också om att lindra lidande. En nog så viktig uppgift. Mina ledord som sjuksköterska är:

"Ibland bota
    Oftast lindra
    Alltid trösta"
    Jag anser att det är en väsentlig skillnad på rollen som sköterska på ett sjukhus och sköterska i en ambulans.

I en ambulans är den primära uppgiften att se till att patienten snarast *transporteras* till vård. Kräver transporten livsuppehållande åtgärder, smärtlindring eller vad det nu må vara så ska det givetvis göras, men den primära uppgiften är fortfarande att transportera.

En sköterska stationerad på en akutmottagning däremot kan mycket väl, och bör även, prioritera annorlunda. Att bota och vårda är givetvis alltid primärt, men saker som att lindra och trösta behöver inte alls komma långt efter.

Passar på att slänga in en kuggfråga:
    Låt säga att en ambulans har två larm. Inget av dom är livshotande, dock har båda smärtsamma skador.
    Ambulansen kan nu välja på att åka på det första larmet, sätta smärtstillande och lindra den första patientens lidande, trösta, prata med anhöriga osv för att sedan transportera patienten till närmsta sjukhus. Detta med med bieffekten att patient två kommer att tvingas lida en längre stund.
    Alternativet är att ambulansen enbart prioriterar transport, vilket resulterar i att båda patienterna kommer att ha ont men båda kommer snabbare under vård och kan få lindring.
    Vilket alternativ skulle du välja?

Jag skulle uppskatta om man inte hittar på egna alternativ såsom "man kan sätta smärtstillande medans man transporterar patient ett" eller liknande. Scenariot är givetvis påhittat för att illustrera den typ av val man kan tvingas göra som ambulanspersonal och behöver inte alls vara ett verkligt scenario, utan ska bara framhäva den typ av situation man ofta befinner sig i.
Svar på tråden när skall man ringa efter ambulans