• Anonym (Felix)

Pullar henne i sömnen

Anonym (qwerty) skrev 2018-12-30 11:35:05 följande:
    Man kan också se det som att om folk inte fattar att man givetvis inte har sex med någon som sover, så är det ett större problem. 

Och det problemet har vi dessvärre idag. Nu syftar jag inte till din privata överenskommelse med din nuvarande partner, utan till alla fall där personer kommit undan våldtäktsdomar med ursäkten att "hon sov ju, så jag fattade inte att hon inte ville". 

Om det inte fanns en obegripligt spridd uppfattning av det slaget, accepterad till och med av rättsväsendet, skulle det naturligtvis inte behövas pedagogiska, lätt humoristiska filmer om självklarheter, det har du rätt i. 

Däremot är det oerhört vanligt även i helt normala relationer, utan destruktiva inslag, att man tror sig redan veta vad partnern vill och tänker och är okej med, och därför struntar i att fråga och kommunicera sådant efter en tid.

Det är vanligt att även de som själva är säkra på att de känner partnern utan och innan, ändå kan ha totalt fel i somliga frågor. Och att man inte har någon bra taktik att ta upp sådana ämnen med varandra, utan hellre håller god min, sopar under mattan eller fejkar. Eller exploderar efter tillräckligt lång tid. 

Fråga vilken psykolog eller relationsterapeut som helst. 
    Ja det finns säkert men som sagt så i en sund relation där man är genuint intresserade av varandra så behövs inga samtal eller överenskommelser, det fungerar helt utmärkt ändå.

Men visst många kvinnor och män idag verkar ha tappat förmågan att kommunicera och då är det nog bra med allehanda instruktionsfilmer och övertydliga instruktioner. Samtidigt kan jag känna att många också överdriver detta och jag ifrågasätter huruvida de ens ska ha en partner om de reagerar med en kraftfull ilska om någon gör något utan att ha frågat innan, det blir ett väldigt fyrkantigt och svårt förhållande då.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Felix) skrev 2018-12-30 11:56:58 följande:
    Ja det finns säkert men som sagt så i en sund relation där man är genuint intresserade av varandra så behövs inga samtal eller överenskommelser, det fungerar helt utmärkt ändå.

Men visst många kvinnor och män idag verkar ha tappat förmågan att kommunicera och då är det nog bra med allehanda instruktionsfilmer och övertydliga instruktioner. Samtidigt kan jag känna att många också överdriver detta och jag ifrågasätter huruvida de ens ska ha en partner om de reagerar med en kraftfull ilska om någon gör något utan att ha frågat innan, det blir ett väldigt fyrkantigt och svårt förhållande då.
    Sverige är fullt av män som inte har en aning om vad deras fru vill ha i julklapp, som aldrig skulle våga köpa ett klädesplagg till henne och absolut inte kan pricka in vilken parfym hon skulle uppskatta. 

Faktum är att många av dessa män blir irriterade över förväntningen på att de borde kunna gissa detta. "Jag är väl ingen tankeläsare!" fräser de, fast de bott med kvinnan i fråga i åratal.

Och jag håller med dem. Sånt går inte att veta tvärsäkert,  om man inte har en ständigt pågående diskussion. En hyfsad chansning kan man nog åstadkomma, men med ganska hög sannolikhet för att det blir helt fel i slutändan, trots ett gott uppsåt.

Varför skulle det vara någon skillnad när det gäller sex? Varför tror man att tankeläsningen och den subtila avkodningen fungerar fläckfritt på det området?
  • molly50
    Anonym (Felix) skrev 2018-12-29 19:29:15 följande:
    Som sagt, i ett sunt förhållande behöver man inte prata om nivån på sex, man bara vet liksom.

Men folk kanske inte är genuint intresserade av varandra numera. Är man inte det då kanske det är lättare att dra kränktkortet än att försöka engagera sig. Men då skulle jag hellre vara singel än leva med så ytliga och enkla människor.
    I ett sunt förhållande s antar man inte saker utan man pratar med varandra.
    Tycker man det är jobbigt att prata och visa hänsyn och respekt för någon annan så ska man kanske inte ha ett förhållande.
    Carpe Diem
  • molly50
    Desire223 skrev 2018-12-29 19:52:15 följande:
    Fem år har tydligen inte gjort dig någon nytta alls...
    Det verkar inte bättre.
    Carpe Diem
  • Anonym (Felix)
    Anonym (qwerty) skrev 2018-12-30 12:53:49 följande:
    Sverige är fullt av män som inte har en aning om vad deras fru vill ha i julklapp, som aldrig skulle våga köpa ett klädesplagg till henne och absolut inte kan pricka in vilken parfym hon skulle uppskatta. 

Faktum är att många av dessa män blir irriterade över förväntningen på att de borde kunna gissa detta. "Jag är väl ingen tankeläsare!" fräser de, fast de bott med kvinnan i fråga i åratal.

Och jag håller med dem. Sånt går inte att veta tvärsäkert,  om man inte har en ständigt pågående diskussion. En hyfsad chansning kan man nog åstadkomma, men med ganska hög sannolikhet för att det blir helt fel i slutändan, trots ett gott uppsåt.

Varför skulle det vara någon skillnad när det gäller sex? Varför tror man att tankeläsningen och den subtila avkodningen fungerar fläckfritt på det området?
    Nu glider du ifrån ämnet lite. Detta går säkert att fundera över men som sagt har man ett genuint intresse av sin partner så behövs det inte alltid ord. Dessutom är det märkligt att man blir arg på den man säger sig älska om denne inte gör som man har tänkt sig.

Älskar man verkligen någon då har man en betydligt större tolerans och man korrigerar vänligt. Men som sagt tidigare så verkar en del uppenbarligen ha stora problem med det (speciellt kvinnor känns det som) och då är nog övertydlighet det bästa annars kommer vårt rättsväsende snart digna i allehanda ord mot ord tjafs

Nog sagt om detta för min del, jag har sett vad som har skrivits och jag respekterar att vi ser olika på det.

Solen skiner och jag ska ta mig en promenad. Önskar er alla ett riktigt Gott Nytt år.
  • Anonym (Felix)
    molly50 skrev 2018-12-30 13:24:25 följande:
    Tycker man det är jobbigt att prata och visa hänsyn och respekt för någon annan så ska man kanske inte ha ett förhållande.
    Håller inte alls med dig, har man ett genuint intresse av sin partner så vet man helt enkelt utan att fråga. Man har en känsla för det, men har man inte känslan förstår jag att det är svårt att förstå. En del verkar uppenbarligen sakna förmågan och måste ha en övertydlig instruktion hur man beter eller rör sig.

• Anonym (Felix)
    molly50 skrev 2018-12-30 13:24:25 följande:
    Sen finner jag det är märkligt att du tycker att man inte borde ha ett förhållande om man kan lösa sakfrågor utan att prata om det.

Att par hittar andra vägar att ha ett fullt fungerande förhållande på, då borde man med din logik inte ha ett förhållande. Väldigt trångsynt värld vill jag då påstå.
  • molly50
    Anonym (Felix) skrev 2018-12-29 23:40:07 följande:
    Ja han måste troligen tycka så eftersom du reagerar så otroligt kraftfullt. Vad har han för val.

Ja fy så hemskt om par som har sex med varandra utan att fråga först. :) Personligen kan jag tycka att om den man säger sig älska försöker förföra en mitt i natten och man reagerar med att bli förvanband, äcklad,rädd och illamående nja då har man långt andra problem att ta i tu med. Jag förstår verkligen om ni då måste prata öppet om allt.
    Jag hade en killkompis som blev kär i mig och soms kulle sova hos mig efter en krogkväll.
    Jag bad honom sova i soffan vilket han också gjorde till en början.
    Senare vaknade jag av att han lagt sig bakom mig i min säng och hade halva inne.
    Jag blev arg och röt ifrån. Men det var kanske också konstigt,enligt dig,att jag blev arg?
    Han var ju kär i mig,var hans ursäkt.
    Carpe Diem
  • Anonym (Felix)
    molly50 skrev 2018-12-30 13:38:09 följande:
    Jag hade en killkompis som blev kär i mig och soms kulle sova hos mig efter en krogkväll.
    Jag bad honom sova i soffan vilket han också gjorde till en början.
    Senare vaknade jag av att han lagt sig bakom mig i min säng och hade halva inne.
    Jag blev arg och röt ifrån. Men det var kanske också konstigt,enligt dig,att jag blev arg?
    Han var ju kär i mig,var hans ursäkt.
    Ja det var ju inte så konstigt, det var ju en killkompis, ni var inte i något förhållande så jag förstår att du reagerade då men det har inget med det vi har skrivit om ovan, nu blandar du och ger ordentligt.

• molly50
    Anonym (Felix) skrev 2018-12-30 00:31:08 följande:
    Ja och om nu person ifråga vaknar och inte vill så är det bara att vänligt säga nej så vet den andre. Lättplätt. Det behöver inte vara mer dramatiskt än så. Men uppenbarligen verkar inte par idag känna av varandra utan måste vara övertydliga för att fatta var de står.

Man kan ju då också undra hur mycket paren verkligen älskar varandra idag då eftersom man genast tar till övergrepp och andra rätt starka ord över närmanden från den man säger sig älskar. Älskar man verkligen någon då borde man ha rätt stor tolerans på att någon försöker få till sex och vill man inte borde man också vänligt men bestämt avvisa det.

Ärligt talat tror jag vi pratat om par här som egentligen har helt andra problem i bagaget dom ligger till grund.
    Älskar man varandra så utsätter man inte sin partner för övergrepp när h*n sover. 
    Sen finns ju även de som inte kan ta ett enkelt nej utan blir sura. Det är väl,i så fall,lika illa. Då respekterar man inte varandra.
    I TS fall så vaknade inte ens flickvännen. Då var han kanske inte så bra på det han gjorde heller.  ^^
    Carpe Diem
Svar på tråden Pullar henne i sömnen