Pullar henne i sömnen
Anonym (qwerty) skrev 2018-12-30 11:35:05 följande:
Man kan också se det som att om folk inte fattar att man givetvis inte har sex med någon som sover, så är det ett större problem. Och det problemet har vi dessvärre idag. Nu syftar jag inte till din privata överenskommelse med din nuvarande partner, utan till alla fall där personer kommit undan våldtäktsdomar med ursäkten att "hon sov ju, så jag fattade inte att hon inte ville".
Om det inte fanns en obegripligt spridd uppfattning av det slaget, accepterad till och med av rättsväsendet, skulle det naturligtvis inte behövas pedagogiska, lätt humoristiska filmer om självklarheter, det har du rätt i.
Däremot är det oerhört vanligt även i helt normala relationer, utan destruktiva inslag, att man tror sig redan veta vad partnern vill och tänker och är okej med, och därför struntar i att fråga och kommunicera sådant efter en tid.
Det är vanligt att även de som själva är säkra på att de känner partnern utan och innan, ändå kan ha totalt fel i somliga frågor. Och att man inte har någon bra taktik att ta upp sådana ämnen med varandra, utan hellre håller god min, sopar under mattan eller fejkar. Eller exploderar efter tillräckligt lång tid.
Fråga vilken psykolog eller relationsterapeut som helst.
Men visst många kvinnor och män idag verkar ha tappat förmågan att kommunicera och då är det nog bra med allehanda instruktionsfilmer och övertydliga instruktioner. Samtidigt kan jag känna att många också överdriver detta och jag ifrågasätter huruvida de ens ska ha en partner om de reagerar med en kraftfull ilska om någon gör något utan att ha frågat innan, det blir ett väldigt fyrkantigt och svårt förhållande då.