• Anonym (Rewind)

Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!

Ful, degig mage med massor av bristningar. Platta, hängiga bröst med massor av bristningar. Kilon som är svåra att bli av med. Ingen sexlust på flera år. Extrem sömnbrist som gör en galen. Förhållandet går i bitar (säkert mycket pga ovanstående obefintliga sex och sömnbrist plus att man plötsligt ser andra sidor hos sin respektive som man inte vetat innan eftersom man inte hade barn ihop).
    Klängigt barn som är helt låst vid en förälder som helst skall göra ALLT som har med barnet att göra HELA TIDEN, för annars blir det skrik och hysteriska utbrott. Noll energi, tålamod och livsgnista. Ingen att prata med eftersom man aldrig kan ta med barnet och umgås "normalt" med någon för att barnet måste passas på exakt hela tiden om man inte är hemma där saker och ting är barnsäkrat. (Och då är det ändå en 2,5 åring vi pratar om och ingen bebis.) Alltså finns i princip inga vänner kvar. Umgängeskretsen består av kollegorna man träffar under arbetstid, maken och barnet. Släkt ibland, när man känner att man har lite energi till att vara social (eller helt enkelt känner sig tvungen eftersom det var så längesedan man träffades sist).
    Träffade en vän (som ej har barn) ute på en lekplats och hon har i efterhand berättat att hon vart helt slut efteråt. Hon fattade inte hur jag orkar ha det så varje dag, hela tiden. Inte jag heller var mitt svar.....
    Längtade mycket efter barn innan, men i efterhand har jag många gånger tänkt att om jag vetat hur det skulle bli så hade jag aldrig skaffat barn.
    Helst av allt vill jag spola tillbaka bandet, men det går ju inte.
    Vet att jag är en vidrig människa som inte är värd att ha ett barn och att det är synd om mitt barn eftersom det inte valt att bli född. Så det behöver vi inte ta upp en miljon gånger.
    Vill bara varna alla som är sugna på barn. Prepare for hell on earth!

• Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!
  • Anonym (nej)
    Sebastian72 skrev 2013-09-04 15:05:07 följande:
    Plus på den. Och redan nu, med två på fyra och sju, är ju småbarnsstressen över. 

Vad jag däremot vet är att ALLA äldre människor jag mött, utan barn, beklagar sej över detta faktum. Och att jämnåriga singlar utan barn bara blir knäppare och knäppare:)

Och herregud vad mycket harmoniskare jag blivit sen barnen kom...
    Hurdå knäppare och knäppare?
  • Sebastian72
    Anonym (nej) skrev 2013-09-04 15:08:06 följande:
    Hurdå knäppare och knäppare?
    Mer egoistiska och egenartade människor än barnlösa singlar i 40-årsåldern har jag aldrig träffat:).

Dom flesta går vidare, utvecklas, inser att världen inte kretsar kring dem - medan (nu talar jag iof om mina gamla kill-polare) hänger fortfarande på samma gamla barer och tuggar samma gamla skit och tror att folk fortfarande tycker dom är spännande och intressanta. Det är dom inte:). 
  • Anders 386

Jag är 57 år. Har tre vuxna barn, alla har partner. Två barnbarn.
    Jag känner mig rik. Det min familj gett mig känslomässigt kan inte uppvägas av någonting materiellt överhuvudtaget. 

Vi har fått många vänner genom våra barn. Och nu ännu fler vänner genom svärföräldrar till barnen. Visst hade vi också jobbiga småbarnsår - men jag har aldrig en sekund ångrat att vi skaffade barn. Man får tusenfalt igen. Och man får uppleva känslor som man inte trodde var möjligt. (Iofs både positiva o negativa känslor.)
    Att ha barn är att LEVA. Skrattande 

• Anonym (cirrus)

Man FÅR givetvis känna som du gör. Däremot MÅSTE man inte det och det låter verkligen, verkligen som att du behöver hjälp att hitta glädje och balans i ditt liv. Om du redan (under den senaste tiden) försökt få komma till BVC-psykolog och de nekat dig så kan du söka psykolog privat. Det är möjligt att du inte riktigt ser hur ditt liv skulle bli bättre av att "bara prata" om det men jag tror inte jag är den enda som blivit förvånad över hur mycket psykologsamtal faktiskt kan förändra. Om du inte orkar söka psykolog själv så får du helt enkelt tala om för din man hur du mår och be honom hjälpa dig att boka tid, Och du, vänta inte - att låta livet rulla på och vara olycklig och missnöjd är ju faktiskt onödigt. Kram!

• Anonym (Mamma till 2)

Att ha barn ÄR jobbigt och jag förstår dig. Har du ingen vän med barn som du skulle kunna umgås med? Har jag haft en helvetes morgon med mina små och träffar en kompis senare så känns allt så mycket lättare. Du kanske skulle kunna prova på olika aktiviteter med ditt barn (öppna förskolan, simning osv) och där kanske du också kan skapa vänskap med andra föräldrar. Det är viktigt att kunna få prata av sig med folk som känner igen sig. Lycka till och försök att njuta av ditt barn!

• Anonym (Sömnstrul)
    Anonym (7 år) skrev 2013-09-04 15:02:51 följande:
    Jag skulle kunna offra en arm om det bara gav mig ett barn så lite bristningar och degig mage och noll nattsömn är inget jag ens skulle reflektera över om jag hade den enorma förmånen att få bli mamma! Känner man såna tveksamheter bör man kanske avstå,men det finns inget i världen som skulle få mig att avstå från att fortsätta försöka få barn! Det är värt nästan vad som helst att äntligen få barn...

Lätt att säga nu. Jag var fullt beredd på att livet skulle ändra sig totalt när vi fick barn. Att inget skulle bli som vanligt men trots det sitter jag nu 3,5 år senare och kämpar rejält för att lappa ihop vårt förhållande. Jag fick en helvetesgraviditet och i efterhand kan jag säga att jag blev deprimerad av att vara gravid men ingen i vården frågade någonsin hur jag mådde. Efter förlossningen fick vi ett ljuvligt litet knytet som inte sov, hade kolik och kräktes konstant. Det sista var reflux men inget som BVC inte tyckte var normalt och jag var en trött, rädd och deprimerad förstagångsmamma som trodde dem. Jag önskar att jag hade haft orken att stå på mig, sonen kunde kaskadkräkas över tio gånger på en dag och då menar jag verkligen kaskad. Hela han, hela mig och allt som var i närheten såsom soffa, vagn, babyskydd... Katten blev också kräkt på. Jag kan nu säga att min depression blev värre efter jag fått barn men återigen fångade ingen i vården upp mig trots att BVC faktiskt ska titta efter det. Vi fick en värdelös lapp att fylla i som jag självklart ljög på. Jag menar jag tyckte att jag minsann skulle bli den perfekta mamman. Som inte fick sova på över 2,5 år, som inte vågade be om hjälp för då var jag en dålig mamma, som bakade allt bröd själv, lagade all barnmat själv. Jag märkte aldrig depressionen och sambon fångade inte heller upp men det är inte konstigt. Den stackarn tvingades leva med det varje dag. Jag älskar mitt barn och han är en härlig 3 åring med en satans vilja och temperament och han är mitt allt. Men nu först inser jag att få barn inte var en dans på rosor och nästan tre års konstant sömnbrist kan knäcka vem som. Det blir inga fler barn för oss. Aldrig. Nu ska vi läka, hitta tillbaka till varandra och njuta av det barn vi har men vägen tillbaka är lång och inte enkel. Och då hade vi varit ihop länge innan vi skaffade ban och vi var trygga i varandra och klarade allt tillsammans.
  • Anonym (nej)
    Sebastian72 skrev 2013-09-04 15:20:03 följande:
    Mer egoistiska och egenartade människor än barnlösa singlar i 40-årsåldern har jag aldrig träffat:).

Dom flesta går vidare, utvecklas, inser att världen inte kretsar kring dem - medan (nu talar jag iof om mina gamla kill-polare) hänger fortfarande på samma gamla barer och tuggar samma gamla skit och tror att folk fortfarande tycker dom är spännande och intressanta. Det är dom inte:). 
    Hm, nä, att inte utvecklas låter ju tråkigt. Men det finns ju andra sätt att göra det än att skaffa barn?
  • Anonym (barnfri)
    Sebastian72 skrev 2013-09-04 15:20:03 följande:

Lika egoistiska som föräldrar som tror sig vara bättre än de utan barn och anser att deras ungar är världens medelpunkt inte bara dem utan för alla människor? Säger inte att alla föräldrar är såna, men vissa blir så när de får barn.
  • Förkunnaren

Inte för att vara "sån" men du är i alla fall inte ensamstående med barnet, vilket jag var. Ja det var asjobbigt för det mesta men jag fick helt enkelt lägga om livschemat. Jag träffade ändå vänner för jag tog med mig sonen till dem eller så kom de hem till mig etc. och ja min son var JÄTTEJOBBIG som bebis/småbarn.

Du har säkert hört det förr men det blir faktiskt bättre ju större de blir! Det gäller att härda ut och gilla läget så länge. Sedan kanske du behöver en paus, kanske kan du åka bort över helgen ensam t.ex? Boka in en eller 2 dagar i månaden där du gör något ensam? Går ut med en kompis? Går på massage? Går på teater? Vad vet jag, något bara för dig.

Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!