• Anonym (Rewind)

Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!

Ful, degig mage med massor av bristningar. Platta, hängiga bröst med massor av bristningar. Kilon som är svåra att bli av med. Ingen sexlust på flera år. Extrem sömnbrist som gör en galen. Förhållandet går i bitar (säkert mycket pga ovanstående obefintliga sex och sömnbrist plus att man plötsligt ser andra sidor hos sin respektive som man inte vetat innan eftersom man inte hade barn ihop).
    Klängigt barn som är helt låst vid en förälder som helst skall göra ALLT som har med barnet att göra HELA TIDEN, för annars blir det skrik och hysteriska utbrott. Noll energi, tålamod och livsgnista. Ingen att prata med eftersom man aldrig kan ta med barnet och umgås "normalt" med någon för att barnet måste passas på exakt hela tiden om man inte är hemma där saker och ting är barnsäkrat. (Och då är det ändå en 2,5 åring vi pratar om och ingen bebis.) Alltså finns i princip inga vänner kvar. Umgängeskretsen består av kollegorna man träffar under arbetstid, maken och barnet. Släkt ibland, när man känner att man har lite energi till att vara social (eller helt enkelt känner sig tvungen eftersom det var så längesedan man träffades sist).
    Träffade en vän (som ej har barn) ute på en lekplats och hon har i efterhand berättat att hon vart helt slut efteråt. Hon fattade inte hur jag orkar ha det så varje dag, hela tiden. Inte jag heller var mitt svar.....
    Längtade mycket efter barn innan, men i efterhand har jag många gånger tänkt att om jag vetat hur det skulle bli så hade jag aldrig skaffat barn.
    Helst av allt vill jag spola tillbaka bandet, men det går ju inte.
    Vet att jag är en vidrig människa som inte är värd att ha ett barn och att det är synd om mitt barn eftersom det inte valt att bli född. Så det behöver vi inte ta upp en miljon gånger.
    Vill bara varna alla som är sugna på barn. Prepare for hell on earth!

• Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!
  • EllisBell

Har inte sett något puttinuttskryt i tråden alls. Men ibland är det ju faktiskt föräldern det är fel på och inte barnet. Ibland behöver vissa en spark i röven.

• Anonym (i)

Dont worry, jag tänker aldrig någonsin skaffa barn. Tycker det är självisk att vilja sätta ett till barn på jorden när det redan finns så många som behöver ett hem och kärlek. Jorden är redan överbefolkad.
    Tycker bebisar kan vara jättegulliga, men jag tänker lite längre än så.

• Kristina 981

Anser du att trådstartaren är en sådan viss som behöver en spark i röven?

EllisBell skrev 2013-09-04 11:49:48 följande:
    Har inte sett något puttinuttskryt i tråden alls. Men ibland är det ju faktiskt föräldern det är fel på och inte barnet. Ibland behöver vissa en spark i röven.

• ja men va fan

Hade jag vetat innan jag fick barn hur mkt jobb och slit och stress och tålamod det skulle innebära så hade jag aldrig skaffat några.
    Men nu är det sex år sedan han kom, min största kärlek på jorden, den fantastiska skitungen som vet exakt vilka punkter som triggar mamma och han trycker på dem igen och igen och igen.
    Vi har inte haft någon avlastning med honom, det vi gör gör också han. Och det har varit skitjobbigt, det har funnits dagar då jag velat gå hemifrån och inte komma tillbaka, MEN han har hela tiden varit värd det, han är fantastisk trots att mina nerver ibland ligger och vibrerar utanpå kroppen.

Och det blir bättre, allt eftersom de blir äldre så blir de mer självständiga, skaffar sig vänner och tillslut så ser man dem bara till middagen och när det är dax att göra kväll... då önskar man att man fick tillbaka det där knyttet som hängde i byxbenen och bara ville mysa och gosa så som små knyttar kan... 

• Anonym (Stärkt)

Haha ja ts du slog huvudet på spiken, precis så är det med barn. Kroppen förändras, personligheten, lust o ork likaså...... MEN för oss har det varit tvärt om. Vi blev mer stärkta i vårt förhållande. Vi är numera en familj. Vi prioriterar inte sena uppekvällar, eller utenätter. Inte heller att fara o flyga jorden runt. Den tiden är förbi för oss. Vi älskar våra mysiga kvällar med barnen, han älskar min modersfigur jag fick efter barnen. Lusten kommer o går för oss båda o vi är med på det bägge. Vi tar o ger mycket mer nu än innan på ett annat sätt. Så även om barnen gör oss trötta o ful i figuren så älskar vi varandra mer nu.

• Fridayyy
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-09-04 11:05:08 följande:
    Förra veckan visade sig att jag var gravid (med första barnet), det har varit mycket tankar & funderingar om hur det skulle bli, om jag skulle vara en bra mamma, om jag skulle skulle älska mitt barn lika mycket som alla säger att man blir att göra, det lutade åt att behålla barnet men efter jag läst denna tråd känner jag bara HJÄLP, så där vill inte jag känna!!!!!!? Det är ju mardrömmen,ångrar mig att jag läste detta! Men lycka till, hoppas det ordnar sig!
    De flesta känner ju inte så här...jag tycker det var värt det alla ggr och bryr mig inte om degmagen....
  • Saffransgul

Jag känner inte som du TS. Min kropp har förändrats men jag är ärligt glad över varje bristning och varje ärr.
    Det är min kroppskarta och speglar mitt liv och det är mina barn en del av.

• whybother
    felisa skrev 2013-09-04 11:37:51 följande:
    Ts, efter att ha läst dina inlägg så har jag fått en stor förståelse för dig och din situation. Inte på det viset att jag nödvändigtvis känner igen mig. Jag har själv ett barn i samma ålder och upplever det som att vara mamma är det bästa som har hänt mig. Men, i vårt samhälle är det inte ok att visa en fasad som inte är perfekt tillrättalagd. Man känner inte att det går för sig att ha känslor som man upplever viker av från vad som betraktas som normalt. Och detta tror jag är förödande för många människor. Jag känner själv att jag lever med konstant ångest över allt jag inte gör/känner för mitt barn.

Du är fullt berättigad att ha de känslor som du har. Jag hade säkert också kunnat hamna där under rätt (fel) förutsättningar. Om du möjligtvis bor i Göteborg och behöver prata om detta svåra ämne, föräldraskap, lite mer konkret. Hör av dig!   

Jag känner också sådär, det är så laddat att tala om det som inte är perfekt. Som mamma ska man älska varenda sekund med barnen och gråta blod om man är ifrån dem. Men inget i livet är väl perfekt hela tiden? Inte föräldraskap heller. Synd bara att man inte får tala om det.
  • Anonym (i)

Skaffa en katt istället. De är sötare och kräver inte lika mycket jobb.

• Anonym (Sofia)

Vet du, jag känner verkligen igen mig i det du skriver.

Det blev inte som jag tänkt mig, och hur många gånger har jag inte tänkt att jag nog inte är mammamaterial...

Ångesten som gnager i en för att man känner som man gör är inte att leka med.

Jag kunde inte klaga på sömnbrist för min goding sov gott om natten.

Men vardagen med ett krävande barn kan ändå vara lamslående.

Frågade massor med gånger på BVC om barn verkligen kunde vara konstant missnöjda. Fick svaret att vissa barn var så, att de hade humör.

Tyvärr blir det ju en ond cirkel. Man förväntar sig till sist att varje dag ska kantas av konflikter och missförstånd. Det blir svårt att se barnet när man bara ser det mörker som är så betungande.

Jag upplevde att mitt barn inte hade tålamod till något. Aldrig kunde vänta ens en minut. Men nog var det så att vi bäddat för det till viss del. Som förälder till ett barn finns det sällan ursäkter till att låta barnet vänta. Det finns inga syskon som också kräver sitt.

Min vändning kom när jag fick tipset av en bekant att läsa Barnaboken av Anna Wahlgren. Jag har bara hört talas om hennes sömnmetoder och funderade därför på att köpa boken och dunka den i huvudet på min bekanta.

Men så bad hon mig att läsa bara några kapitel om trots och bemötande.

Jag läste, med ett öppet sinne. Och jag fann att kärringen faktiskt nog hade en del poänger.

Jag ändrade mitt bemötande av barnet, och blev överraskad över hur mycket jag fick tillbaka. Helt plötsligt kunde jag kommunicera med mitt barn. Jag kunde förebygga de utbrott jag annars brottades med dagligen bara genom att vara mer positivt inställd. Att göra på ett sätt jag annars aldrig hade tänkt på i mitt nattsvarta mörker.

För nog är det sant det hon skriver om att våra barn inte föddes för att ligga oss till last.

Det där med att ta barnet i bruk tog jag också fasta på. Hur dum hade jag inte varit som trodde att jag måste göra allt själv? Jag fick mig en fantastisk liten hjälpreda som hämtar potatis, skalar den, packar upp matvaror, sorterar tvätt, lägger tvätt i maskinen, diskar, startar diskmaskinen och rör om i grytor. Och så stolt han är när han kan, och glädjen i hans ögon över att jag blir glad och tacksam.

Att "arbeta" tillsammans har absolut fört oss närmare och givit något att bygga vidare på relationen genom.

När möjligheterna till att vara glada tillsammans öppnades såg jag också massor av signaler jag hade missat. Nu när han blir två år har vi en lång lista över födoämnesintoleranser. När viss mat började uteslutas märkte vi en markant skillnad i hans humör.

Det är inte lätt att vara glad när man är sjuk.

Visst har han fortfarande sina dagar då han är mindre kul att vara med, men vem har inte det?

Idag känner jag att jag allt oftare kan njuta av att vara mamma till den här lilla älsklingen.

Förhållandet mellan mig och hans pappa har också blivit bättre när vi nu har energi och tid till att ge varandra en kram, hålla handen en stund och kan prata utan att någon sliter oss i byxorna och kräver 100%.

Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!