• Anonym (Rewind)

Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!

Ful, degig mage med massor av bristningar. Platta, hängiga bröst med massor av bristningar. Kilon som är svåra att bli av med. Ingen sexlust på flera år. Extrem sömnbrist som gör en galen. Förhållandet går i bitar (säkert mycket pga ovanstående obefintliga sex och sömnbrist plus att man plötsligt ser andra sidor hos sin respektive som man inte vetat innan eftersom man inte hade barn ihop).
    Klängigt barn som är helt låst vid en förälder som helst skall göra ALLT som har med barnet att göra HELA TIDEN, för annars blir det skrik och hysteriska utbrott. Noll energi, tålamod och livsgnista. Ingen att prata med eftersom man aldrig kan ta med barnet och umgås "normalt" med någon för att barnet måste passas på exakt hela tiden om man inte är hemma där saker och ting är barnsäkrat. (Och då är det ändå en 2,5 åring vi pratar om och ingen bebis.) Alltså finns i princip inga vänner kvar. Umgängeskretsen består av kollegorna man träffar under arbetstid, maken och barnet. Släkt ibland, när man känner att man har lite energi till att vara social (eller helt enkelt känner sig tvungen eftersom det var så längesedan man träffades sist).
    Träffade en vän (som ej har barn) ute på en lekplats och hon har i efterhand berättat att hon vart helt slut efteråt. Hon fattade inte hur jag orkar ha det så varje dag, hela tiden. Inte jag heller var mitt svar.....
    Längtade mycket efter barn innan, men i efterhand har jag många gånger tänkt att om jag vetat hur det skulle bli så hade jag aldrig skaffat barn.
    Helst av allt vill jag spola tillbaka bandet, men det går ju inte.
    Vet att jag är en vidrig människa som inte är värd att ha ett barn och att det är synd om mitt barn eftersom det inte valt att bli född. Så det behöver vi inte ta upp en miljon gånger.
    Vill bara varna alla som är sugna på barn. Prepare for hell on earth!

• Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!
  • ajaj

Du kanske borde prata med en kruator, både för din och barnets skull? Kanske har du en förlossnings depression? Lycka till

• Anonym (Hjälp!)

Förra veckan visade sig att jag var gravid (med första barnet), det har varit mycket tankar & funderingar om hur det skulle bli, om jag skulle vara en bra mamma, om jag skulle skulle älska mitt barn lika mycket som alla säger att man blir att göra, det lutade åt att behålla barnet men efter jag läst denna tråd känner jag bara HJÄLP, så där vill inte jag känna!!!!!!? Det är ju mardrömmen,ångrar mig att jag läste detta! Men lycka till, hoppas det ordnar sig!

• miss emmeline

Hej TS! Tycker oxå att det var tungt att kroppen for åt h-vete då man fick barn, mina bröst blev oxå hängigare och magen är ju inte som den var förrFlört Men det är väl inte hela världen? eller?

Sen kan jag inte ALLS känna igen mig i det du skriver att man inte kan åka och hälsa på folk med barnet? Jag har också en 2,5 åring och ALDRIG skulle jag fundera på om det är barnsäkrat? Äter hen smågrejor t.ex? Eller är du rädd att han ska skada sig eller vad? Ingen i min familj, (och då har vi 3 små 2-3 åringar,inkl. våran egen  inom min närmaste umgängeskrets) behöver hålla sig hemma p.g.a sina småttingar? Kanske ni tar lite för stor stress över barnet? Varför kan ni inte åka till ett obarnsäkrat hem?

Inget illa ment, jag bara undrar... Glad Vi har iofs  aldrig ens barnsäkrat hemma öht...  Skrattande 

• Det är bara jag
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-09-04 11:05:08 följande:
    Förra veckan visade sig att jag var gravid (med första barnet), det har varit mycket tankar & funderingar om hur det skulle bli, om jag skulle vara en bra mamma, om jag skulle skulle älska mitt barn lika mycket som alla säger att man blir att göra, det lutade åt att behålla barnet men efter jag läst denna tråd känner jag bara HJÄLP, så där vill inte jag känna!!!!!!? Det är ju mardrömmen,ångrar mig att jag läste detta! Men lycka till, hoppas det ordnar sig!
    Bara för att TS känner så, så betyder det inte att du också ska känna så. Så du kan inte tänka så... Det är inte en dans på rosor, men allt har även att göra med människorna runtomkring, du själv, dina gener, din familj, ensamståede? Stöd från andra osv. Det är sååå olika! Man vet aldrig i förväg, tyvärr! Men "smaken är som baken" bara det att du inte kan ångra med. Men oavsett så är det ju DITT BARN!
  • Anonym (mammamonstret)
    mammatillfyra01 skrev 2013-09-04 10:48:25 följande:
    Hej !

MItt första barn var inte alls lätt. Det tog fem månader innan jag började känna kärlek, före det var det bara pliktkänsla. Han fortsatte att vara  svår, vaknade jättemycket på nätterna ändå från födseln och till att han var fyra, fem, sex år, jag minns inte riktigt längre. Han var trotsig, hamnade i bråk med andra barn, var omöjlig att få iväg till dagis, att få hem från dagis, att få att lyssna, åt som en kratta, envis som bara den. Jag fick tvinga honom till tvättstället (bära) varje gång efter toabesök i ett halvår innan han gick med på att tvätta händerna. Ständiga utbrott, dagmamman klagade, dagis klagade, andras föräldrar suckade, jag fick höra långt senare från deras barn att de inte fick leka med mitt barn "för han var dum". Alla, inklusive min egen mamma, lät oss förstå alla fel vi gjorde i vår uppfostran. Nej, jag brukade tycka att ånej, nu måste jag åka och hämta honom igen, måste jag verkligen ? Jag tänkte inte ens tanken på syskon förrän han var flera år gammal, pga min kraftiga sömnbrist.
    Sen kom tvåan. Pappan och jag var oroliga i början och frågade till och med vårdpersonal om det var något fel på henne, hon var ju så lugn. Var hon sjuk, kanske, hon sov så lugnt och var så förnöjd när hon var vaken. De bara skrattade åt oss och sade att hon var hur normal som helst ! Samma föräldrar, samma uppfostran, samma hem, jag var helt utsövd när hon var liten, var lycklig och hann med fritidsaktiviteter! Kärleken fanns från första stund, den som alla talat om och som jag hade haft så dåligt samvete för att jag inte kände från start med första barnet.
    Samtidigt fick vi hjälp med äldsta barnet, jag gick föräldrautbildning på kommunen, vi var hos barnpsykiater, det var tal om kanske diagnos men det blev aldrig utrett. Allt blev inte bra, men vi lärde oss att hantera honom på ett sätt som fungerade lite bättre, fick större förståelse om hur han var och fick redskap för att kämpa vidare med honom, för det var en fortsatt kamp. En av de stora vinsterna var att vi fick höra att det inte var som alla hade insinuerat, att vi gjorde så fel med honom. Vi var som de flesta andra "vanliga "föräldrar. Han var ett barn som inte var lika lätt som "vanliga " barn, helt enkelt, och vår föräldrauppgift var tyngre. Han är tonåring idag, mycket duktig och speciell, men inte alltid särskilt lätt. Angående mat: Det visade sig långt senare att han är laktosintolerant, det var inte särskilt uppenbart i många år, men han hade ofta ont i magen efter diverse maträtter, kräktes eller fick diarréer. Han åt mycket bättre när vi tog bort laktosen och han förmodligen mådde bättre i magen.

Så kom då trean, sov inte alls, krävde mycket, lynnig, extremt mammig, ja helt enkelt inte så lätt som tvåan. Vi har kunnat hantera hans sätt mycket mycket bättre, han liknar äldste sonen i ganska mycket även om de har sina skillnader. Det som knäckte mig efter ca ett års sömnbrist, och två små under tre hemma plus ett "svårt" storasyskon, var nog just sömnbristen och bristen på tid för mig överhuvudtaget. Jag tror att jag var så nära att bli utbränd som man kan bli. Och ja, det är mycket svårt att uppskatta sina barn när man befinner sig i det tillståndet. Jag fick så småningom avlastning pga arbete (jodå, jag tyckte att jobbet var semester) och sömn pga av vistelse på annan ort. När så fyran kom har det gått upp och ned. Hon är glad och förnöjd men ganska envis. Problemet var att hon inte sov, och inte de andra heller. Precis som du så vaknar jag av barnen, det gör inte min man (eller så får jag väcka honom och då sover alla mindre i slutändan eftersom de små hinner bli ledsna). Jag har i omgångar gått upp 6-10 gånger per natt, månader i sträck, utan möjlighet till återhämtning på dagen. Det gör något med ens syn på barnen, mannen, världen i stort, livet osv. Alla som kommer med fåniga råd om att ta en kväll i badet med luktegott osv har man lust att slänga in i väggen, en sådan droppe i havet hjälper inte ! GRRR tyckte jag. Vändningen kom när barnen började sova bättre och jag fick mer tid över. Jag antar att mer tid över, tja, mina krav är inte längre desamma som vid första barnet när jag sörjde mitt förlorade liv och min förlorade frihet. Jag har numera nästan glömt hur det var att vara så fri, så jag har kanske inte lika höga krav längre...:)

Angående kroppen: det är en lucka mellan första barnet och de andra. När han var ca tre år började jag få fason på kroppen och jag har nog aldrig haft så snygg figur som när han var ca fyra fem år. Det tog liksom ganska lång tid att komma tillbaka, men det gick! Det är värre nu, haha, med tre barn till på raken utan motion mellan, ojojoj! Fast det gör inte lika mycket, jag börjar bli lite tant snart...;)

Den värsta resan var med första barnet, innan vi förstod att vissa barn är svårare än andra och att vi hade fått ett sådant. Mycket lättare med nästa svåra barn när vi visste vad vi skulle göra och vilka krav vi kunde ställa och vad som ungefär är normalt för ett barn i en viss ålder. Och ja, jag har ibland undrat om jag älskade mina svårare barn och jag har kommit fram till att det gör jag även om ibland så vill jag bara kasta ut dem. Barn som låter en sova och som inte klänger hela tiden och bråkar är mycket lättare att älska, men om man tar sig ur sömnbristen och går och får hjälp så blir också svåra barn lättare att älska.    

Man måste inte gå till BUP eller BVC om det känns för stort eller om man inte har förtroende för dem. Vi var hos en privat barnpsykiater och det visste bara vi. Det är gratis hos många för barn.

Du är inte ensam. Fundera på att skaffa hjälp på riktigt. Prata med din man.Lycka till!   
    Känner igen det här. Vi har också ett svårt barn och det ställer krav på dig som förälder som inte alla kan förstå som har vanliga "livliga" barn och som på riktigt tror att det är samma sak. Jämför dig inte med andra TS, ta tillvara på de stunder som är bra och försök hitta barnets positiva sidor och förstärk dessa. Vissa barn är helt enkelt små monster och tyvärr kan det hålla i sig i långa perioder, men även dessa har ofta kortare små ljusglimtar. Mitt lilla monsterbarn är nu 6 år och visst har mycket hänt men grundpersonligheten finns kvar. lättstött, arg för allt och inget, utbrott, svårt att hantera sina känslor på ett socialt accepterat sätt, svårt att älska, sover fortfarande mycket lite. Men å andra sidan kan vi ta med vårt lilla monster på saker nu, göra mer saker tillsammans, bygga upp en förståelse för vad som är ok och vad som inte är det, även om det tycks ta lång tid. En lätt storasyster och en lätt lillebror finns också i familjen och vi har inget att göra med vårt lilla monsters beteende, det är inte vi som uppfostrat fel, gjort fel, älskat fel, tagit hand om fel. Det bara är så.
  • stor grön drake

Detta kunde varit jag/vi.

Min son har en "nästan diagnos", för undersökningen blev inte fullgjord, nytt försök om ett år. Jag hade knappt vänner innan (och haft bristningar och öngbröst till knäna sen jag var 15-16) så jag "förlorade" inte så mycket på det. Min livräddning var min mammagrupp. Min lilla terrorist var enbart nöjd när det hände saker, vilket gjorde att vi var mycket på farten. Livet är helt enkelt drägligare så. Han blir 4 i november och det är ett konstant punktmarkerande om vi är borta. Men vi har ett enormt bra stödnätverk och det är en mental livräddare! Lämna sonen hos morfar! En natt varannan månad överlever gubben utan sömn! Min mamma tog min son en natt i vekan när min man var borta, för som hon sa, hon får ju sova ostörd övriga nätter. Även svärföräldrarna har ställt upp enormt. Detta gör att hos dem vet han vad som gäller och det är tryggt att vara och lämna honom där.

Prata med förskolan! Hör vad de tycker, och be dem sedan om hjälp att få BVC att ge en remiss till BUP. Vi har fått sånt nderbart stöd i år föräldraroll från dem, vi hamnade dit första ången när sonen var 15 månader för att föreståndaren ville att BUP skulle tvinga oss att byta vårdplats. Gick inte så bra för henne, BUP stödde oss och det gjorde enormt mycket att få bekräftat att man gjorde allt "rätt" och det endå inte funkade.

Vill du prata närmare, fråga, eller något, så kan du skicka ett privat meddelande här, eller lägga en kommentar någonstanns i bloggen med en anonym mailadress om du vill vara helt anonym.

• Anonym (sök hjälp)

Men å! Kan inte alla puttinutt föräldrar med underbara lättskötta barn och kärleksfulla partner åtminståne inse att de kanske inte är läge att skryta i just den här tråden. 

TS , du måste få hjälp. Det spelar ingen roll om situationen beror på att barnet är av vildare modellen, du av den känsligare typen, din man av den oansvariga typen. DU mår inte bra, NI måste få hjälp.

1. Ta ett snack med förskolan hur de ser på din son. Tycker de att han är svår att hantera kan det vara läge att ta kontakt med BUP. BVC lyssnar uppenbarligen inte i ditt fall och BUP kan man skriva egenremiss till.
    2. Ta kontakt med VC och fokusera på dig själv. Du mår inte bra, Du behöver hjälp. Kanske behöver du bli sjukskriven en period.
    3. Ni behöver avlastning. Går det att ha barnet på förskolan längre än nu? Kontakta SOC och säg att ni faktiskt behöver avlastning utan att gå under? Köp barnvakt av något företag för att få egentid? Säg som det är till era föräldrar och fråga om de kan passa barnet en helg i månaden? Om du tycker att det är jobigt jämt kanske de kan tänka sig att det är jobbigt ibland.

Det är ditt liv, du måste få en fungerande situation. Att andra inte känner igen sig hjälper inte dig. Du behöver likväl hjälp.         

• felisa

Ts, efter att ha läst dina inlägg så har jag fått en stor förståelse för dig och din situation. Inte på det viset att jag nödvändigtvis känner igen mig. Jag har själv ett barn i samma ålder och upplever det som att vara mamma är det bästa som har hänt mig. Men, i vårt samhälle är det inte ok att visa en fasad som inte är perfekt tillrättalagd. Man känner inte att det går för sig att ha känslor som man upplever viker av från vad som betraktas som normalt. Och detta tror jag är förödande för många människor. Jag känner själv att jag lever med konstant ångest över allt jag inte gör/känner för mitt barn.

Du är fullt berättigad att ha de känslor som du har. Jag hade säkert också kunnat hamna där under rätt (fel) förutsättningar. Om du möjligtvis bor i Göteborg och behöver prata om detta svåra ämne, föräldraskap, lite mer konkret. Hör av dig!   

• mamajennie
    Anonym (sök hjälp) skrev 2013-09-04 11:26:43 följande:

Men å! Kan inte alla puttinutt föräldrar med underbara lättskötta barn och kärleksfulla partner åtminståne inse att de kanske inte är läge att skryta i just den här tråden. 

• Anonym (det går över)
    Anonym (sök hjälp) skrev 2013-09-04 11:26:43 följande:

TS , du måste få hjälp. Det spelar ingen roll om situationen beror på att barnet är av vildare modellen, du av den känsligare typen, din man av den oansvariga typen. DU mår inte bra, NI måste få hjälp.

1. Ta ett snack med förskolan hur de ser på din son. Tycker de att han är svår att hantera kan det vara läge att ta kontakt med BUP. BVC lyssnar uppenbarligen inte i ditt fall och BUP kan man skriva egenremiss till.
    2. Ta kontakt med VC och fokusera på dig själv. Du mår inte bra, Du behöver hjälp. Kanske behöver du bli sjukskriven en period.
    3. Ni behöver avlastning. Går det att ha barnet på förskolan längre än nu? Kontakta SOC och säg att ni faktiskt behöver avlastning utan att gå under? Köp barnvakt av något företag för att få egentid? Säg som det är till era föräldrar och fråga om de kan passa barnet en helg i månaden? Om du tycker att det är jobigt jämt kanske de kan tänka sig att det är jobbigt ibland.

Det är ditt liv, du måste få en fungerande situation. Att andra inte känner igen sig hjälper inte dig. Du behöver likväl hjälp.         

Nej, det är väl ungefär det sista ts behöver just nu, lyckade-föräldrar-med-underbara-telningar-skryt.

Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!