• Anonym (Rewind)

Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!

Ful, degig mage med massor av bristningar. Platta, hängiga bröst med massor av bristningar. Kilon som är svåra att bli av med. Ingen sexlust på flera år. Extrem sömnbrist som gör en galen. Förhållandet går i bitar (säkert mycket pga ovanstående obefintliga sex och sömnbrist plus att man plötsligt ser andra sidor hos sin respektive som man inte vetat innan eftersom man inte hade barn ihop).
    Klängigt barn som är helt låst vid en förälder som helst skall göra ALLT som har med barnet att göra HELA TIDEN, för annars blir det skrik och hysteriska utbrott. Noll energi, tålamod och livsgnista. Ingen att prata med eftersom man aldrig kan ta med barnet och umgås "normalt" med någon för att barnet måste passas på exakt hela tiden om man inte är hemma där saker och ting är barnsäkrat. (Och då är det ändå en 2,5 åring vi pratar om och ingen bebis.) Alltså finns i princip inga vänner kvar. Umgängeskretsen består av kollegorna man träffar under arbetstid, maken och barnet. Släkt ibland, när man känner att man har lite energi till att vara social (eller helt enkelt känner sig tvungen eftersom det var så längesedan man träffades sist).
    Träffade en vän (som ej har barn) ute på en lekplats och hon har i efterhand berättat att hon vart helt slut efteråt. Hon fattade inte hur jag orkar ha det så varje dag, hela tiden. Inte jag heller var mitt svar.....
    Längtade mycket efter barn innan, men i efterhand har jag många gånger tänkt att om jag vetat hur det skulle bli så hade jag aldrig skaffat barn.
    Helst av allt vill jag spola tillbaka bandet, men det går ju inte.
    Vet att jag är en vidrig människa som inte är värd att ha ett barn och att det är synd om mitt barn eftersom det inte valt att bli född. Så det behöver vi inte ta upp en miljon gånger.
    Vill bara varna alla som är sugna på barn. Prepare for hell on earth!

• Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!
  • Anonym (Sk)
    Anonym (Rewind) skrev 2013-09-03 22:02:02 följande:
    Ful, degig mage med massor av bristningar. Platta, hängiga bröst med massor av bristningar. Kilon som är svåra att bli av med. Ingen sexlust på flera år. Extrem sömnbrist som gör en galen. Förhållandet går i bitar (säkert mycket pga ovanstående obefintliga sex och sömnbrist plus att man plötsligt ser andra sidor hos sin respektive som man inte vetat innan eftersom man inte hade barn ihop). Klängigt barn som är helt låst vid en förälder som helst skall göra ALLT som har med barnet att göra HELA TIDEN, för annars blir det skrik och hysteriska utbrott. Noll energi, tålamod och livsgnista. Ingen att prata med eftersom man aldrig kan ta med barnet och umgås "normalt" med någon för att barnet måste passas på exakt hela tiden om man inte är hemma där saker och ting är barnsäkrat. (Och då är det ändå en 2,5 åring vi pratar om och ingen bebis.) Alltså finns i princip inga vänner kvar. Umgängeskretsen består av kollegorna man träffar under arbetstid, maken och barnet. Släkt ibland, när man känner att man har lite energi till att vara social (eller helt enkelt känner sig tvungen eftersom det var så längesedan man träffades sist). Träffade en vän (som ej har barn) ute på en lekplats och hon har i efterhand berättat att hon vart helt slut efteråt. Hon fattade inte hur jag orkar ha det så varje dag, hela tiden. Inte jag heller var mitt svar..... Längtade mycket efter barn innan, men i efterhand har jag många gånger tänkt att om jag vetat hur det skulle bli så hade jag aldrig skaffat barn. Helst av allt vill jag spola tillbaka bandet, men det går ju inte. Vet att jag är en vidrig människa som inte är värd att ha ett barn och att det är synd om mitt barn eftersom det inte valt att bli född. Så det behöver vi inte ta upp en miljon gånger. Vill bara varna alla som är sugna på barn. Prepare for hell on earth!
    Bara läst TS. Shär ska du inte behöva ha det. Ring själv familjeenheten på soc, där är det meningen att man ska få stöd. Du låter utmattad och kanske deprimerad. Det finns hjälp att få och du är INTE en dålig person för att du håller på att duka under! Lycka till.
  • Marina80

Ts: Vad du behöver i första hand är att få sova ordentligt.

Du och din man får helt enkelt lösa det så att du kan sova ostört några dagar i veckan. Du får helt enkelt sova borta hos någon.

När du fått sova ordentligt några nätter i rad så tar du OCH din man kontakt med BVC och ser till att ni får den hjälp ni behöver.

Men prio nr ett är att se till att du får några nätters sammanhängande sömn.

• Anonym (Rewind)
    Anonym (Nääääh) skrev 2013-09-05 00:34:07 följande:

Bara läst TS, men hallå? Ja lite degig mage har man kanske kvar (7 mån bebis) håller på o tränas bort, 3 kg till ursprungsvikt, det är väl Inge svårt? Sj va jag sugen på sex efter typ 1 vecka o min lust e större än sambons (har alltid varit iofs) visst är det lite jobbigt ibland, typ morgnarna, ibland hade det vart gött om bebis sov längre än till 8-9 (fast man får gå upp om o fixa välling vid 6-7 som äts i sängen sen somnas de om) men herregud så jävla jobbigt e de inte, fattar inte alls folk som klagar o tycker de e jobbigt o tröttigt o inte orkar göra än de ena än de andra tex inte ens sminka sig o klä sig om dagarna ????

Ja, det är ju lite skillnad på att tycka det är jobbigt att gå upp vid 8-9 och att få sova max 2 timmar i sträck. Att få sova 6 timmar och under dom timmarna väckas 5-6 gånger.
  • Anonym (Rewind)

Tror som många säger att sömnen är en stor bov... Jag är så trött att jag mår fysiskt illa, är darrig i kroppen och känner ju att huvudet inte funkar som det ska (minnesproblem, förvirrad). Får väl försöka se om jag kan hitta nån lösning så att jag kan få sova ordentligt någon gång..

Ska försöka prata med barnets mormor också och se om det finns möjlighet att få hjälp.

• dennis02

Jag har haft "tur", då mina barns mor har haft den mesta vårdnaden om dem. Jag har setts som olämplig pga mina tidigare spritproblem.

Jag begriper verkligen inte varför folk är så ivriga att skaffa barn. Det är precis som om det är något man "måste" för att få ingå i den vuxna gemenskapen, för att ha "status" eller nåt.

Hur många unga föräldrar är det t.ex. inte som lämnar bort sina barn, eller ordnar barnvakt åt dem, varje helg för att få gå ut och festa och ha roligt? Det tyder ju på att de inte har levt ut sin ungdom än och att de egentligen inte var redo att skaffa barn.

Det krävs en vuxen inställning för att bli en bra förälder, och framförallt att man har mognat som människa.

Jadu, jag skulle tro att över 50% av förhållandena spricker efter att det kommit barn emellan. Åtminstone bland unga föräldrar. Helt plötsligt väcks modersinstinkterna till liv hos kvinnan, som gör mannen mindre intressant, och mannen börjar inse att vuxenlivet handlar väldigt mycket om ansvar och plikter och ganska lite om lek och skoj.

Som sagt det gäller att vara mogen uppgiften.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
  • Anonym (Sömnstrul)
    Anonym (Rewind) skrev 2013-09-05 06:57:29 följande:
    Tror som många säger att sömnen är en stor bov... Jag är så trött att jag mår fysiskt illa, är darrig i kroppen och känner ju att huvudet inte funkar som det ska (minnesproblem, förvirrad). Får väl försöka se om jag kan hitta nån lösning så att jag kan få sova ordentligt någon gång.. Ska försöka prata med barnets mormor också och se om det finns möjlighet att få hjälp.

Våga be om avlastning. Att inte få sova är ett helvete, vi har gått igenom flera år men det har kostat på oss. Vårt barn kunde vakna 10-15 gånger på en att, eller vara vaken i några timmar mitt i natten och ändå gå upp mellan 4 och 6 på morgonen. Ju mindre han sov desto grinigare var han under dagen. Och det här hände i stort sett varje natt. Under hans första 2,5 år sov han bara hela natten en handfull gånger. Därtill tappade vi det mesta sociala umgänget eftersom han hade svårt att somna borta och om han somnade vaknade han garanterat är vi skulle lyfta över honom i sängen och kunde då vara vaken fram till 3-4 på morgonen för att somna och sova någon timme och sen var det morgon igen. Jag gick stan in i en vägg och in depression fick mig att vilja vara den perfekta mamman så jag fixade allt fast jag inte orkade. Tyvärr hade vår omgivning svårt att förstå varför vi blev så rutinbundna men ingen hade ett barn som sov så dåligt. De försökte jämföra med sitt lilla barn som kanske sov en dålig natt varannan vecka och då var det inte så farligt. Ingen fattade hur det var att ha det natt efter natt efter natt efter natt. Vi pratade med BVC men de reagerade aldrig och tyckte allt var så normalt för han växte som han skulle och var en mysig Olle. Jo han var supermysig och jättegullig men superjobbig med.
  • Anonym (Sömnstrul)
    Anonym (Sömnstrul) skrev 2013-09-05 07:08:58 följande:
    Våga be om avlastning. Att inte få sova är ett helvete, vi har gått igenom flera år men det har kostat på oss. Vårt barn kunde vakna 10-15 gånger på en att, eller vara vaken i några timmar mitt i natten och ändå gå upp mellan 4 och 6 på morgonen. Ju mindre han sov desto grinigare var han under dagen. Och det här hände i stort sett varje natt. Under hans första 2,5 år sov han bara hela natten en handfull gånger. Därtill tappade vi det mesta sociala umgänget eftersom han hade svårt att somna borta och om han somnade vaknade han garanterat är vi skulle lyfta över honom i sängen och kunde då vara vaken fram till 3-4 på morgonen för att somna och sova någon timme och sen var det morgon igen. Jag gick stan in i en vägg och in depression fick mig att vilja vara den perfekta mamman så jag fixade allt fast jag inte orkade. Tyvärr hade vår omgivning svårt att förstå varför vi blev så rutinbundna men ingen hade ett barn som sov så dåligt. De försökte jämföra med sitt lilla barn som kanske sov en dålig natt varannan vecka och då var det inte så farligt. Ingen fattade hur det var att ha det natt efter natt efter natt efter natt. Vi pratade med BVC men de reagerade aldrig och tyckte allt var så normalt för han växte som han skulle och var en mysig Olle. Jo han var supermysig och jättegullig men superjobbig med.

Olle? Haha kille ska det ju stå!
  • tindralva

Jag tycker så himla synd om dig ts och alla andra i samma sits. För hur mycket man än ville ha barn och hur mycket man älskar dem så blir man galen av sömnbrist. Att jämföra sig med andra är naturligt men vissa som har haft det lättare med barn som inte vaknar varje timma kanske inte kan jämföra en eller två vaknätter med dem som aldrig får sova. Inte för att det inte är jobbigt med de enstaka vaknätterna utan för att man har så olika referenser.

Jag har en mängd småsyskon och vet att bebistiden inte alltid är en rosa bomullsfluffshistoria så jag tänkte när jag blev gravid att ja, kan ju hända att det blir ett kolikbarn och jag kan ändå inte göra något åt det som blir. Sen, när vi fick veta att vi väntade tvillingar så blev reaktionerna från omgivningen minst sagt olika beroende på vad DE har i bagaget. En del skrattade och en sa "åh fy fan vad dyrt" med glimten i ögat (den personen har fem döttrar ) många gratulerade och en del sa åh gud vad JOBBIGT!!!!!

När de var nyfödda sa många av alla de främmande människor som dyker ner i folks barnvagnar och säger "Tvillingar! Men det måste ju vara sååååååå jobbigt!"  "Stackars dig!" De jämförde hur de hade
    haft det med en bebis i taget och gångrade med två men så behöver det ju inte vara. Våra sov kanske 5 hela nätter de första 2 åren men det var inte i närheten av vad ts måste stå ut med och ändå, under vissa perioder när de vaknade 4 gånger var varje natt, var så i ett par månader, blev jag groggy, förvirrad och seg av sömnbrist.så jag förstår hur man kan bli av att ha det så jämt.

TS, snälla be om hjälp, en vän eller en släkting som ni kan boka in en eftermiddag/kväll i veckan ett tag framöver så du kan SOVA. Ta ett bad, lägg dig i sängen, ta en promenad, vad som helst för att rädda dig själv. Se till att få egentid och perspektiv på ditt liv. Prata med BVC, kanske de har något de kan råda till? Stödgrupp eller vad som helst?

Jag önskar dig all lycka och hoppas du kan få hjälp att ta dig upp ur din depression (låter det som du har) och kan känna glädje igen.

Kram!       

• Gullebulle25
    Anonym (Rewind) skrev 2013-09-03 22:02:02 följande:
    Ful, degig mage med massor av bristningar. Platta, hängiga bröst med massor av bristningar. Kilon som är svåra att bli av med. Ingen sexlust på flera år. Extrem sömnbrist som gör en galen. Förhållandet går i bitar (säkert mycket pga ovanstående obefintliga sex och sömnbrist plus att man plötsligt ser andra sidor hos sin respektive som man inte vetat innan eftersom man inte hade barn ihop). Klängigt barn som är helt låst vid en förälder som helst skall göra ALLT som har med barnet att göra HELA TIDEN, för annars blir det skrik och hysteriska utbrott. Noll energi, tålamod och livsgnista. Ingen att prata med eftersom man aldrig kan ta med barnet och umgås "normalt" med någon för att barnet måste passas på exakt hela tiden om man inte är hemma där saker och ting är barnsäkrat. (Och då är det ändå en 2,5 åring vi pratar om och ingen bebis.) Alltså finns i princip inga vänner kvar. Umgängeskretsen består av kollegorna man träffar under arbetstid, maken och barnet. Släkt ibland, när man känner att man har lite energi till att vara social (eller helt enkelt känner sig tvungen eftersom det var så längesedan man träffades sist). Träffade en vän (som ej har barn) ute på en lekplats och hon har i efterhand berättat att hon vart helt slut efteråt. Hon fattade inte hur jag orkar ha det så varje dag, hela tiden. Inte jag heller var mitt svar..... Längtade mycket efter barn innan, men i efterhand har jag många gånger tänkt att om jag vetat hur det skulle bli så hade jag aldrig skaffat barn. Helst av allt vill jag spola tillbaka bandet, men det går ju inte. Vet att jag är en vidrig människa som inte är värd att ha ett barn och att det är synd om mitt barn eftersom det inte valt att bli född. Så det behöver vi inte ta upp en miljon gånger. Vill bara varna alla som är sugna på barn. Prepare for hell on earth!
    åh wow. dags att ändra om lite så att det funkar för er alla kanske?
    vem har inte känt så som du beskriver (mer eller mindre). o inte fan är det konstigt att ogilla läget när ansvaret är så sjukt större nu än tidigare. släpper man taget så kan det ju värsta av det värsta inträffa känner man kanske.
    jag tror det bästa är att låta nya sidor av en komma fram. nya egenskaper. nytt tålamod. nya krafter.

jag är oxå helt slut efter en dag med sonen... (eller 1 timme snarare..) men jag ser till att man har kul..eller att det ändå känns meningsfullt tillsammans, för det e ju ändå såna minnen man lever länge på.

för att underlätta mitt umgänge med sonen måste jag lyssna på honom. va vill han säga mig? o inte avfärda som ett babbel. hans åsikter inte mindre viktiga än mina. varför skulle dom? vi ger o tar till varandra. annars skulle jag inte pallat. jag som vuxen måste lära mig detta.
    jag har många ggr kommit på mig sj med att trotsa mot min son. liksom du, så trotsar du så in i helvete med ditt inlägg. gör du dig medveten kring ditt eget uppförande o bemötande så ska du se att det kommer bli skillnad.
    det blev det för mig iaf o jag o sonen (snart 4) har en väldigt fin relation som är värd allt.
    så länge man är medveten om hur man påverkar ungen med ens egna röst, humör, kroppsspråk ja allt sånt påverkar ju.

så sluta trotsa skulle jag ju vilja säga o väx upp o andas o var medveten om din påverkan! ;)

lycka till med allt!
  • Plopps80

Jobbigt med barn håller med. Har en 5,5 åring som vaknat 04-05 hela sitt liv och sovit oroligt under nätterna. har hat sömnbrist i flera år och nu väntar jag på ytterliggare sömnbrist då nr två anländer i årskiftet. Det är värt det, trots att det är jobbbigt. Jag och min sambo ger varanra mkt egen tid då vi gör saker på egen hand. Har barnvakt några ggr/år och det är guld värt. Det blir lättare jag lovar. 5,5 år är en go ålder då barnen klarar sig lite mer själva. Jag kan ligga kvar och dra mig medan dottern leker i sitt rum eller kollar TV.

Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!