• Anonym (Rewind)

Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!

Ful, degig mage med massor av bristningar. Platta, hängiga bröst med massor av bristningar. Kilon som är svåra att bli av med. Ingen sexlust på flera år. Extrem sömnbrist som gör en galen. Förhållandet går i bitar (säkert mycket pga ovanstående obefintliga sex och sömnbrist plus att man plötsligt ser andra sidor hos sin respektive som man inte vetat innan eftersom man inte hade barn ihop).
    Klängigt barn som är helt låst vid en förälder som helst skall göra ALLT som har med barnet att göra HELA TIDEN, för annars blir det skrik och hysteriska utbrott. Noll energi, tålamod och livsgnista. Ingen att prata med eftersom man aldrig kan ta med barnet och umgås "normalt" med någon för att barnet måste passas på exakt hela tiden om man inte är hemma där saker och ting är barnsäkrat. (Och då är det ändå en 2,5 åring vi pratar om och ingen bebis.) Alltså finns i princip inga vänner kvar. Umgängeskretsen består av kollegorna man träffar under arbetstid, maken och barnet. Släkt ibland, när man känner att man har lite energi till att vara social (eller helt enkelt känner sig tvungen eftersom det var så längesedan man träffades sist).
    Träffade en vän (som ej har barn) ute på en lekplats och hon har i efterhand berättat att hon vart helt slut efteråt. Hon fattade inte hur jag orkar ha det så varje dag, hela tiden. Inte jag heller var mitt svar.....
    Längtade mycket efter barn innan, men i efterhand har jag många gånger tänkt att om jag vetat hur det skulle bli så hade jag aldrig skaffat barn.
    Helst av allt vill jag spola tillbaka bandet, men det går ju inte.
    Vet att jag är en vidrig människa som inte är värd att ha ett barn och att det är synd om mitt barn eftersom det inte valt att bli född. Så det behöver vi inte ta upp en miljon gånger.
    Vill bara varna alla som är sugna på barn. Prepare for hell on earth!

• Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!
  • Jojile
    hannizz skrev 2013-09-05 09:31:01 följande:

Har precis fått mitt 3 barn:) å min kropp ser ut som innan jag blev gravid inga bristningar kanske nått kilo mer:) vi hade sex 2 veckor efter förlossningen å vi har det nästan varje dag.hade gjörna skaffat ett barn till :) att ha barn ä d bästa som finns :)

Jag tror jag kräktes lite.
  • Anonym (kia)

Jag har känt som dig ts, och tänker som så att en del passar bättre att ha små barn,, som behöver närhet och omsorg hela tiden, men dessa har svårare för "storbarnstiden" när barnet frigör sig, trotsar och har tusen fritidsaktiviteter. Andra är mer lämpade för denna tid, med problemsnack ang kompisar, pysselmaraton med fem sjuåringar hemma och annat. De har svårare för den där småbarnstiden. Få har svårt för båda perioderna. Det verkar som du är mer av en "storbarnsmamma", som kommer vara grym om ett tag när ditt barn börjar frigöra sig. Du kommer inte att curla av rädsla för att förlora närheten, utan du kommer vara helt fantastisk! Håll ut tills dess. Det finns fler som känner som du, men få pratar om det.

• Anonym (pigg nu)

Oktober är långt borta, be att få komma tidigare. Jag är rädd att era problem viftas bort annars. Eller ring och förvarna om att ni vill ha en längre tid, och så kan någon av er vara med barnet efter den vanliga kollen och den andra berätta hur ni har det. Att ni behöver HJÄLP.

Sömnbrist är tortyr, vi hade det som du beskriver. Bortsett från att jag tyckte att det var värt det. Vårt barn var också mycket aktivt under de år det inte sov. Inga matproblem dock, men vääääldigt intensiv. Och som sagt, sömnlösa år. För oss vände det runt 3½, då började barnet gradvis sova bättre och till slut hela nätter. Det trodde jag inte skulle kunna ske. När sömnen ordnade till sig blev också barnet lugnare. Fortfarande energisk, men då mer fokuserad. Det gick att nå fram på ett annat sätt, men det kan ju ha varit åldern också. 

Har du läst något om Omega 3? Det hjälpte faktiskt oss, barnet sov iaf lite lite bättre. Vi hade testat "allt" utom femminutersmetoden för att få sova. 

Nu är vårt barn snart sex år, en mycket pigg en men vi är inte längre oroliga över hens koncentrationsförmåga. Vi behöver inte jaga och det är så skönt att få sova. Det kommer komma en tid när du vaknar pigg, inte med en puls på 200. Men innan dess kan ni behöva stöttning. KRAM.  

• bSandy
    popit skrev 2013-09-05 21:07:31 följande:
    Det där med rosa moln var menat lite på skämt, förlåt om det inte var så tydligt. Jag menade, som jag sa, inte att göra TS ledsen, jag VILLE UPPLYSA OM ANDRA SIDOR AV FÖRÄLDRALIVET. Nej, mitt inlägg var inte först och främst skrivet för att hjälpa TS, men för andra som kanske längtar efter barn och blir totalt avskräckta av hennes inlägg. Jag skrev om mig själv för att visa på andra erfarenheter. Tycker inte alls det är samma sak som att vara självupptagen. Är man självupptagen handlar allt om mig, mig, mig. Jag skrev i syfte att informera andra. Inte att hävda mig själv. Vad har jag för nytta av det här, där ingen vet vem jag är ändå? Hade jag själv inte haft barn hade jag nog skrivit om min vän, som också haft det rätt lätt och som inte heller råkat ut för allt det TS skriver om. Är det också självupptaget?
    talktothehand skrev 2013-09-05 20:52:37 följande:
    Och exakt på vilket sätt skulle det hjälpa TS att du har magrutor naturligt och saknar bristningar?
    Som sagt, jag skrev inte i första hand för att hjälpa TS, eftersom jag tyvärr inte kom på något bra råd på rak arm. TS borde självklart försöka hitta någon att prata med, som kan hjälpa henne. Det låter jättetufft det hon skriver, och nej, det lär knappast hjälpa ett enda dugg det jag skrev, men IGEN: jag ville informera om andra sidor av att ha barn.    

Jag tyckte det var ganska härligt att höra att det finns chans att ha det som du iaf beskriver att du har det. Har många vänner som skulle beskriva sitt liv som du. En del som skulle skriva mycket dom TS också men då finns det ju fler sidor än en.. Som alltid...
  • Malin 829

Be om hjälp! Du har säkert en depression. Och be BUP om hjälp med att utvärdera barnet. Förstår att det är jobbigt.

• talktothehand
    popit skrev 2013-09-05 21:07:31 följande:
    Det där med rosa moln var menat lite på skämt, förlåt om det inte var så tydligt. Jag menade, som jag sa, inte att göra TS ledsen, jag VILLE UPPLYSA OM ANDRA SIDOR AV FÖRÄLDRALIVET. Nej, mitt inlägg var inte först och främst skrivet för att hjälpa TS, men för andra som kanske längtar efter barn och blir totalt avskräckta av hennes inlägg. Jag skrev om mig själv för att visa på andra erfarenheter. Tycker inte alls det är samma sak som att vara självupptagen. Är man självupptagen handlar allt om mig, mig, mig. Jag skrev i syfte att informera andra. Inte att hävda mig själv. Vad har jag för nytta av det här, där ingen vet vem jag är ändå? Hade jag själv inte haft barn hade jag nog skrivit om min vän, som också haft det rätt lätt och som inte heller råkat ut för allt det TS skriver om. Är det också självupptaget?
    talktothehand skrev 2013-09-05 20:52:37 följande:
    Och exakt på vilket sätt skulle det hjälpa TS att du har magrutor naturligt och saknar bristningar?
    Som sagt, jag skrev inte i första hand för att hjälpa TS, eftersom jag tyvärr inte kom på något bra råd på rak arm. TS borde självklart försöka hitta någon att prata med, som kan hjälpa henne. Det låter jättetufft det hon skriver, och nej, det lär knappast hjälpa ett enda dugg det jag skrev, men IGEN: jag ville informera om andra sidor av att ha barn.    

Om du vill upplysa folk om hur underbart det är att ha barn föreslår jag at du skapar en egen tråd i ämnet och inte kapar någon annans tråd där TS ganska uppenbart behöver hjälp och stöttning - inte folk som försöker bevisa att hon har fel i sak. Tror TS skiter i hur bra det är för andra - hon upplever det inte så och mår uppenbarligen sjukt dåligt av det. Tror inte heller du behöver övertyga någon om hur fantastiskt det kan vara att ha barn och jag tror knappast att TS inlägg kommer att avskräcka någon från att skaffa barn - det är en biologisk drift.
    The little I know I owe to my ignorance
  • Anonym (Rewind)
    Anonym (jagvetprecis) skrev 2013-09-05 17:41:27 följande:

Tja ibland undrar jag om den hoga skiljsmasso statistiken beror pa att da kan man iallafall fa VV ledigt..??

Ja, det undrar faktiskt jag med..
  • Anonym (Rewind)
    Helly skrev 2013-09-05 10:22:50 följande:
    Vet inte om någon i tråden har sagt det redan, men om du mår så dåligt av din kropp kan du göra en bukplastik och fixa till tuttarna.
    Och det skulle landstinget bekosta eller?

Inte för att vi har det dåligt ställt, men skulle aldrig kunna lägga så mycket pengar på mig själv. Finns andra saker att prioritera att lägga dom på i så fall...
  • Anonym (Rewind)
    dennis02 skrev 2013-09-05 07:03:54 följande:

Jag har haft "tur", då mina barns mor har haft den mesta vårdnaden om dem. Jag har setts som olämplig pga mina tidigare spritproblem.

Jag begriper verkligen inte varför folk är så ivriga att skaffa barn. Det är precis som om det är något man "måste" för att få ingå i den vuxna gemenskapen, för att ha "status" eller nåt.

Hur många unga föräldrar är det t.ex. inte som lämnar bort sina barn, eller ordnar barnvakt åt dem, varje helg för att få gå ut och festa och ha roligt? Det tyder ju på att de inte har levt ut sin ungdom än och att de egentligen inte var redo att skaffa barn.

Det krävs en vuxen inställning för att bli en bra förälder, och framförallt att man har mognat som människa.

Jadu, jag skulle tro att över 50% av förhållandena spricker efter att det kommit barn emellan. Åtminstone bland unga föräldrar. Helt plötsligt väcks modersinstinkterna till liv hos kvinnan, som gör mannen mindre intressant, och mannen börjar inse att vuxenlivet handlar väldigt mycket om ansvar och plikter och ganska lite om lek och skoj.

Som sagt det gäller att vara mogen uppgiften.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
    Frågan är ju bara om man någonsin vet att man är mogen??

Jag hade längtat länge (fortfarande kan jag inte räknas som en särskilt "ung" mamma). Var medveten om att livet skulle ändras. Har jobbat med barn ett tag tidigare m.m.

Men jag säger bara att det är omöjligt att förbereda sig och veta hur man kommer att klara av det!

Du vet t.ex. inte hur du mår av att inte få sova på 2 år, för det är ju inget som alla testar innan dom skaffar barn.. Eller?
Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!