• Anonym (Rewind)

Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!

Ful, degig mage med massor av bristningar. Platta, hängiga bröst med massor av bristningar. Kilon som är svåra att bli av med. Ingen sexlust på flera år. Extrem sömnbrist som gör en galen. Förhållandet går i bitar (säkert mycket pga ovanstående obefintliga sex och sömnbrist plus att man plötsligt ser andra sidor hos sin respektive som man inte vetat innan eftersom man inte hade barn ihop).
    Klängigt barn som är helt låst vid en förälder som helst skall göra ALLT som har med barnet att göra HELA TIDEN, för annars blir det skrik och hysteriska utbrott. Noll energi, tålamod och livsgnista. Ingen att prata med eftersom man aldrig kan ta med barnet och umgås "normalt" med någon för att barnet måste passas på exakt hela tiden om man inte är hemma där saker och ting är barnsäkrat. (Och då är det ändå en 2,5 åring vi pratar om och ingen bebis.) Alltså finns i princip inga vänner kvar. Umgängeskretsen består av kollegorna man träffar under arbetstid, maken och barnet. Släkt ibland, när man känner att man har lite energi till att vara social (eller helt enkelt känner sig tvungen eftersom det var så längesedan man träffades sist).
    Träffade en vän (som ej har barn) ute på en lekplats och hon har i efterhand berättat att hon vart helt slut efteråt. Hon fattade inte hur jag orkar ha det så varje dag, hela tiden. Inte jag heller var mitt svar.....
    Längtade mycket efter barn innan, men i efterhand har jag många gånger tänkt att om jag vetat hur det skulle bli så hade jag aldrig skaffat barn.
    Helst av allt vill jag spola tillbaka bandet, men det går ju inte.
    Vet att jag är en vidrig människa som inte är värd att ha ett barn och att det är synd om mitt barn eftersom det inte valt att bli född. Så det behöver vi inte ta upp en miljon gånger.
    Vill bara varna alla som är sugna på barn. Prepare for hell on earth!

• Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!
  • hannizz

Har precis fått mitt 3 barn:) å min kropp ser ut som innan jag blev gravid inga bristningar kanske nått kilo mer:) vi hade sex 2 veckor efter förlossningen å vi har det nästan varje dag.hade gjörna skaffat ett barn till :) att ha barn ä d bästa som finns :)

• Isa998
    EllisBell skrev 2013-09-04 09:45:06 följande:
    louloufox: different strokes...vet du. Jag förstår inte hur någon in their right mind vill tillbringa hela livet i en egobubbla där det roligaste som händer är att hänga på krogen som man gjorde när man var 20-25 och där nagellack och nya handväskor eller gå på gym 5 dar i veckan och pilla sig i naveln resten är vad livet består av. Olika liv passar olika människor. Fler borde dock tänka efter mer innan de skaffar barn eftersom de uppenbarligen inte klarar att sätta sig själv åt sidan i den utsträckning som föräldraskap kräver.

Endel har intressen som de utövar, finns konstnärer, dansare/koreograf, författare t.ex...
  • Isa998
    hannizz skrev 2013-09-05 09:31:01 följande:
    Har precis fått mitt 3 barn:) å min kropp ser ut som innan jag blev gravid inga bristningar kanske nått kilo mer:) vi hade sex 2 veckor efter förlossningen å vi har det nästan varje dag.hade gjörna skaffat ett barn till :) att ha barn ä d bästa som finns :)

Kul för dig, hur står det till med empatiförmågan då?
  • talktothehand
    Anonym (Rewind) skrev 2013-09-05 06:57:29 följande:
    Tror som många säger att sömnen är en stor bov... Jag är så trött att jag mår fysiskt illa, är darrig i kroppen och känner ju att huvudet inte funkar som det ska (minnesproblem, förvirrad). Får väl försöka se om jag kan hitta nån lösning så att jag kan få sova ordentligt någon gång..
    Ska försöka prata med barnets mormor också och se om det finns möjlighet att få hjälp.
    Blir uppriktigt ledsen av din historia TS och tycker väldigt synd om dig. Det ska inte behöva vara sa här. Tror du är precis lika kapabel som vem som helst att älska ditt barn men du har fatt en hemsk start pa ditt liv som mamma. Vissa människor är ocksa känsligare än andra när det gäller sömnbrist. Och i förlängningen sa kan sömnbrist ocksa leda till depression. Kanske är det även sa att du har en obehandlad förlossningsdepression. Vad som är klart är att du behöver hjälp för att ta dig ur det här. Eftersom jag inte bor i landet har jag inte nagon bra koll pa hur det funkar i Sverige sa jag vet inte exakt vem du ska vända dig till men du maste ta upp din situation pa BVC och insistera pa att fa hjälp. De maste hjälpa dig vidare. Jag hoppas det löser sig för dig och din lilla familj.
    The little I know I owe to my ignorance
  • Anonym (Ulrika)

Du är inte alls någon dålig människa, du har rätt till dina känslor! Det är vidrigt jobbigt att ha barn... Inget blir som man tänkt sig och verkligheten är ljusår från Mama-tidningarna!

• Helly
    Anonym (Rewind) skrev 2013-09-03 22:22:21 följande:
    Tränar minst 3 dagar i veckan. Bantar och motionerar mycket dagligen och har gått ner drygt 12 kg på drygt 2 månader. Så jag gör något åt vikten.
    Men det underbara vecket med lös hud över snittet och de platta brösten kommer ju inte försvinna.
    Vet inte om någon i tråden har sagt det redan, men om du mår så dåligt av din kropp kan du göra en bukplastik och fixa till tuttarna.
  • Anonym (nej)
    EllisBell skrev 2013-09-04 09:45:06 följande:
    louloufox: different strokes...vet du. Jag förstår inte hur någon in their right mind vill tillbringa hela livet i en egobubbla där det roligaste som händer är att hänga på krogen som man gjorde när man var 20-25 och där nagellack och nya handväskor eller gå på gym 5 dar i veckan och pilla sig i naveln resten är vad livet består av. Olika liv passar olika människor. Fler borde dock tänka efter mer innan de skaffar barn eftersom de uppenbarligen inte klarar att sätta sig själv åt sidan i den utsträckning som föräldraskap kräver.

Oj. Tror du att det är enda alternativet till att ha barn så är du verkligen extremt trångsynt. Jag hoppas att du skojar?
  • Anonym (cirrus)

Kan du kanske åka bort en helg eller någon dag - bara för att få sova ut? Pappan borde kunna ta barnet då? Man blir verkligen knäpp av att inte få sova!

• Anonym (....)

haha tja ad ska man säga, välkommen i klubben. tror nog att många föräldrar känt eller känner precis som du gör. Om några år så kommer du inte alls att känna så längre. Små barn kan vara jätte jobbiga, inte alla en del kommer det på senare i livet. Men någon gång under våra barns liv så har vi slitit vårt hår och ångrat oss. Velat kasta ut barnen eller ge bort hela vårdnaden. kanske inte känns så just nu men det kommer att ge med sig, kroppen kan du även fixa till med för du har hela livet på dig. Jag har själv 3 barn och det är inte alltid så enkelt. Speciellt inte med en 14mån som aldrig är nöjd, sitter uppflugen på soffkanten eller dunkar på sin äldre syskon med det hon kan hitta. Varje dag pappan kommer hem från jobbet så flyr jag, går in i duschen eller ut på en promenad så man får villa lite, ladda batterierna. 
    Glöm inte det, ladda batterierna. Var barnledig emellan åt, våga be om hjälp! Det kommer att fixa sig med tiden även om det inte verkar så just nu. 

• Anonym (Jag)

Hej ts och alla ni andra med jobbiga barn!

Jag vet hur det känns! Mitt första barn sov inte på 4 år!!!! hon vaknade ca 17 gånger per natt. så man sov väldigt väldigt dåligt. jag prövade, napp, välling, bytte säng, vagga i vagnen inomhus, jag sjöng, jag badade, hade rutiner, jag gjorde allt!!
    Jag var ensam med ansvaret och barnet var väldigt krävande i sig.....
    Pappan brydde sig inte ett skit, jag bytte blöjor, porrträna, tog nätter, matade, ammade osv osv. Han vägrade hur mycket jag än bad om hjälp och avlastning.
    Samt tvätta,städa,laga mat, och försöka hinna med annat gjorde jag.
    När dottern var nyfödd hade jag förlossningsdepression i 1 år. kunde knappt se ur dimman.
    Jag som längtade sååå efter barn, kunde knappt förstå varför jag skaffat barn?

Jag skilde mig från pappan när barnet vart 4 år

Jag levde ensam och barnet började sova(pappan försvann helt ur bilden, han ville varken ha varannan helg eller varannan vecka.. så ansvaret var återigen mitt), började vara lugnare, det gick att träffa folk, ha barnvakt hemma då barnet sov! och jag gick ut. jag fick ett liv!
    Jag mötte mitt livskärlek och ett år senare väntade jag barn igen.
    Jag hade då lyckats gå ner i min målvikt, jag hade börjat träna. jag var lycklig kär och allt var underbart.
    Hela graviditeten spydde jag, varje dag fram tills vecka 40..
    Jag vart utbränd och hamna hos kurator för många samtal.
    Jag försökte ta så mycket ansvar med mitt första barn som var då 5 ½, men den nya mannen klev in och hjälpte, avlasta.
    sen fick vi våran flicka, och ja första året var pest.. jag ammade men vi växlade nätter, han gav mig sovmornar, jag tog nätter, vi varvade med mat, blöjor, bad osv.
    Avlastning är värt ALLT. trots att barnet sov dåligt, och vardagen var jobbig så var allt enklare när man var 2.
    Och visst saknade vi sex med varann, men vi tog varje tillfälle som gavs och vi gjorde allt för att vara nära varandra.

Nu är min äldsta 8 och min minsta 2½år. Jag erkänner vissa dagar orkar jag inte, jag beställer hem pizza, skiter i att städa, jag låter barnet sysselsätta sig själv. andra dagar älskar jag att vara mamma, vi går på promenader, bygger med lego,lera,ritar eller bara pratar, myser ser film. Och i min relation kan jag inte vara lyckligare. 
    min man hjälper med allt, han tar sin del av ansvaret. och det gör att mitt blir så mycket enklare.

bvc kommer inte hjälpa, heller inte bvc psykolog, kanske inte ens kurator om man är deprimerad och utbränd.

Däremot avlastning! halva ansvaret! sovmorgon!  SÖMN! tid för dusch, gym, gå på bio med vänner, gå till öppna förskolan träffa nya vänner?
    Om du gör slut. får du ju varannan vecka ledigt i bästa fall. det är ju åtminstone någon avlastning eller i annat fall varannan helg han kommer ta barnet. så någon mer frihet borde du få om kärleken är slut mellan er.

Svar på tråden Vad ni än gör! Skaffa aldrig barn!!