• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • Ojsan
    whybother skrev 2013-09-15 01:53:33 följande:
    Vad är det om det inte är mat? Nån känslomässig tillfredställelse? Låter iaf som incest med ett så stort barn hängandes vid mammans bröst. Vidrigt.

din attityd är isåfall lika vidrig. Incest har inget med amning att göra.
  • Litet My
    Anonym (maja) skrev 2013-09-14 23:34:50 följande:
    TS, kort och gott, jag håller med dig!

Amma bebisar är ju självklart ok. hur och när och varsomhelst.
    Men amma stora barn som fått tänder att tugga mat med för länge sedan, nä usch, tror nog det är mammorna som har problem här, de vill inte inse att deras barn inte är bebisar längre helt enkelt.

Men trycka i dem välling i nappflaska är förstås naturligt och bra? Och det trots att bröstmjölken är nyttigare än vällingen.
  • keron
    Anonym (maja) skrev 2013-09-14 23:34:50 följande:
    TS, kort och gott, jag håller med dig!

Amma bebisar är ju självklart ok. hur och när och varsomhelst.

Men amma stora barn som fått tänder att tugga mat med för länge sedan, nä usch, tror nog det är mammorna som har problem här, de vill inte inse att deras barn inte är bebisar längre helt enkelt.

Mina ungar har fått tänder vid 3-4 månaders åldern, borde jag slutat amma då eller?

Det har inget att göra med att vi inte skulle inse att de inte är bebisar längre, utan vi ser helt enkelt inte på amning som något för enbart bebisar.

Är napp och nappflaska också enbart för bebisar? Antar att ni som tycker långtidsamning är äckligt har tagit bort napparna och nappflaskorna senast när barnet fyllt ett då.
  • Anonym (Usch)

Oj vilken het potatis detta var. Ni som säger att det är "mysigt", utveckla gärna. Visst, bröst är till för att ge bebisar mat. Men de är även erogena zoner. Jag tror helt enkelt ni som fortsätter länge med amningen behöver inse att barnet inte behöver er mjölk längre.

• Anonym (Usch)
    Your Mama Bear skrev 2013-09-15 00:24:33 följande:
    Vadå stor? Min treåring är både stor och liten precis som alla andra i hans ålder. Jag ammar både honom och min nyfödda och det känns exakt lika naturligt.

Om det känns lika naturligt att amma en treåring som en nyfödd så har du problem. Skulle det kännas lika naturligt med en tioårng? Femtonåring? Tjugoåring?
  • Fyra år

Jösses vad vissa är inskränkta! Hör och häpna, min son fyller fyra i december och får bröstet när han ska sova, om han vaknar och är orolig på natten. Han får det om han gjort sig riktigt illa, är vi på nån offentlig plats går vi in på toaletten annars får det vara. Han får inte bröstet så fort han ber om det och accepterar om jag säger nej. Men om jag kan få min son lugn och trygg på det viset, som Han önskar, så absolut, finna ingen tvekan. Detta gör jag för min sons skull, inte för min egen som väldigt många verkar tycka att det måste vara.

• Anonym (Usch)

Tänker ni som förespråkar amning av stora barn, på att tänderna tar skada av att suga på mammas bröst så länge?

• Fyra år

Hur menar du att dom tar skada? Ändrar "form"? Min son kanske snuttar Max 20min de dagar han får bröstet. Han har ingen konstig form på tänderna eller andra "skador"

• Anonym

Jag ammade min tvååring lite här och där, helt öppet. Gud va folk glodde

Ungen är väldigt lång dessutom och tas ofta för äldre.

• Anonym (respekt)
    Fyra år skrev 2013-09-15 07:05:45 följande:
    Jösses vad vissa är inskränkta! Hör och häpna, min son fyller fyra i december och får bröstet när han ska sova, om han vaknar och är orolig på natten. Han får det om han gjort sig riktigt illa, är vi på nån offentlig plats går vi in på toaletten annars får det vara. Han får inte bröstet så fort han ber om det och accepterar om jag säger nej. Men om jag kan få min son lugn och trygg på det viset, som Han önskar, så absolut, finna ingen tvekan. Detta gör jag för min sons skull, inte för min egen som väldigt många verkar tycka att det måste vara.

Hur länge man ammar sitt barn är upp till den familjen, och ingen har med detta att göra. Så länge det sker i hemmet. Fyra År har dock insett att man måste sköta detta diskret.

Att offentligt amma ett barn som själv kan be om tutte är något som helt klart överstiger det som är socialt acceptabelt.
Svar på tråden Varför amma stora barn?!