• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • Dr Mupp
    Anonym (Usch) skrev 2013-09-15 07:11:02 följande:
    Tänker ni som förespråkar amning av stora barn, på att tänderna tar skada av att suga på mammas bröst så länge?
    Studier visar att bröstmjölk inte orsakar karies utan snarare skyddar mot det. Det hade du vetat om du varit intresseraf av att veta mer. Precis som du hade vetat att barn tappar förmågan att amma vid ca 6-8 års ålder då käken ändrar form iom att de tappar mjölktänderna och får permamenta tänder.

Nu är du inte intresserad av att kunna nått, det enda du uppenbart är intresserad är att projektera din egen kåthet på andra. Inse att vi inte tänder på våra barn.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Fyra år

Visst är det så. Man får sköta det snyggt. Däremot så hymlar jag inte med att jag gör det. Kommer ämnet på tal så säger jag att jag gör det, skäms inte för fem öre, utan känner mig stolt som vågar ge mitt barn trygghet och närhet på hans nivå, som han önskar. Känner mig stolt att jag även vågar stå för det. Men som jag skrev innan, så är det inget som sker "in public", då löser vi det på annat sätt.

• keron
    Anonym (Usch) skrev 2013-09-15 07:02:34 följande:
    Oj vilken het potatis detta var. Ni som säger att det är "mysigt", utveckla gärna. Visst, bröst är till för att ge bebisar mat. Men de är även erogena zoner. Jag tror helt enkelt ni som fortsätter länge med amningen behöver inse att barnet inte behöver er mjölk längre.

Projicera inte dina egna värderingar och sexuella preferenser etc på andra. Mina bröst är inte det minsta erogena och sexuella -.-

Du tror mycket du, vad sägs om att ta reda på fakta ist för att tro så mycket, innan du vädrar dina åsikter?

Och som sagt, amning har inte med bröstmjölken att göra i första hand.
    Tänker ni som förespråkar amning av stora barn, på att tänderna tar skada av att suga på mammas bröst så länge?

Tänker du på att ta reda å fakta innan du yttrar dig? För det där stämmer helt enkelt inte. Och om du tror att det påverkar bettet så kan jag informera att "stora" barn inte ammas HELA tiden. Napp gör större skada på barnens tänder men tuttsubstitut är ju så klart bättre, har jag förstått det som
  • Dr Mupp

Om amning är sexuellt så är napp och flaska en dildo.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • LillGris

Jag tänker såhär: låt folk göra som de vill. En tvååring kan inte tvingas att amma, lika lite som han kan tvingas att äta om han matvägrar. Så om en tvååring ammas vill han (eller hon!) antagligen det. Så it's all good.

• Ojsan

Ni som slänger ur er incest och att brösten är erogena zoner osv. Tänker ni över huvud taget på de som faktiskt blivit utsatta för incest? Att få amning jämfört med detta är lite som att håna offren.

• Anonym (Undrande)
    Majlisen skrev 2013-09-14 23:32:22 följande:
    Hon går på förskola, och vi umgås med ett syskonpar väldigt mycket som är sjuka nästan jämt. Jag är sjuk, faktiskt så är jag precis på väg att bli frisk, vi har även varit nära många som varit sjuka de senaste veckorna. Jag smittas, men mitt barn hålls friskt, hon får antikroppar via bröstmjölken, så antagligen är det därför hon inte blivit sjuk på väldigt många månader. Sen har hon varit sjuk några gånger i sitt liv ändå, RS fick hon förra vintern, och som bekant så ger ju inte bröstmjölken något skydd mot RS. Hon har också haft tredagarsfebern vid ett tillfälle. Annars har det varit feber vid vaccin och tänder och att hon kunnat vara lite snorig ibland. En gång har hon haft feber då jag inte vetat vad det varit, någon lätt influensa, då hade hon mellan 38-39 grader i två dagar, innan hon blev bättre. Hon är 2, som sagt.

Jag förstår inte riktigt, om du blir sjuk men inte barnet, hur kan hon då ha fått antikroppar av dig? Om inte du var sjuk först, vill säga. Men oftast är det väl barnen som kommer hem med smittorna från förskolan?
  • Mamma mys1
    Anonym (Usch) skrev 2013-09-14 15:55:10 följande:
    Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??
    Vet inte om du är ny här på FL men jag kan tyvärr upplysa dig om att du valt helt fel plats att yttra dig om ett sådant kontroversiellt ämne som amning. På denna sida sitter majoriteten av alla över pretentiösa mammor ( föräldrar) som har uppenbarliga problem att acceptera att alla har olika åsikter och även olika erfarenhet kring ämnet amning. Det finns dom som inte alls kan amma på grund av olika problem, sen finns det dom som måste amma länge på grund av olika problem som vi sett i denna tråd, oavsett så är det inte någon annans problem. Fl må se ut som ett disskussionsforum men låt dig inte luras, här får man inte ha åsikter som skiljer sig från mängden.

By the way: Jag tycker också att det ser äckligt ut med äldre barn som ammar och om det inte ligger något medicinsk problem eller annat bakom så tror jag att det bara handlar om tillfredställelse för mamman, min åsikt och jag har rätt till den. 
  • Söte79

Jag ammar min 15 månaders dotter. Vad är problemet liksom? Jag har inte ens tänkt över varför. Men ok, hon har väll inte varit speciellt förtjust i annan mat och vi har rest väldigt mycket. Flugit minst 2ggr/månaden lite längre sträckor. Jag vet inte hur länge jag kommer amma till. Kanske lite till kanske länge till. Hon får helt enkelt vara med och bestämma. Kanske för min egen skull hade jag slutat nu, blir trött av att amma på natten. Hon vaknar ganska mycket och vill äta. Men det är inte så lätt att sluta när man har en ganska så bestämd liten älskling.

Det här med incest.. Skäms på er som skriver det. Det var det vidrigaste jag läst och fruktansvärt respektlöst!

• Anonym (Blä)

Jag är tandhygienist och anser att amning är för bebisar och småbarn. Då finns det BETYDLIGT värre saker förtänderna! Bröstmjölken är till 100% anpassad till våra kroppar och inte skadligt för barnen. Problemet är en attitydsskillnad. Vissa tror/anser att amning är till för bebisar. Det är fel. Människan är biologiskt konstruerad för att amma sin avkomma i 2-5 år ungefär. Fråga stenåldersmänniskan, eller för all del en av dagens afrikaner om dom går igång på att ha barnen vid bröstet. Det brukar ju vara det vanligaste argumentet från dom som inte vill ta sig tid att förstå. För det är väl det som träffar hårdast på den andra sidan: att bli kallad pedofil. Det är ju in i Norden lång, att dom får sätta dig två våningar UNDER sandlådan för att hamna någotsånär rätt. Det är bara i vårdat moderna samhälle som vi konstruerat substitut för att slippa ge våra barn det som är naturligt. Nappar och nappflaskor. HUR kan man uttala sig aggressivt gällande något som är fullt naturligt samtidigt som man inte ens tänkt steget längre? För om brösten är för bebisar måste ju nappar och nappflaskor rimligtvis också vara det. Jag säger inget om att många slutar amma långt innan det var biologiskt menat, även om jag i princip tycker mycket synd om barnen. Så jag tycker inte att andra ska kasta skällsord och förolämpa de fantastiska mammor som faktiskt sätter sitt eget ego åt sidan och ger sina småbarn dom här åren av amning, precis så som det är biologiskt menat. Dom gör det med övertygelsen att det är bäst för barnet både med tanke på vilken trygghet och anknytning det ger, och med tanke på bröstmjölkens fördelar för barnet. Det är riktigt, riktigt illa att kasta vidriga förolämpningar efter dessa mammor. Be om en förklaring på ett trevligt vis istället för att kalla det perverst, vidrigt och äckligt.
Svar på tråden Varför amma stora barn?!