• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • Majlisen
    Anonym (Undrande) skrev 2013-09-14 23:00:52 följande:
    Ni som ammar äldre barn och skriver att de aldrig är sjuka, gäller det även er? Går barnen på förskola? Jag ammade mitt barn i sex månader. Eller nåja, delammade. Mjölken räckte aldrig till, mjölkstockningarna avlöste varandra och mjölken var både full av klumpar och ibland även rosa av blod pga mjölkstockningarna. Längre än så klarade jag inte utan följde "allas" (=läkare, BVC, amningsrådgivningen, psykologens mfl) råd och slutade helt. Första året på förskolan turades vi om att vara sjuka, barnet och jag. Allt barnet fick, fick jag också fast tio gånger värre. Andra året så var hon sjuk endast en gång trots att magsjuka gick runt på förskolan och att förskolan samerades uppredade gånger. Magsjuk var det den gången, men den magsjukan kan lika väl ha berott på en dålig korv då även vi andra som smakat på korven märkte av våra magar.

Hon går på förskola, och vi umgås med ett syskonpar väldigt mycket som är sjuka nästan jämt. Jag är sjuk, faktiskt så är jag precis på väg att bli frisk, vi har även varit nära många som varit sjuka de senaste veckorna. Jag smittas, men mitt barn hålls friskt, hon får antikroppar via bröstmjölken, så antagligen är det därför hon inte blivit sjuk på väldigt många månader. Sen har hon varit sjuk några gånger i sitt liv ändå, RS fick hon förra vintern, och som bekant så ger ju inte bröstmjölken något skydd mot RS. Hon har också haft tredagarsfebern vid ett tillfälle. Annars har det varit feber vid vaccin och tänder och att hon kunnat vara lite snorig ibland. En gång har hon haft feber då jag inte vetat vad det varit, någon lätt influensa, då hade hon mellan 38-39 grader i två dagar, innan hon blev bättre. Hon är 2, som sagt.
    Sjalbärande vandrande snutte, prettomorsa och amningsmaffioso.
  • Anonym (maja)

TS, kort och gott, jag håller med dig!

Amma bebisar är ju självklart ok. hur och när och varsomhelst.
    Men amma stora barn som fått tänder att tugga mat med för länge sedan, nä usch, tror nog det är mammorna som har problem här, de vill inte inse att deras barn inte är bebisar längre helt enkelt.

• Kattflickan

Jag läste för ett tag sen en artikel där forskarna kommit fram till att hjärnan utvecklades bättre hos barn som ammats i över ett år. Ska se om jag hittar den artikeln.

Min dotter är snart 7 månader och jag delammar och hoppas kunna fortsätta med det tills hon är över ett år. Faktum är att hon nog ammar nästan lika mycket som tidigare, trots att hon nu även äter mat( puréer och gröt).

Varför skulle det vara äckligt med en tvååring som ammar?

• Dr Mupp
    Anonym (maja) skrev 2013-09-14 23:34:50 följande:
    TS, kort och gott, jag håller med dig!

Amma bebisar är ju självklart ok. hur och när och varsomhelst.
    Men amma stora barn som fått tänder att tugga mat med för länge sedan, nä usch, tror nog det är mammorna som har problem här, de vill inte inse att deras barn inte är bebisar längre helt enkelt.
    Nej vi är fullt medvetna om att våra barn inte är bebisar, men så ser inte vi amning som nått som endast bebisar gör.

Mat har inget med amning att göra. Mat är mat, amning är amning. Eller tror du att tvååringar som ammas inte äter vanlig mat?

Tänk på att majoriteten av världens tvååringar ammas. Det är bara här i västvärlden som amning av barn äldre än året ses som nått konstigt.  
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • jashrinah

själv tänker jag aldrig amma ett barn som kan be om att få amma med ord :P men hur andra gör är väll mig sak samma , men visst skulle jag bli rätt paff om jag såg någon amma en 6 åring :P 

• Your Mama Bear

Vadå stor? Min treåring är både stor och liten precis som alla andra i hans ålder. Jag ammar både honom och min nyfödda och det känns exakt lika naturligt.

• whybother
    Anonym (Usch) skrev 2013-09-14 15:55:10 följande:
    Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

Håller helt med!
  • whybother
    Your Mama Bear skrev 2013-09-15 00:27:58 följande:
    Amningen slutade för övrigt att vara mat för honom för länge sedan.

Vad är det om det inte är mat? Nån känslomässig tillfredställelse? Låter iaf som incest med ett så stort barn hängandes vid mammans bröst. Vidrigt.
Svar på tråden Varför amma stora barn?!