Anonym (Undrande) skrev 2013-09-14 23:00:52 följande:
Ni som ammar äldre barn och skriver att de aldrig är sjuka, gäller det även er? Går barnen på förskola? Jag ammade mitt barn i sex månader. Eller nåja, delammade. Mjölken räckte aldrig till, mjölkstockningarna avlöste varandra och mjölken var både full av klumpar och ibland även rosa av blod pga mjölkstockningarna. Längre än så klarade jag inte utan följde "allas" (=läkare, BVC, amningsrådgivningen, psykologens mfl) råd och slutade helt. Första året på förskolan turades vi om att vara sjuka, barnet och jag. Allt barnet fick, fick jag också fast tio gånger värre. Andra året så var hon sjuk endast en gång trots att magsjuka gick runt på förskolan och att förskolan samerades uppredade gånger. Magsjuk var det den gången, men den magsjukan kan lika väl ha berott på en dålig korv då även vi andra som smakat på korven märkte av våra magar.
Hon går på förskola, och vi umgås med ett syskonpar väldigt mycket som är sjuka nästan jämt. Jag är sjuk, faktiskt så är jag precis på väg att bli frisk, vi har även varit nära många som varit sjuka de senaste veckorna. Jag smittas, men mitt barn hålls friskt, hon får antikroppar via bröstmjölken, så antagligen är det därför hon inte blivit sjuk på väldigt många månader. Sen har hon varit sjuk några gånger i sitt liv ändå, RS fick hon förra vintern, och som bekant så ger ju inte bröstmjölken något skydd mot RS. Hon har också haft tredagarsfebern vid ett tillfälle. Annars har det varit feber vid vaccin och tänder och att hon kunnat vara lite snorig ibland. En gång har hon haft feber då jag inte vetat vad det varit, någon lätt influensa, då hade hon mellan 38-39 grader i två dagar, innan hon blev bättre. Hon är 2, som sagt.