• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • Anonym (usch 3)
    Anonym (Tessy) skrev 2013-09-24 19:59:59 följande:
    Jag bryr mig inte om vad du tycker
    jag bryr mig heller inte om att du tycker att jag är oförskämd, till och med där så är det fascinerande, det jag gör är oförskämt och otrevligt tycker du, men det du gör, kallar en person äcklig och säger att den sprider incest vibbar och beter sig sjukt, det är bara en åsikt och ingen får säga emot dig.. väldigt intressant!  
    Tydligen bryr du dig tillräckligt för att bemöta det med nya spydigheter.
    Jag har inte sagt vad den här personen jag pratar om HETER eller var hon bor, jag pekar inte ut henne, vem hon är och jag har verkligen inte ringt upp henne och sagt att jag tycker hennes bilder är otäcka och att hon sexualiserar sina barn (vilket jag tycker)
    Alltså är hon just nu lyckligt ovetande och OUTPEKAD men du bemöter mina åsikter i ämnet med en massa personpåhopp, skriver att jag borde ta mediciner och gå i terapi jämför mig med en "toddler in perpetual hissy fit" ihop med en Flört
    Undrar vem det är som har problem här och har ett mobbingbeteende.
  • Anonym (Tessy)
    Anonym (usch 3) skrev 2013-09-24 20:10:01 följande:
    Tydligen bryr du dig tillräckligt för att bemöta det med nya spydigheter.
    Jag har inte sagt vad den här personen jag pratar om HETER eller var hon bor, jag pekar inte ut henne, vem hon är och jag har verkligen inte ringt upp henne och sagt att jag tycker hennes bilder är otäcka och att hon sexualiserar sina barn (vilket jag tycker)
    Alltså är hon just nu lyckligt ovetande och OUTPEKAD men du bemöter mina åsikter i ämnet med en massa personpåhopp, skriver att jag borde ta mediciner och gå i terapi jämför mig med en "toddler in perpetual hissy fit" ihop med en Flört
    Undrar vem det är som har problem här och har ett mobbingbeteende.
    för mig är det inga spydigheter, jag är helt allvarlig, jag tror faktiskt att du har ett problem och berättade för dig att du inte behöver må så, jag tror faktiskt att terapi skulle vara bra för dig, för att bearbeta dina känslor gentemot amning (att du ens tror att det på något sätt kan vara sexuellt!?) och att du inte kan sålla intryck utan hakar upp dig och känner ett behov av att älta och omskriva det mer och mer detaljerat. 

Att du tycker det du gör och säger det bakom hennes rygg, gör det inte ett dugg bättre, faktiskt.
    och det är väldigt intressant att du tar så illa upp för det jag säger, men anser att du har all rätt att göra och säga det du gör om henne.. 
  • Anonym (usch 3)
    Anonym (Tessy) skrev 2013-09-24 20:17:31 följande:
    för mig är det inga spydigheter, jag är helt allvarlig, jag tror faktiskt att du har ett problem och berättade för dig att du inte behöver må så, jag tror faktiskt att terapi skulle vara bra för dig, för att bearbeta dina känslor gentemot amning (att du ens tror att det på något sätt kan vara sexuellt!?) och att du inte kan sålla intryck utan hakar upp dig och känner ett behov av att älta och omskriva det mer och mer detaljerat. 

Att du tycker det du gör och säger det bakom hennes rygg, gör det inte ett dugg bättre, faktiskt.
    och det är väldigt intressant att du tar så illa upp för det jag säger, men anser att du har all rätt att göra och säga det du gör om henne.. 
    Vadå bakom hennes rygg? Tror du att det är en vän till mig? För det första har hon valt att låta ungefär 500 facebookvänner se de bilderna och för det andra är hennes instagram publik.
    Jag känner en del bekanta till henne och det är väldigt många som tycker det är äckligt.

Jag har aldrig sagt att amning är sexuellt. jag säger att hon postar bilder på sig själv som är menat att vara sexiga och gärna ihop med ett barn på bilden rakt i urringningen. Osmakligt och sexualiserande, ja.
  • Anonym (usch 3)
    Anonym (Tessy) skrev 2013-09-24 20:17:31 följande:

Och terapi eller inte, jag kan tycka att du behöver det utifrån dina inlägg men inte fan har det med tråden att göra, är det så svårt för dig att hålla dig till ämnet eller går du på högvarv?
  • keron
    cloudberry79 skrev 2013-09-24 19:19:00 följande:
    Jag gör det gärna, för jag vill gärna normalisera amning. Det är något lika normalt som att dricka ett glas vatten eller äta en glass bland folk. Stör du dig på sånt också? Sluta titta.
    Japp, jag gör samma sak. Lite då och då, när jag tagit en särskilt lyckad och bra bild till "Du kan amma här"-gruppen, lägger jag upp dem på min facebook också. Brukar ofta vara uppskattat av andra mammor jag har som vänner, de tycker det ser mysigt ut och saknar den tiden då de själva ammade

Ammade f ö min snart 15 månaders på bussen idag. Han är stor som en 2 åring. Man kan ju hoppas att det retade någon som TS och hennes gelikar
  • Anonym (Tessy)
    keron skrev 2013-09-24 20:43:30 följande:
    Japp, jag gör samma sak. Lite då och då, när jag tagit en särskilt lyckad och bra bild till "Du kan amma här"-gruppen, lägger jag upp dem på min facebook också. Brukar ofta vara uppskattat av andra mammor jag har som vänner, de tycker det ser mysigt ut och saknar den tiden då de själva ammade

Ammade f ö min snart 15 månaders på bussen idag. Han är stor som en 2 åring. Man kan ju hoppas att det retade någon som TS och hennes gelikar
  • Pistou

Det som gör långtidsamningen så laddad för dem utan personlig erfarenhet, är ju just för att det rör sig om något för dem helt främmande.

Att amma ett lite större barn har givetvis lika lite med sex att göra som att amma ett spädbarn. Och den som hävdar att amningen av lite större barn plötsligt handlar om mammans behov (att hon inte vill att barnet ska växa upp, att hon vill att barnet ska vara totalt beroende av henne, etc) visar bara alltför tydligt att de inte vet vad de talar om. Många lågtidsammare har nog varit med om tillfällen när man gjort allt för att försöka avleda sin lilla tvååring som vill bli ammad till varje pris.

Varför är det så svårt att acceptera att den mamma som ammar ett barn över två år helt enkelt har valt att inte sluta med amningen för att det är praktiskt, för att det funkar bra, för att barnet blir lugnt av den, för att sövning/omsövning under amning oftast är väldigt smidigt, för att man är säker på att barnet åtminstone får i sig bröstmjölk vid sjukdom. Det handlar varken om incestuös sex eller "ego boost by proxy", utan om ett helt naturligt sätt att som mamma omvårda och sörja för sitt lilla barn.

• Pistou

Jag kan tillägga att jag som barn fick följa med min mamma på en modern dansföreställning. Föreställningen avslutades med en vild dans där den kvinnliga dansaren plötsligt slet upp sin blus och blottade brösten. Jag minns att jag nästan fick en smärre chock av detta utspel och nästan kände mig förnärmad. Det verkar vara liknade känslor som infinner sig hos den som mot sin vilja utsätts för mammor som ammar lite större barn.

• keron
    Pistou skrev 2013-09-24 21:29:56 följande:
    Det som gör långtidsamningen så laddad för dem utan personlig erfarenhet, är ju just för att det rör sig om något för dem helt främmande.

Att amma ett lite större barn har givetvis lika lite med sex att göra som att amma ett spädbarn. Och den som hävdar att amningen av lite större barn plötsligt handlar om mammans behov (att hon inte vill att barnet ska växa upp, att hon vill att barnet ska vara totalt beroende av henne, etc) visar bara alltför tydligt att de inte vet vad de talar om. Många lågtidsammare har nog varit med om tillfällen när man gjort allt för att försöka avleda sin lilla tvååring som vill bli ammad till varje pris.

Varför är det så svårt att acceptera att den mamma som ammar ett barn över två år helt enkelt har valt att inte sluta med amningen för att det är praktiskt, för att det funkar bra, för att barnet blir lugnt av den, för att sövning/omsövning under amning oftast är väldigt smidigt, för att man är säker på att barnet åtminstone får i sig bröstmjölk vid sjukdom. Det handlar varken om incestuös sex eller "ego boost by proxy", utan om ett helt naturligt sätt att som mamma omvårda och sörja för sitt lilla barn.
  • Your Mama Bear

Ammade precis min nyblivna 3-åring. Samma 3-åring som kan klockan och nästan hela alfabetet samt har pratat ordentligt i ett år. Stor och liten, som sagt. För att kunna bli autonoma och utvecklas krävs det att barn får den närhet och trygghet de behöver.

Svar på tråden Varför amma stora barn?!