• Anonym (Usch)

Varför amma stora barn?!

Idag såg jag en mamma amma sin son som var minst två år, på ett köpcentrum. Jag tycker det ser äckligt ut att amma ett så stort barn och jag undrar, varför ammar man så stora barn?! Okej om barnet är upp till ett år, det säger jag ingenting om för barnet behöver den näringen. Jag har heller inget emot offentlig amning eftersom barnen behöver mat, men en tvååring?! Detta måste handla om tillfredsställelse för mamman eller har jag fel? När barnet är så stort ska det äta mat, inte snutta på mammas bröst. Jag tycker detta är vidrigt och lite incestuöst faktiskt. Ni som ammar så länge, vad har ni för skäl? Tänker ni verkligen på barnets bästa??

• Svar på tråden Varför amma stora barn?!
  • Anonym (Lägg ner)
    keron skrev 2013-09-24 20:43:30 följande:
    Japp, jag gör samma sak. Lite då och då, när jag tagit en särskilt lyckad och bra bild till "Du kan amma här"-gruppen, lägger jag upp dem på min facebook också. Brukar ofta vara uppskattat av andra mammor jag har som vänner, de tycker det ser mysigt ut och saknar den tiden då de själva ammade

Ammade f ö min snart 15 månaders på bussen idag. Han är stor som en 2 åring. Man kan ju hoppas att det retade någon som TS och hennes gelikar
    Heja heja
    Your Mama Bear skrev 2013-09-25 00:22:55 följande:
    Ammade precis min nyblivna 3-åring. Samma 3-åring som kan klockan och nästan hela alfabetet samt har pratat ordentligt i ett år. Stor och liten, som sagt. För att kunna bli autonoma och utvecklas krävs det att barn får den närhet och trygghet de behöver.
    Bra jobbat! Så ska det se ut!

• Anonym (mormor)
    Your Mama Bear skrev 2013-09-25 00:22:55 följande:
    Ammade precis min nyblivna 3-åring. Samma 3-åring som kan klockan och nästan hela alfabetet samt har pratat ordentligt i ett år. Stor och liten, som sagt. För att kunna bli autonoma och utvecklas krävs det att barn får den närhet och trygghet de behöver.
    Jag tvingades sluta amma när barnet var 2,5 år.  Pappan var rädd att barnet som vuxen skulle ha minnen av att ha sugit på mammas bröst och bli äcklad av minnena....

Någon som vet något om dessa eventuella minnen? 
  • keron
    Anonym (mormor) skrev 2013-09-25 09:33:21 följande:
    Jag tvingades sluta amma när barnet var 2,5 år.  Pappan var rädd att barnet som vuxen skulle ha minnen av att ha sugit på mammas bröst och bli äcklad av minnena....

Någon som vet något om dessa eventuella minnen? 
    Ja. Det är skitsnack. Känner väldigt många som ammats både upp i 5- och 7 års åldern och ingen har tänkt tillbaka på det med äckel eller blivit det minsta traumatiserade av att minnas det. Tvärtom.
  • Anonym (jag undrar)
    keron skrev 2013-09-25 09:41:04 följande:
    Ja. Det är skitsnack. Känner väldigt många som ammats både upp i 5- och 7 års åldern och ingen har tänkt tillbaka på det med äckel eller blivit det minsta traumatiserade av att minnas det. Tvärtom.
    Känner du väldigt många som har ammats till 7-årsåldern? Det trodde jag faktiskt tillhörde ovanligheten.

Det jag tänker på är att 7-åringen skulle kunna bli mobbad om det kom fram till skolkompisarna. Men om det är  väldigt vanligt så är det väl ingen som reagerar kanske.
  • Anonym (håller med)

Bara läst TS och håller med till viss del!
    Tycker personligen de är oförståeligt och äckligt att amma ett större barn och förstår inte meningen med de då barnet faktiskt kan få i sig näringen av människoföda (mat alltså!)
    Måste man mot förmodan amma sin 2, 3, 4, 5 åring.. Gör de HEMMA bakom stängda dörrar!
    Har heller inget emot offentlig amning av nyfödda bebisar...
    Men när barnet kan gå och springa där går gränsen sen långt tillbaka.... Personligen ska tilläggas!!!     

• keron
    Anonym (jag undrar) skrev 2013-09-25 10:21:38 följande:
    Känner du väldigt många som har ammats till 7-årsåldern? Det trodde jag faktiskt tillhörde ovanligheten.

Det jag tänker på är att 7-åringen skulle kunna bli mobbad om det kom fram till skolkompisarna. Men om det är  väldigt vanligt så är det väl ingen som reagerar kanske.
    Ja, i min släkt är långtidsamning ingenting konstigt. De flesta av mina fastrar och farbröder ammades till 4-7 års åldern. Min egen pappa ammades tills han var 7 år.

De har alla beskrivit amningen som det allra bästa med deras i övrigt torftiga barndom. De var 10 barn och de hade max 2 år emellan varje barn, amningen var det som gjorde att de kände sig mer sedda av mamman, när fler småsyskon kom till. Min farmor ammade alltså många barn samtidigt.
  • Anonym (håller med)
    Anonym (trist) skrev 2013-09-14 18:18:51 följande:

Fast välling behövs inte heller.. Så praktiskt är det ju inte när barnet äter mat?

och trist om man inte kan ge närhet, trygghet, kärlek och ha anknytning utan att använda sina bröst. 

FlitigaLis skrev 2013-09-14 18:44:10 följande:
    När barnet kan be om tutte då är det garanterat för stor. Nu är jag inget fan av amning alls men stora barn som ammas är på gränsen till äckligt
  • Anonym (håller med)
    Mamma mys1 skrev 2013-09-15 08:44:42 följande:
    Vet inte om du är ny här på FL men jag kan tyvärr upplysa dig om att du valt helt fel plats att yttra dig om ett sådant kontroversiellt ämne som amning. På denna sida sitter majoriteten av alla över pretentiösa mammor ( föräldrar) som har uppenbarliga problem att acceptera att alla har olika åsikter och även olika erfarenhet kring ämnet amning. Det finns dom som inte alls kan amma på grund av olika problem, sen finns det dom som måste amma länge på grund av olika problem som vi sett i denna tråd, oavsett så är det inte någon annans problem. Fl må se ut som ett disskussionsforum men låt dig inte luras, här får man inte ha åsikter som skiljer sig från mängden.

By the way: Jag tycker också att det ser äckligt ut med äldre barn som ammar och om det inte ligger något medicinsk problem eller annat bakom så tror jag att det bara handlar om tillfredställelse för mamman, min åsikt och jag har rätt till den. 
  • Helly
    keron skrev 2013-09-25 10:30:22 följande:
    Ja, i min släkt är långtidsamning ingenting konstigt. De flesta av mina fastrar och farbröder ammades till 4-7 års åldern. Min egen pappa ammades tills han var 7 år.

De har alla beskrivit amningen som det allra bästa med deras i övrigt torftiga barndom. De var 10 barn och de hade max 2 år emellan varje barn, amningen var det som gjorde att de kände sig mer sedda av mamman, när fler småsyskon kom till. Min farmor ammade alltså många barn samtidigt.
    Jag personligen har lite högre ambitioner med mitt föräldraskap än att höjdpunkten för en 5-åring ska vara att suga på mina tuttar.
  • keron
    Helly skrev 2013-09-25 11:03:34 följande:
    Jag personligen har lite högre ambitioner med mitt föräldraskap än att höjdpunkten för en 5-åring ska vara att suga på mina tuttar.

Ja, det får man väl hoppas att de flesta har.

Min pappas familj var väldigt fattiga, deras pappa såg till att ha deras mamma gravid jämt och hon var bara barnet när hälften av dem kom till.
Svar på tråden Varför amma stora barn?!