• Anonym (Mamma)

Arga snickaren

Hej,
    Jag och min man har efter att vi skickade ett mail till arga snickaren fått ett erbjudande om att medverka i programmet. Det kändes helt rätt när vi skickade in vår ansökan och gör det fortfarande, men nu till funderingarna kring allt runt om..
    Vi har fått positiv respons från många, men vissa är oroliga över att vi kommer att framstå som idioter (det klipps så) och är oroliga över hur vi kommer att ta det när allt är klart.

Så jag söker nu andra som har medverkat eller känner någon som medverkat i detta program eller liknande program som kan bestätta lite om hur det var under och efter inspelning,. var det värt det osv.   

• Svar på tråden Arga snickaren
  • Anonym (Mamma)
    Queenie70 skrev 2013-09-24 15:25:59 följande:

Visst kan man ha mycket nytta av att få vara med i programmet, så länge man vet vad man gör och ger sig in på.
    Vissa avsnitt av detta program har jag själv dock upplevt som mycket obehagliga, då jag uppfattat deltagarna som rent av utvecklingsstörda och inkapabla att förstå vad de utsätter sig för. Där anser jag det oetiskt av produktionsbolaget att använda sig av dessa människor. 

Du har uppfattat vissa som utvecklingsstörda? men vad är det som säger dig att dessa människor med någon form av handikapp inte är kapabla till att fatta ett beslut som rör deras liv? Det finns många olika diagnoser och när är man tillräckligt "normal" och "psykiskt i form" för att fatta ett sådant beslut, vart går gränsen enligt dig?
  • Anonym (hej)

Hej hop
    vad har ni att förlora? jo men läs igenom kontraktet ordentligt som du får av AS. Sen jo men visst är det en risk då kanske det blir som för någon typ fuktskadat köksgolv men jag tror han fick det fixat

• Anonym (Mamma)
    Anonym (xxx) skrev 2013-09-24 15:34:22 följande:

Fast hur kan andra människor fördärva ett hus så till den milda grad, att ni inte på 6 år kunnat fixa det?

När man hamnat back drygt 50 tusen i diverse obetalda skulder som man måste prioretera först och främst...
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (hej) skrev 2013-09-24 15:35:09 följande:
    Hej hop
    vad har ni att förlora? jo men läs igenom kontraktet ordentligt som du får av AS. Sen jo men visst är det en risk då kanske det blir som för någon typ fuktskadat köksgolv men jag tror han fick det fixat

värdigheten enligt många... Men som sagt, jag svarar gärna på varför vi gjort detta val.. För oss är detta en möjlighet till en ny start
  • Queenie70
    Anonym (Mamma) skrev 2013-09-24 15:34:31 följande:

Du har uppfattat vissa som utvecklingsstörda? men vad är det som säger dig att dessa människor med någon form av handikapp inte är kapabla till att fatta ett beslut som rör deras liv? Det finns många olika diagnoser och när är man tillräckligt "normal" och "psykiskt i form" för att fatta ett sådant beslut, vart går gränsen enligt dig?

Jag tycker en del deltagare har varit över gränsen rejält, där det är uppenbart oetiskt att använda dem. Vilka de är tänker jag inte berätta då jag upplever att jag bidrar till problemet. Det handlar inte om att jag anser att begåvningshandikappade inte ska få bestämma över sitt liv, utan om att jag anser det cyniskt och spekulativt av vinstdrivande företag att exploatera dessa människor för tittarsiffror.
  • Anonym (Mamma)
    Queenie70 skrev 2013-09-24 15:42:09 följande:

Jag tycker en del deltagare har varit över gränsen rejält, där det är uppenbart oetiskt att använda dem. Vilka de är tänker jag inte berätta då jag upplever att jag bidrar till problemet. Det handlar inte om att jag anser att begåvningshandikappade inte ska få bestämma över sitt liv, utan om att jag anser det cyniskt och spekulativt av vinstdrivande företag att exploatera dessa människor för tittarsiffror.

Om dessa fall du hänvisar till kan jag inte uttala mig om, då jag inte vet vilka du menar.. Men jag håller med dig i att om så är fallet är det rent av fult spel från deras sida.
  • SupersurasunkSara

Skyll inte ifrån er dock ang de ekonomiska valen, säg bara att ni gjorde en felprioritering och nu vill ni komma tillrätta med det.

Håller dock med om att vissa deltagare har uppfattats som mindre intelligenta, men det kan ju även vara nervositet och annat som gör att de får lite black out och svarar goddag yxskaft. För mig är behållningen mest att se tips som de ger ibland och att se resultatet.  

• kvinnan03
    Anonym (Mamma) skrev 2013-09-24 15:40:08 följande:

värdigheten enligt många... Men som sagt, jag svarar gärna på varför vi gjort detta val.. För oss är detta en möjlighet till en ny start
    Hej jag har gjort bort mig hundra gånger dock kanske inte i tv men visst det sitter ju ett tag men folk går vidare tänker inte på det utan folk forstätter med sina liv man glömmer ju

jag tror att efter två veckor efter det avsnittet har sänt så pratar ingen mer om det
    kanske om du bor i ett litet samhälle och folk liksom? öhh har inget liv??

men nja jag hade nog ja varför inte men skydda barnen visa inte upp dem, är dem gammla? kan någon passa dem? med mera 
  • Ramborg
    Queenie70 skrev 2013-09-24 15:42:09 följande:

Jag har sett två avsnitt som jag anser stämmer in på din beskrivning. Min första impuls var att länka till dem för att förklara, men du har naturligtvis rätt i att det vore olämpligt.
    42.
  • Anonym (Mamma)
    SupersurasunkSara skrev 2013-09-24 15:50:02 följande:
    Skyll inte ifrån er dock ang de ekonomiska valen, säg bara att ni gjorde en felprioritering och nu vill ni komma tillrätta med det.

Håller dock med om att vissa deltagare har uppfattats som mindre intelligenta, men det kan ju även vara nervositet och annat som gör att de får lite black out och svarar goddag yxskaft. För mig är behållningen mest att se tips som de ger ibland och att se resultatet.  
    Nej, hade inga planer på att ta upp de ekonomiska, enbart vara ärlig i att vi har prioriterat åt helvete.. Har inte sett alla avsnitt så de mindre intelligenta kan jag inte uttala mig om, men som du skriver så kan det nog ha mycket med nervositet att göra.. En annan kommer väl verka lite puckad till o från, men va fan, det kan jag bjussa på
Svar på tråden Arga snickaren